Frakciju viedokļi
Pēc 2005.gada 3. novembra
sēdes
Latvijas radio tiešajā raidījumā
A.Brigmanis
(Zaļo un zemnieku savienības frakcija):
Mūsu frakcijai šodien neapšaubāmi
svarīgākais jautājums bija jaunā iekšlietu ministra
apstiprināšana. Jāteic, ka mūsu Zaļo un Zemnieku savienības
frakcijas cilvēki ar savām balsīm apstiprināja Dz.Jaundžeikara
kungu. Mēs vēlam viņam veiksmi šajā darbā – iecirknī, kas ir
ļoti smags un, mūsuprāt, kur faktiski ir krīze. Mēs izsakām
pārliecību, ka Dz.Jaundžeikara kungs būs vīrs īstajā vietā un ka
viņš spēs ar šīm problēmām, kas tur ir sakrājušās, tikt
galā.
Otrs jautājumu loks, kas mūsu frakcijai bija diezgan nozīmīgs
šajā nedēļā, bija jautājums par attieksmi mūsu karaspēka
kontingenta palikšanai Irākā pēc 1.janvāra.
Šis jautājums vēl būs Saeimā, bet vakar bija valdības sēde, kur
šis jautājums tika skatīts. Zaļo un Zemnieku frakcijas trīs
ministri – Mārtiņš Roze, Raimonds Vējonis un Dagnija Staķe –
balsoja pret misijas pagarināšanu Irākā. Mūsu nostāja šajā
situācijā ir pilnīgi skaidra un nepārprotama. Par šo jautājumu
attiecīgs arī būs balsojums tad, kad tas būs Saeimā.
Trešais jautājumu loks, kas mūsu frakcijai bija aktuāls, ir
ikdienas darbs. Un viens no tādiem ikdienas darba jautājumiem ir
ļoti satraucoši signāli, kas mums pienāk no Jūrmalas. Jūrmalas
dome ir pieņēmusi lēmumu par lielu kvartālu priežu audzes
izciršanu, lai veidotu jaunus būvlaukumus. Mūsu frakcija
kategoriski iebilst šai nostādnei. Mēs gribam zināt precīzu
skaidrojumu, kāpēc tas tā ir. Tāpēc esam Jūrmalas domei
nosūtījuši vēstuli un gaidām atbildi ar šīs situācijas
skaidrojumu. Vēl jo vairāk – arī daudzi Jūrmalas iedzīvotāji
kategoriski iebilst šādai nostādnei.
M.Grīnblats
(apvienības “Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK frakcija):
Šodien “vecais” iekšlietu ministrs
atgriežas Saeimā, “jaunais” – stājas amatā. Un, kā jau varēja
paredzēt, koalīcijā nebija problēmu apstiprināt amatā
Dz.Jaundžeikara kungu.
Mūsu frakcija nebalsoja par, vērtējot arī, protams, to, ka
Latvijas Pirmajai frakcijai izrādījies samērā īss rezervistu
soliņš. Jo cilvēks, kurš iestrādājies jau par Saeimas
Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas
komisijas vadītāju un ir zināms kā pieredzējis uzņēmuma vadītājs,
tiek nosūtīts sev visai neraksturīgā nozarē.
Šajā nedēļā Juridiskā komisija izskatīja mūsu frakcijas
ierosinājumu – pastiprināt sodus par kapu postīšanu un
vandalismu, ko šogad sabiedrība novērojusi gandrīz visos Latvijas
novados dažādu ticību piederīgo kapos. Diemžēl komisija ar balsu
vairākumu šo priekšlikumu noraidīja, ietekmējoties galvenokārt no
Augstākās tiesas un prokuratūras pārstāvju sacītā, ka arī šobrīd
paši stingrākie sodi nemaz netiek piespriesti, līdz ar to neesot
nekāda vajadzība šos sodus pacelt. Gribu atgādināt, ka mūsu
priekšlikums bija saistīts ar to, ka šiem sodiem būtu nosakāma
zemākā robeža un jāvērtē tie būtu bargāk nekā parasts
huligānisms, nekā parasta dauzīšanās un dūru vicināšana. Mēs
aicināsim Saeimu tomēr pirmajā lasījumā šo jautājumu
izskatīt.
Bija iesniegts mūsu frakcijas jautājums Ministru prezidentam
A.Kalvītim un tieslietu ministrei S.Āboltiņai par izmeklēšanu
Naturalizācijas pārvaldē un iespējamo izmaiņu šīs pārvaldes
vadībā vai naturalizācijas apturēšanu. Diemžēl uz jautājumu sēdi
ieradās tikai tieslietu ministre, nevis pats premjers. Līdz ar to
mēs sapratām, ka izmeklēšanu veic Naturalizācijas pārvaldes
vadības personas pašā pārvaldē, tātad tā nepavisam neskars šīs
pārvaldes darbību, lietderību un saprātīgumu kopumā, bet tikai
atsevišķas provinces ierēdņu rīcību. Tieslietu ministre ir
izteikusi slavinošus vārdus par Naturalizācijas pārvaldes
vadītāju E.Aldermani. Nekādā gadījumā valdība neplāno apturēt
naturalizācijas procesu kā tādu un uzskata, ka arī pašreizējais
likums atļauj atņemt pilsonību saistībā ar kukuļošanu. Mums tomēr
par to ir šaubas, jo likuma teksts diemžēl nemaz tik skaidrs nav,
un arī mēs neesam dzirdējuši, ka kādreiz kādam šajā sakarībā
pilsonība būtu atņemta vai vismaz būtu mēģināts to noņemt.
Līdz ar to frakcija arī lēma par to, ka mēs startējam paši ar
saviem grozījumiem Pilsonības likumā. Tuvāko divu triju nedēļu
laikā šie priekšlikumi vēlreiz tiks izvērtēti, precizēti, lai
šajā gadījumā, iespējams, tie būtu ar to maksimālo mērķi –
ietekmēt pašus būtiskākos jautājumus Pilsonības likumā,
nesamērīgi lielo pilsonības pretendentu un saņēmēju skaitu vienā
gadā, visai paviršo un formālo valodas pārbaudi, kā arī to, ka
liela daļa cilvēku, kas šeit naidīgi darbojas pret Latvijas
valsti, tomēr var pēc formālām pazīmēm pretendēt uz pilsonības
iegūšanu.
Mūsu priekšlikumi būs krietni stingrāki, un par tiem jau daļēji
sabiedrība ir informēta: naturalizācijas apturēšana lielai daļai
šo naturalizācijas pretendentu līdz okupācijas un kolonizācijas
seku likvidēšanas uzsākšanai.
A.Aleksejevs
(politisko organizāciju apvienības “Par cilvēka tiesībām vienotā
Latvijā” frakcija):
Savas frakcijas vārdā man gribētos
pievērst jūsu uzmanību diviem, mūsuprāt, svarīgiem
jautājumiem.
Un, proti, pirmais no tiem ir jaunā iekšlietu ministra
apstiprināšana šodienas Saeimas sēdē. Mūsu frakcija nevarēja
atbalstīt jauno ministru Dz.Jaundžeikara kungu galvenokārt tāpēc,
ka mūsu frakcijas pozīcija bija arī negatīva pret visu Aigara
Kalvīša valdību. Tieši šī valdība nevar apturēt nedz inflāciju,
nedz arī ņem vērā mūsu arodbiedrību centienus pievērst uzmanību
savām nozarēm. Līdz ar to mēs nevaram nedz ministru, nedz arī
visu valdību atbalstīt. Lai gan mums nav nekas pret
Dz.Jaundžeikara kungu, tomēr šajā nozarē arī policistiem ir savas
prasības, un valdība, mūsuprāt, nevar pievērst savu uzmanību
policistiem.
Un tas, ko solīja Dz.Jaundžeikara kungs pirms stāšanās amatā,
mūsuprāt, nav izpildāms, jo viņš kopš šā brīža strādās komandā un
līdz ar to pildīs to, ko pieņems viss Ministru kabinets, nevis
to, ko viņš pats piedāvās kabinetam.
Otrs jautājums, kuram man gribētos pievērst jūsu uzmanību, ir
likums “Grozījumi likumā “Par sapulcēm, gājieniem un piketiem””,
kuru šodien Saeima pieņēma otrajā, galīgajā lasījumā, jo šis
likums tika pieņemts divos lasījumos steidzamības kārtā. Tāpēc
mums nebija nekādu variantu piedalīties arī trešajā lasījumā un
sniegt savus priekšlikumus uz trešo lasījumu.
Bet, pirms to izskatīt otrajā, galīgajā lasījumā, mēs uzrakstījām
vēstules gan Cilvēktiesību birojam, gan Ārlietu ministrijai, gan
Tieslietu ministrijai ar domu saņemt no viņiem skatījumu uz šo
likumu. Bija diezgan interesantas atbildes no šīm struktūrām,
tajā skaitā arī no Ārlietu ministrijas, kura vērš uzmanību uz to,
ka sapulču, gājienu un piketu brīvība iekļauj sevī divas
Satversmē un Latvijai saistošos starptautiskajos līgumos
aizsargātās cilvēktiesības – pulcēšanās un biedrošanās brīvības.
Līdz ar to tas, kas ir pateikts anotācijā par šo likumu, ka tas
neskar Latvijas starptautiskās saistības, ir nepamatoti un ticis
minēts arī šajā atzinumā, ka minētais likumprojekts skar Latvijas
saistības, kas izriet no ANO starptautiskā pakta “Par pilsoņu un
politiskajām tiesībām”. Turklāt vairākas normas rada aizdomas par
to, ka iespējama neatbilstība minētajiem starptautiskajiem
līgumiem.
Līdz ar to mēs uzskatām, ka šis likums tika pieņemts par
steidzamu, un tāpēc mēs nevarējām to atbalstīt. Mēs balsojām
pret.
J.Šmits
(Latvijas Pirmās partijas frakcija):
Kā jūs jau dzirdējāt, šodien
vislielākais notikums Saeimas sēdes laikā neapšaubāmi bija
uzticības izteikšana jaunajam iekšlietu ministra kandidātam no
Latvijas Pirmās partijas – Saeimas deputātam Dzintaram
Jaundžeikaram. Mūsu partija uzskata, ka Dz.Jaundžeikars ir
vispiemērotākais kandidāts šim amatam gan pēc savām
profesionālajām, gan arī pēc personīgajām īpašībām. Ņemot vērā
viņa līdzšinējo pieredzi, strādājot vadošos amatos, stingro
raksturu un labās vadītāja spējas, Latvijas Pirmā partija
uzskata, ka Dz.Jaundžeikars spēs sekmīgi strādāt un sakārtot
lietas Iekšlietu ministrijā. Mēs vēlam viņam veiksmi un tāpat arī
sveicam bijušo iekšlietu ministru Ēriku Jēkabsonu, kas atgriežas
pie mums atpakaļ. Mēs ceram, ka viņa gūtā pieredze noderēs, arī
strādājot Saeimas atbildīgajās komisijās un palīdzot Dzintaram
Jaundžeikaram veikt viņa atbildīgos ministra pienākumus.
Es vēl gribētu uzsvērt, ka šodien Saeima nodeva komisijām divus
svarīgus likumprojektus. Viens no tiem ir likumprojekts
“Azartspēļu un izložu likums”, kas aizstās likumu “Par izlozēm un
azartspēlēm”. Likumprojekta pieņemšana ietekmēs azartspēļu
iekārtu un spēļu vietu skaitu, to izvietojumu un pieejamību visā
Latvijas teritorijā. Ir noteikts, ka no 2007.gada 1.janvāra būs
aizliegts uzstādīt azartspēļu automātus ārpus kazino un spēļu
zālēm, kā arī pastāvēs aizliegums izsniegt klientiem jebkāda
veida kredītus, piedāvāt bezmaksas pārtiku vai dzērienus un ārpus
spēļu vietas izvietot reklāmas. Tā kā katru gadu tiek palielināts
nodoklis azartspēļu iekārtām, tad, stājoties spēkā šim likumam,
paredzams, ka 2006.gadā tiks izņemti no apgrozības vairāk nekā
2000 azartspēļu automāti, kas atrodas gandrīz 700 bāros un
kafejnīcās.
Latvijas Pirmā partija uzskata, ka tādā veidā tiks samazināta
cilvēku atkarība no azartspēļu automātiem. Mūsu partijas deputāti
piedāvāja jau iepriekšējā likumā iestrādāt normu, kas aizliegtu
organizēt un rīkot izlozes un azartspēles visu veidu ēkās vai
būvēs, kas atrodas tuvāk par 500 metriem no izglītības iestādēm,
baznīcām un citām kulta celtnēm. Latvijas Pirmā partija iestāsies
par to, lai šie grozījumi tiktu iekļauti jaunajā likumā, jo
Latvijas Pirmās partijas prioritāte vienmēr ir bijusi sabiedrība,
kas brīva no narkotiku, alkohola un azartspēļu atkarības, lai
ikvienam bērnam, ik dienas mērojot ceļu uz skolu vai bērnudārzu,
nevajadzētu iet vai braukt garām desmitiem azartspēļu eļļu, kur
savu nākotni sagandē daudzu ģimeņu tēvi un mātes.
Vēl šodien Saeima pieņēma arī likumu “Grozījumi likumā “Par
sapulcēm, gājieniem un piketiem””. Latvijas Pirmā partija
atbalstīja šā likumprojekta pieņemšanu, jo pašreizējā situācijā
notikušie gadījumi liecina par to, ka sapulču, gājienu un piketu
dalībnieki, kā arī to organizēšanā iesaistītās personas traucē
sabiedrisko kārtību. Problēmas rada arī stingru prasību
nepietiekamība attiecībā uz rīkotāju atbildību par kārtības
nodrošināšanu sapulču, gājienu un piketu laikā. Tāpēc
likumprojekts paredz stingrāku atbildību šīm personām. Par
sapulces, gājiena un piketa organizētājiem turpmāk vairs
nedrīkstēs būt personas, kuras gada laikā ir sodītas
administratīvā kārtā par šo gājienu organizēšanas vai to norises
kārtības pārkāpšanu. Latvijas Pirmā partija uzskata, ka pēc šo
grozījumu pieņemšanas Valsts policija varēs operatīvāk reaģēt uz
dažādiem ar šo pasākumu norisi saistītiem incidentiem.
G.Bērziņš
(frakcija “Jaunais laiks”):
No “Jaunā laika” viedokļa es
gribētu minēt trīs lietas.
Pirmkārt, kā jau te citi runātāji minēja, šodien Saeima
apstiprināja jauno iekšlietu ministru Dzintaru Jaundžeikaru.
“Jaunā laika” frakcija pirmdien bija viņu uzaicinājusi uz
pārrunām, lai dzirdētu viņa priekšlikumus par veicamo darbu. Mēs
pārliecinājāmies, ka Dz.Jaundžeikara kungam ir vēlme šo darbu
risināt. Bet, bez šaubām, darbs būs smags, ir ļoti daudz dažādu
sarežģītu jautājumu, kas jārisina. Galvenais, saprotams, ir
Šengenas līguma iedzīvināšana un īpaši ar to saistītā Šengenas
informācijas sistēma. Vēl ir arī tādi jautājumi kā policijas
darbinieku darba apstākļi un daudzi citi. Pēc mūsu viedokļa,
Dz.Jaundžeikara kungs bija labākais kandidāts, ko Latvijas Pirmā
partija varēja piedāvāt šim amatam, un, no solidaritātes viedokļa
izejot, “Jaunais laiks” arī atbalstīja viņa kandidatūru iekšlietu
ministra amatam, tajā pašā laikā uzsverot, ka mēs uzskatām, ka
A.Kalvīša kungam arī jāuzņemas atbildība par šo svarīgo
sfēru.
Otrais jautājums, ko es gribēju pieminēt, ir, ka diemžēl divu
trešdaļu kvoruma trūkuma dēļ Saeimā šodien nebija iespējams
skatīt jautājumu, kas “Jaunajam laikam” ir ļoti svarīgs, proti,
deputātu imunitātes atcelšana par saukšanu pie administratīvās
atbildības. Pēdējā laikā ir bijuši vairāki gadījumi, kad Saeima
nav piekritusi cilvēkus nodot tiesāšanai par administratīviem
pārkāpumiem. Mēs uzskatām, ka šī ir ļoti nevēlama prakse un ka
faktiski tas nesaskan ar tiem mērķiem, kādi bija paredzēti
Satversmē par šo jautājumu. Tādēļ mēs jau savā laikā ierosinājām
Satversmes grozījumu, un pie tā jautājuma Saeima atgriezīsies
nākamajā sēdē.
Trešais, ko es vēlējos pieminēt, ir, kā jau te citi runātāji
minēja, šodien otrajā lasījumā pieņemtais likums “Grozījumi
likumā “Par sapulcēm, gājieniem un piketiem””. Par šī likuma
grozījumiem bija daudz debašu, tika pavadīts daudz laika, jo arī
grozījumu bija daudz. Tomēr īpaši jāuzsver tas, ka grozījumu
rezultātā nākotnē nevarēs vairs traucēt svinīgus pasākumus,
īpaši, piemēram, pie Brīvības pieminekļa, kā tas notika pirms
dažiem mēnešiem. Tas nozīmē, ka Latvijas cilvēki varēs mierīgi
atzīmēt gan 11.novembri, gan arī 18.novembri.
J.Dalbiņš
(Tautas partijas frakcija):
Man šodien būtu divas lietas, ko
es vēlētos jums informatīvi skaidrot.
Pirmā lieta – nopietnais balsojums par iekšlietu ministra
apstiprināšanu. Kā Saeimas Aizsardzības un iekšlietu komisijas
priekšsēdētājam man šis jautājums bija ļoti svarīgs, un es gribu
teikt tikai vienu: kas attiecas uz jebkura ministra
apstiprināšanu, tad visi tie, kuri ir balsojuši par viņa
apstiprināšanu, arī zināmā mērā uzņemas atbildību par šī valdības
pārstāvja darbu.
Kā mēs visi zinām, par visas valdības darbu kopumā atbildība ir
premjerministram. Dz.Jaundžeikara kungam vēlu veiksmi viņa ļoti
nopietnajā un smagajā darbā. Zinot situāciju Iekšlietu
ministrijā, vēlētos, lai viņš spētu koncentrēties uz pamatlietām,
kuras pirmajā brīdī būtu jāizdara, un, galvenais, uz
profesionāļiem, kuri strādā Iekšlietu ministrijā – lai spētu
sagatavot pareizus, profesionālus lēmumus, kuri tad būtu
atbalstāmi kā Aizsardzības un iekšlietu komisijā, tā arī
frakcijās, valdībā un parlamentā.
Otrs jautājums. Šodien garas debates un nopietnas diskusijas bija
par jautājumu, kas saistīts ar grozījumiem likumā “Par sapulcēm,
gājieniem un piketiem”. Gribu teikt, ka šie grozījumi tika veikti
pēc vairāku gadu pieredzes apkopošanas kā iekšlietu struktūrās,
tā pašvaldībās. Galvenais mērķis attiecībā uz šo likumu bija, lai
pasākumi, kuri tiek organizēti kā piketi, gājieni, tā arī
sapulces, pilnīgi iegūtu skaidrību, kā organizētāji, tā arī tie,
kuriem jāatbild par drošību no valsts puses, un arī par gājienu,
piketu organizēšanas atļauju došanu vai piekrišanu vai
nepiekrišanu pašvaldībām. Jo līdz šim bija daudzas tādas vietas,
kur nevarēja tikt skaidrībā, kur tad īsti ir atbildība, kur īsti
ir pienākumi. Un šie grozījumi... Man ir cerība, ka zināmu
skaidrību šinī likumā ieviesām.
Jāsaka, ka, debatējot par šo likumprojektu, tika pretstatīts arī
Valsts cilvēktiesību biroja viedoklis, Ārlietu ministrijas
viedoklis, arī Saeimas Aizsardzības un iekšlietu komisijas
viedoklis. Jāsaka, ka man kā Saeimas Aizsardzības un iekšlietu
komisijas vadītājam galvenā atbildība ir par to, lai cilvēki
pasākumos uz ielām un attiecīgi dažādos gājienos justos droši,
lai tiktu nodrošināta iekšējā drošība valstī, un šinī gadījumā
tās normas, kas Eiropā un arī pasaulē uz šo brīdi vēl, kā saka,
ir spēkā, ne vienmēr sakrīt ar to nepieciešamību, kura mums
jānodrošina. Tāpēc arī dažas normas šinī brīdī nesaskanēja ar to
viedokli, ko pauda Ārlietu ministrija un Cilvēktiesību
birojs.
Es domāju, ka mēs vēl strādāsim un izveidosim sabalansētu likumu,
kas atbilstu mūsu visu sabiedrības pušu interesēm.
A.Bartaševičs
(politisko organizāciju (partiju) apvienības “Saskaņas Centrs”
frakcija):
Gribu uzsākt savu runu ar diezgan
svarīgu notikumu mūsu frakcijai. Šonedēļ mēs sākam strādāt ar
jaunu nosaukumu – politiskā apvienība “Saskaņas Centrs”. Es
uzskatu, ka tas ir pirmais solis, lai sāktu kreiso spēku, visu to
politisko spēku un deputātu apvienošanu, kas gribētu strādāt un
rūpēties par sociālajiem jautājumiem, cilvēktiesībām un par
līdzīgām problēmām.
Ja runā par šodienas plenārsēdes darba kārtību, tad gribu atzīmēt
divus jautājumus.
Pirmais ir likumdošanas iniciatīva, kuru mēs šodien piedāvājām
izskatīšanai Saeimā. Tās ir izmaiņas Administratīvo pārkāpumu
kodeksā, kur piedāvājām sodīt un saukt pie atbildības
namīpašniekus, kuri nevēlas apsaimniekot savas mājas un kuri
nesniedz komunālos pakalpojumus tādā līmenī, kā pienākas pēc
likuma “Par dzīvojamo telpu īri”. Un konkrēti mēs piedāvājām par
izvairīšanos no namīpašuma apsaimniekošanas vai no
pamatpakalpojumu sniegšanas dzīvojamo telpu īrniekiem uzlikt
naudas sodu līdz 500 latiem un par īres valdes lēmumu nepildīšanu
– līdz 25 latiem.
Diemžēl šodien Saeima neatbalstīja mūsu priekšlikumus, bet es
gribu pateikt, ka viss nav zaudēts, un Juridiskā komisija, kur
mēs skatījām to pašu problēmu otrdien, atbalstīja līdzīgus
priekšlikumus. Es domāju, ka patiešām tiem īrniekiem, kuri cieš
no ļaunprātīgiem un sliktiem saimniekiem un namīpašniekiem, būs
iespēja saukt viņus pie atbildības, lai viņi strādātu likumīgi un
sniegtu komunālos pakalpojumus.
Otrais jautājums, par ko es gribu runāt, ir likumprojekts “Dabas
resursu nodokļa likums”. It kā tas gāja nepamanīts, un nebija
ilgas debates par šo likumu, bet reāli tas arī ir ļoti negatīvs.
Man liekas, ka tā ir mūsu valdības atbilde uz inflāciju. Un tādā
veidā valdība grib inflāciju nevis pazemināt, bet palielināt.
Jāsaka, ja šis likumprojekts, kas tika pieņemts jau pirmajā
lasījumā šodien, tiks atbalstīts galīgajā lasījumā, mūsu
iedzīvotājus gaida jauni un diezgan nopietni nodokļi. Ja mēs
pieļausim, ka jauna preču grupa – elektroniskās iekārtas – tiks
aplikta ar nodokli, tad iekārtas cena palielināsies par 10
procentiem, piemēram, ledusskapji maksās par diviem latiem uz
kilogramu vairāk. Es šaubos, ka tas ir pozitīvs likumprojekts.
Mēs strādāsim, lai tomēr likums tiktu pieņemts maigāks vai vispār
šis nodoklis netiktu atbalstīts.
I.Solovjovs
(Latvijas Sociālistiskās partijas frakcija):
Tā kā mans kolēģis A.Bartaševiča
kungs iesāka arī par vienu ļoti svarīgu likumprojektu, es arī
gribu nedaudz par šo likumprojektu jums pateikt.
Gribu pievērst jūsu uzmanību tam, ka mūsu frakcija arī
neatbalstīja Vides ministrijas iesniegtos grozījumus “Dabas
resursu nodokļu likumā”, kuri paredz nodokļa likmes
palielināšanu, īpaši ūdenim un radioaktīvajām vielām. Tā kā
grozījumos jau ir prognozēts elektropreču cenu pieaugums, tas
ietekmēs katru no mums, jo savā ikdienas dzīvē mēs visi lietojam
ledusskapjus, gludekļus, radio, televizorus un citas preces.
Palielinot nodokļa likmi ūdenim, radīs precedentu paaugstināt
maksu par komunālajiem pakalpojumiem, kuri jau tā ir
pārmērīgi.
Kvoruma trūkuma dēļ šodien mēs neizskatījām grozījumus Satversmē,
kuri paredz, ka Saeimas deputātiem piemērojams administratīvais
sods bez Saeimas piekrišanas. Pēc manām domām, katram, kas ir
pārkāpis likumu, jāatbild par nodarītajiem pārkāpumiem likuma
priekšā, bet ne tā, kā liecina prakse: Saeima piekrīt viena
deputāta sodīšanai un nepiekrīt otra deputāta sodīšanai. Šādi
grozījumi piespiedīs katru Latvijas iedzīvotāju, tajā skaitā
Saeimas deputātus, ievērot likumus.
Es domāju, ka daudzi no jums vakar redzēja raidījumu “Kas notiek
Latvijā?”. Gribēju izteikt savu viedokli par mūsu karavīru
piedalīšanos tā saucamajā miera nodrošināšanas misijā Irākā. Kā
liecina dati, bojā gājušo karavīru skaits pārsniedz jau divus
tūkstošus. No paša sākuma mēs neatbalstījām šo valdības lēmumu,
jo tanī laikā mūsu valstij nekas nedraudēja, bet pašlaik
piedalīšanās okupācijas karā pret vietējiem iedzīvotājiem, viņu
paražām, motivējot to par valsts drošības aizsardzību, padara
mūsu valsti par neaizsargātu terorismam un citiem nemieriem.
Turklāt tērējam milzīgu naudu, it kā visas iekšējās problēmas jau
būtu atrisinātas: pensionāri saņem pensiju iztikas minimuma
apmērā, atrisināts jautājums par denacionalizēto māju īrniekiem,
par ko mani kolēģi jau runāja šeit, nav inflācijas, pienācīgs
dzīves līmenis, ārstniecības pakalpojumi ir pieejami un tā
tālāk.
Saeimas preses
dienests