Jūrnieki no savām prasībām neatkāpjas
Vēl oktobra sākumā maršrutā Rīga Stokholma kursējušais prāmis “Baltic Kristina”, nu jau mēnesi stāvot dīkā Rīgas pasažieru ostā, līdzinās baltam vrakam, ko turpina apkalpot ap 80 jūrnieku.
Kaut gan pirmdien atzīta prāmja
operatores a/s “Rīgas jūras līnija” (RJL) maksātnespēja un
amatpersonas sola, ka jūrnieki neizmaksātās algas saņems, apkalpe
uz kuģa saglabā labprātīgo cietumnieku statusu, skaidrojot, ka
darba attiecības nav pārtrauktas.
“Latvijas Vēstnesis” jau rakstīja, ka 15.oktobrī “Baltic
Kristina” nedevās kārtējā reisā, jo pēc kreditoru prasības tika
apķīlāts tā īpašnieces RJL lielo parādu – kopumā ap 6,7 miljonu
latu dēļ. RJL akcionāri kompānijas bankrotā vaino iepriekšējo RJL
valdi, kura slēpusi finansiālo situāciju.
Nevaram atgriezties tukšām rokām
“Tā kā kuģis darbojas ekonomiskajā
režīmā, taupām elektrību un apkuri (..). Lai nenosaltu, uzvelkam
vairākus džemperus, tomēr visgrūtāk ir izturēt psiholoģiski,”
stāsta prāmja servisa direktore Elīna Vārpa. RJL administrators
Jānis Jurkāns aģentūrai LETA prognozēja, ka algas darbiniekiem
gan varētu izmaksāt ne agrāk kā pēc astoņām nedēļām. Ar to
jūrnieki negrib samierināties, jo saskaņā ar Jūras kodeksu alga
jāizmaksā nekavējoties, “LV” skaidroja Latvijas tirdzniecības
flotes jūrnieku arodbiedrības priekšsēdētājs Igors Pavlovs.
Tas, ka, atrodoties uz kuģa, cilvēki turpina imitēt darbu, no
juridiskā viedokļa nemaz tik absurdi nav, sacīja I. Pavlovs.
Līdzīgi gadījumi bijuši gan Eiropā, gan pasaulē. Šobrīd galvenais
esot panākt kompromisu un algu izmaksu.
“Mēs nevaram atgriezties pie ģimenēm ar tukšām rokām (..). Esam
parādā par skolu, dzīvokli, daudziem ir kredīti (..).
Iedomājoties Ziemassvētkus, kurus varēsim pavadīt kopā ar
bērniem, bet nevarēsim nopirkt dāvanas, pārņem izmisums,” saka
E.Vārpa.
Noskaidros iespējamo interešu konfliktu
Korupcijas novēršanas un
apkarošanas birojs (KNAB) sācis izvērtēt iepriekšējās valdes
iespējami prettiesiskās darbības. Rīgas domes priekšsēdētājs
Aivars Aksenoks uzskata, ka viņa priekšgājēja Gundara Bojāra
laikā kuģis iegādāts par neadekvāti augstu cenu. Uz iespējamo
valdes locekļu interešu konfliktu norāda gan A.Aksenoks, gan
vairāki kuģa darbinieki, jo SIA “Riga Sea line” un a/s “Rīgas
jūras līnija” valdes locekļi no 2004.gada 24.maija līdz 2005.gada
1.septembrim ir vienas un tās pašas personas.
Atzīstot maksātnespēju, apgabaltiesa noteica divu mēnešu termiņu,
kurā savus prasījumus var pieteikt RJL kreditori. Kreditoru
pretenzijas administrators sāks pieņemt no brīža, kad RJL
maksātnespējas paziņojums tiks publicēts laikrakstā “Latvijas
Vēstnesis”.
J. Jurkāns norādījis, ka RJL finansiālā situācija ir neskaidra,
oktobra vidū veiktie aprēķini liecina, ka uzņēmuma parādu summa
ir pārsniegusi 6,7 miljonus latu, uzkrāti arī soda procenti.
Darbiniekiem neizmaksātās darba algas par septembri un daļu
oktobra, kā arī par dīkstāvi ir 155 993 lati, bet RJL nodokļu
parāds ap 90 200 latu.
Maksātnespējas gadījumā samaksu par pēdējiem trim mēnešiem
garantē valsts. Savukārt, pārdodot izsolē kuģi, komandas algas kā
prioritāras tiks izmaksātas pirms hipotekārā kreditora, šajā
gadījumā – bankas, prasījuma. Vienreizēju materiālo pabalstu 200
latu RJL darbiniekiem nolēmusi piešķirt Rīgas dome.
Evija Hauka,
“LV”
evija.hauka@vestnesis.lv