Lēmums par atbildes sniegšanu uz deputātu jautājumiem 2005. gada 2. novembrī
Saeimas Prezidijs nolemj:
Izziņot jautājumus, uz kuriem tiks sniegtas atbildes 2005.gada 2.novembrī pulksten 17.00:
1. Deputātu J.Sokolovska,
J.Plinera, V.Kabanova, A.Aleksejeva un A.Tolmačova jautājums
reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministram Mārim
Kučinskim (Jautājumu reģistra nr.76)
“Par situāciju ar apkuri Sedas pilsētā”
(pilns jautājuma
teksts pielikumā).
2. Deputātu M.Grīnblata,
J.Straumes, J.Dobeļa, P.Tabūna, A.Kiršteina, Dz.Rasnača, A.Seiles
un I.Kalniņa jautājums Ministru prezidentam A.Kalvītim un
tieslietu ministrei S.Āboltiņai (Jautājumu reģistra nr.77)
“Par dienesta izmeklēšanas uzsākšanu sakarā ar Naturalizācijas
pārvaldes un citu amatpersonu aizturēšanu par līdzdalību
kukuļošanā saistībā ar Latvijas pilsonības prettiesisku iegūšanu
naturalizācijas kārtībā”
(pilns jautājuma teksts
pielikumā).
3. Deputātu J.Plinera, V.Kabanova,
A.Aleksejeva, A.Tolmačova, V.Buzajeva un J.Sokolovska jautājums
reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministram Mārim
Kučinskim (Jautājumu reģistra nr.78)
“Par to īrnieku interešu aizstāvību, kuri īrē dzīvojamās telpas
denacionalizētā vai likumīgajam īpašniekam atdotā dzīvojamā
mājā”
(pilns jautājuma teksts pielikumā).
Saeimas priekšsēdētāja I.Ūdre
Rīgā 2005.gada 31.oktobrī
Pielikums
Par situāciju ar apkuri Sedas pilsētā
Sedas pilsētā apkures sezonas
sākums tika apdraudēts, jo Sedas katlumāju nopirkušajai a/s “SES
Baltijas” ir radušās finansiālas problēmas un uzsākta bankrota
procedūra. Lai glābtu situāciju un neatstātu pilsētu bez apkures,
Sedas pašvaldība bija spiesta aizņemties līdzekļus no Valsts
stabilizācijas fonda divu apkures katlu iegādei Ls 39 000 apmērā.
Sakarā ar iepriekšminēto lūdzam Jūs atbildēt uz šādiem
jautājumiem:
1. Ko ir nolēmusi darīt Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu
ministrija, lai atrisinātu pašreiz radušos situāciju ar apkuri
Sedas pilsētā un vai tiek meklēts šīs problēmas risinājums arī
tālākā perspektīvā?
2. Kādā veidā varēja rasties situācija, ka tik svarīga komunālo
pakalpojumu nozare varēja tikt pārdota privātās rokās un kas
konkrēti ir atbildīgs par šo situāciju?
3. Vai valsts iestādēm ir iespējams veikt kontroli pār šādu
privātu monopoluzņēmumu darbību pašvaldībās, lai turpmāk nevarētu
rasties līdzīgas problēmsituācijas?
4. Vai Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija plāno
realizēt kaut kādas izmaiņas likumdošanā, lai nākotnē izvairītos
no šādām problēmām?
LR Saeimas deputāti:
J.Sokolovskis, J.Pliners,
V.Kabanovs,
A.Aleksejevs, A.Tolmačovs
2005.gada 24.oktobrī
Par dienesta izmeklēšanas uzsākšanu sakarā ar Naturalizācijas pārvaldes un citu amatpersonu aizturēšanu par līdzdalību kukuļošanā saistībā ar Latvijas pilsonības prettiesisku iegūšanu naturalizācijas kārtībā
Sakarā ar to, ka Korupcijas
novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB) aizturējis vairākas
Naturalizācijas pārvaldes amatpersonas, kā arī citas amatpersonas
par viņu iespējamo līdzdalību kukuļošanā saistībā ar Latvijas
pilsonības prettiesisku iegūšanu naturalizācijas kārtībā, kā arī
atzinīgi vērtējot Ministru prezidenta atbalstu mūsu frakcijas
iniciatīvai šajā sakarā sākt dienesta izmeklēšanu, vēlamies
saņemt atbildes uz šādiem jautājumiem:
1. Kad ir uzsākta (tiks uzsākta) dienesta izmeklēšana
iepriekšminētajā jautājumā? Kas ir (būs) izmeklēšanas komisijas
vadītājs un kāds ir (būs) tās sastāvs?
2. Kad tiks atstādināta no amata pienākumu pildīšanas uz dienesta
izmeklēšanas laiku Naturalizācijas pārvaldes priekšniece Eiženija
Aldermane? Ja savukārt netiek plānots E.Aldermani atstādināt, tad
kādi ir apsvērumi, lai to nedarītu?
3. Kad Ministru kabinets apturēs savas darbības, kas saistītas ar
pilsonības piešķiršanu naturalizācijas kārtībā? Ja savukārt
Ministru kabinets to neplāno darīt, tad kādi ir Ministru kabineta
apsvērumi, lai naturalizāciju neapturētu?
4. Vai Pilsonības likums ļauj atņemt Latvijas pilsonību tiem, kas
to ieguvuši ar kukuļošanas palīdzību? Ja tas nav iespējams, tad
kādi grozījumi likumā ir nepieciešami, lai to izdarītu pēc
iespējas ātri, viegli un efektīvi un kad Ministru kabinets plāno
šādus likuma grozījumus iesniegt Saeimā?
Saeimas deputāti: M.Grīnblats,
J.Straume, J.Dobelis, P.Tabūns,
A.Kiršteins, Dz.Rasnacš, A.Seile, I.Kalniņš
2005.gada 26.oktobrī
Par to īrnieku interešu aizstāvību, kuri īrē dzīvojamās telpas denacionalizētā vai likumīgajam īpašniekam atdotā dzīvojamā mājā
2004.gada decembrī Latvijas
Republikas Saeima pieņēma grozījumus likumā “Par dzīvojamo telpu
īri” un “Par pašvaldību palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā”.
No 2005.gada 1.janvāra dzīvojamo telpu īres maksas “griesti” tika
paaugstināti līdz Ls 0,60 par kvadrātmetru. Valsts mājokļu
aģentūras pētījumi (LETA, 2005.08.07.) liecina, ka 43%
denacionalizēto namu iemītnieku ienākumi uz vienu ģimenes locekli
nepārsniedz 150 latus. 59% iemītnieku īres maksa līdz tās
paaugstinājumam pārsniedza 30% no viņu ienākumiem. 62% aptaujāto
iemītnieku nav finansiālās iespējas nomainīt dzīvesvietu.
Pieņemot grozījumus minētajos likumos, Saeima vienlaikus uzlika
Ministru kabinetam pienākumu pēc iespējas īsākā laikā pieņemt
normatīvos aktus, kuru mērķis būtu kaut vai daļēji atvieglot
denacionalizēto māju īrnieku stāvokli. Proti:
1. Līdz 2005.gada 1.jūlijam pieņemt noteikumus par kārtību, kādā
pašvaldības iegūst lietojumā neizīrētās dzīvojamās telpas.
Noteikumi tika pieņemti 30.augustā (ar divu mēnešu
nokavējumu);
2. Līdz 2005.gada 1.jūlijam pieņemt noteikumus par kārtību, kādā
valsts piedalās dzīvojamās telpas atbrīvošanas pabalsta
finansiālajā nodrošināšanā. Noteikumi tika pieņemti 9.augustā (ar
piecu nedēļu nokavējumu);
3. Līdz 2005.gada 1.aprīlim pieņemt noteikumus par kārtību, kādā
sniedz galvojumu aizdevumam dzīvojamās telpas iegādei vai
būvniecībai. Noteikumi tika pieņemti 16.augustā (ar pusotra
mēneša nokavējumu);
4. Līdz 2005.gada 1.martam izstrādāt un līdz 2005.gada 1.jūlijam
ieviest valsts un pašvaldību atbalsta programmu un kompensāciju
mehānismus īrniekiem, kuri īrē dzīvojamās telpas denacionalizētā
vai likumīgajiem īpašniekiem atdotā dzīvojamā mājā un kuri šīs
telpas lietojuši līdz īpašuma tiesību atjaunošanai bijušajiem
īpašniekiem vai viņu mantiniekiem – programmas izstrādāšana vēl
pat nav sākta.
Likumā paredzēto noteikumu pieņemšanas novilcināšanas rezultātā
tiek izjaukta likumā paredzētā iespēja vienlaikus ar dzīvokļu
īres “griestu” paaugstināšanu sniegt palīdzību denacionalizēto
namu iemītniekiem.
Pēc atteikšanās pildīt likumā noteikto uzdevumu izstrādāt un
ieviest atbalsta programmu un kompensāciju mehānismus
īrniekiem:
– tiek traucēta valdības un pašvaldību darbības koordinācija
(pašvaldības nepieņem saistošos teikumus par dzīvojamās telpas
atbrīvošanas pabalsta izmaksāšanu);
– palīdzības veidi nepamatoti tiek aprobežoti tikai ar valsts
garantēto aizdevumu un naudas izmaksu par atbrīvoto mājokli (nav
paredzēta, piemēram, dzīvokļu celtniecības aktivizācija);
– izstrādājot 2006.gada budžeta projektu, objektīvi nav izvērtēts
nepieciešamo līdzekļu apjoms (noteikumu pamatojumā minētās summas
– 1 milj. latu aizdevumu garantēšanai un 2 milj. latu
kompensāciju izmaksai – ir acīmredzami nepietiekamas, lai
atrisinātu dažu desmitu tūkstošu ģimeņu problēmas).
Ņemot vērā minēto, lūdzam atbildēt uz šādiem jautājumiem:
1. Kas ir atbildīgs par Saeimas pieņemto likumu nepildīšanu? Vai
tiek plānots saukt pie atbildības konkrētas amatpersonas?
2. Kādā veidā plānots kompensēt zaudējumus tām personām, kuras
tika izliktas no dzīvojamās telpas laika periodā no likumā minētā
termiņa līdz šo noteikumu spēkā stāšanās brīdim?
3. Cik ilgi izpildvara ignorēs Saeimas uzdevumu izstrādāt un
ieviest atbalsta programmu un kompensāciju mehānismus
īrniekiem?
Ar cieņu,
8.Saeimas deputāti: J.Pliners, N.Kabanovs, A.Aleksejevs,
A.Tolmačovs, V.Buzajevs, J.Sokolovskis
2005.gada 26.oktobrī