Degvielas tirdzniecība – vidēji ienesīga un droša
Neņemot vērā straujo degvielas iepirkuma cenu kāpumu, degvielas ražošana un tirgošana ir ekonomiski pievilcīgs uzņēmējdarbības sektors, pētījumā “Degvielas tirgus Latvijā” secinājuši Latvijas Zinātņu akadēmijas Ekonomikas institūta zinātnieki. Par to liecina degvielas tirgotāju skaita palielināšanās.
|
Konkurences situācija ir neskaidra
Kaut gan ilgtermiņa degvielas cenu
dinamika Latvijā līdzinās cenu dinamikai pārējās Baltijas
valstīs, Eiropas Savienības valstu vidū Latvijā ir augstas
mazumtirdzniecības cenas bez nodokļiem (tā sauktās pamatcenas) un
salīdzinoši zemas mazumtirdzniecības cenas ar nodokļiem (tā
sauktā pilnā cena).
Pētījumā noskaidrots, ka trīs lielākie uzņēmumi SIA “Latvija
Statoil”, SIA “Neste Latvija” un SIA “Lukoil Baltija” 2004. gadā
aizņēma gandrīz 39% degvielas mazumtirgus, ietekmējot arī
degvielu vairumtirgū. Šo uzņēmumu tirgus daļa pašlaik ir 43%.
Autoru grupa uzskata, ka konkurences situācija degvielas piegādē
un vairumtirdzniecībā ir neskaidra. Piemēram, nav skaidrs, kāpēc
Latvijā degvielas cenas bez nodokļiem ir augstākas nekā Somijā,
kur darbojas trešā lielākā Latvijas degvielas tirgotāja
māteskompānija, kāpēc Latvijas tirgū nav ienākušas Lielbritānijas
vai Vācijas degvielas tirdzniecības kompānijas, jo šajās valstīs
benzīna cenas bez nodokļiem ir zemākas nekā Latvijā. Turklāt,
kāpēc lielākās degvielas kompānijas, piemēram, “Statoil” un
“Lukoil”, neizmanto piegādes no mātesuzņēmumiem, kuri iegūst
naftu.
Vienīgā piegādātāja – “Mažeiķu naftas” – izvēli kompānijas
skaidro ar ģeogrāfisko tuvumu. Kaut gan augstās
mazumtirdzniecības cenas pamato ar piegādātāja cenu diktātu, citi
risinājumi netiek piedāvāti un arī valdības palīdzība nav
prasīta. Piemēram, 2005.gada septembrī “Mažeiķu naftas” pārdotā
benzīna iepirkuma cenas ir strauji kāpušas, bet dīzeļdegvielas
iepirkuma cenu kāpums bijis vienmērīgs gan augustā, gan
septembrī.
Tirgū pieņem jebkuru cenu
Latvijas Zinātņu akadēmijas
Ekonomikas institūta direktore Raita Karnīte norāda, ka degvielas
tirgū atsevišķos periodos var saskatīt cenu pieauguma
paralelitāti, taču tas nav pierādījums, ka pastāv nelikumīga
savstarpēja degvielas tirgotāju vienošanās. Viņasprāt, Latvijā
izveidojusies situācija, kad vienošanās cenu pacelšanai nav
vajadzīga, jo līdz šim tikusi pieņemta jebkura piedāvātā cena. Šā
iemesla dēļ jebkura, arī mazā, uzņēmēja interesēs ir turēt
iespējami augstu cenu, ja vien tas nedraud ar patēriņa
sadārdzinājumu, kas rada finansiālo ieguvumu samazinājumu.
Turklāt augsto cenu palīdz uzturēt globālie brīvie naudas
resursi, kas Latvijā nonāk kā ārējais finansējums – kredīti,
struktūrfondi vai ieņēmumi no eksporta.
Analizējot ekonomiskos rādītājus, pētnieki secinājuši, ka
degvielas tirdzniecība ir vidēji ienesīga uzņēmējdarbība ar drošu
tirgu, bet stingriem ierobežojumiem. Esošo komersantu aktīvi un
apgrozījums pieaug, vairumam komersantu ir pozitīvi darbības
rādītāji. Pētnieki secina, ka cenu samazinājums, ja tāds tiktu
panākts, būtisku kaitējumu sektora darbībā neradītu. Kā piemērs
minēta Igaunija, kur darbības apstākļi ir līdzīgi kā Latvijā, bet
degvielas cenas zemākas.
Evija Hauka “LV”