Trimdas prese – bagāts un daudzpusīgs letonikas avots
|
|
|
Kad slavenais amerikāņu
izgudrotājs Tomass Alva Edisons kādā reizē meklē palīgu, piesakās
latvietis, 1905.gada emigrants Alberts Munķens. Edisons ir
pārsteigts par viņa attapību un drīz vien uztic savas
laboratorijas un aparātu pārzināšanu, vēlas ar Munķenu kopā
strādāt arī pēc viņa otrreizējas ierašanās ASV.
Savukārt kāds cits piektgadnieks Pēteris Kļaviņš, dzīvojot savrup
no latviešu sabiedrības, Albertas provincē topošā Mannigas
pilsētā par saviem līdzekļiem uzceļ četrstāvu kultūras namu ar
bibliotēku, mūzikas studiju, algo vijoļspēles skolotāju no
Vācijas muzikāli talantīgiem bērniem. Savu kapitālu novēl mūzikas
studentiem – no 1962. līdz 1973.gadam to saņēmuši 60
studenti.
Bet Latvijas pierobežā ap 1920.gadu Aknīstes pusē kādā katoļu
dievkalpojumā, kas domāts latviešiem, ieradušies poļi un tīšām
dziedājuši ļoti skaļi, tā pārspējot latviešus – sekojusi pat
tiesāšanās.
Šie daži fakti ir atrasti latviešu trimdas preses ļoti bagātajā
krājumā. Bibliogrāfs Benjamins Jēgers reģistrējis 2335 nosaukumus
laikā no 1940.gada 17.jūnija līdz 1991.gada 21.augustam. Sākums
ir “Londonas Avīze” un Miķeļa Valtera Šveicē izdotās “Latvju
Domas” jau kara laikā, seko iespaidīgs daudzums (vairāk nekā 300)
preses izdevumu bēgļu nometnēs Vācijā, kā arī Zviedrijā, Dānijā,
Beļģijā, Austrijā. Latviešu karagūstekņu radītie žurnāli iznāca
pat Ēģiptē. Pēc izceļošanas katrā lielākajā mītnes zemē radās
viena vai vairākās avīzes, kas visai izteiksmīgi raksturoja
jaunos dzīves apstākļus (piemēram, avīzē “Laiks” aprakstīts, kā
latvieši ņēma uz pusgrauda kokvilnas plantācijas un vāca
apelsīnus). Ļoti drīz izveidojās vesela virkne specifisku žurnālu
un rakstu krājumu, kā “Arhitekts”, “Latviešu Juristu Raksti”,
“Latvju Mūzika”, “Latvju Māksla”, “Daugavas Vanagu Mēnešraksts”,
“Meža Vēstis”, “Latvju Sports”, latviešu agronomu biedrības
izdevums “Zeme un Tauta”, humanitāras ievirzes krājumi “Ceļi”,
“Jaunā Gaita”, “Ceļa Zīmes” un “Treji Vārti”, filatēlistu
izdevums “Kolekcionārs” (vēlāk “Krājējs”), “Tehnikas Apskats” un
daudzi citi. Satura bagātība tajos ir ļoti liela un visai bieži –
ar plašāku saturu, nekā liecina sākotnējā specifika. Tā “Meža
Vēstīs” R.Markusa atmiņās interesanti vēstīts par Rīgas
Politehniskā institūta vēsturi, profesora Paula Valdena lekcijām
ķīmijā (1966.g., Nr.122). Šajā žurnālā mežzinis Kārlis Kuks
apraksta savas darba gaitas no 1918.gada 1.decembra līdz
1919.gada 12.novembrim. Autors atceras cementa “brīvības” tēlu,
ko vācieši uzcēluši Daugavas krastā pretī Ķegumam; kaut gan tas
mākslinieciskā ziņā bijis diezgan labs, latvieši to saukuši par
vācu mātīti. Mežzinis šā viena gada laikā piedzīvojis sešas
valdību maiņas, kas bijušas jūtamas ļoti konkrēti. Mežsarga Jāņa
Štauvera atmiņās par padomju laiku 1940./41. gadā ir zīmīgs sava
veida melnais humors:
viņam piekomandētais speciālists no Padomju Savienības mierina
satrauktos pēc 1941.gada 14.jūnija šausmām – nevajagot
uztraukties, tā būšot tikai kādus piecus – septiņus gadus, pēc
tam viss normalizēšoties. Krievijā arī tā esot bijis…
Savukārt “Tehnikas Apskatā” daudz atmiņu par dzelzceļa līniju
būvi, Lejaskurzemes elektrifikāciju, lielceļu vēsturi,
meliorācijas sākumiem un attīstību, kā arī etnogrāfiski
interesants plašs apskats par ticējumiem un paražām celtniecībā –
kā būvēt riju, kā māju. Darbi jāsāk sestdienā, pūšot austrumu
vējam. Kokmateriālu sagatavošanā arī jāievēro daudzi noteikumi.
Ja tos neievēro, pūst grīdas, šķiebjas logu rāmji.
Nozīmīga informācija žurnālā “Ceļi” parādās par izcilo vēstures
un etnogrāfijas materiālu krājēju Johanu Kristofu Broci –
1777.gadā, kad Rīgu gatavojās atstāt viņa draugs Johans Konrāds
Arnoldi, tiek visai rūpīgi noformēta lapa aizbraucēja piemiņas
albumā. Broce ir veidojis kolāžu – raksturīgajā stilā uzrakstīts
Vecā Stendera dzejolis “Nabags zemnieks Kurzemnieks”, blakus
likta Rīgas nomales daļas karte, bet tiem slīpi virsū uzzīmēts,
kā zemnieks krauj sienu, tālumā panorāma ar labības statiņiem,
redzams rikšos aizbraucošs pajūgs. Izlasāmi arī vārdi: “Ikviens
spaida nabagus”. Broces franciski rakstītie piemiņas vārdi lapas
otrā pusē akcentē domu, ka cilvēki visur ir tādi paši,
nelūkojoties uz paražu un valodu atšķirību. Neapšaubāmi, tas
raksturo Broces humānos uzskatus par latviešiem.
Savukārt žurnālā “Treji Vārti” izlasāmi interesanti nostāsti no
Tadaiķiem par izpirkšanos no zaldātiem, par pasta karietēm (līdz
apm. 1870. gadam) – pasažieriem ir triju veidu iespēja ceļot –
1.klasē droša sēdēšana visu ceļu, 2.klases pasažieriem jāizkāpj,
ja ir kāds lielāks uzkalns, bet 3.klases braucējiem šādā gadījumā
arī jāpalīdz stumt karieti. Lai zinātu par maiņas zirgu
sagatavošanu, pastnieks jau pusstundu pirms ierašanās stacijā
sācis pūst pasta tauri. Te arī vairāki jautri nostāsti par
čigāniem.
Žurnālā “Sporta Pasaule” pieminētas pēdējās peldēšanās sacensības
Latvijā pirms lielās izceļošanas un citām pārmaiņām. Tās
notikušas 1944.gada augusta beigās pie Balasta dambja, kad
Daugavā kritušas zenītartilērijas šāviņu šķembas.
Žurnāls “Krājējs” sniedz daudz interesantu kultūrvēsturisku
sīkumu, kas saistīti ar pastu visplašākā nozīmē – piemēram, kā ar
“zibens” pastu organizēja Vidzemes kazaku (!) pulku 1912.gadā
cīņai pret frančiem, publicēts kādas 1842.gadā Kronštatē
dienējoša kareivja vēstules faksimils. Kāds kolekcionārs savācis
55 zīmogus, ko informācijas un reklāmas nolūkā uzspieda aploksnēm
pēc 1936.gada:
• Atliciniet laiku arī zobu kopšanai.
• Oktobris – sveču liešanai un ziepju vārīšanai.
• Apariet zemi rudenī.
• Grāmata katram labākais draugs.
• Cukurs garšo un baro.
• Pošaties Dziesmusvētkiem.
• Dziesmu gars vieno tautu.
• Kodiniet ziemāju sēklu.
• Atminiet savu pirmo skolu.
• Atpūta ziemā – divkārša atpūta.
• Pavadi vasaru Ogres kalnājos.
Ļoti daudz vērtīgu un plašu etnogrāfisku atmiņu par dzimtajām
sētām ir žurnālā “Zeme un Tauta”, piemēram, par Kosas pagastu
20.gadsimta sākumā saistoši stāsta agronoms Benjamins Zobs – kā
jumta salmu dēļ nelietoja kuļmašīnu, bet kūla rijā, ar kādiem
protestiem ieviesās piena centrifūgas, kā gatavoja sviestu un
Jāņu sieru vešanai tirgot uz Rīgu.
Plašais kultūrvēstures materiāls, kas atrodams trimdas presē, ir
neapšaubāmi nozīmīgs letonikā. Taču bibliogrāfiska rādītājā
neesamība padara to grūti pieejamu. Atkārtoti rosinu veidot darba
grupu šā milzīgā un vajadzīgā darba iespējami ātrākai
veikšanai.
Velga Kince