Par ES pasta pakalpojumu nākotni
Eiropas Komisija ir uzsākusi sabiedrisku apspriešanu par Eiropas Savienības (ES) pasta jomas nākotni. Šīs apspriešanas rezultāti Eiropas Komisijai palīdzēs labāk izprast patērētāju un uzņēmumu mainīgās vajadzības, jebkuru nākotnē plānoto reformu iespējamo sociālo un ekonomisko iespaidu un to, kā labāk nodrošināt vispārējus pasta pakalpojumus, tirgū ienākot pilnai konkurencei. Apspriešanas forma ir tiešsaistes anketa, kurā līdz 2006.gada 27.janvārim privātpersonas un uzņēmumi var atbildēt uz jautājumiem.
Iekšējā tirgus un pakalpojumu komisārs Čārlijs Makkrīvijs teica: “Mēs vēlamies, lai Eiropas pasta pakalpojumu lietotāji mums paziņotu savas domas par to, cik labi tie ir šodien un kā rīt tie varētu kļūt labāki.”
ES gadā apstrādā 135 miljardus vienību, tā radot apmēram 88 miljardus eiro apgrozījumu jeb apmēram 1% no Kopienas IKP, un tieši nodarbina vairāk nekā 1,6 miljonus cilvēku. Pēdējos gados pakalpojumu kvalitāte ir ievērojami uzlabojusies, un dažās valstīs vidējās cenas ir samazinājušās. Dažas valstis plāno pilnīgi atvērt savus tirgus konkurencei krietni pirms 2009. gada, kas Pasta Direktīvā noteikts kā mērķis.
Eiropas Komisija 2006.gadā novērtēs, vai attiecībā uz pasta pakalpojumiem ierosināt tālākas iniciatīvas. Šī aptauja rāda, ka process ir uzsākts un tiek uzklausīti gan privātpersonu, gan uzņēmumu viedokļi par to, kādus pakalpojumus viņi sagaida no moderna pasta un kā šī nozare varētu ilgtermiņā attīstīties.
Aptaujai ir divas daļas:
1. daļa: īsa anketa tiešsaistē visās oficiālajās ES valodās par jautājumiem, kas varētu interesēt visus;
2. daļa: detalizētāki jautājumi par plašāku problēmu loku, kas iespaido nozari. Uz šiem jautājumiem atbild pēc izvēles, bet dažus tā varētu interesēt, piemēram, sociālos partnerus, patērētāju un uzņēmumu asociācijas un tos, kam ir lieli sūtījumu apjomi.
Pēc aptaujas atbilžu novērtēšanas minētās interneta adreses nodaļā “Tava balss Eiropā” tiks publicēts izteikto viedokļu apkopojums.
Pasta nozare ir trīs ekonomikai vitāli svarīgu tirgu krustcelēs: sakari, reklāma un transports/loģistika. Apmēram divas trešdaļas no ES apgrozījuma nozarē (ap 88 miljardiem eiro) dod pasta pakalpojumi, pārējo – kurjeru pakalpojumi un paciņu nosūtīšana.
Dažas ES valstis ir noteikušas ierobežojumus (sūtījums, kas mazāks par noteikto svaru un cenu, jārezervē tam pasta operatoram, kurš nodrošina vispārējos pakalpojumus). Paredzams, ka līdz 2007.gada beigām šie ierobežojumi tiks atcelti vēl trijās dalībvalstīs: Vācijā, Nīderlandē, Apvienotajā Karalistē, un tad apmēram 60% ES pasta sūtījumu apjoma būs atvērti brīvai konkurencei.
Eiropas Komisijas mērķis ir ieviest vienotu pasta pakalpojumu tirgu, pakāpeniski un kontrolētā veidā atverot nozari konkurencei, ar tādu tiesisko regulējumu, kas nodrošina visaptverošus pakalpojumus. Pakalpojumu kvalitātes uzlabošana, īpaši piegādes laiks un pieejami tarifi, ir šīs politikas pamatjautājumi.
Anketa ir pieejama: http://europa.eu.int/yourvoice/consultations
EK pārstāvniecības Latvijā Preses un informācijas nodaļa