Latviešu dejas Ceriņu feja
Viņa nekad nav vadījusi nevienu deju pulciņu vai ansambli, bet jauni un veci viņu sauc un cildina par visu vadītāju vadītāju, visu deju skolotāju skolotāju.
Tā ir Ingrīda Saulīte. Viņas
radošais vakars Mazajā ģildē izskanējis kā gaišs un skanīgs
veltījums latviešu dejai. Ar daudzu deju svētku dalībnieces,
žurnālistes Sarmītes Plūmes veidoto videofilmu “Deja. Ingrīda
Saulīte”. Ar pašas gaviļnieces jaunās grāmatas “Deju svētki
Latvijā” atvēršanu. Ar kolēģu un audzēkņu cildinājumiem. Ar
brīnišķīgo sajūtu, ka esi liecinieks skaistam mūžam un ar milzu
mīlestību un pašatdevi darītam dejas darbam.
Kad Ingrīdu pēc Rīgas Horeogrāfijas vidusskolas beigšanas
nosūtīja darbā uz Emiļa Melngaiļa Tautas mākslas namu un uzdeva
vadīt jaunizveidoto horeogrāfijas sektoru, viņai bija tikai
septiņpadsmit. Ardievu, Ceriņu feja, nupat izlaiduma koncertā
nodejota uz Operas skatuves! Esi sveicināta, latviešu deja, kuru
baletskolā – tas nav nekāds noslēpums – mācās tikai mazuliet un
diezgan gariem zobiem.
Latviešu skatuviskā deja tolaik bija gandrīz vai bērna autiņos.
Deju pulciņos nereti dejoja četri pāri, astoņi jau bija diži.
Pirmie divi Deju svētki 1948. un 1950.gadā bija vien piedeva
Dziesmu svētkiem, taču skatītāju atsaucība, ovācijas deju svētku
rakstiem apliecināja, ka piedzimusi jauna, skaista kopības forma,
jauna latviešu dejas pašizteiksme.
Ingrīda Saulīte šajā pasaulē valda jau piecdesmit trīs gadus.
Tikpat stalta, harmoniska, jauna kā ienākot. Tikai viedāka,
gudrāka, savu un kolēģu pieredzes norūdīta.
Viņa kopš pirmās darba dienas ir vēlējusies un pratusi mācīties.
Ar savu vidējo speciālo (nepabeigtu augstāko) izglītību viņa māca
bakalaurus un maģistrus, jo pati ir mācījusies no izciliem
praktiķiem. Vispirms tie bija pieredzējušie deju meistari Milda
Lasmane, Helēna Tangijeva-Birzniece, Zinaida Sama, Irēna Strode,
Elza Siliņa, Arvīds Donass. Vēlāk nāca klasesbiedru, spožo
meistaru Ulda Žagatas un Alfrēda Spuras laiks. Viņas vienaudžu
Imanta Magones, Ulda Šteina laiks. Nāca viņas pašas audzināto
neseno konservatorijas studentu pirmās slavas laiks. Viņa
nekaunējās mācīties arī no tiem.
Ingrīda Saulīte ir pārliecināta: “Laukuma horeogrāfijās un deju
svētkos pats svarīgākais ir ornaments. Latvju raksti. Tie mani ir
iedvesmojuši un iedvesmo, un es zinu, ka nekā labāka un
izteiksmīgāka par tiem nav. Nekādas visdullākās fantāzijas nekad
nepārspēs to pamatīgumu un dabisko skaistumu, kas ir tautas
rakstos, tautasdziesmās, tautas mūzikā.”
Intervijās viņai daudzkārt nācies skaidrot, kālab viņa nav
pievērsusies pati savu deju veidošanai, viņas pūrā ir “tikai”
kādas 80 tautas deju apdares un autordeju laukuma varianti. (Daži
no tiem nepārspējami, iespaidīgi, jau paši kā klasika – piemēram,
Latviešu pāru deju svīta 9. un 10.Deju svētkos 1985.un
1990.gados.) Visvienkāršākais skaidrojums laikam še būs jau
pieminētais – uz jaundeju sacerēšanu vadītājus neatvairāmi mudina
viņu dejotāji, bet Ingrīda Saulīte nekad nevienu deju kolektīvu
nav vadījusi, nedz asistējusi kādam vadītājam. Viņas deju pulciņš
bijis visa Latvija.
Ingrīdas Saulītes atklājums ir arī deju laukuma iezīmēšana ar
cipariem (marķēšana), lai katrs kolektīvs un katrs dejotājs
zinātu savu vietu, lai virsvadītājs uz papīra lapas smalki
sakomponētu uznācienus, aizgājienus, soļu rakstus.
Jubilāres lielais veikums ir arī jaunrades novada sakārtošana.
Lai deju svētki veidotos arvien krāšņāki, vajadzīgs plašs
repertuārs. Jāzina, kur un kā meklēt jaunā asnus, kas ir īsti
latvisks, ko dejotāji un skatītāji pieņems un par ko vīpsnās. Mēs
varējām palikt pie tām pārdesmit vai 88 autentiskām latvju dejām,
kas ir precīzi saglabājušās.
Bet mēs varējām paurbties dziļāk, tur, kur Jurjānu Andrejs vien
garām bija gājis un daudz ko palaidis arī garām. Ingrīdas
Saulītes darbības laikā notikuši vairāk nekā 20 jaunrades deju
konkursi. Tie atnesuši negaidītus atradumus, kas pārsteiguši gan
dejotājus, gan skatītājus, un daudzas jaundejas, kas ar laiku
gandrīz folklorizējušās. Ceļš nav bijis rozēm kaisīts: “Maksājot
ideoloģiskas nodevas, mums padomju laikā bija jāveido arī
kolhoznieku, pionieru, tautu draudzības un tamlīdzīgas dejas. Bet
mēs arvien turējām augstu dejas māksliniecisko līmeni.
Iemācījāmies daudz ko apiet, lai saglabātu latvisko mentalitāti
un radītu paliekošus un skaistus jaundarbus, raksturīgus tikai un
vienīgi mūsu zemei.”
Kāds milzu solis no pirmajiem svētkiem 1948.gadā ar nepilnu
tūkstoti dejotāju un četriem vadītājiem līdz trīspadsmitajiem
svētkiem 2003.gadā, kuros piedalījās gandrīz 15 tūkstoši dejotāju
un 18 virsvadītāji, goda virsvadītāju Ingrīdu Saulīti
ieskaitot.
Līdz ar kolēģiem un lielo dejotāju saimi Ingrīda Saulīte
priecājās par labo ziņu, ka Baltijas valstu dziesmu un deju
svētku tradīcija iekļauta UNESCO nemateriālās kultūras
meistardarbu sarakstā. Kas reiz bija pāris aizrautīgu dejas
entuziastu rūpju lokā, nu ir visas sabiedrības un valsts
pienākums: “Jo tikai caur to mēs varam palikt mēs paši, latvieši.
Protams, modernā pasaule prasa savu, tehnoloģijas attīstās, un
arī dejas jau sacer uz datora. Bet nekas neaizstās to neviltoto
dejas prieku, kas uzplaukst stadiona zālājā vai uz skatuves
dēļiem, kad tu nepastarpināti izsaki sevi. Tu esi vienkārši tikai
tu, daļiņa no savas tautas, savas ģimenes, savas dzimtas. Nekam
citam pēkšņi vairs nav nozīmes.”
Eriks Tivums