Iebilst pret reģionālo pašvaldību skaitu
Turpinās nu jau valsts pārvaldes institūcijās saskaņotā Reģionālo pašvaldību likumprojekta prezentācija. 2.novembra pēcpusdienā likumprojekta autori – Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija (RAPLM) – par to diskutēja ar lielo pilsētu domju priekšsēdētājiem. Kā norāda Latvijas lielo pilsētu asociācija (LLPA), tikšanās notika pēc asociācijas ierosinājuma.
Daugavpils domes priekšsēdētāja Rita Strode un
Liepājas domes priekšsēdētājs Uldis Sesks tikšanās laikā ar
reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministru Māri
Kučinski |
Pirmā saruna ar lielajām pilsētām bija piesātināta ar šo pašvaldību amatpersonu jautājumiem, viedokļiem un asām pretenzijām. Kā sarunas starplaikā īpaši organizētā preses konferencē diskusijas gaisotni raksturoja Ventspils domes priekšsēdētājs Aivars Lembergs, nekādi lēmumi pēc šīs sanāksmes nav pieņemami un tā jāuztver kā iesaistīto pušu diskusija, kurā pārrunā neskaidrības un izsaka pirmos spriedumus. Savukārt reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrs Māris Kučinskis norādīja, ka sarunas gaita liecinājusi par lielo pašvaldību noraidošo attieksmi, tādēļ par turpmāko likumprojekta virzību konsultēsies ar Saeimas partiju frakcijām.
Kādas ir pretenzijas?
Vairāki lielo pilsētu mēri preses
konferencē norādīja, ka RAPLM piedāvātajam piecu reģionālo
pašvaldību izveides modelim nav ekonomiskā pamatojuma. Tādējādi
no tautsaimniecības viedokļa raugoties, tiekot mēģināts radīt
mākslīgu veidojumu, iepriekš nosakot tā nespēju darboties:
administratīvais veidojums ir jāpielāgo tautsaimniecības
struktūrai, nevis otrādi. A.Lembergs atzina, ka kultūrvēsturiskā
reģiona ietvaros esošām pilsētām nav vienotu tautsaimniecisko
mērķu, tāpēc reģionu izveidei zūd jēga, jo jebkura Latvijas
pilsēta par reģionālo centru uzskata galvaspilsētu Rīgu. “Ja kaut
ko veido, ir skaidri jāsaprot, kuras funkcijas pašreizējā valsts
un vietējā līmeņa pārvalde nav spējīga realizēt un kā panākt
efektīvāko un ērtāko uzlabojumu, lai to izjustu iedzīvotāji.” Tā
kā likumprojektā nav noteikti iespējamie reģionu centri, bet
reģionu skaits – pieci – liecina, ka tādiem jābūt pieciem,
reģiona ietvaros lielās pilsētas nevēlas uzsākt savstarpēju
ietekmes spēka pārbaudi. Lielās pašvaldības uzskata, ka trūkst
ekonomiska, sociāla, politiska un tiesiska pamatojuma par
konkrēto reģionu skaita izvēli. Savukārt pašvaldību ministrs
M.Kučinskis norādīja, ka ir gatavs diskutēt arī par astoņu
reģionu izveidi.
Likumprojekts, pēc lielo pilsētu vadītāju domām, nepiedāvā
skaidru reģionālo pašvaldību finansējuma modeli, un nav
saprotams, kā reģionālās pašvaldības iekļausies kopējā pašvaldību
izlīdzināšanas sistēmā. Apvienojot tikai pašreizējo rajona
padomju un plānošanas reģionu budžetus, reģionālajām pašvaldībām
nepalielināsies iespēja izstrādāt reģionālos projektus un tos
līdzfinansēt. Bet finansējums ir viens no stabilitātes un
attīstības pamatnosacījumiem. Lielās pilsētas uzskata, ka
reģionālo atšķirību samazināšana ir valsts politikas kompetencē
un efektīvākais instruments ir ekonomiskais atbalsts, ievērojot
attiecīgās teritorijas attīstības indeksu un nosakot attiecīgu
atbalsta intensitāti.
Pārliecību nevieš arī likumprojektā piedāvātais reģionālo
pašvaldību funkciju sadalījums.
Kāpēc ir pretenzijas?
LLPA presei izplatītajā paziņojumā norādīts, ka tā iebilst pret RAPLM ieceri nerīkot likumprojekta “Reģionālo pašvaldību likums” sabiedrisko apspriešanu, bet virzīt to kā Ministru kabineta lietu, to izskatot uzreiz Ministru kabineta sēdē bez skatīšanas Valsts sekretāru sanāksmē un Ministru kabineta komitejas sēdē. Lielo pilsētu asociācija ir nemierā arī ar to, ka RAPLM nav pildījusi 2004.gadā noslēgtā divpusējā sadarbības līguma nosacījumus par sadarbību starp LLPA un RAPLM normatīvo aktu projektu izstrādē un asociācija minētā likumprojekta tekstu no ministrijas nav saņēmusi.
Zaida Kalniņa, “LV”