Atlaides netiks dotas
Cenu kāpums kļuvis tik pierasts, ka pat kārtējā ziņa par inflācijas celšanos vairs nepārsteidz – Centrālās statistikas pārvaldes jaunākie dati liecina, ka oktobrī gada inflācija Latvijā sasniedza 7,6%, bet vidējais patēriņa cenu līmenis salīdzinājumā ar septembri pieauga par 0,8%. Aizvien stiprāka kļūst pārliecība, ka Latvijai neizdosies paredzētajā laikā – 2008.gada 1.janvārī – pāriet uz eiro.
“Latvijas Vēstneša” aptaujātie eksperti pamatinflācijas
pieaugumu Latvijā vērtē kā zināmā mērā dabisku procesu, norādot,
ka īstermiņā pašreizējā situācija nav kritiska, bet uzsverot, ka
šādas inflācijas ilgstoša saglabāšanās ekonomiku tomēr ietekmēs
negatīvi.
Faktors, kas, vērtējot nākotnes perspektīvas, liek domāt par
inflāciju nopietnāk, ir eiro ieviešana, atzīst a/s “Hansabanka”
Finanšu tirgus nodaļas vadītājs Elmārs Prikšāns. Kā zināms,
Igaunija un Lietuva nospraudušas mērķi pāriet uz Eiropas vienoto
valūtu jau ar 2007.gada 1.janvāri, bet Latvija – gadu vēlāk.
Analizējot visu trīs valstu atbilstību Māstrihtas kritērijiem,
redzams, ka tās apzinīgi izpilda Eiropas prasības, izņemot vienu
– inflāciju.
Lai atbilstu inflācijas kritērijiem, Igaunijai un Lietuvai
2006.maijā būtu jāsasniedz 2,5% – 2,6% inflācija, bet Latvijai
līdz 2007.gada maijam tā būtu jāpazemina līdz 2,4% – 2,5%.
Novērojumi liecina, ka Igaunijai, kur inflācija joprojām ir
aptuveni 4%, ir faktiski nereāli kvalificēties Māstrihtas
kritērijiem un ieviest eiro. Visoptimistiskākais Baltijā šķiet
Lietuvas variants – šajā valstī inflācija ir tuvu nepieciešamajam
līmenim. No otras puses, Lietuva ir sākusi augt daudz straujāk
nekā līdz šim, bet tas nevar neradīt papildu spiedienu uz
inflāciju.
Latvijai salīdzinājumā ar tās kaimiņvalstīm ir par gadu vairāk
laika, lai sagatavotos eiro ieviešanai, bet Latvijas galvenā
problēma ir tā, ka inflācijas līmenis ir ļoti tālu no vēlamā
līmeņa – atšķirība ir aptuveni 4% – 5%.
Vienu no iespējām tomēr ieviest eiro paver cerība, ka tiks
mainīta inflācijas kritērija definīcija, kas ir zināmā mērā
novecojusi un vairākos punktos nekorekta, ir pārliecināts
E.Prikšāns. Tajā tiek ņemtas vērā visas 25 Eiropas Savienības
(ES) valstis, tai pašā laikā viena no valstīm, kuras rādītāji
kopējo inflācijas līmeni pazemina, ir Zviedrija, kur inflācija ir
aptuveni 1%, bet tā nav eirozonas valsts.
Tomēr inflācijas kritēriju definīcija visdrīzāk netiks mainīta,
jo valstis, kas gatavojas pievienoties Eiropas monetārajai
savienībai (Lietuva, Igaunija, Slovēnija, Latvija), ir
salīdzinoši nelielas un to ekonomikai nebūs lielas ietekmes
jaunajā eirozonā, tādēļ politiskās iespējas kaut ko mainīt ir
visai sarežģītas. Tajā pašā laikā, mainot kritērijus, varētu
aktualizēties jautājums, kas ir svarīgs Vācijai un Francijai,
proti, budžeta deficīta kritērijs, ko vairākkārt pārkāpusi
Vācija. Tādēļ, šķiet, lielo ES valstu vadītāji nebūs ieinteresēti
mazo valstu dēļ pārskatīt kritērijus. Arī ES ekonomikas un
monetāro jautājumu komisārs Hoakins Almunija jau norādījis, ka
atlaides jaunajām dalībvalstīm nebūs.
Šādā situācijā vienīgais risinājums ir pieņemt politisku lēmumu,
proti, pat ja Baltijas valstis nespēj izpildīt eiro ieviešanas
kritērijus, tiek pieņemts politisks lēmums tās uzņemt eirozonā.
Izvērtējot iespējas ar fiskālās politikas instrumentu palīdzību
samazināt inflāciju, īstermiņā viens no iespējamajiem
risinājumiem varētu būt pievienotās vērtības nodokļa (PVN)
samazināšana pārtikai un administratīvi regulējamo cenu
kompensēšana, kas automātiski samazinātu kopējo cenu līmeni.
Tomēr, no otras puses, patērētājiem šādos apstākļos paliktu
vairāk brīvu līdzekļu, ko varētu tērēt citiem izdevumiem, un tā
atkal tiktu veicināta cenu celšanās.
Inflāciju var mazināt arī ar ilgtermiņa pasākumiem – ierobežojošu
fiskālo politiku, ievērojami samazinot budžeta deficītu vai pat
veidojot budžetu ar pārpalikumu. Var arī palielināt PVN un
iesaldēt algas. Šādām aktivitātēm vajadzētu reāli ietekmēt
ekonomiku, jo tiktu samazināts naudas piedāvājums un ekonomikas
izaugsme tiktu ierobežota. Taču ilgtermiņa pasākumu izmantošana
tikai tāpēc vien, lai ieviestu eiro, no tautsaimniecības kopējā
viedokļa neatmaksājas.
Eksperti uzskata, ka eiro ieviešana visdrīzāk tiks atlikta, jo
reāli inflācijas līmeni samazināt neizdosies. Pēc E.Prikšāna
domām, tas ir labākais risinājums pašreizējā situācijā, kad
Latvijai ir pozitīvi izaugsmes rādītāji, bet eiro ieviešana
prasītu ievērojamas izmaiņas ekonomikā un strauju ekonomikas
bremzēšanu. Arī bankas “Nord/LB Latvija” Makroekonomiskās
analīzes grupas speciāliste Olga Ertuganova ir pārliecināta, ka
eiro ieviešanas atlikšana neietekmēs valsts ekonomisko attīstību
un visstraujāk augošajā ES valstī augsta inflācija ir
pašsaprotama.
Aizvadītajā nedēļā bažas par augsto inflācijas līmeni Latvijā
pauda arī Eiropas Komisija, norādot, ka tas varētu krietni
apgrūtināt mūsu valsts pievienošanos eirozonai, un mudinot
paātrināt gatavošanos pārejai uz eiro.
Tautsaimniecības pamatrādītāju prognozes
2003 |
2004 |
2005p |
2006p |
|
IKP izaugsme |
||||
Igaunija |
6,7% |
7,8% |
8,1% |
7,4% |
Latvija |
7,2% |
8,3% |
8,8% |
7,6% |
Lietuva |
9,7% |
6,7% |
6,8% |
6,5% |
Inflācija |
||||
Igaunija |
1,3% |
3,0% |
4,2% |
3,9% |
Latvija |
2,9% |
6,2% |
6,7% |
5,4% |
Lietuva |
-0,2% |
1,2% |
2,7% |
2,8% |
Tekošais konts, % no IKP |
Igaunija |
-12,1% |
-12,7% |
-10,2% |
-8,0% |
Latvija |
-8,2% |
-13,1% |
-11,2% |
-10,8% |
Lietuva |
-6,6% |
-7,2% |
-8,0% |
-8,5% |
Avots: Hansabanka
Gita Kronberga,
“LV”
gita.kronberga@vestnesis.lv