Ministru kabineta rīkojums Nr.714
Rīgā 2005.gada 7.novembrī (prot. Nr.60 26.§)
Par droša elektroniskā paraksta nesēja izvēli un droša elektroniskā paraksta ieviešanu Latvijas Republikā
1. Atbalstīt koncepcijas par droša elektroniskā paraksta nesēja izvēli un droša elektroniskā paraksta ieviešanu Latvijas Republikā (turpmāk — koncepcija) kopsavilkumā ietvertā risinājuma A variantu.
2. Noteikt Īpašu uzdevumu ministra elektroniskās pārvaldes lietās sekretariātu par atbildīgo institūciju koncepcijas īstenošanā.
3. Īpašu uzdevumu ministra elektroniskās pārvaldes lietās sekretariātam droša elektroniskā paraksta nesēja ieviešanai nepieciešamo finanšu līdzekļu pieprasījumu noteiktā kārtībā iesniegt Ministru kabinetā kā jaunu politikas iniciatīvu.
4. Jautājumu par papildu līdzekļu piešķiršanu droša elektroniskā paraksta ieviešanas pasākumiem 2007.gadā un turpmākajos gados izskatīt Ministru kabinetā kārtējā gada valsts budžeta projekta sagatavošanas procesā kopā ar visu ministriju un citu centrālo iestāžu budžeta prioritāšu pieteikumiem.
5. Īpašu uzdevumu ministra elektroniskās pārvaldes lietās sekretariātam katru gadu, sākot ar 2006.gada 1.martu, iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu par koncepcijas īstenošanas gaitu.
Ministru prezidenta vietā — tieslietu ministre S.Āboltiņa
Īpašu uzdevumu ministrs elektroniskās pārvaldes lietās J.Reirs
(Ministru kabineta
2005.gada 7.novembra rīkojums Nr.714)
Koncepcijas par droša elektroniskā paraksta nesēja izvēli un droša elektroniskā paraksta ieviešanu Latvijas Republikā kopsavilkums
I. Risināmā jautājuma būtība
Ministru kabinets 2005.gada 19.aprīļa sēdē (prot. Nr.21 29.§) pieņēma zināšanai Īpašu uzdevumu ministra elektroniskās pārvaldes lietās sekretariāta (ĪUMEPLS) iesniegto informatīvo ziņojumu “Par elektroniskā paraksta ieviešanas gaitu” un uzdeva Īpašu uzdevumu ministra elektroniskās pārvaldes lietās sekretariātam sadarbībā ar Iekšlietu ministriju, Finanšu ministriju, Satiksmes ministriju un Tieslietu ministriju izstrādāt koncepcijas projektu par droša elektroniskā paraksta nesēja izvēli un droša elektroniskā paraksta ieviešanu Latvijas Republikā (arī izvērtēt elektroniskā paraksta ieviešanas ietekmi uz valsts budžetu) un noteiktā kārtībā iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā.
Koncepcijas par droša elektroniskā paraksta nesēja izvēli un droša elektroniskā paraksta ieviešanu Latvijas Republikā (turpmāk — koncepcija) mērķis ir droša elektroniskā paraksta nesēja izvēle un droša elektroniskā paraksta ieviešana Latvijas Republikā. Koncepcija paredz:
1) izvēlēties droša elektroniskā paraksta nesēju, kas optimāli atbilstu Latvijas Republikas vajadzībām un iespējām no tehniskā risinājuma, drošuma, cenas un lietošanas ērtības viedokļa un tehniskā risinājuma ziņā būtu saskaņots ar potenciālo personas apliecību risinājumu — personas identifikācijas karti (ID karte);
2) identificēt problēmas, kas saistītas ar droša elektroniskā paraksta ieviešanu, un paredzēt pasākumus situācijas uzlabošanai;
3) tālāku rīcības plānošanu un finansējuma piesaisti.
II. Piedāvātie risinājuma varianti
Darba grupa koncepcijas projekta izstrādes gaitā nonāca pie atzinuma, ka Elektronisko dokumentu likuma prasībām atbilstoši droši risinājumi ir viedkarte vai USB marķierierīce.
Par neatbilstošiem droša elektroniskā paraksta datu nesēja prasībām tika atzīti un koncepcijā nav apskatīti citi zināmie nesēji — tādi kā datu glabāšana datora datņu sistēmā, datu bāzē.
Iespējamie risinājuma varianti ir:
1. Viedkarte (variants A)
2. USB marķierierīce (variants B)
Darba grupa atbalsta risinājuma A variantu. Izmantojot pieredzi, kura iegūta, nodrošinot viedkaršu izsniegšanu, tiks atbalstīti risinājumi turpmākai droša elektroniskā paraksta radīšanas rīku iestrādei personas apliecībās (identifikācijas kartēs). Paredzēts, ka personas apliecību pamatprasības tiks izstrādātas 2006.gadā.
III. Koncepcijas īstenošanai papildus nepieciešamais finansējums un paredzētais finansēšanas avots
Saskaņā ar 2005.gada 15.jūnija trīspusējo līgumu “Par droša elektroniskā paraksta ieviešanas pasākumu īstenošanu” (Ministru kabineta 2005.gada 14.jūnija sēdes prot. Nr.35 30.§), kas noslēgts starp Latvijas Republiku, sabiedrību ar ierobežotu atbildību “Lattelekom” un valsts akciju sabiedrību “Latvijas Pasts”, Latvijas Republika apņemas atklātā konkursā iepirkt 50000 kvalificētus sertifikātus.
Lai iepirktu 50000 elektroniskā paraksta nesējus (viedkartes), kā arī 200 karšu lasītājus droša elektroniskā paraksta ieviešanas uzsākšanai valsts un pašvaldību institūcijās, kopējais nepieciešamais finansējums ir 300000 latu. Paredzams, ka 50 % izmaksu attieksies uz 2006. gadu, bet atlikušie 50 % — uz 2007.gadu.
Droša elektroniskā paraksta nesēju (arī sertifikātu) derīguma termiņš būs divi gadi. Pēc šī termiņa beigām paraksta lietotājam tiks izsniegts jauns nesējs. Līdz ar to uzturēšanas izmaksas, sākot ar 2008.gadu, būs 150000 latu gadā.
IV. Normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
(tūkst. latu)
Rādītāji |
2005.g. |
2006.g. |
2007.g. |
2008.g. |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
150 |
150 |
150 |
150 |
3. Finansiālā ietekme |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
–150 |
–150 |
–150 |
–150 |
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
1) Izmaksas elektroniskā paraksta nesēja iepirkumam vienam gadam — 50000 nesēji x 5,90/2 = 147500 latu 2) Izmaksas elektroniskā paraksta lasītāja iepirkumam vienam gadam — 200 lasītāji x 12,50 = 2500 latu 3) Kopējās izmaksas gadā — 147500 + 2500 = 150000 latu |
||||
6. Cita informācija |
Īpašu uzdevumu ministra elektroniskās pārvaldes lietās sekretariātam 2006.gada budžetā elektroniskā paraksta iepirkumam ir paredzēts finansējums 150 tūkst. latu apmērā |
Īpašu uzdevumu ministrs elektroniskās pārvaldes lietās J.Reirs