Frakciju viedokļi
Pēc 2005.gada
27. oktobra sēdes
Latvijas radio tiešajā raidījumā
L.Ozoliņš
(Zaļo un Zemnieku savienības frakcija):
Mūsu Saeimas nedēļa ir pagājusi
pārdzīvojumos, šaubās un pārdomās, īpaši par Naturalizācijas
pārvaldes lokā esošajiem skandāliem. Pārsteidza “Panorāmas”
raidījums “De facto”, kur tika minēts, ka pašreiz nevar uzņemties
pilsonības iegūšanas eksāmenu kārtošanu– neesot īstais laiks.
Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs esot vērsis lielu
uzmanību un atklājis divas shēmas Limbažos un Valmierā sakarā ar
iespējamo kukuļa došanu un kukuļa ņemšanu. Mēs, Zaļo un Zemnieku
frakcija, sarunā ar E.Aldermanes kundzi šajā sakarībā rosinājām
viņai atkāpties uz izmeklēšanas laiku, bet viņa ietiepīgi
iestājās pret šo priekšlikumu. Tas būtu bijis ļoti atbilstoši
pašreizējai situācijai, jo pilsonību nevar dāļāt pa labi un pa
kreisi. Šajā sakarībā mēs arī runājām likumprojektā “Grozījums
Repatriācijas likumā”, kas tieši skar nepilsoņu jautājumu– par
to, ka viņiem varētu būt laba iespēja repatriēties uz etniskajām
dzimtenēm, kurām pašreiz ir ļoti vajadzīgas viņu zināšanas, viņu
pieredze un Latvijā gūtās kultūras iemaņas.
Bez šaubām, ka pret uzstājās galvenokārt kreiso partiju bloks,
bet bija tāds brīnums, ka pret uzstājās arī labējās partijas–
“Jaunais laiks” un Tautas partija, balsodami pret “Tēvzemei un
Brīvībai”/LNNK priekšlikumiem, kas veicinātu šo izbraukšanu no
Latvijas.
Jāpiezīmē, ka izbraukšana notiek arī pašreiz. Bet ir runa par to,
ka it kā vajag milzu naudas, lai samaksātu šiem izbraucējiem viņu
pārcelšanās iespēju realizēšanā. Krievijai gan nav īpaša likuma,
kas viņus pieņemtu. Viņi it kā atgrūž, bet varbūt tas ir īpaši
darīts ar nolūku, lai būtu spēcīgākas Krievijas pilsoņu vai, kā
šodien saka, krievvalodīgo, kolonijas bijušajās PSRS
republikās.
Nevienu no šiem priekšlikumiem pozīcijas partijas neatbalstīja,
lai gan liela daļa Zaļo un Zemnieku frakcijas deputātu balsoja
par šiem priekšlikumiem, kas būtu vispār loģiski un pieņemami.
Bet ir nepieciešams sākums darbībai, kura apliecinātu
iepriekšējos balsojumus par komunistiskā režīma nosodīšanas
deklarāciju, jo tur ar lielu balsu vairākumu labējās partijas
atbalstīja šo seku likvidēšanu. Ir jāsāk beidzot
dekolonizācija!
Otrs ļoti interesants likumprojekts, ko pieņēma pirmajā lasījumā,
bija par ģerboni. Es ieteiktu katrai latviešu ģimenei izveidot
savu ģimenes ģerboni, un to var oficiāli reģistrēt speciālos
reģistros.
V.Buzajevs
(politisko organizāciju apvienības “Par cilvēka tiesībām vienotā
Latvijā” frakcija):
Šodien agri no rīta pie Saeimas
ēkas notika denacionalizēto māju īrnieku sapulce, kura bija
veltīta likuma “Par dzīvojamo māju denacionalizāciju”
14.gadadienai. Šis likums ir boļševiku “splašnaja
koļektivizacija” vai masveida izsūtījuma cienīgs. Desmiti
tūkstoši īrnieku jau izlikti no dzīvokļiem uz ielas kopā ar mantu
un nepilngadīgiem bērniem. Vēl vairāk, tuvojas kārtējā īres
griestu paaugstināšana un atcelšana. Valdība neko nedara.
PCTVL frakcija šodien nosūtīja pašvaldību lietu ministram Mārim
Kučinskim jautājumu, kāpēc valdība ļaunprātīgi nepilda Latvijas
likumu un joprojām nav izstrādājusi valsts un pašvaldību atbalsta
programmu un kompensāciju mehānismu īrniekiem, kuri īrē
dzīvojamās telpas denacionalizētajās dzīvojamās mājās. Rīt
analoģisku akciju īrnieku aizstāvībai rīko PCTVL Rīgas domes
frakcija.
Es aicinu visus, kas gribētu saglabāt lētāku apkuri savos
dzīvokļos, sapulcēties rīt pulksten 16 Rātslaukumā un
parakstīties pret “Rīgas siltuma” privatizāciju. Neatdosim mūsu
īpašumu ārzemniekiem! Šobrīd valdība pēc PCTVL spiediena
svārstās, un jūsu paraksts var kļūt par izšķirošo. Būsim kopā rīt
pulksten 16 Rātslaukumā! Sapulce ir saskaņota ar Rīgas domi ar
tiesas palīdzību. Gaidīsim jūs rīt pulksten 16 Rātslaukumā!
S.Bendrāte
(frakcija Jaunais laiks):
Saeimas plenārsēdes darba kārtībā
šodien bija ap 40 jautājumu. Visilgāk– divas stundas– mēs tiešām
debatējām, izskatot grozījumus Repatriācijas likumā.
Manuprāt, svarīgākie šodien bija divi Saeimas sociālās jomas
lēmumi– atbalstīt grozījumus “Valsts sociālo pabalstu likumā” un
likumā “Par valsts sociālo apdrošināšanu”. Šie likumu grozījumi
darīs vieglāku ap 1500 ģimeņu sadzīvi, aprūpējot bērnus
invalīdus. Tie ir bērni ar īpaši smagiem organisma funkciju
traucējumiem.
Ko paredz šodien pieņemtie “Grozījumi Valsts sociālo pabalstu
likumā”?
Pirmkārt, tie paredz diferencētu pieeju bērnu invalīdu kopšanā.
Atgādināšu, ka “Jaunais laiks” par šādu pieeju iestājās jau šīs
Saeimas sākumā, kad palielinājām piemaksas pie ģimenes valsts
pabalsta par bērnu invalīdu.
Otrkārt, pabalstu piešķirs, pamatojoties uz Valsts darba
ekspertīzes ārstu komisijas atzinumu; vajadzības gadījumā
ekspertīzi būs iespējams veikt arī mājās.
Treškārt, bērnu invalīdu kopšanas pabalsts būs 50 lati. Tātad
šajos ļoti smagajos gadījumos ģimene, kurā ir bērns invalīds,
saņems viņa aprūpei pavisam 100 latu kopā ar piemaksu pie ģimenes
valsts pabalsta.
Savukārt “Grozījumi likumā “Par valsts sociālās apdrošināšanu””
paredz apdrošināt personu, kura kopj bērnu invalīdu un tādēļ
nevar strādāt. Šis kopšanas laiks un valsts garantētās iemaksas
sociālajā budžetā tiks ņemtas vērā, aprēķinot personas, kura kopj
bērnu invalīdu, pensiju.
Vēl gribu piebilst, ka šodien ir neliela jubileja: aprit tieši
gads, kopš es “Jaunā laika” vārdā šeit, Saeimas tribīnē,
aizstāvēju šāda pabalsta nepieciešamības ideju. Lai arī Saeimā šo
likumu grozījumu ceļš šā gada laikā ir bijis visai dramatisks,
šie likuma grozījumi nu ir pieņemti un man un frakcijai “Jaunais
laiks” ir prieks, ka esam to paveikuši.
M.Grīnblats
(apvienības Tēvzemei un Brīvībai/LNNK frakcija):
Opozīcijas frakcija “Tēvzemei un
Brīvībai”/LNNK seko līdzi valdības darbībai. Un ko mēs redzam?
Izskatot budžetu Saeimā, vairāku koalīcijas frakciju deputāti
savus priekšlikumus pēdējā brīdī atsauca.
Tagad valdība atsauc ilgi gatavotos grozījumus Pilsonības likumā,
kur acīmredzot būtu bijusi runa par dažām prasībām pilsonības
ieguvējiem kā, piemēram, lojalitāte. Tas tikai apstiprina to, ka
mūsu frakcija pareizi dara, gatavojot savus grozījumus šajā
likumā. Acīmredzot tuvākajā laikā mēs lemsim, kurā brīdī un cik
plašā apjomā ar šiem priekšlikumiem startēt. Attiecībā uz
stingrākiem noteikumiem pilsonības iegūšanai mēs sakām: jā!
Attiecībā uz ierobežojumiem pārāk lielam nepilsoņu skaitam vienā
gadā mēs sakām: jā! Un pret atvieglinātu un vienkāršotu kārtību
pilsonības saņemšanai noteikti mēs sakām: jā! Par detaļām,
protams, var padiskutēt.
Kukuļdošanas un kukuļņemšanas skandāls Naturalizācijas pārvaldē
mūs pamudināja griezties ar atkārtotiem jautājumiem pie Ministru
prezidenta A.Kalvīša un tieslietu ministres ar četrām konkrētām
lietām.
Pirmais. Kad tiks uzsākta dienesta izmeklēšana šajā sakarā?
Otrais. Kad Naturalizācijas pārvaldes vadītāja tiks atstādināta
no sava amata?
Trešais. Kad valdība plāno apturēt pilsonības piešķiršanu
naturalizācijas kārtībā, un pakārtoti arī tam, ja valdība neplāno
to darīt, tad kādi varētu būt apsvērumi to nedarīt?
Ceturtais un pēdējais. Kādā veidā un vai tiks atņemta pilsonība
tām personām, kuras to ieguvušas kukuļdošanas vai kukuļņemšanas
ceļā? Un, ja nē, tad kad valdība plāno startēt ar grozījumiem
šajā sakarā, jo pašreizējais likums laikam ļauj dažādi traktēt,
vai šīm personām var vai nevar šo pilsonību atņemt.
Šodien Saeimā lielākā daļa diskusijas aizņēma daži grozījumi
Repatriācijas likumā, kurus piedāvāja mūsu frakcija ar mērķi
veicināt izceļošanu okupācijas laikā iebraukušajām personām un
viņu pēcnācējiem.
Katrā gadījumā mēs, ierosinot šo jautājumu, nepiedāvājam spriest
par izceļotāju skaitu, jo runa tiešām ir par labprātīgu
izceļošanu, bet par ko citu. Latvijai jāiesaistās okupācijas un
kolonizācijas seku likvidēšanā, un veids, kā to dara parlaments,
ir likumu grozījumu gatavošana un pieņemšana, nevis tikai
vispārējās frāzes.
Šīs frāzes pietiekami daudz un labi gribētas ir gan deklarācijā
par okupācijas seku likvidēšanu, gan vairākos citos Saeimas
dokumentos. Diemžēl konkretizācija, kas Ministru kabinetam uzdotu
darboties un izstrādāt kādu programmu, nav. Un, ja nav šāds
uzdevums, valdība to neizstrādās. Un, ja šādas programmas nebūs,
tad, protams, arī budžetā nebūs iespējams pieprasīt summu, kuru
Latvijas valdība varētu izlietot sadarbībā ar privātiem
subjektiem; varbūt sadarbībā ar Krieviju vai dažām citām
valstīm.
Uzskatām, ka Latvijas valstij jāpauž oficiāla attieksme pret šo
izceļošanas problēmu jeb, vienkāršāk sakot,– dekolonizācijas
problēmu. Un kas gan cits Latvijas labā to darīs, ja ne Latvijas
parlaments un Latvijas valdība?
Šodien diemžēl, izņemot dažus koalīcijas deputātus, mūsu
priekšlikumus neviens neatbalstīja. Tomēr pieļaujam, ka daļa
koalīcijas deputātu, arī no tiem, kas nebalsoja par, domā
līdzīgi. Diemžēl disciplīna viņiem liedz balsot citādi.
V.Agešins
(politisko organizāciju (partiju) apvienības “Saskaņas Centrs”
frakcija):
Saeima šodien atbalstīja vairākas
Tautas saskaņas partijas deputātu sociāla rakstura idejas.
Piemēram, “Grozījumos Valsts sociālo pabalstu likumā”, kā arī
“Grozījumos likumā “Par valsts sociālo apdrošināšanu””. Tautas
saskaņas partijas deputāti, kā arī politisko organizāciju
(partiju) apvienības “Saskaņas Centrs” pārstāvji uzskata, ka
sociālajai politikai jābūt taisnīgai, humānai un vērstai uz
nākotni.
Mēs uzskatām, ka Latvijā nav un nevar būt nevajadzīgu cilvēku.
Tāpēc sociālajai politikai jābūt vērstai uz visvājāko iedzīvotāju
grupu atbalstīšanu, sociālās nevienlīdzības mazināšanu un līdz
pat šim laikam nepārvarētās nabadzības novēršanu. Katram Latvijas
iedzīvotājam jānodrošina cilvēka cienīgas dzīves iespējas visa
mūža garumā, un katram ir jāsaņem primārās veselības un sociālās
aprūpes, izglītības un mājokļa garantijas.
Šādas garantijas, protams, ir dārgas. Tās prasīs visu paaudžu
sociālo slāņu solidaritāti, taču tas padarīs katra dzīvi drošāku
un pavērs katram cilvēkam plašākas pašrealizācijas
iespējas.
Līdz ar to Tautas saskaņas partijas frakcijas deputāti uzskata,
ka, pirmām kārtām, nepieciešams ieviest progresīvās nodokļa
likmes lielajiem ienākumiem, samazinot nodokļa likmes mazajiem
ienākumiem; paaugstināt ar iedzīvotāju ienākuma nodokli
neapliekamo algas minimumu, kā arī izskaust izvairīšanos no
nodokļu maksāšanas un aplokšņu algām.
Otrām kārtām, nepieciešams palielināt līdz iztikas minimumam
mazās pensijas personām ar lielu darba stāžu un vispār atbrīvot
šīs pensijas no ienākuma nodokļa.
Treškārt, nepieciešams vēl palielināt bērna dzimšanas pabalstu,
paaugstināt bērnu pabalstus trūcīgajām ģimenēm līdz sociālā
pabalsta līmenim un izveidot valsts alimentu fondu.
Ceturtkārt, nepieciešams veidot valsts un pašvaldību finansētu
internātskolu un patversmju tīklu bērniem, kas dzīvo sociāli
nelabvēlīgā vidē.
Nemaz nebūtu slikti arī palielināt finansējumu veselības aprūpei
līdz 8% no valsts iekšējā kopprodukta un atjaunot iedzīvotāju
veselības aizsardzības profilakses sistēmu.
Valstij kopā ar pašvaldībām jāīsteno pašvaldību dzīvojamā fonda
atjaunošanas un paplašināšanas programmas un nedrīkst pieļaut
iedzīvotāju masveida izlikšanu no dzīvokļiem.
Tautas saskaņas partijas deputāti, kā arī politisko organizāciju
(partiju) apvienības “Saskaņas Centrs” pārstāvji turpinās
iepriekšminēto principu iestrādāšanu mūsu sociālajā
likumdošanā.
J.Šmits
(Latvijas Pirmās partijas frakcija):
Es gribētu pievērsties šīs nedēļas
svarīgākajiem notikumiem. Ar gandarījumu varu jums paziņot, ka
vakar, kā jūs noteikti jau dzirdējāt, ar Saeimas vairākuma– 65
balsīm par un 5 pret– Saeima pieņēma Latvijas Pirmās partijas
ierosinātos grozījumus Latvijas Republikas Satversmē. Ņemot vērā
uzskatu par laulību un ģimeni, kas Latvijā izveidojies gadu
gaitā, kā arī pastāvīgos apdraudējumus šai tradicionālajai
vērtībai, Latvijas Pirmā partija vēlas Satversmē iekļaut laulības
definīciju, kas nav noteikta nevienā normatīvajā aktā. Tiešām,
laulību parasti saprot kā savienību starp vīrieti un sievieti.
Taču patiesības kritēriji Latvijā ir relatīvisms, kas mēdz
izpausties radikālās formās, un neko vairs nevar uzskatīt par
drošu tikai tādēļ, ka līdz šim tas šķita dabisks un
vispārpieņemts. Tātad Satversmes grozījumu mērķis ir nevis dublēt
Civillikumā noteikto viena dzimuma personu laulību aizliegumu,
bet gan noteikt, ka laulība ir tikai savienība starp vīrieti un
sievieti. Šai sakarā mēs esam saņēmuši ļoti daudzas atbalsta
vēstules– gan no Latvijas tradicionālo konfesiju pārstāvjiem,
baznīcu vadītājiem, gan arī no atsevišķiem cilvēkiem.
Mēs gribam izteikt savu pateicību par jūsu atbalstu, bet reizē
paust arī savas bažas par to, ka cīņa vēl nav galā. Diemžēl
šodien, kā jau vēstīja ziņu aģentūras, valsts institūciju telpās
tika organizēta preses konference, kurā tika apšaubīts un
kritizēts tautas augstākās likumdevēja varas– Saeimas–
vakardienas grozījumu lietderīgums. Izrādās, ka mums ir ļoti
daudz pārgudru cilvēku sabiedrībā, to skaitā mācīti spēki no
Rietumiem, kas uzskata, ka mēs dzīvojam viduslaiku domāšanas
līmenī, jo, lūk, pasaulē esot mainījusies izpratne par to, kas ir
laulība.
Mēs izsakām savu sašutumu “Jaunā laika” vadītajai ministrijai par
tās telpu izmantošanu šādiem mērķiem.
Vakar, lai pārrunātu jautājumus par mūsu karavīru misiju Irākā,
mēs uz sarunu bijām uzaicinājuši aizsardzības ministru E.Repši.
Draudzīgā gaisotnē tika izrunāti mūsu partiju interesējošie
jautājumi par mūsu karavīru apstākļiem Irākā, par problēmām, par
paveikto, kā arī tika uzklausīts ministra viedoklis par
sabiedrībā svarīgo tēmu– par karaspēka uzturēšanas
nepieciešamību. Pēc ministra teiktā, mūsu karavīru apstākļi ir
apmierinoši un tie uzlabojas. Protams, ir nelielas tehniskas
problēmas, bet tās tiek veiksmīgi risinātas. Pēc aizsardzības
ministra domām, mūsu karavīru misija Irākā varētu ilgt līdz
2006.gadam. Īpaši mūsu deputātus iepriecināja ministra teiktie
labie vārdi par militāro kapelānu dienestu darbību gan Irākā, gan
arī Latvijā.
M.Bekasovs
(Latvijas Sociālistiskās partijas frakcija):
Šodien Saeima otrajā lasījumā
pieņēma grozījumus Repatriācijas likumā, kur 14.pantā, ko piedāvā
Iekšlietu ministrija, ir paredzēts, ka izbraukšanas un
ieceļošanas aizlieguma termiņu ārzemniekam ir tiesības 7 dienu
laikā pēc izbraukšanas rīkojuma spēkā stāšanās apstrīdēt
pārvaldes priekšniekam. Iesnieguma izskatīšanas laikā ārzemniekam
ir tiesības uzturēties Latvijas Republikā. Pārvaldes priekšnieka
lēmumu par apstrīdētā izbraukuma rīkojumu un tajā noteikto
ieceļošanas aizliegumu ārzemniekam 7 dienu laikā pēc tā spēkā
stāšanās ir tiesības pārsūdzēt tiesā.
Tajā pašā grozījumu 15.priekšlikumā ir rakstīts, ka šī likuma
42.panta 2.daļā minēto lēmumu ārzemniekam ir tiesības 7 dienu
laikā pēc tā spēkā stāšanās pārsūdzēt tiesā.
Pieteikuma iesniegšana tiesā neaptur lēmuma izpildi. Saskaņā ar
Latvijas Republikas Civilprocesa likumu jebkura sūdzība tiesā par
valsts, pašvaldības vai pašvaldības institūciju lēmumu aptur
izpildi līdz tiesas sprieduma pieņemšanai un stāšanās spēkā.
Faktiski šis priekšlikums ir pretlikumīgs.
Šodien Saeimā otrajā lasījumā pieņēma arī grozījumus likumā par
Latvijas Republikas Zemessardzi. 5.pantā, ko iesniedza
Aizsardzības ministrija, rakstīts, ka Zemessardzes komandierim ir
tiesības pieprasīt un bez maksas saņemt no visām valsts un
pašvaldības institūcijām, komersantiem un biedrībām ziņas
jautājumos, kas saistīti ar Zemessardzes darbības jomu.
Zemessardzes komandierim ir tiesības pieprasīt informāciju valsts
un pašvaldības institūcijās, no komersantiem un biedrībām bez
maksas pieprasīt informāciju tikai Civilprocesa, Kriminālprocesa
vai Administratīvā procesa likumā paredzētajā kārtībā. Citādi
komersanti un biedrības informāciju var dot, bet var arī nedot.
Tas ir brīvprātīgs lēmums par izdošanu vai neizdošanu–
Informācijas likumā atbildības par to nav.
M.Segliņš
(Tautas partijas frakcija):
Es arī gribētu izteikt savu
gandarījumu par to, kas parlamentā notika vakar.
Pirmajā lasījumā tika atbalstīts Latvijas Pirmās partijas
iesniegtais, bet Juridiskajā komisijā precizētais Satversmes
grozījums, kas nosaka to, ka valsts atbalsta laulību starp
vīrieti un sievieti, valsts atbalsta rūpes par vecākiem un valsts
atbalsta rūpes par bērniem.
Tautas partija ir tālu no tā viedokļa, ka mums vajadzētu mācīt
cilvēkiem, kas ar ko guļ, kas ko mīl. Domāju, ka ir neētiski
vispār līst citiem cilvēkiem zem segas un skatīties, kas tur
notiek. Tautas partija kā konservatīva partija atbalstīja vērtību
definīciju Satversmē. Šeit jau nav runa par teikšanu, kas ir
pareizi, vai pārmetumu izteikšana kādam, ja kādam šī orientācija
ir citāda. Tautas partijas vērtība ir laulība starp vīrieti un
sievieti un nevis starp diviem vīriešiem vai divām sievietēm.
Tautas partijas acīs vērtība ir bērni un ģimene tādā izpratnē, ko
veido vīrietis, sieviete, tālāk tie ir bērni, un tās ir rūpes par
saviem vecākiem.
Mēs nepretendējam uz to, ka gribētu kādam mācīt, kam ar ko ir
pareizi gulēt. Tā patiešām ir katra cilvēka brīva izvēle, viņa
seksuālās vēlmes. Bet vērtība šajā valstī, mūsuprāt, ir ģimene–
vīrietis, sieviete un bērni.
Saeimas preses dienests