Rīdziniekiem – gaismas sargātājiem
Rainis par Rīgu
rakstīja – tik tiem, kas cēla tās stiprumu. Tagad jau domājam
plašāk – visiem. Arī medicīnas un zinātnes filozofs profesors
Ilmārs Lazovskis pirms tālās saules sasniegšanas rakstīja –
galvenais apzināties, kas visiem cilvēkiem kopīgs. Mums šobrīd
te, Latvijā un Rīgā, un mums visiem aiz trejdeviņiem kalniem ir
kopīga Rīga, tāpat kā parīzietim Parīze, londonietim Londona un
atēnietim Atēnas.
Mums ir kopīgas saknes – pagātnes, tagadnes un nākotnes
mīlestība. Attīstāmies tik strauji, ka būt vieniem kopīgajā
pasaules telpā drīz var nozīmēt arī nebūt.
Rīga ir viena no Eiropas metropolēm, Baltijas jūras un Daugavas
ūdeņu svētīta, un Lielvārdes josta latviešu likteņupes krastos,
tāpat kā jāņugunis vai Miķeļdienas gadatirgus Doma laukumā, ik
gadus signalizē par tautas tradīciju dzīvīgumu. Un tieši
tradīcijas ir viena no lielākajām kopības un garīgās izpausmes
formām. Tās neļauj pazust lielajā unikālajā daudzveidībā, kad
Mežaparka estrādē skan “Gaismas pils” vai “Pūt, vējiņi!”.
Vēl stiprāki mēs būtu, ja vairāk lasītu nerātnās tautasdziesmas.
Mūsu vislielākā vērtība ir pašu pēcnācēji, kuru uzdevums
pārveidot mūžsenos vārdus “godīgs un nabags” par “godīgs un
bagāts”. Bagātība ir vislielākais pretmetu jēdziens – tā ir
pārbaude mūsu prātam, dvēselei, sirdsapziņai.
Kam tad Rīgā visvairāk ir saglabātas piemiņas zīmes!? Vai
lielajiem bagātniekiem? Jau viduslaikos Rīgā uzstādīja mazo un
neaizsargāto ļaužu patrona Svētā Kristofora tēlu. Kopā ar bērniņu
(austošo dienu), ko pārnesa pāri upei, tas simbolizēja gaismas
sargāšanu. Vēlāk šis tēls folklorizējās par Lielo Kristapu, un to
kā balvu tagad Rīgā saņem visradošākie gaismas nesēji kinomākslā.
Un netālu no Lielā Kristapa Daugavmalā, pie Rīgas Doma stāv
piemineklis vēl vienam izcilam rīdziniekam Johanam Gotfrīdam
Herderam – apgaismības laikmeta rakstniekam un teologam, dziļāk
Vecrīgā pie Evanģēliski luteriskās baznīcas konsistorijas ir
piemiņas zīme izcilajam novadpētniekam un māksliniekam Johanam
Kristofam Brocem. Rīgas centrā no saviem postamentiem uz mums
noraugās Rainis, Krišjānis Barons, Vilhelms Ostvalds, Rūdolfs
Blaumanis, Kārlis Ulmanis, Janis Rozentāls, Alfrēds
Kalniņš…
Laiks vienmēr saglabā tumsas un gaismas nesējus, arī tos, kas
tiem palīdzējuši nepazust no vēstures lappusēm. Visvairāk zinām
par svarīgāko – Rīgas centru, bet Aleksandra Čaka apdziedātās
pilsētas nomales sevī slēpj ne mazāk interesantus un būtiskus
stāstus. Teicienam, ka Rīga vēl nav gatava, varam pievienot –
Rīga vēl nav izpētīta, arī pravietiskos vārdus: kas pagātni pētī,
nākotni svētī.
Rīga nav aizmirsusi savus uzticamos sargus, iedibinot balvu, ko
piešķir par izcilu veikumu tās pētniecībā un attīstībā. Rīgas
balva ir jaunā mūsu kopības tradīcija – saglabāt Latvijas
galvaspilsētu kā pasaules kultūras un dabas mantojuma daļu, tā
apliecinot šīs vietas ārkārtējo un universālo kultūras vērtību,
kas nebūtu radusies bez talantīgām personībām un mecenātiem.
Tepat jau viņi ir, pārkāpuši 21.gadsimta slieksni, – Jānis
Stradiņš, rūpēdamies, lai izcili rīdzinieki zinātnieki nepaliktu
bez piemiņas zīmēm, Jānis Krastiņš – lai pasaule iepazītu Rīgu kā
Eiropas jūgendstila metropoli, Ojārs Zanders – lai Rīga kā Hanzas
pilsēta neaizmirstu savas senās saknes un sakarus, Klāra Radziņa
– lai Rīgas vēstures un kuģniecības muzejs būtu vislabākais gids
ikvienam rīdziniekam un Rīgas viesim, Andris Caune – lai izpētīta
būtu arī Rīga zem Rīgas, Ojārs Spārītis – lai rīdzinieki zinātu
savas sakrālās, savas mākslas vērtības un to veidotājus, Valsts
prezidente Vaira Vīķe-Freiberga – lai Rīga būtu pilsēta, kuru
apciemo pasaules ietekmīgāko valstu vadītāji.
Tā savas pilsētas tēlu veido vēl daudzi Rīgas balvas laureāti.
Viņi visi paliek pilsētas vēsturē kā Rīgas godasargi.
Lai ne tikai laureātu, bet ikviena rīdzinieka ikdienas gaitas
pavada doma, ka labi darbi pārdzīvo darītāju!
Helēna Grīnberga