Kultūra un latviskais dzīvesveids trimdā
Latviskās identitātes uzturēšanas
un tālāknodošanas procesu vislabāk var saprast, aplūkojot trimdas
kultūru kā sarežģītu veselumu un kā īpašu dzīvesveidu. Par to
liecina arī tie vairāk nekā 2000 dzīvesstāstu, kuri glabājas
Nacionālās mutvārdu vēstures krājumā Latvijas Universitātes
Filozofijas un socioloģijas institūtā. Katrs no tiem vēsta par
individuāliem un personiskiem dzīves notikumiem, tomēr, aplūkoti
lielākā skaitā, dzīvesstāsti ļauj saskatīt veselas paaudzes,
vēstures laikmeta kopainu. Nozīmīgu krājuma daļu veido latviešu
pieredze trimdā laikā pēc Otrā pasaules kara.
Kopš Latvijas neatkarības atgūšanas aktuāls kļuvis jautājums par
okupācijas sašķeltās tautas vienotības atgūšanu. Dzīvesstāstu
pētījumi palīdz šīs saiknes veidošanā, iepazīstinot ar citādo
pieredzi un tādā veidā padarot to tuvāku un saprotamāku. Šā
raksta mērķis ir aplūkot sarežģīto jautājumu par latviskās
identitātes uzturēšanu un tālāknodošanu, vairāk nekā 50 gadus
dzīvojot ārpus Latvijas.
Trimdas sabiedrība
Vācijas rietumu okupācijas zonās
1945. gada beigās atradās ap 100 000 Latvijas bēgļu un ap 20
000 karavīru. Ap četriem tūkstošiem latviešu bija emigrējuši uz
Zviedriju zvejnieku laivās. 50. gadu sākumā dažādās pasaules
malās – ASV, Kanādā, Vācijā, Anglijā, Austrālijā, Norvēģijā un
Zviedrijā – izveidojās latviešu trimdas sabiedrība. Trimdu
raksturo īpaša piederības un misijas izjūta, kas ievērojamai
trimdinieku daļai ļāvusi saglabāt savu etnisko identitāti un
kultūru, valodu un valstisko apziņu. Dzīve svešumā iesaista
cilvēku vienlaikus divās kultūrās un rada multinacionālu dialogu,
kurā saduras, savstarpēji iedarbojas un attīstās atšķirīgas
orientācijas un vajadzības. Lai trimdas sabiedrība izdzīvotu,
svarīgākais bija uzturēt nepārtrauktības un pēctecības apziņu
attiecībā uz vēsturi, kultūru un kopīgo likteni. Ne visi
emigrējušie latvieši un jo īpaši viņu pēcnācēji saglabāja savu
latvisko identitāti visus trimdas gadus, tomēr daudzi to
spēja.
Rakstā aplūkotā pētījuma uzmanības centrā ir latvieši Zviedrijā –
vienā no daudzajām mītnes zemēm. 1996. gadā Stokholmā tika
ierakstīti 24 dzīvesstāsti, kas izmantoti šā pētījuma
tapšanā.
Valoda
Pirmais un nozīmīgākais etniskās
identitātes un kultūras nesējs ir valoda. Faktiski visa mūsu
cilvēciskā esamība ir saistīta ar valodu. Kā atzīst filozofs
Martins Heidegers, valoda ir mūsu esamības mājas. Mēs ne tikai
sazināmies un veidojam pasaules aprakstus valodā, bet pati
pasaules saprašana ir būtiski saistīta ar valodu. Dzimtās valodas
lietošana ikdienā, dzīvojot svešā zemē, nav vienkārša valodas
prasme.
Individuālai izdzīvošanai un jo īpaši ģimenes uzturēšanai šādā
situācijā ir izšķiroši svarīgi prast mītnes zemes valodu, lai
atrastu labu darbu. Cilvēki turpina lietot savu dzimto valodu
svešumā tādēļ, ka tas ir viņiem svarīgi, nevis izdzīvošanai
nepieciešami. Valoda tiek pārmantota no paaudzes paaudzē tikai
tad, ja to izdodas nodot tālāk kopā ar īpašo trimdas misijas
apziņu un iesaisti latviešu sabiedriskajā dzīvē.
Stāstīšana
Darbošanās latviskā vidē ir tas
pamats, kas ļauj dzīvot valodai un latviskai identitātei.
Nostāsti un stāstīšana ir ļoti svarīga trimdas kultūras daļa un
ievērojams instruments latviskās identitātes uzturēšanā un
tālāknodošanā. Kā raksta folkloriste Inta Gāle-Kārpentere, kas
pētījusi Amerikas latviešu sabiedrību, trimdas identitāte izauga
no neizsīkstošām sarunām.
Trimdas misijas apziņas modināto jūtu saknes ir saistītas ar trim
galvenajiem nacionālās apziņas, identitātes un ideoloģijas
avotiem – teritoriju, kopienu un vēsturi. Latvieši Zviedrijā,
tāpat kā citur svešumā, bija atrauti no savas zemes un izkaisīti
ievērojami plašākā mītnes zemes sabiedrībā. Viņiem bija tikai
ļoti nosacītas iespējas kopt savu vēsturi izsmalcinātos veidos,
ko ļauj nacionālas valsts izglītības sistēma un akadēmiski
vēstures pētījumi.
Zaudētā tēvzeme, nesenā vēsture un arī izkaisītās tautas
vienotība pastāvēja domāšanas un priekšstatu telpā, ko lielā mērā
veidoja stāsti. Stāsti bija ikviena latviešu pasākuma daļa, vai
tā būtu privāta dzimšanas diena ģimenes un tuvāko draugu lokā,
vai 18. novembra svinības kādā latviešu centrā. Stāsti veidoja
kopīgas atmiņas par zaudēto tēvzemi, kopīgas atmiņas par neseno
vēsturi un kopības izjūtu gan klātesošo starpā, gan ar tiem
tūkstošiem latviešu brīvajā pasaulē, kuru liktenis ir līdzīgs.
Stāsti klātesošajiem atgādināja par kultūras mantojuma un
valstiskās neatkarības vērtību kopību, kuru kopšana bija trimdas
sabiedrības uzdevums un misija, tā iedvesmojot un vienojot
klausītājus.
Stāstiem un stāstīšanai bija arī nozīmīga politiska funkcija.
Cilvēki bieži saskārās ar nepieciešamību skaidrot savu
trimdinieka situāciju gan ikdienas saziņā, gan kā grupai
vēršoties pie plašākas zviedru sabiedrības. Ar organizāciju,
laikrakstu starpniecību, piketējot un mītiņojot latvieši pasaulei
skaidroja Baltijas valstu situāciju un mēģināja panākt vismaz
okupācijas atzīšanu. Stāsti un patiesa informācija kalpoja kā
politiski skaidrojumi un argumenti.
Dzīvesveids
Tomēr ar stāstiem vien ir par maz,
lai varētu sekmīgi pastāvēt kā sabiedrība un uzturēt latvisko
identitāti. Latvieši trimdā veidoja un kopa “Latviju ārpus
Latvijas”, sanākot kopā ne tikai savās dzīvesvietās, bet arī
apgabalu, valstu un pat starpvalstiskā mērogā, izveidojot
komplicētas organizācijas un nodarbību tīklus. Piemēram, Noldis
Millers latviešu dzīvi Zviedrijā raksturoja šādi: “Te jau ir
izveidojusies tā sabiedriskā, sociālā dzīvē pilnīgi kā kurā katrā
valstī.” Līdzība ar valsti šajā izteikumā ir ļoti nozīmīga
trimdas ideoloģijas daļa, jo kalpo ne tikai kā metafora, bet
ietver arī tiešu norādi uz trimdas centieniem uzturēt nacionālās
valsts vērtības, kuras nebija iespējams kopt Latvijā okupācijas
apstākļos.
Apkopojot dzīvesstāstos rodamo informāciju, iespējams gūt
priekšstatu par ārkārtīgi darbīgo Zviedrijas latviešu sabiedrisko
dzīvi, kura piedāvāja iespēju iesaistīties visai daudzveidīgā
nodarbību klāstā. Pastāvēja dažādas biedrības un organizācijas,
latviešu draudzes un sestdienas skoliņas, darbojās bērnu, vēlāk
arī ģimeņu vasaras nometnes un mākslinieciskās pašdarbības
kolektīvi, notika sporta spēles utt. Kaut arī no dzīvesstāstiem
vien nevar iegūt precīzu priekšstatu par šīm aktivitātēm,
biogrāfiskās intervijas atklāj, cik nozīmīga loma tām bijusi
cilvēku dzīvē un latviskās identitātes uzturēšanā.
Lai saglabātu savu latvietību, varbūt pietiek ar līdzdalību
pasākumos, kas notiek reizi gadā. Bet, lai arī nākamās paaudzes
uzskatītu, ka ir nozīmīgi būt latviešiem, izšķiroša ir regulāra
piedalīšanās latviešu pasākumos jeb latviska dzīvesveida kopšana.
Nākamā paaudze runā un saprot latviski galvenokārt tajās ģimenēs,
kurās vecāki iesaistījuši bērnus savās aktivitātēs un arī paši
piedalījušies bērniem domātos pasākumos. Kopdarbošanās
priekšplānā ir vecāku un bērnu ciešās attiecības, kurās bērni,
piedaloties vecākiem svarīgos pasākumos, iemīl un iepazīst to,
kas svarīgs vecākiem. Esot klāt teātra mēģinājumos vai
piedaloties izrādēs, spēlējot kopīgi basketbolu, dziedot korī vai
kopīgi muzicējot, bērniem ir iespēja būt latviskā vidē ikdienā,
ne tikai salīdzinoši retajās svētku reizēs.
Jāatzīmē, ka būt par latvieti bija arī dārgs dzīvesveids, jo
visas aktivitātes notika sabiedriskā kārtā un prasīja izdevumus,
turklāt daudzos gadījumos paņemot visu no darba brīvo laiku.
Tomēr, tieši pateicoties šīm pūlēm, arī pēc trimdas gadiem
Zviedrijā (un citās mītnes zemēs) latviešu diaspora pastāv, un
daudz dažādu paaudžu latviešu atgriežas Latvijā uz palikšanu vai
ierodas, lai te strādātu kādu laiku. Cik viegli vai grūti ir
iedzīvoties zemē, kura nav tāpatīga ar trimdas gados domāto
Latviju, – tā jau ir cita tēma. Tāpat kā cita tēma ir saprast tos
latviešus, kas turpina kopt latvietību ārpus Latvijas, uzturot
vienu no balsīm dažādu valstu multinacionālajās sabiedrībās.
Dr.soc. Baiba Bela-Krūmiņa,
LU Filozofijas un socioloģijas institūta Nacionālā mutvārdu vēstures projekta zinātniskā vadītāja
Saīsināts referāts Trimdas literatūras grāmatu klēts jubilejas konferencē “Trimdas kultūras mantojums” Lielvārdē 2005.gada 22.septembrī.