• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Ministru kabineta 2005. gada 4. novembra rīkojums Nr. 712 "Par Dzelzceļa pasažieru pārvadājumu valsts pasūtījuma koncepciju 2007.-2016.gadam". Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 8.11.2005., Nr. 177 https://www.vestnesis.lv/ta/id/120804

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Ministru kabineta rīkojums Nr.713

Par Dziesmu un deju svētku padomes sastāvu

Vēl šajā numurā

08.11.2005., Nr. 177

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Ministru kabinets

Veids: rīkojums

Numurs: 712

Pieņemts: 04.11.2005.

RĪKI
Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā. Piedāvājam lejuplādēt digitalizētā laidiena saturu (no Latvijas Nacionālās bibliotēkas krājuma).

Ministru kabineta rīkojums Nr.712

Rīgā 2005.gada 4.novembrī (prot. Nr.63 40.§)

Par Dzelzceļa pasažieru pārvadājumu valsts pasūtījuma koncepciju 2007.–2016.gadam

 

1.Atbalstīt Dzelzceļa pasažieru pārvadājumu valsts pasūtījuma koncepcijas 2007.–2016.gadam (turpmāk — koncepcija) kopsavilkuma 1.punktā ietverto risinājuma 1.variantu un 2.2.apakšpunktā ietverto risinājuma 1.variantu.

2.Noteikt Satiksmes ministriju par atbildīgo institūciju koncepcijas īstenošanā.

3.Satiksmes ministrijai, sākot ar 2006.gadu, reizi divos gados līdz 1.maijam iesniegt Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu par koncepcijas īstenošanas gaitu.

4.Jautājumu par koncepcijas īstenošanai nepieciešamo papildu finansējumu izskatīt Ministru kabinetā kopā ar visu ministriju un citu centrālo valsts iestāžu budžeta prioritāšu pieteikumiem, sagatavojot valsts budžeta projektu kārtējam gadam.

5.Satiksmes ministrijai kopīgi ar Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministriju un pašvaldību pārstāvjiem izstrādāt un satiksmes ministram līdz 2006.gada 1.maijam iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā noteikumu projektu par grozījumiem Ministru kabineta 2003.gada 23.decembra noteikumos Nr.759 “Noteikumi par valsts vai pašvaldības dzelzceļa pasažieru pārvadājumu pasūtījumiem”. Minētajā projektā noteikt pašvaldību līdzdalības mehānismu valsts pasūtījumā (lēmumu pieņemšana un finansēšana).

6.Satiksmes ministrijai, izstrādājot tiesību aktus, kas nepieciešami Sabiedriskā transporta attīstības pamatnostādņu 2005.–2014.gadam īstenošanai, iekļaut tajos sabiedriskā transporta pieprasījuma noteikšanas un maršrutu tīkla veidošanas nosacījumus, kuros būtu ievērots koncepcijā ietvertais princips — pasažieru pārvadājumi pa dzelzceļu ir sabiedriskā transporta pamatveids maršrutos, kur ir liela pasažieru plūsma.

7.Satiksmes ministrijai līdz 2007.gada 1.maijam nodrošināt dzelzceļa pasažieru pārvadājumu valsts pasūtījumu atbilstoši valsts budžetā kārtējam gadam piešķirtajiem līdzekļiem.

8.Satiksmes ministram, sākot ar 2008.gada 1.janvāri, veikt dzelzceļa pasažieru pārvadājumu pasūtījumu vienotā sabiedriskā transporta maršrutu tīklā.

Ministru prezidenta vietā — finanšu ministrs O.Spurdziņš

Satiksmes ministrs A.Šlesers

 

(Ministru kabineta

2005.gada 4.novembra rīkojums Nr.712)

Dzelzceļa pasažieru pārvadājumu valsts pasūtījuma koncepcija 2007.–2016.gadam

(kopsavilkums)

Lai īstenotu Sabiedriskā trans­porta attīstības pamatnostādnēs
2005.–2014.gadam (turpmāk — pamatnostādnes) minētos mērķus, nepieciešams noteikt skaidru dzelzceļa pasažieru pārvadājumu valsts pasūtījuma (turpmāk — valsts pasūtījums) valsts politiku turpmākajiem 10 gadiem.

Īpaši aktuāls jautājums par ilglaicīga dzelzceļa pasažieru pārvadājumu valsts pasūtījuma atzīšanu par prioritāti kļuvis tāpēc, ka pēdējos gados strauji pieaug satiksmē izmantoto vieglo automašīnu skaits. Vienlaikus iedzīvotājiem netiek piedāvāti atbilstoši pasažieru pārvadājumu pakalpojumi, izmantojot citu veidu transportu. Ja netiks risinātas šajā politikas dokumentā formulētās problēmas, pasažieru pārvadājumi pa dzelzceļu strauji samazināsies. Tas nozīmē, ka Rīgā un tās apkārtnē pieaugs autotransporta intensitāte, kas radīs papildu sastrēgumus uz tiltiem un ielām. Videi draudzīgākā transporta pārvadājumu apjoma samazināšanās vai pat pārvadājumu pārtraukšana Rīgas reģionā var pasliktināt ekoloģisko situāciju.

Nepieciešams noteikt ilglaicīgu dzelzceļa pasažieru pārvadājumu valsts pasūtījuma politiku, lai definētu valsts un pārvadātāju lomu pārvadājumu nodrošināšanā. Sabiedrība jāinformē par valsts garantēto pakalpojumu apjomu.

Šobrīd vēl nav atrisināti šādi jautājumi:

a)nav noteikts ilgtermiņa valsts pasūtījuma apjoms un prasības pakalpo­jumiem,

b)valsts un pašvaldību finansējums pakalpojumu nodrošināšanai ir nepietiekams,

c)dzelzceļa ritošais sastāvs ir novecojis,

d)pašvaldību līdzdalība un atbildība pasūtījuma organizēšanā ir nepie­tiekama.

Piedāvātais risinājums

Lai īstenotu pamatnostādnēs apstiprināto sabiedriskā transporta sistēmas reformu, līdz 2007.gadam nepieciešams:

1.Izstrādāt tiesību aktus, kuros noteikt, ka pasažieru pārvadājumi pa dzelzceļu ir sabiedriskā transporta pamatveids šādos maršrutos:

1.variants.

Rīgas reģionā un starppilsētu pārvadājumos, garākos par 100 km, — elektrificētā dzelzceļa zonā, maršrutā Rīga–Sigulda un maršrutos Latgales virzienā.

Saskaņā ar 1.variantu, rīkojot konkursu par sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu Rīgas reģionā, viens no galvenajiem nosacījumiem būtu prasība nodrošināt pakalpojumu sniegšanu, izmantojot elektrovilcienus vienotā sabiedriskā transporta maršrutu tīklā. Šādi Rīgas maģistrālās ielas un tilti tiks atslogoti no privātā autotransporta un pasažieru autobusiem, jo pasažieru regulāro pārvadājumu nodrošināšanai vilcienu maršruti būs pamatmaršruti. Pasažieru pārvadājumi ar autobusiem šajā reģionā tiks atbalstīti tikai kā papildu transports, kas pieved dzelzceļam, vai teritorijās, kur dzelzceļa pakalpojumi nav pieejami. Latgales virzienā dzelzceļš būs pamats sabiedriskā transporta maršrutu tīkla izveidošanai, un netiks atbalstīta paralēlu autobusa maršrutu atklāšana.

2.variants.

Rīgas reģionā — elektrificētā dzelzceļa zonā un maršrutā Rīga–Sigulda.

Saskaņā ar 2.variantu, rīkojot konkursu par sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu Rīgas reģionā, viens no galvenajiem nosacījumiem būtu prasība nodrošināt pakalpojumu sniegšanu, izmantojot elektrovilcienus vienotā sabiedriskā transporta maršrutu tīklā. Šādi Rīgas maģistrālās ielas un tilti tiks atslogoti no privātā autotransporta un pasažieru autobusiem, jo pasažieru regulāro pārvadājumu nodrošināšanai vilcienu maršruti būs pamatmaršruti. Pasažieru pārvadājumi ar autobusiem šajā reģionā tiks atbalstīti tikai kā papildu transports, kas pieved dzelzceļam, vai teritorijās, kur dzelzceļa pakalpojumi nav pieejami. Pārējā maršrutu tīklā autotransporta un dzelzceļa pakalpojumi konkursā piedalīsies ar vienlīdzīgiem nosacījumiem.

3.variants.

Starppilsētu pārvadājumos, garākos par 100 km.

Saskaņā ar 3.variantu, rīkojot konkursu par sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu Rīgas reģionā, autotransporta un dzelzceļa pakalpojumi konkursā piedalīsies ar vienlīdzīgiem nosacījumiem.

Latgales un Vidzemes virzienā dzelzceļš būs pamats sabiedriskā transporta maršrutu tīkla izveidošanai, un netiks atbalstīta paralēlu autobusa maršrutu atklāšana.

2.Piešķirt atbilstošu valsts atbalstu pasažieru pārvadājumiem pa dzelzceļu, lai nodrošinātu ilglaicīgu sabiedriskā trans­porta nozares attīstību un apmierinātu pamatotās pasažieru pārvietošanās vajadzības:

2.1.laikposmā līdz 2007.gadam būtiski nesamazināt kopējo pārvadājumu apjomu;

2.2. no 2008.gada uzsākt:

1.variants.

Elektrovilcienu nomaiņu ar jauniem vilcieniem un dīzeļvilcienu daļēju nomaiņu ar jauniem vilcieniem.

2.variants.

Elektrovilcienu nomaiņu ar jauniem vilcieniem.

3.variants.

Dīzeļvilcienu daļēju nomaiņu ar jauniem vilcieniem;

2.3.atbilstoši kārtējā gada valsts budžetam nodrošināt stabilu finansējumu sabiedriskā transporta reformas īstenošanai un pakalpojumu finansēšanai saskaņā ar Eiropas Padomes 1969.gada 26.jūnija Regulu (EEK) Nr.1191/69 (turpmāk — Regula Nr.1191/69) par dalībvalstu rīcību saistībā ar to pienākumiem, kas izriet no sabiedrisko pakalpojumu jēdziena pārvadājumos pa dzelzceļiem, autoceļiem un iekšējiem ūdensceļiem.

Finansējums dzelzceļa pasažieru pārvadājumu valsts pasūtījuma veikšanai pēc 2007.gada būs precīzi nosakāms, kad noslēgsies jaunā maršrutu tīkla apkalpošanas tiesību piešķiršanas procedūra. Katru gadu atbilstoši pārvadātāja slēguma bilancei saskaņā ar Regulu Nr.1191/69 varēs noteikt ar sabiedrisko pakalpojumu veikšanu saistītos faktiski radītos zaudējumus un segt tos atbilstoši kārtējā gada valsts budžetam.

Pieņemot, ka pakalpojumu minimālajā standartā nākamajam plānošanas periodam prasības noteiktas tikai nedaudz augstākas, maršrutu tīkla efektivitāti iespējams paaugstināt par aptuveni 15%. Līdz ar to kopējais sabiedriskajam transportam nepieciešamais finansējums no valsts budžeta ik gadu būtu vismaz par 10% zemāks salīdzinājumā ar esošā modeļa nepieciešamo finansējumu, ievērojot Regulu Nr.1191/69.

Satiksmes ministrs A.Šlesers

Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!