Atgriešanās dzimtenē
Latviešu mūzikas vēsturē brāļu
bijis ne mazums. Pelnītu slavu ieguvuši gan Cimzes un Bētiņi, gan
arī Jurjāni, Mediņi, vēlāk Bērzkalni, Zuikas, Kokari, Kriķi,
Klišāni, Gaiļi, vēl daudzi citi. Šoreiz jārunā par brāļiem
Skultēm.
Pēckara sabiedrība Latvijā tiklab koncertdzīvē, kā muzikālās
pedagoģijas laukā labi pazina Ādolfu Skulti. Taču tikai latviešu
tautas trešās atmodas aizsākumā atklājās, ka Jāzepa Vītola
Latvijas Mūzikas akadēmijas profesors Ādolfs Skulte ir viens no
pieciem talantīgiem brāļiem un apbrīnas cienīga ir visa Skultu
dzimta.
Saknes
Katlakalna mežsarga dēls, muzikāli
apdāvinātais Pēteris Skulte (1875–1967, ASV), meklēdams labākus
dzīves un darba apstākļus, aizklīda līdz Kijevai, sāka strādāt
plaukstošās pilsētas dzīvojamo namu celtniecības jomā un ar laiku
kļuva par būvuzņēmēju. Sirsnīgi sadraudzējās ar Ukrainā
ieceļojušā itāliešu tēlnieka Pjetro Rizolati ģimeni. Un drīz vien
apņēma par sievu sava drauga sprigano melnmataino meitu
Viktoriju. Viņu ilgā kopdzīve – Ukrainā uzsākta un pēc Otrā
pasaules kara ASV, Ņujorkā noslēgta – izrādījās neparasti
laimīga. Ar pieciem muzikāli talantīgiem dēliem svētīta.
Pirmdzimtā gods pienākas šā gada jubilāram Bruno Skultem, kas
piedzima 1905.gadā Kijevā un aizgāja mūžībā 1976.gadā Ņujorkā.
Otrais dēls ir Voldemārs (1907–1997). Tad nāk Ādolfs (1909–2000),
Ferdinands (1911–1989) un Oļģerts (1923). Starp citu, Oļģerta
dēls Rihards Skulte (dz. 1966.gadā Ņujorkā) ir Latvijas
sabiedrībā jau labi pazīstams: XXII (1998) Vispārējos latviešu
dziesmu svētkos jauktais koris dziedāja viņa veidoto
tautasdziesmas apdari “Še dziedāju, gavilēju”. Viņš ir arī
darbīgs pianists, kordiriģents un atzīts elektroinženieris.
Jāpiezīmē, ka Viktorija un Pēteris ir pamatoti lepojušies ar
Ādolfa dēlu Gvido Skulti (dz. 1939.g.), ko pazīstam kā izcilu
kinooperatoru. Viņa dēls Kristaps Skulte (dz. 1970.g.) savukārt
ir atzīts scenogrāfs.
Skola
Bruno Skulte studēja Latvijas
Konservatorijā prof. Jāzepa Vītola kompozīcijas klasē un
teorētiskās zināšanas apguva profesora talantīgā asistenta – sava
jaunākā brāļa Ādolfa vadībā. Būdams vispusīgi apdāvināts, Bruno
absolvēja arī prof. Jāņa Mediņa simfoniskā orķestra diriģentu
klasi. Ar Latvijas Kultūras fonda atbalstu jaunais mūziķis
papildinājās Vācijā un Austrijā.
Kopā ar režisoru Voldemāru Pūci veidojot aktierfilmu
“Kaugurieši”, viņš spoži apliecināja savu talantu gan kā
komponists, gan kā diriģents un savas monumentālās partitūras
interprets. Tas Jāni Ivanovu mudināja uzticēt viņam savas
ceturtās simfonijas “Atlantīda” pirmatskaņojumu 1943.gadā.
Trimda
Otrā pasaules kara beigu cēlienā devies bēgļu gaitās prom no Latvijas, Bruno Skulte sākumā strādāja par diriģentu Berlīnes Radio simfoniskajā orķestrī un vēlāk Oldenburgā kļuva par latviešu Operas trupas diriģentu. 1949.gadā pārcēlies uz dzīvi Savienotajās Valstīs, viņš atrada darbu Ņujorkā, strādāja par baznīcas mūzikas direktoru – ērģelnieku Bruklinā un Bronskā, abās draudzēs vadīja arī kori un orķestri. Latviešu dziesmu svētku organizatori ievēroja temperamentīgā mūziķa dotības un uzticēja viņam atbildīgos virsdiriģenta pienākumus sešos trimdas dziesmu svētkos, kas notika Čikāgā, Ņujorkā, Klīvlendā, Toronto un Sanfrancisko.
Mantojums
Simtgadinieks mums atstājis ap 190 dažāda apjoma skaņdarbu: operu “Vilkaču mantiniece” (pēc Ilonas Leimanes romāna – klavierizvilkumā), divus baletus, vairāk nekā desmit vokāli instrumentālu partitūru (to vidū – poēma “Daugava” ar Raiņa dzeju, kantātes “Dievs, Tava zeme deg!” un “Lielā junda” ar Andreja Eglīša dzeju, tautiska rapsodija “Ganiņš biju”, kantāte “Lūgšana” ar Leonīda Breikša dzeju, četras Ziemassvētku impresijas u.c.), piecus simfoniskos opusus, mūziku kinofilmai “Kaugurieši”, ap simt oriģināldziesmu un tautasdziesmu apdaru a capella korim un ap piecdesmit solodziesmu, stīgu kvartetu, septiņus klavierdarbus un trīs darbus ērģelēm.
Latviskums
Bruno Skultes mūzikas stils tuvs
jaunākā brāļa melodiskajam latviskumam, kas sakņojas Jāzepa
Vītola klasiskās skolas tradīcijās. Agrīnās simfoniskās
partitūras raksturo daudzsološu orķestrālās domāšanas vērienu,
diemžēl trimdā tam nebija labvēlīgu attīstības iespēju. Kā
liecina Bruno Skultes piemiņas fonda izdotais “Kora dziesmu
krājums” (1978.g. ASV). kora a cappella partitūras ir viņa
pēckara daiļrades visizkoptākā stihija. Krāsaina faktūrā,
pārliecinoša episki balādiskajā noskaņā. Te satopamas arī
latviešu a cappella kora dziesmās samērā retas un
neparastas humora izpausmes, kas raksturo autora “vokālās
instrumentācijas” spilgto meistarību (te jāmin dziesmas “Āzis un
vilks”, “Lielais asaris”, “Satikšanās ar āpsi”, “Odu
ķēniņš”).
Enciklopēdiski biogrāfiskie materiāli par Bruno Skultes personību
un jaunradi publicēti trimdas latviešu Dziesmu svētku bukletos un
Savienotajās Valstīs iznākošā periodiskā rakstu krājuma “Latvju
Mūzika” 22.laidienā. Nozīmīgu faktoloģisku informāciju sniedz
Ludviga Kārkliņa kapitāldarbs “Simfoniskā mūzika Latvijā” (R.,
1990). Vērā ņemami arī jaunākā brāļa Ādolfa Skultes memuāri “Mūža
ritums atmiņu gaismā” (“Latvju Mūzika” Nr.26–29), kas diemžēl
palikuši nepabeigti.
Dr.art. Oļģerts Grāvītis