2005. gada 26. oktobra stenogramma
Sēdi vada Latvijas Republikas
8.Saeimas priekšsēdētāja Ingrīda Ūdre.
Sēdes vadītāja.
Cienījamie kolēģi! Sāksim Saeimas
26.oktobra sēdi. Mēs turpinām izskatīt šā gada 20.oktobra sēdes
darba kārtībā iekļauto, bet neizskatīto likumprojektu, un
neizskatītā patstāvīgā priekšlikuma un lēmuma projekta
izskatīšanu.
Tātad darba kārtības pirmais jautājums ir likumprojekts
“Grozījumi likumā “Par presi un citiem masu informācijas
līdzekļiem””. Trešais lasījums.
Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisijas vārdā– deputāte
Ingrīda Circene.
I.Circene (JL).
Strādāsim ar dokumentu, kura reģistrācijas numurs ir 609,–
likumprojekts “Grozījumi likumā “Par presi un citiem masu
informācijas līdzekļiem””.
1.– Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisijas priekšlikums.
Atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
I.Circene.
2.– Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu
komisijas priekšlikums. Atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputāti neiebilst.
I.Circene.
3.– deputātes Krastiņas priekšlikums.
Atbalstīts un redakcionāli precizēts.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
I.Circene.
4.– deputātes Krastiņas priekšlikums.
Atbalstīts, redakcionāli precizēts.
Sēdes vadītāja.
Deputāti neiebilst.
I.Circene.
5.– deputāta Klementjeva priekšlikums.
Daļēji atbalstīts, iekļaujot komisijas priekšlikumā.
Sēdes vadītāja.
Par 5.priekšlikumu atklājam debates.
Deputāts Vladimirs Buzajevs.
V.Buzajevs (PCTVL).
Cienījamā priekšsēdētāja! Godātie kolēģi! TSP frakcijas deputāta
Andreja Klementjeva priekšlikums ir loģisks, jo izriet no tiem
grozījumiem likumā, kas tika pieņemti otrajā lasījumā, proti,
masu informācijas līdzekļa redaktoram ir pienākums izskatīt
iesniegumu septiņu dienu laikā no tā saņemšanas dienas. Nu, viņš
to izskatīja. Bet kas tad tālāk? Deputāts paskaidro: jāsniedz
atbilde iesniedzējam to pašu septiņu dienu laikā un jānorāda
pieņemtā lēmuma pamatojums.
Komisija principiāli piekrita (trīs balsis, tajā skaitā arī mana,
bija “pret”) un tikai svītroja, lai būtu lēmuma pamatojums, un ne
vairāk, jo 5. un 6.priekšlikums likumprojektam ir praktiski
vienāds.
Bet, kā jums, kungi, visiem zināms, dialektika ir formālās
loģikas ienaidniece. Jo, pieņemdama Klementjeva priekšlikumu,
Saeima uzliks privātpersonām– avīžu redaktoriem– valsts ierēdņu
pienākumus, turklāt pat vēl striktākā formā, jo valsts ierēdnim
atbildes sniegšanai likums nosaka divreiz lielāku termiņu– divas
nedēļas, bet sarežģītos gadījumos– pat veselu mēnesi.
Šodien tā pati Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisija
atbalstīja vēl garāku termiņu atsevišķai organizācijai– Latvijas
Cilvēktiesību birojam– sniegt atbildes pat mēneša laikā. Es biju
vienīgais, kas balsoja “pret” šo priekšlikumu.
Cienījamie kolēģi! Šis Klementjeva kunga priekšlikums izsauca
visu masu saziņas līdzekļu un to asociāciju pārstāvju ārkārtīgi
negatīvu attieksmi. Tomēr, ja Saeima to atbalstīs vai arī
atbalstīs sekojošo, faktiski analoģisko atbildīgās komisijas
priekšlikumu, nekas briesmīgs nenotiks. Vienkārši katrā redakcijā
parādīsies vēl viena štata vienība, kura atbildēs uz darbaļaužu
šizoīdiskajām vēstulēm.
Masu saziņas līdzekļu pārstāvji baidās, ka tas ir tikai pirmais
posms iespējamā preses brīvības ierobežojumu ķēdē. Cik lielā mērā
Saeima arī turpmāk ir gatava “piegriezt skrūves”, demonstrēs
šodienas balsojums. PCTVL frakcija iestājas par preses brīvību un
neatbalstīs 5. un 6.priekšlikumu likumā “Par presi un citiem masu
informācijas līdzekļiem”.
Sēdes vadītāja.
Deputāte Ingrīda Circene.
I.Circene (JL).
Šoreiz es savā vārdā. Deputāta Klementjeva priekšlikums
neatrisina lietu pēc būtības cieņas un goda aizskaršanas
jautājumā, jo izdevējs var formāli atrakstīties un faktiski
nekāda cita risinājuma kā tiesa nav.
Protams, arī saistībā ar tiesvedību ir nopietnas problēmas, jo
tiesas procesa ilgums bieži ir līdz par diviem gadiem. Vēlams
būtu tiesas procesu saīsināt un skatīt kā prioritāru– 1 līdz 2
mēnešu laikā, nevis gadu garumā.
Te jārunā arī par kapacitātes palielināšanu apgabaltiesām, jo
pašreizējā situācijā, kāda ir tiesvedībā, arī reāli ir grūti
samazināt šos laikus. Problēma ir pašas nozares iekšējā
regulēšanā. Un, ja aplūko citu valstu pieredzi, ir izveidota
Žurnālistikas padome šādu domstarpību risināšanai. Un šādas
padomes mēģina risināt šīs problēmas divas reizes. Ja arī tad
netiek panākts risinājums un vienošanās, tad padome pieņem
lēmumu, kuru publicē padomes mājaslapā.
Padomei nav līdzekļu, lai sodītu kādu personu, taču tādas
tiesības ir pārvaldes institūcijām, kuras pilnvarotas uzraudzīt
medijus un pārkāpumu gadījumā arī sodīt.
Tā tas notiek mūsu kaimiņvalstīs, Dānijā, Somijā, Ungārijā,
Vācijā un arī Latvijā tika veikts pētījums, cik demokrātiska ir
Latvija. Demokrātijas audits, kurš tika arī prezentēts, un kā
vienu no Latvijas problēmām pētnieki min žurnālistu
pašregulācijas problēmas, kas izraisa valsts varas vēlmi
iejaukties mediju darbībā tieši tādēļ, ka šī iekšējā
pašregulācija nav pietiekami atrisināta.
Mans personīgais viedoklis ir neatbalstīt deputāta Klementjeva
priekšlikumu, bet meklēt risinājumu, kā stiprināt žurnālistu
pašregulācijas problēmu.
Sēdes vadītāja.
Deputāte Inese Krastiņa.
I.Krastiņa (JL).
Cienījamā priekšsēdētāja! Godājamā Saeima! Iespējams, šodien šis
priekšlikums tiek apspriests arī tādēļ, ka morālais kaitējums,
kas izdarīts, publicējot nepatiesu informāciju, daudziem
cilvēkiem ir daudz sāpīgāks nekā materiālais kaitējums.
Cilvēkos neapmierinātību izraisa arī tas, ka dažkārt notiek
neobjektīvs faktu izklāsts vai notiek notikumu neprecīza
interpretācija. Kā novērst šīs negācijas, tas ir vienīgi masu
mediju vadītāju kompetences un viņu profesionalitātes līmenis, kā
arī strīdus gadījumos– tiesas lēmums.
Mediju vadītāju pienākums ir nodrošināt žurnālistu ētikas
principu ievērošanu to ikdienas darbā.
Ieskatam es vēlētos minēt juridiskus argumentus pret iesniegto
priekšlikumu.
Pirmkārt, priekšlikums ir pretrunā ar Cilvēka tiesību un
pamatbrīvību aizsardzības konvencijas 10.panta pirmo daļu, kas
nosaka, ka ikvienam ir tiesības brīvi izteikties.
Otrkārt. Priekšlikums ir pretrunā ar Satversmes 100.pantu, kas
nosaka, ka ikvienam ir tiesības uz vārda brīvību, kas ietver
tiesības brīvi iegūt, paturēt un izplatīt informāciju.
Treškārt. Būtiski, ka priekšlikums ir pretrunā ar pārvaldes
attiecību modeli. Masu mediju redaktors nav pārvaldes attiecībās
ar prasības iesniedzēju. Uz masu informācijas līdzekļu vadītājiem
nav attiecināmi likuma “Iesniegumu, sūdzību un priekšlikumu
izskatīšanas kārtība valsts un pašvaldību institūcijās”
principi.
Līdz ar to valstij nav tiesiska pamata iejaukties masu mediju
darbā.
Ceturtkārt, minētajam priekšlikumam, pat ja tas kļūtu par likuma
normu, būtu vienīgi un tikai deklaratīvs raksturs, jo par normas
nepildīšanu nevienā likumā nav noteiktas sankcijas.
Pašreiz cilvēku goda un cieņas aizsardzībai valstī jau ir
pietiekama tiesiskā bāze. Pirmkārt, tā ir Cilvēka tiesību uz
pamatbrīvību aizsardzības konvencijas 10.panta otrā daļa, kas
paredz, ka vārda brīvības īstenošana ir saistīta ar pienākumiem
un atbildību, vienlaikus un tā vērsta uz to, lai aizsargātu citu
cilvēku cieņu vai tiesības.
Otrkārt. Saskaņā ar Satversmes 95.pantu cilvēka godu un cieņu
aizsargā valsts, atbilstoši starptautiskām un nacionālām tiesību
normām cilvēks goda un cieņas aizskāruma gadījumos var griezties
vienīgi tiesā.
Treškārt. Cilvēka goda un cieņas tiesiskā aizsardzība ir noteikta
likuma “Par presi un citiem masu informācijas līdzekļiem”
7.pantā, kas nosaka, ka ir aizliegts publicēt informāciju, kas
aizskar fizisko un juridisko personu godu un cieņu un ceļ tām
neslavu.
Ceturtkārt. Latvijā atbildību par goda un cieņas aizskaršanu
nosaka gan Krimināllikums, gan Civillikums. Dažās valstīs
žurnālistu profesionalitāte ir tik augstā līmenī, ka
kriminālatbildība nepastāv, pastāv tikai civiltiesiskā
atbildība.
Mediju vadītājiem ir zināmi Latvijas likumi, un atkarībā no savas
profesionālās izglītotības līmeņa viņi likumus arī ievēro, bet,
ja neievēro, tad viņi tiek iesūdzēti tiesā un atbild saskaņā ar
tiesas lēmumu.
Pamatojoties uz šiem būtiskajiem juridiskajiem argumentiem,
iesniegtais priekšlikums ir klaji pretrunīgs ar demokrātiskas
valsts iekārtas principiem un nav atbalstāms.
Paldies par uzmanību!
Sēdes vadītāja.
Deputāts Juris Sokolovskis.
J.Sokolovskis (PCTVL).
Godātie kolēģi! Es gribētu jūs iepazīstināt ar Latvijas preses
izdevēju asociācijas viedokli.
Latvijas preses izdevēju asociācija vēlas vērst jūsu uzmanību uz
Saeimas Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisijas
sagatavotajiem priekšlikumiem– grozījumiem likumā “Par presi un
citiem masu informācijas līdzekļiem”.
Komisijas atbalstītie grozījumi ietver priekšlikumu 21.panta
4.daļas redakcijai, kur kā obligāta prasība ir paredzēts uzlikt
par pienākumu masu informācijas līdzekļa redaktoram septiņu dienu
laikā sniegt atbildi uz iesniegumu par nepatiesu ziņu
atsaukšanu.
Uzskatām, ka šeit nav ņemts vērā būtisks fakts. Redaktors nav
pārvaldes attiecībās ar prasības iesniedzēju, kā arī redaktors
nav juridiska persona. Tādējādi redaktoriem nevar tikt uzlikts
par pienākumu obligātā kārtā rakstiski atbildēt uz katru
iesniegumu vai vēstuli.
Tātad vēlamies arī atgādināt, ka Satversmes 100.pants nosaka, ka
ikvienam ir tiesības uz vārda brīvību, kas ietver tiesības brīvi
iegūt, paturēt un izplatīt informāciju, paust savus
uzskatus.
Līdz ar to uzskatām, ka iepriekšminēto priekšlikumu iekļaušana
likumā ir uztverama kā solis uz preses brīvības un žurnālista
vārda brīvības ierobežošanu.
Tātad es gribētu vēl vērst jūsu uzmanību šodien uz “Dienas”
rakstu… Askolda Rodina rakstu, nosaukums šim rakstam ir
“Komisijas ačgārnība”. Atgriešanās padomju Latvijā. Ko citu var
teikt, lasot šodien Saeimā trešajā lasījumā balsojamos grozījumus
likumā “Par presi un citiem masu informācijas līdzekļiem”.
Protams, ka ne viss.
Saeimas Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisija pirms trešā
lasījuma iespraukusies ar priekšlikumu, kas paredz, ka
plašsaziņas līdzekļa redaktoram, uz kura galda ir nonācis
iesniegums par nepatiesas vai godu un cieņu aizskarošas
informācijas parādīšanos plašsaziņas līdzeklī, atbilde
iesniedzējam jāsniedz septiņu dienu laikā no iesnieguma
saņemšanas dienas.
Ar līdzīgu ierosinājumu nācis deputāts Andrejs Klementjevs.
Ir Ministru kabineta noteikumi, kas reglamentē darbu ar
iesniegumiem, taču tie attiecas uz budžeta maizi ēdošām
institūcijām, un pat tām uz iesniegumiem jāatbild divu nedēļu
laikā.
Prasīt no plašsaziņas līdzekļu, it īpaši privāto, redaktoriem dot
atbildi, un vēl septiņu dienu laikā, uz iesniegumu, pielīdzinot
viņus ierēdņiem, tas nav vienkārši idiotisms. Tā ir iespēja
spiediena izdarīšanai uz plašsaziņas līdzekļiem. Un līdz ar to
šāds priekšlikums nonāk pretrunā ar Satversmes 100.pantā
noteiktajām tiesībām uz vārda brīvību.
Godātie kolēģi, lūdzu, paklausieties, ko saka prese par šiem
priekšlikumiem!
Sēdes vadītāja.
Deputāts Dzintars Rasnačs.
Dz.Rasnačs (TB/LNNK).
Godātie deputāti! Priekšlikuma iesniedzējs, mans kolēģis Andrejs
Klementjevs, zālē nav redzams. Tā ka es ceru, ka neviena nebūs,
kas balsos “par” šo 5. un 6.priekšlikumu, jo man šķiet, ka beigās
mēs te viens otram cenšamies pierādīt, kurš vairāk mīl
presi.
Ja runā par šo priekšlikumu, tad jūs nepadomājāt par vienu vēl
sāpīgāku aspektu. Te dažas partijas ar presi domā tikai kādu
vienu lielāko laikrakstu, bet šis priekšlikums “izdara sitienu”
tieši pa mazākajiem laikrakstiem, vislielāko– tiem, kuriem
abonentu skaits ir no trīs līdz desmit, piecpadsmit tūkstoši. Arī
viņiem nav mazums vēstuļu, uz kurām, protams, ir jāsniedz
atbilde.
Tā ka es ļoti ceru, ka vienīgais pats Andrejs Klementjevs balsos
“par” šo visai īpatnējo priekšlikumu.
Aicinu balsot pret 5. un pret 6.priekšlikumu.
Sēdes vadītāja.
Deputāts Juris Dobelis.
J.Dobelis (TB/LNNK).
Cienītie kolēģi! Ir jau ļoti patīkami klausīties kaut kādus
sarakstītus penterus par cilvēktiesībām, tomēr vajadzētu runāt
par kaut ko konkrētu. Ja mēs runājam par 5.priekšlikumu, tad
runājam par 5.priekšlikumu, bet nepļāpājam kaut kādas vispasaules
gudrības!
5.priekšlikums atšķiras no 6.priekšlikuma ar vienu teikumu, jo
5.priekšlikumā papildus vēl citām muļķībām ir ierakstīts teikums,
ka “atbildē jānorāda pieņemtā lēmuma pamatojums”. Tas vienkārši
ir konceptuāli neiespējami, jo paver ceļu visādām atrakstīšanās
iespējām, kaut kādām formalitātēm un nebeidzamām garu garām
pļāpām. Tā ka, runājot konkrēti šinī brīdī par 5.priekšlikumu:
jā, mans priekšlikums, ka tas ir jānoraida. Bet tas jau nav
pamatpriekšlikums! Pamatpriekšlikums ir numur 6, kur vienkārši ir
norādīts, ka šis un tas ir iestrādāts no 5.priekšlikuma. Tātad
šeit ir tikai viena koncepcija, kas skar lēmuma pamatojumu. Un es
ierosinu vienkārši tāpēc šo priekšlikumu noraidīt.
Bet, kolēģi, ja jau jūs te pie 5.priekšlikuma sāksiet apskatīt
vispārīgās koncepcijas, ko jūs darīsiet ar 6.priekšlikumu? Un, ja
5. un 6.priekšlikumu mēs nepieņemsim, tad mums paliks– vienalga,
paliks!– otrā lasījuma redakcija, kur ir runa par pienākumu
izskatīt septiņu dienu laikā. Nu vajadzētu taču visu to gaitu
iziet secīgi, jo likums ir pietiekami nopietns un skar dažādas
intereses. Un tad tādā secībā arī to vajadzētu izskatīt. Jo šeit
ir faktiski konceptuāli: vai mēs paliekam pie otrā lasījuma, vai
mēs tomēr mēģinām trešajā lasījumā “iekabināt” vēl kaut ko
papildus.
Pagaidām runāsim par 5.priekšlikumu, ko ierosinu noraidīt.
Sēdes vadītāja.
Deputāts Dzintars Ābiķis.
Dz.Ābiķis (TP).
Cienījamā priekšsēdētāja! Cienījamie kolēģi! Es ļoti lūdzu,
aicinu jūs pārtraukt šīs neauglīgās debates, jo mēs šobrīd viens
otru pārliecinām par vispārzināmām lietām.Es domāju, ka ne tikai
Klementjeva kungs, kurš šobrīd ir klāt, bet arī Cilvēktiesību un
sabiedrisko lietu komisija saprot, ka viņi ir kļūdījušies, jo
sabiedrisks saziņas līdzeklis, privāts plašsaziņas līdzeklis nav
valsts iestāde. Un ne žurnālists, ne avīzes redaktors nav
ierēdnis.
Tāpēc es aicinu noraidīt 5. un aicinu arī neuzsākt debates par
6.priekšlikumu, kas būtībā ir līdzīgs, un noraidīt arī to!
Paldies, kolēģi, par uzmanību!
Sēdes vadītāja.
Debates slēdzu. Vai komisijas vārdā
ir kas piebilstams?
I.Circene.
Jā. Tā kā par 5.priekšlikumu, kā jūs
redzat, rakstīts “ir daļēji atbalstīts, iekļaujot komisijas
priekšlikumā nr.6”, tad mums ir jābalso par priekšlikumu nr.6,
kuru komisija ir atbalstījusi.
Sēdes vadītāja.
Nē, cienījamie kolēģi, ir jābalso
par 5.priekšlikumu. Tātad lūdzu deputātus balsot par deputāta
Klementjeva priekšlikumu! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu
rezultātu! Par– 12, pret– 70, atturas– 5. Priekšlikums nav
atbalstīts.
I.Circene.
6.– Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu
komisijas priekšlikums, kurā ir iestrādāts arī 5.priekšlikums, un
komisija ir atbalstījusi. (Starpsauciens: “Balsot!”)
Sēdes vadītāja.
Deputāts Juris Dobelis. (No zāles
deputāts J.Dobelis: “Es aicinu balsot “pret”!”)
Debates slēdzu. Lūdzu deputātus balsot par 6.– Cilvēktiesību un
sabiedrisko lietu komisijas priekšlikumu! Lūdzu zvanu! Balsošanas
režīmu! Lūdzu rezultātu! Par– 20, pret– 49, atturas– 14.
Priekšlikums nav atbalstīts.
I.Circene.
Paldies.
7.– depuātes Krastiņas priekšlikums. Atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputāti neiebilst.
I.Circene.
Līdz ar to priekšlikumi ir izskatīti.
Lūdzu balsot trešajā lasījumā, atbalstot šā likuma
pieņemšanu!
Sēdes vadītāja.
Lūdzu deputātus balsot par
likumprojekta pieņemšanu trešajā lasījumā! Lūdzu zvanu!
Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par– 73, pret– nav, atturas–
3. Likums “Grozījumi likumā “Par presi un citiem masu
informācijas līdzekļiem”” ir pieņemts. Paldies.
I.Circene.
Paldies.
Sēdes vadītāja.
Nākamais darba kārtības jautājums–
likumprojekts “Grozījumi likumā “Par diplomātisko pasi””.
Trešais lasījums.
Ārlietu komisijas vārdā– deputāts Igors Sokolovskis. Solovjovs.
Es atvainojos!
I.Solovjovs (LSP).
Jā. Tieši tā. Godātie kolēģi! Trešajam lasījumam Ārlietu komisijā
bija iesniegts viens priekšlikums no deputāta Šadurska kunga.
Komisija neatbalstīja šo priekšlikumu.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
I.Solovjovs.
Komisijas vārdā es jūs aicinu atbalstīt
likumprojektu trešajā lasījumā!
Sēdes vadītāja.
Lūdzu deputātus balsot par
likumprojekta pieņemšanu trešajā lasījumā! Lūdzu zvanu!
Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par– 74, pret– 3, neviens
neatturas. Likums “Grozījumi likumā “Par diplomātisko pasi””
pieņemts. Paldies.
Nākamais darba kārtības jautājums– likumprojekts “Par
Konvenciju par specializēto aģentūru privilēģijām un
imunitātēm”. Otrais lasījums.
Ārlietu komisijas vārdā– Igors Solovjovs.
I.Solovjovs (LSP).
Ārlietu komisija nesaņēma nevienu priekšlikumu. Tātad es jūs
aicinu arī atbalstīt šo likumprojektu otrajā, galīgajā,
lasījumā!
Sēdes vadītāja.
Lūdzu deputātus balsot par
likumprojekta pieņemšanu otrajā, galīgajā, lasījumā! Lūdzu zvanu!
Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par– 73, pret un atturas–
nav. Likums “Par Konvenciju par specializēto aģentūru
privilēģijām un imunitātēm” pieņemts. Paldies.
Nākamais darba kārtības jautājums– likumprojekts “Par Eiropas
Savienības un Amerikas Savienoto Valstu savstarpējās tiesiskās
palīdzības līgumu”. Otrais lasījums.
Ārlietu komisijas vārdā– deputāts Igors Solovjovs.
I.Solovjovs (LSP).
Šeit mēs arī nesaņēmām nevienu priekšlikumu. Tātad es jūs aicinu
arī atbalstīt otrajā, galīgajā, lasījumā!
Sēdes vadītāja.
Lūdzu deputātus balsot par
likumprojekta pieņemšanu otrajā lasījumā! Lūdzu zvanu! Balsošanas
režīmu! Lūdzu rezultātu! Par– 75, pret un atturas– nav. Likums
“Par Eiropas Savienības un Amerikas Savienoto Valstu savstarpējās
tiesiskās palīdzības līgumu” pieņemts. Paldies.
Nākamais darba kārtības jautājums– likumprojekts “Par Eiropas
Savienības un Amerikas Savienoto Valstu izdošanas līgumu”.
Otrais lasījums.
Ārlietu komisijas vārdā– deputāts Igors Solovjovs.
I.Solovjovs (LSP).
Otrajam lasījumam mēs nesaņēmām priekšlikumus. Tātad es jūs
aicinu atbalstīt šo likumprojektu otrajā, galīgajā,
lasījumā!
Sēdes vadītāja.
Lūdzu deputātus balsot par
likumprojekta pieņemšanu otrajā lasījumā! Lūdzu zvanu! Balsošanas
režīmu! Lūdzu rezultātu! Par– 77, pret un atturas– nav. Likums
“Par Eiropas Savienības un Amerikas Savienoto Valstu izdošanas
līgumu” pieņemts. Paldies.
I.Solovjovs.
Paldies jums!
Sēdes vadītāja.
Nākamais darba kārtības jautājums–
likumprojekts “Grozījumi likumā “Par valsts un pašvaldību
dzīvojamo māju privatizāciju””. Pirmais lasījums.
Valsts pārvaldes un pašvaldības komisijas vārdā– deputāts
Staņislavs Šķesters.
S.Šķesters (ZZS).
Cienījamā priekšsēdētāja! Godātie kolēģi! Strādājam ar
likumprojektu ar reģistra numuru 1261– tātad grozījumi likumā
“Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju”.
Tātad tas ir Ministru kabineta iesniegtais likumprojekts. Tas
pārsvarā ir redakcionāls, un sakarā ar šo likumu, ko es iepriekš
minēju, vienkārši Valsts nekustamā īpašuma aģentūra tiek
pārveidota par valsts akciju sabiedrību “Valsts nekustamie
īpašumi”. Tas ir pamatnosacījums, kāpēc šis likumprojekts tiek
izskatīts.
Valsts pārvaldes un pašvaldības komisija izskatīja šo
likumprojektu pirmajā lasījumā un lūdz jūs to atbalstīt.
Sēdes vadītāja.
Lūdzu deputātus balsot par
likumprojekta pieņemšanu pirmajā lasījumā. Lūdzu zvanu!
Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par– 83, pret un atturas–
nav. Likumprojekts pirmajā lasījumā pieņemts.
Lūdzu noteikt priekšlikumu iesniegšanas termiņu otrajam
lasījumam.
S.Šķesteris.
Priekšlikumu iesniegšanas termiņš
otrajam lasījumam– 7.novembris. Paldies.
Sēdes vadītāja.
Citu priekšlikumu nav. Priekšlikumu
iesniegšanas termiņš otrajam lasījumam– 7.novembris.
Paldies.
Nākamais darba kārtības jautājums– likumprojekts “Muzeju
likums”. Pirmais lasījums.
Izglītības, kultūras un zinātnes komisijas vārdā– deputāts
Dzintars Ābiķis.
Dz.Ābiķis (TP).
Cienījamā priekšsēdētāja! Cienījamie kolēģi! Muzeju likums ir
pieņemts 1997.gadā, un tas vairs neatbilst vēlāk pieņemtajiem
Publisko aģentūru likumam, Valsts pārvaldes iekārtas likumam un
Komerclikumam.
Un jums piedāvātajā jaunajā likumā tiek precizēta muzeju
kvalifikācija pēc juridiskā statusa, saskaņojot ar iepriekš
minētajiem likumiem.
Jaunais likums neparedz papildu budžeta izdevumus, tas tikai
sakārto muzeju likumdošanu atbilstoši jau pieņemtajiem likumiem,
un tāpēc es aicinu jūs, kolēģi, atbalstīt Muzeju likumu pirmajā
lasījumā.
Sēdes vadītāja.
Lūdzu deputātus balsot par
likumprojekta pieņemšanu pirmajā lasījumā. Lūdzu zvanu!
Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par– 83, pret un atturas–
nav. Likumprojekts pirmajā lasījumā pieņemts.
Lūdzu noteikt priekšlikumu iesniegšanas termiņu otrajam
lasījumam.
Dz.Ābiķis.
Cienījamie kolēģi! Paldies par
vienprātīgo atbalstu, un lūdzu iesniegt priekšlikumus līdz šā
gada 4.novembrim. Paldies.
Sēdes vadītāja.
Citu priekšlikumu nav. Priekšlikumu
iesniegšanas termiņš otrajam lasījumam– 4.novembris.
Paldies.
Nākamais darba kārtības jautājums– likumprojekts “Grozījumi
Dzīvesvietas deklarēšanas likumā”. Otrais lasījums.
Valsts pārvaldes un pašvaldības komisijas vārdā– deputāts Andrejs
Naglis.
A.Naglis (LPP).
Augsti godāto Saeimas Prezidij! Kolēģi deputāti! Valsts pārvaldes
un pašvaldības komisija iesniedz likumprojektu “Grozījumi
Dzīvesvietas deklarēšanas likumā” izskatīšanai Saeimā otrajā
lasījumā. Ar reģistrācijas numuru 1162.
1.priekšlikums. Valsts pārvaldes un pašvaldības komisijā
priekšlikums ir atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputāti neiebilst.
A.Naglis.
2.priekšlikums– Juridiskā biroja.
Atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
A.Naglis.
3.priekšlikums. Valsts pārvaldes un
pašvaldības komisijas priekšlikums. Atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputāti neiebilst.
A.Naglis.
4.– Juridiskā biroja priekšlikums.
Atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputāti neiebilst.
A.Naglis.
5.– Valsts pārvaldes un pašvaldības
komisijas priekšlikums. Atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
A.Naglis.
6.– Juridiskā biroja priekšlikums.
Atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputāti neiebilst.
A.Naglis.
7.– Juridiskā biroja priekšlikums.
Atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
A.Naglis.
8 .– Valsts pārvaldes un pašvaldības
komisijas priekšlikums. Atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputāti neiebilst.
A.Naglis.
9.– Juridiskā biroja priekšlikums.
Atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
A.Naglis.
10.– Valsts pārvaldes un pašvaldības
komisijas priekšlikums. Atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputāti neiebilst.
A.Naglis.
11.– Juridiskā biroja priekšlikums.
Atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputāti neiebilst.
A.Naglis.
Tad visi priekšlikumi ir izskatīti. Lūdzu
balsot par likumprojekta pieņemšanu otrajā lasījumā!
Sēdes vadītāja.
Lūdzu deputātus balsot par
likumprojekta pieņemšanu otrajā lasījumā! Lūdzu zvanu! Balsošanas
režīmu! Lūdzu rezultātu! Par– 75, pret un atturas– nav.
Likumprojekts otrajā lasījumā pieņemts.
Lūdzu noteikt priekšlikumu iesniegšanas termiņu trešajam
lasījumam.
A.Naglis.
Priekšlikumu iesniegšanas termiņš trešajam
lasījumam– 2005.gada 7.novembris.
Sēdes vadītāja.
Citu priekšlikumu nav. Priekšlikumu
iesniegšanas termiņš– 7.novembris. Paldies.
Nākamais darba kārtības jautājums– likumprojekts “Grozījumi
Dzelzceļa pārvadājumu likumā”. Otrais lasījums.
Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas
komisijas vārdā– deputāts Madars Lasmanis. (Starpsauciens no
zāles: “Ātrāk! Ātrāk! Laiks ir nauda!”)
M.Lasmanis (JL).
Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisija
ir izskatījusi otrajam lasījumam likumprojektu “Grozījumi
Dzelzceļa pārvadājumu likumā”. Kopā ir saņemti seši
priekšlikumi.
1.– Juridiskā biroja priekšlikums. Atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputāti neiebilst.
M.Lasmanis.
2.– Juridiskā biroja priekšlikums.
Atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
M.Lasmanis.
3.– Juridiskā biroja priekšlikums.
Atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputāti neiebilst.
M.Lasmanis.
4.– Juridiskā biroja priekšlikums.
Atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
M.Lasmanis.
5.– Juridiskā biroja priekšlikums.
Atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputāti neiebilst.
M.Lasmanis.
6.– Juridiskā biroja priekšlikums.
Atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
M.Lasmanis.
Visi priekšlikumi ir izskatīti. Lūdzu
atbalstīt likumprojektu otrajā lasījumā!
Sēdes vadītāja.
Lūdzu deputātus balsot par
likumprojekta pieņemšanu otrajā lasījumā! Lūdzu zvanu! Balsošanas
režīmu! Lūdzu rezultātu! Par– 80, pret– nav, atturas– 3.
Likumprojekts otrajā lasījumā pieņemts.
Lūdzu noteikt priekšlikumu iesniegšanas termiņu trešajam
lasījumam!
M.Lasmanis.
Priekšlikumu iesniegšanas termiņš–
4.novembris.
Sēdes vadītāja.
Citu priekšlikumu nav. Priekšlikumu
iesniegšanas termiņš trešajam lasījumam– 4.novembris.
Paldies.
Nākamais darba kārtības jautājums– likumprojekts “Grozījumi
Kultūras institūciju likumā”. Otrais lasījums.
Izglītības, kultūras un zinātnes komisijas vārdā– deputāte Ausma
Ziedone-Kantāne.
A.Ziedone-Kantāne (JL).
Cienījamā priekšsēdētāja un godājamie biedri! Mēs strādāsim ar
likumprojektu nr.1234– “Grozījumi Kultūras institūciju likumā”.
Priekšlikumi otrajam lasījumam netika iesniegti.
Tā ka komisijas vārdā es lūdzu atbalstīt likumprojektu trešajā...
nē, atvainojos, otrajā lasījumā!
Sēdes vadītāja.
Lūdzu deputātus balsot par
likumprojekta pieņemšanu otrajā lasījumā! Lūdzu zvanu! Balsošanas
režīmu! Lūdzu rezultātu! Par– 80, pret un atturas– nav.
Likumprojekts otrajā lasījumā pieņemts.
Lūdzu noteikt priekšlikumu iesniegšanas termiņu trešajam
lasījumam!
A.Ziedone-Kantāne.
Priekšlikumu iesniegšanas termiņš
trešajam lasījumam– 31.oktobris. Paldies!
Sēdes vadītāja.
Citu priekšlikumu nav. Priekšlikumu
iesniegšanas termiņš trešajam lasījumam– 31.oktobris.
Paldies.
Nākamais darba kārtības jautājums– likumprojekts “Grozījumi
likumā “Par zemes privatizāciju lauku apvidos””. Otrais
lasījums.
Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas
komisijas vārdā– deputāts Dzintars Zaķis.
Dz.Zaķis (JL).
Godājamie kolēģi! Cienījamā priekšsēdētāja! Skatām likumprojektu
“Grozījumi likumā “Par zemes privatizāciju lauku apvidos””, kas
ir sagatavots otrajam lasījumam.
1.– deputāta Tolmačova priekšlikums. Nav atbalstīts.
(Starpsauciens: “Balsot!”)
Sēdes vadītāja.
Deputāti lūdz balsojumu. Lūdzu
zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par– 18, pret– 60,
atturas– 3. Priekšlikums nav atbalstīts.
Dz.Zaķis.
2.– deputāta Tolmačova priekšlikums. Nav
atbalstīts. (Starpsauciens: “Balsot!”)
Sēdes vadītāja.
Deputāti lūdz balsojumu. Lūdzu
zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par– 14, pret– 58,
neviens deputāts neatturas. Priekšlikums nav atbalstīts.
Dz.Zaķis.
3.– deputāta Tolmačova priekšlikums. Nav
atbalstīts. (Starpsauciens: “Balsot!”)
Sēdes vadītāja.
Deputāti lūdz balsojumu. Lūdzu zvanu!
Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par– 14, pret– 53, atturas–
2. Priekšlikums nav atbalstīts.
Dz.Zaķis.
4.– deputāta Tolmačova priekšlikums. Nav
atbalstīts. (Starpsauciens: “Balsot!”)
Sēdes vadītāja.
Deputāti lūdz balsojumu. Lūdzu
zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par– 16, pret– 57,
atturas– 3. Priekšlikums nav atbalstīts.
Dz.Zaķis.
5.– deputāta Urbanoviča priekšlikums.
Arīdzan nav atbalstīts. (Starpsauciens: “Balsot!”)
Sēdes vadītāja.
Deputāti lūdz balsojumu. Lūdzu
zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par– 18, pret– 63,
atturas– 1. Priekšlikums nav atbalstīts.
Dz.Zaķis.
6.– deputāta Tolmačova priekšlikums. Nav
atbalstīts. (Starpsauciens: “Balsot!”)
Sēdes vadītāja.
Deputāti lūdz balsojumu. Lūdzu
zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par– 15, pret– 60,
neviens neatturas. Priekšlikums nav atbalstīts.
Dz.Zaķis.
7.– deputāta Urbanoviča priekšlikums. Nav
atbalstīts. (Starpsauciens: “Balsot!”)
Sēdes vadītāja.
Deputāti lūdz balsojumu. Lūdzu
zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par– 16, pret– 66,
atturas– 1. Priekšlikums nav atbalstīts.
Dz.Zaķis.
8.– deputāta Tolmačova priekšlikums. Nav
atbalstīts. (Starpsauciens: “Balsot!”)
Sēdes vadītāja.
Deputāti lūdz balsojumu. Lūdzu
zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par– 13, pret– 66,
neviens neatturas. Priekšlikums nav atbalstīts.
Dz.Zaķis.
9.– deputāta Urbanoviča priekšlikums. Nav
atbalstīts. (Starpsauciens: “Balsot!”)
Sēdes vadītāja.
Deputāti lūdz balsojumu. Lūdzu
zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par– 14, pret– 65,
neviens neatturas. Priekšlikums nav atbalstīts.
Dz.Zaķis.
10.– deputāta Tolmačova priekšlikums. Nav
atbalstīts. (Starpsauciens: “Balsot!”)
Deputāti lūdz balsojumu. Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu
rezultātu! Par– 14, pret– 67, neviens neatturas. Priekšlikums nav
atbalstīts.
Dz.Zaķis.
11.– deputāta Urbanoviča priekšlikums. Nav
atbalstīts. (Starpsauciens: “Balsot!”)
Sēdes vadītāja.
Deputāti lūdz balsojumu. Lūdzu
zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par– 15, pret– 60,
atturas– 1. Priekšlikums nav atbalstīts.
Dz.Zaķis.
12.– deputāta Tolmačova priekšlikums.
Arīdzan nav atbalstīts. (Starpsauciens: “Balsot!”)
Sēdes vadītāja.
Deputāti lūdz balsojumu. Lūdzu
zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par– 11, pret– 61,
neviens neatturas. Priekšlikums nav atbalstīts.
Dz.Zaķis.
Turpretim 13.– Juridiskā biroja
priekšlikums– ir atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputāti neiebilst.
Dz.Zaķis.
Arī 14.– Juridiskā biroja priekšlikums. Ir
atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
Dz.Zaķis.
15.– Juridiskā biroja priekšlikums. Ir
atbalstīts, precizēts, un arī 16.– Juridiskā biroja priekšlikums–
ir atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputāti neiebilst. Lūdzu deputātus
balsot par likumprojekta pieņemšanu otrajā lasījumā! Lūdzu zvanu!
Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par– 74, pret– 5, neviens
neatturas. Likumprojekts otrajā lasījumā pieņemts.
Lūdzu noteikt priekšlikumu iesniegšanas termiņu trešajam
lasījumam!
Dz.Zaķis.
Priekšlikumu iesniegšanas termiņš trešajam
lasījumam– 7.novembris.
Sēdes vadītāja.
Citu priekšlikumu nav. Priekšlikumu
iesniegšanas termiņš trešajam lasījumam– 7.novembris.
Paldies.
Nākamais darba kārtības jautājums– likumprojekts “Grozījumi
Sēklu aprites likumā”. Pirmais lasījums.
Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas
komisijas vārdā– deputāts Pēteris Kalniņš.
P.Kalniņš (ZZS).
Cienījamie kolēģi! Minēto likumprojektu Tautsaimniecības komisija
skatīja 12.oktobra sēdē un lūdza atzīt par steidzamu.
Sēdes vadītāja.
Lūdzu deputātus balsot par
likumprojekta atzīšanu par steidzamu! Lūdzu zvanu! Balsošanas
režīmu! Lūdzu rezultātu! Par– 78, pret– nav, atturas– 6.
Likumprojekts par steidzamu atzīts.
P.Kalniņš.
Komisijas vārdā lūdzu pieņemt šodien
likumprojektu pirmajā lasījumā!
Sēdes vadītāja.
Lūdzu deputātus balsot par
likumprojekta pieņemšanu pirmajā lasījumā! Lūdzu zvanu!
Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par– 70, pret –1, atturas–
nav. Likumprojekts pirmajā lasījumā pieņemts.
Lūdzu noteikt priekšlikumu iesniegšanas termiņu otrajam lasījumam
un izskatīšanas laiku otrajā lasījumā.
P.Kalniņš.
Priekšlikumu iesniegšanas termiņš–
3.novembris, izskatīšana– 17.novembra sēdē.
Sēdes vadītāja.
Citu priekšlikumu nav. Tātad
priekšlikumu iesniegšanas termiņš otrajam lasījumam– 3.novembris,
izskatīšana– 17.novembra sēdē. Paldies.
Nākamais darba kārtības jautājums– likumprojekts “Grozījumi
Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likumā”. Pirmais
lasījums.
Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas
komisijas vārdā– deputāts Krišjānis Peters.
K.Peters (LPP).
Godātais Prezidij! Cienījamie kolēģi! Tātad strādājam ar
dokumentu ar reģistrācijas numuru 1365.
Tautsaimniecības komisija aicina likumprojektu “Grozījumi
Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likumā” atzīt par
steidzamu.
Sēdes vadītāja.
Lūdzu deputātus balsot par
likumprojekta atzīšanu par steidzamu. Lūdzu zvanu! Balsošanas
režīmu! Lūdzu rezultātu! Par– 67, pret– nav, atturas– 5.
Likumprojekts par steidzamu atzīts.
K.Peters.
Komisijas vārdā lūdzu atbalstīt minēto
likumprojektu pirmajā lasījumā!
Sēdes vadītāja.
Lūdzu deputātus balsot par
likumprojekta pieņemšanu pirmajā lasījumā. Lūdzu zvanu!
Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par– 74, pret un atturas–
nav. Likumprojekts pirmajā lasījumā pieņemts.
Lūdzu noteikt priekšlikumu iesniegšanas termiņu otrajam lasījumam
un izskatīšanas laiku otrajā lasījumā.
K.Peters.
Priekšlikumu iesniegšanas termiņš otrajam
lasījumam– 3.novembris, izskatīšana– 10.novembra
plenārsēdē.
Sēdes vadītāja.
Citu priekšlikumu nav. Priekšlikumu
iesniegšanas termiņš otrajam lasījumam– 3.novembris, izskatīšana–
10.novembra sēdē.
Nākamais darba kārtības jautājums– likumprojekts “Grozījumi
likumā “Par apdrošināšanu bezdarba gadījumam””. Otrais
lasījums.
Sociālo un darba lietu komisijas vārdā– deputāte Jevgenija
Stalidzāne.
J.Stalidzāne (LPP).
Cienījamie kolēģi! Strādājam ar dokumentu nr.4815.
Likumprojektā ir iesniegti vairāki priekšlikumi.
1.priekšlikumu ir sagatavojusi Sociālo un darba lietu komisija.
Lūdzu to atbalstīt!
Sēdes vadītāja.
Deputāti neiebilst.
J.Stalidzāne.
2.priekšlikumu ir sagatavojusi Sociālo
un darba lietu komisija. Komisija lūdz to atbalstīt.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
J.Stalidzāne.
3.priekšlikumu ir sagatavojusi Sociālo
un darba lietu komisija. Lūdzu to atbalstīt.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
J.Stalidzāne.
4.priekšlikums– Labklājības
ministrijas parlamentārās sekretāres priekšlikums, bet tas ir
atbalstīts un iekļauts komisijas 1.priekšlikumā.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
J.Stalidzāne.
5.priekšlikums arī ir parlamentārās
sekretāres. Tas ir atbalstīts un iekļauts komisijas
2.priekšlikumā.
Sēdes vadītāja.
Deputāti neiebilst.
J.Stalidzāne.
6.priekšlikums arī ir parlamentārās
sekretāres. Un tas ir iekļauts komisijas 3.priekšlikumā.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
J.Stalidzāne.
Vairāk priekšlikumu nav. Komisija ir
lēmusi pieņemt likumprojektu otrajā lasījumā.
Sēdes vadītāja.
Lūdzu deputātus balsot par
likumprojekta pieņemšanu otrajā lasījumā. Lūdzu zvanu! Balsošanas
režīmu! Lūdzu rezultātu! Par– 80, pret un atturas– nav.
Likumprojekts otrajā lasījumā pieņemts.
Lūdzu noteikt priekšlikumu iesniegšanas termiņu trešajam
lasījumam.
J.Stalidzāne.
Priekšlikumu iesniegšanas termiņš
trešajam lasījumam– 31.oktobris.
Sēdes vadītāja.
Citu priekšlikumu nav. Priekšlikumu
iesniegšanas termiņš trešajam lasījumam– 31.oktobris.
Paldies.
Nākamais darba kārtības jautājums– likumprojekts “Grozījumi
Augu šķirņu aizsardzības likumā”. Otrais lasījums.
Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas
komisijas vārdā– deputāts Pēteris Kalniņš.
P.Kalniņš (ZZS).
Cienījamie kolēģi! Likumprojektā “Grozījumi Augu šķirņu
aizsardzības likumā” otrajam lasījumam komisija nesaņēma nevienu
priekšlikumu.
Līdz ar to komisija lūdz pieņemt minēto likumprojektu otrajā
lasījumā.
Sēdes vadītāja.
Lūdzu deputātus balsot par
likumprojekta pieņemšanu otrajā lasījumā. Lūdzu zvanu! Balsošanas
režīmu! Lūdzu rezultātu! Par– 70, pret un atturas– nav.
Likumprojekts otrajā lasījumā pieņemts.
Lūdzu noteikt priekšlikumu iesniegšanas termiņu trešajam
lasījumam.
P.Kalniņš.
Priekšlikumu iesniegšanas termiņš
trešajam lasījumam– 7.novembris.
Sēdes vadītāja.
Citu priekšlikumu nav? Priekšlikumu
iesniegšanas termiņš trešajam lasījumam– 7.novembris.
Paldies.
Nākamais darba kārtības jautājums– likumprojekts “Grozījums
Latvijas Republikas Satversmē”.
Tā kā Juridiskā komisija ir iesniegusi savu alternatīvo
likumprojektu, tad Juridiskās komisijas vārdā runās deputāts
Mareks Segliņš.
M.Segliņš (TP).
Jā, kolēģi, Juridiskā komisija bija izskatījusi to likumprojektu,
ko bija iesniegusi Latvijas Pirmā partija, un mēs to koriģējām un
rediģējām. Un tagad ir izveidots Juridiskās komisijas
priekšlikums par to, kādam izskatīties Satversmes 110.pantam. Tas
ir jūsu rīcībā. Aicinu iepazīties ar to, kāds ir teksts, un
balsot!
Sēdes vadītāja.
Cienījamie kolēģi! Lai mēs pieņemtu
jebkuras izmaiņas Latvijas Republikas Satversmē, mums ir
jāreģistrējas kvorumam: tikai ar divu trešdaļu deputātu
klātesamību mēs varam izdarīt izmaiņas Satversmē.
Lūdzu deputātus reģistrēties kvorumam! Es vēlreiz atgādinu, ka
mēs izņemsim kartes, ievietosim kartes un parādīsies
reģistrācijas gaisma. Un jums ir jāspiež tā poga, kur parādās
uzraksts “reģistrācija”.
Lūdzu deputātus reģistrēties kvorumam! Lūdzu zvanu! Reģistrācijas
režīmu! Lūdzu rezultātu! Ir reģistrējušies 84 deputāti. Tātad mēs
varam izskatīt šo jautājumu.
Tā kā debatēs neviens nav pieteicies, tad mēs sākam balsošanas
procedūru.
Vispirms mēs balsosim par likumprojektu, ko ir iesnieguši
deputāti Dzintars Jaundžeikars, Inta Feldmane, Inese Šlesere,
Dainis Turlais, Vjačeslavs Stepaņenko un citi deputāti. Lūdzu
zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par– 10, pret– 23,
atturas– 56. Likumprojekts ir noraidīts.
Tagad mums jābalso par alternatīvo likumprojektu, ko ir
iesniegusi Juridiskā komisija.
Pirms uzsākam balsošanas procedūru, debatēs pieteicies deputāts
Vladimirs Buzajevs. (No zāles deputāts J.Dobelis: “Kas tad
tev?” Un deputāts L.Ozoliņš: “Satversmes
speciālists!”)
V.Buzajevs (PCTVL).
Cienījamā priekšsēdētāja! Godātie kolēģi! PCTVL frakcija
principiāli neatbalsta grozījumus pamatlikumā, kas tiek
piedāvāti, vadoties pēc pirmsvēlēšanu konjunktūras apsvērumiem.
Civillikumā jau sen ir atrisināts jautājums par viendzimuma,
divdzimumu un trīsdzimumu laulībām.
Pēdējā laikā parādījās likumprojekta atbalsts no dažu baznīcu
puses. Dažas no tām mēs cienām un balstāmies uz to garīgajām
rekomendācijām. Bet tikai Latvijas Pirmās partijas cienīgi ir
tādi atbalstītāji kā, teiksim, kristīgais centrs “Labā vēsts”,
“Prieka vēsts”, “Jaunā paaudze” un citas līdzīgas reliģiskas
organizācijas, kas gribēja cīnīties par veselīgu un normālu
laulību.
Paldies! Tādi atbalstītāji mums nav vajadzīgi! Un lai Latvijas
Pirmā partija saņem visu to sarakstu ar mieru! Kamēr šeit 15 gadu
laikā atsevišķi deputāti izklaidējas, grozot Satversmi, valsts
iedzīvotāju skaits ir samazinājies gandrīz par 400000 cilvēku.
Šie zaudējumi ir salīdzināmi vienīgi ar iedzīvotāju skaita zudumu
Otrā pasaules kara laikā. Labāk jūs, kungi, būtu paaugstinājuši
bērnu pabalstus. Nē! Jūs esat gatavi grozīt Satversmi, dibināt
bērnības ministriju un citas siles, kur barosies ierēdņi.
Pagaidām bērnības ministrija ir nodrošinājusi tikai piecu Baštika
kunga bērnu uzturēšanu. Nu, vēl varbūt kādu dažu simtu nevienam
nevajadzīgu ierēdņu bērnu uzturēšanu.
Šie grozījumi Satversmē ir piemērs tam, ka to autori ir absolūti
bezpalīdzīgi reālajās valsts pārvaldes lietās. PCTVL frakcija
jūsu spēlēs nepiedalās un tās neatbalstīs.
Sēdes vadītāja.
Deputāts Dzintars Rasnačs.
Dz.Rasnačs (TB/LNNK).
Godātie deputāti! Es aicinātu šim balsojumam pievērsties pavisam
nopietni, jo ir nepieciešamas 2/3 no balsojošo skaita šajā
balsojumā.
Un es aicinu visas labējās partijas atbalstīt Juridiskās
komisijas sagatavoto redakciju! Es domāju, jebkura konservatīva
partija lepotos ar šādu balsojumu.
Es jūs varu informēt, ka pamatā Spānijā– katoliskajā Spānijā par
viendzimuma laulībām šo balsojumu panāca sociālisti. Tā ir kreiso
ideoloģija un arī liberāļu ideoloģija. Ja viņi tādu atbalsta, tad
mums ir jāpierāda, ka mēs esam labējās partijas.
Un jau vairākkārt bija minēts, kāpēc ar Civillikuma normu vien ir
par maz. Pirmkārt, par maz ir tāpēc, ka Civillikuma normu par
viendzimuma laulību aizliegumu var atcelt vienkārši ar balsu
vairākumu. Un nav izslēgts, ka 9. vai 10.Saeimā uzrodas
“gudrinieki” no liberāļiem vai no sociālistiem, kuri nāk ar šādu
priekšlikumu. Ja mēs– konservatīvās partijas– šodien izdarīsim to
pašu, ko izdarījuši poļi, ko izdarījuši lietuvieši, un kas ir
ierakstīts arī Eiropas Cilvēka tiesību un pamatbrīvību
aizsardzības konvencijas 12.pantā, es domāju, mēs būsim
izdarījuši labu darbu.
Tā ka aicinu balsot “par”! (Aplausi.)
Sēdes vadītāja.
Valērijs Agešins.
V.Agešins (TSP).
Cienījamie kolēģi! Es uzskatu, ka šie grozījumi Satversmē ir
vienkārši lieki. Es uzskatu, ka nevajadzētu pārāk bieži grozīt
Satversmi un apgrūtināt to ar nevajadzīgām normām.
Būtu arī nelietderīgi, ja Satversmi pārāk detalizētu. Visiem
klātesošajiem taču tik un tā ir skaidrs, ka laulības Latvijā– tā
ir savienība starp vīrieti un sievieti.
Bez tam arī Civillikums precīzi un vairākos pantos nosaka
vairākas laulības nianses. Tas, ka laulība ir savienība starp
vīrieti un sievieti, tik un tā izriet no sadaļas, kura ir veltīta
ģimenes tiesībām. Un šī atruna lielā mērā atkārto Civillikumā
noteikto, ka laulība starp viena dzimuma personām ir aizliegta.
Līdz ar to gan no politiskā, gan tiesiskā, gan praktiskā viedokļa
ir izvirzāms jautājums par šāda grozījuma pamatojumu.
Priekšlikuma autoriem es ieteiktu uzmanīgāk papētīt
konstitucionālisma teoriju, Latvijas un ārvalstu konstitucionālās
tiesības un varbūt arī palasīt grāmatas, kuras tika veltītas
juridiskai tehnikai, jo Satversmes lakoniskajā valodā diezgan
grūti būs izsmeļoši definēt jēdzienu “laulība”. Aizsargāt un
atbalstīt laulību un ģimeni vajadzētu ar citām metodēm– ne
vārdos, bet darbos, piešķirot papildu līdzekļus jaunajām māmiņām,
atbalstot jaunās ģimenes un tā tālāk.
Man liekas, ka šobrīd daži Saeimas deputāti cenšas vienkārši
novērst Latvijas iedzīvotāju uzmanību varbūt no vairāk aktuāliem
jautājumiem, jo valstī strauji pieaug inflācija, bezdarbs,
palielinās iedzīvotāju sociālā noslāņošanās.
Un varbūt iesniedzēju viedoklis arī balstās uz emocijām. Tas taču
cilvēkiem ir daudz interesantāk, nekā apspriest juridiski
garlaicīgas normas. Tad iznāk, ka politiķis var izteikties un
tauta viņu saprot.
Esmu pārliecināts, ka cilvēkus Latvijā mazāk interesē
homoseksuāļu problēmas un tā ir tāda provocēta problēma. Un
uzskatu, ka piedāvātais likumprojekts ir vienkārši lieks.
Paldies par uzmanību!
Sēdes vadītāja.
Deputāte Inese Šlesere.
I.Šlesere (LPP).
Cienījamā priekšsēdētāja! Godātie kolēģi! Es patiešām šodien
negribēju nākt debatēt tikai tāpēc, ka es nevēlos, lai jebkāda
rīcība, arī, iespējams, mana uzstāšanās, tiktu tulkota kā kaut
kāda priekšvēlēšanu kampaņa.
Bet, tā kā Agešina kungs pacēla jautājumu par šā likumprojekta un
par šā priekšlikuma pamatojamību, es tomēr gribētu paskaidrot
pāris lietas.
Pirmkārt, es gribu vērst jūsu uzmanību uz to, ka šis nav
likumprojekts pret kādu. Šis ir likumprojekts– par, šis ir
likumprojekts par laulību, par savienību starp vīrieti un
sievieti, par vienīgo iespējamo savienību, kas var nodrošināt
mūsu valsts pastāvēšanu un mūsu valsts nākotni.
Otrkārt. Es gribētu vēlreiz uzsvērt, ka nevienas sabiedrības
grupas intereses ar šo likumprojektu netiek ierobežotas. Netiek
ierobežotas!
Treškārt. Es gribētu vērst jūsu uzmanību, kolēģi, ka nevienā
likumā Latvijas likumdošanā nav definēta laulība. Mums nav
noteikts, kas ir laulība. Satversmes 110.pants runā par tām
vērtībām, kuras aizsargā valsts,– par laulību, ģimeni, bērnu
interesēm.
Kādas… kādu laulību šodien mēs aizstāvam? Vai mums vispār pašiem
tas ir skaidrs? Jo viennozīmīgi ir tas, ka šodien Eiropas
Savienības kontekstā jautājums par to, kas ir laulība, nav
viennozīmīgs. Un, iespējams, šodien, tieši šodien mums varbūt ir
jāpieņem visnozīmīgākais jautājums šīs Saeimas vēsturē– kas ir
tās vērtības, kuras mēs kā valsts un tautas pārstāvji izvirzām.
Kas ir tās vērtības, kuras mēs aizsargājam, jo es vēlreiz
atkārtoju, ka laulība nav nekur definēta.
Un tieši Satversme un neviens cits likums ir tā vieta, kur mums
ir jādefinē, vēlreiz atkārtoju, kādas vērtības mūsu valsts
aizsargā un kuras ir nepieciešams stiprināt.
Es, kolēģi, aicinu ļoti atbildīgi izturēties pret šo
likumprojektu un atbalstīt vērtības un atbalstīt laulību, to
laulību, kas nostiprinās un kas nodrošinās mūsu tautas
pastāvēšanu un Latvijas valsts nākotni.
Paldies.
(Aplausi).
Sēdes vadītāja.
Deputāts Juris Dobelis.
J.Dobelis (TB/LNNK).
Cienītie kolēģi! Protams, Satversme nosaka pamatvērtības. Pie tam
tādas pamatvērtības, kurām ir nozīme noteiktā vēsturiskajā
posmā.
Un šajā brīdī man šķiet, ka šādai normai ir šī te konceptuālā
vērtība. Ir likumi vecajās valstīs, kuriem ir pamatīgs stāžs, un
tieši tāpēc tos tomēr maina tad, kad ir pienācis īstais
vēsturiskais brīdis.
Un tieši tāpēc es personīgi atbalstīšu šos ierosinājumus, un tad
es noklausījos Buzajeva kunga un Agešina kunga uzstāšanos. Un man
sāk arvien vairāk veidoties tāda doma galvā, kāpēc jūsu
pārstāvētajās frakcijās nav nevienas sievietes. Acīmredzot ir
kaut kāds iemesls.
Sēdes vadītāja.
Debates slēdzam. Vai komisijas vārdā
ir kas piebilstams? Ja komisijas vārdā nav nekas piebilstams, tad
lūdzu deputātus balsot par alternatīvo likumprojektu– “Grozījums
Latvijas Republikas Satversmē”, ko iesniedz Juridiskā komisija.
Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu!
Lūdzu rezultātu! Par– 65, pret– 5, atturas– 20. Alternatīvais
likumprojekts ir pieņemts pirmajā lasījumā.
(Aplausi.)
Lūdzu Juridisko komisiju noteikt
priekšlikumu iesniegšanas termiņu otrajam lasījumam!
M.Segliņš.
12.novembris.
Sēdes vadītāja.
Priekšlikumu iesniegšanas termiņš
otrajam lasījumam ir 12.novembris. Citu priekšlikumu nav.
Paldies!
Nākamais darba kārtības jautājums– lēmuma projekts “Par
ilgtermiņa konceptuālā dokumenta “Latvijas izaugsmes modelis:
Cilvēks pirmajā vietā” apstiprināšanu”.
Izglītības, kultūras un zinātnes komisijas vārdā– Latvijas
nākotnes attīstības apakškomisijas priekšsēdētājs Dzintars
Zaķis.
Dz.Zaķis (JL).
Godājamie kolēģi! Reiz jau diskusiju par šā lēmuma projekta
pieņemšanu mēs esam izvērsuši. Tad es gribētu nedaudz atgādināt,
kas tad šis ir par dokumentu un ko tas sevī ietver.
Tātad dokuments ir “Latvijas izaugsmes modelis”. Šis
konceptuālais dokuments nosaka uz cilvēku centrētu Latvijas
izaugsmes modeli. Galvenais izaugsmes resurss ir iedzīvotāju
zināšanas un gudrība, to prasmīga izmantošana. Resursu
attīstībai, vairošanai un modernizācijai ir nepieciešamas
tūlītējas investīcijas. Par izaugsmes mērķi ir izvirzīta ikviena
cilvēka dažādu dzīves kvalitātes aspektu paaugstināšana. Un tas
sasniedzams, aktīvi izmantojot valsts iedzīvotāju uzkrāto
zināšanu potenciālu.
Šis modelis sevī ietver gan sadaļu par izaugsmes modeļa pamatu,
proti, par uz cilvēku centrētu pieeju, gan par resursu, proti,
zināšanām, gudrību un prasmi tās izmantot, arīdzan par izaugsmes
procesa mērķi, proti, par augošu cilvēka dzīves kvalitāti, kā arī
par dzīves kvalitātes dažādiem mērķiem, sevī ietverot labklājību,
drošību, ilgtspēju, kā arī 28 citus aspektus. Jebkurā gadījumā
šis modelis ir dokuments, kurš ir nepieciešams, lai mēs varētu
veidot gan sekmīgu nacionālās attīstības plānu, gan arī likumu,
kurš noteiks visu Latvijas politikas plānošanas dokumentu kopumu
vai, pareizāk sakot, struktūru.
Tāpēc, godājamie kolēģi, es aicinu šo Saeimas lēmuma projektu
atbalstīt!
Paldies.
Sēdes vadītāja.
Lūdzu deputātus balsot par lēmuma
projektu! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par–
83, pret un atturas– nav. Lēmums “Par ilgtermiņa konceptuālā
dokumenta “Latvijas izaugsmes modelis: Cilvēks pirmajā vietā”
apstiprināšanu” pieņemts. Paldies.
Nākamais darba kārtības jautājums– lēmuma projekts “Par
piekrišanu Saeimas deputātes Intas Feldmanes saukšanai pie
administratīvās atbildības”.
Mandātu un iesniegumu komisijas vārdā– deputāts Pāvels
Maksimovs.
P.Maksimovs (LPP).
Mandātu un iesniegumu komisija izskatīja Ceļu policijas lūgumu:
atļaut saukt pie administratīvās atbildības deputāti Intu
Feldmani sakarā ar ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumu.
Komisija piekrīt deputātes saukšanai pie administratīvās
atbildības un lūdz Saeimu izskatīt iesniegto lēmuma
projektu.
Paldies.
Sēdes vadītāja.
Lūdzu deputātus balsot par lēmuma
projektu! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par–
76, pret– 2, atturas– 2. Lēmums pieņemts. Paldies.
Cienījamie kolēģi! Šodien pulksten 17.00 ir paredzēta atbilžu
sniegšana uz deputātu jautājumiem. Deputāti ir saņēmuši
bijušā iekšlietu ministra Ērika Jēkabsona atbildes. Vai jūs esat
apmierināti ar šīm atbildēm? Paldies. Tātad šī sesija nenotiks.
Paldies.
Saeimas Prezidijs ir arī saņēmis Latvijas Republikas Saeimas
frakcijas “Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK deputātu Grīnblata,
Straumes, Dobeļa, Tabūna, Kiršteina, Rasnača, Seiles un Kalniņa
iesniegumu ar deputātu jautājumu Ministru prezidentam
Aigaram Kalvītim un tieslietu ministrei Solvitai Āboltiņai.
“Par Naturalizācijas pārvaldes amatpersonu, kā arī citu
amatpersonu iespējamo līdzdalību kukuļošanā saistībā ar Latvijas
pilsonības prettiesisku iegūšanu naturalizācijas kārtībā”.
Šis jautājums tiek nodots Ministru prezidentam un tieslietu
ministrei.
Cienījamie kolēģi! Visi darba kārtības jautājumi ir izskatīti.
Lūdzu deputātus reģistrēties ar reģistrācijas kartēm! Lūdzu
zvanu! Reģistrācijas režīmu!
Kamēr tiek sagatavoti reģistrācijas rezultāti, es gribētu
informēt Saeimas deputātus par to, ka Saeimas kuluāru zālē jūs
varat apskatīt izstādi “Rudens sveicieni”. Rudenīgus sveicienus
mums visiem deputātiem sūta bērni no dažādiem Latvijas novadiem–
Preiļu rajona Rudzātu speciālā internātskola, Dobeles rajona
bērnunama patversme “Lejasstrazdi”, Jelgavas radošo domu un darba
centrs “Svētelis”, Jekabpils rajona bērnu nams “Līkumi”,
Daugavpils rehabilitācijas centrs “Priedīte”, Daugavpils rajona
Naujenes bērnunams, Jelgavas bērnunams patversme, Talsu rajona
speciālais bērnu aprūpes centrs “Veģi”, Krāslavas rajona
Robežnieku pamatskola, Bauskas rajona Griķu pamatskola, Džūkstes
un Tumes mazpulcēni. Šie darbi ir mūsu bērnu fantāzijas un
darbīguma augļi.
Aicinu visus deputātus to apskatīt!
Vārds reģistrācijas rezultātu nolasīšanai Saeimas sekretāram
Jānim Šmitam.
J.Šmits (8.Saeimas sekretārs).
Paldies. Labdien,
godātie kolēģi! Nav reģistrējušies: Boriss Cilevičs, Paulis
Kļaviņš, Igors Aleksandrovs... Ir. Ir, ja? Un Pāvels Maksimovs–
ir. Linda Mūrniece– ir, Ināra Ostrovska, Aigars Pētersons… Aigars
Pētersons... nav Jānis Strazdiņš, Kārlis Šadurskis... Ir. Elita
Šņepste, Ingrīda Ūdre– ir, Dzintars Zaķis– ir. Ērika
Zommere.
Sēdes vadītāja.
Cienījamie kolēģi! Līdz ar to
Saeimas 26.oktobra sēde ir slēgta. Paldies.