Frakciju viedokļi
Pēc 2005.gada 10. novembra sēdes
Latvijas radio tiešajā raidījumā
A.Brigmanis
(Zaļo un Zemnieku savienības frakcija):
Šodien centrālais jautājums bija
par karaspēku Irākā. Tā kā jau līdz šim Zaļo un Zemnieku
savienības pozīcija bijusi pret šīs misijas pagarināšanu un
karaspēka atrašanos Irākā, arī tagad mūsu frakcijas deputāti
balsoja pret. Mūsu argumenti ir pilnīgi skaidri un saprotami: tie
mērķi, kādēļ karaspēks tur atradās, faktiski sasniegti– Irākā
nodibināta viņu valdība, ķīmiskie ieroči tur nav atrasti, Huseins
atrodas aiz restēm. Mēs uzskatām, ka katrai valstij jāievieš sava
kārtība un tā jāprot arī aizstāvēt. Mēs esam par to, lai arī mūsu
valsts netiktu pakļauta dažādām terorisma briesmām. Domāju, ka
argumenti, ka tagad te nāks kāds un karos, ka mums vajadzēs
milzīgus karus darīt, nedod Dievs, ka tā tas būtu, ir nepamatoti!
Mēs esam NATO valstu sastāvā, un tas ir mūsu uzskats, ka šajā
situācijā mums no Irākas ir jāaiziet.
Otrs jautājums, par ko diezgan asi diskutēja šajā nedēļā un par
ko gribam ieviest pilnīgu skaidrību, ir par deputātu imunitāti.
Skaidrs, ka deputāti nedrīkst būt kaut kādā mērā pārāki pār
vienkāršiem cilvēkiem; deputātiem par saviem nodarījumiem ir
jāatbild, deputāti var tikt sodīti. Un skaidrs, ka mūsu frakcija
atbalstīs šīs imunitātes atcelšanu. Vienlaikus mēs prasīsim ļoti
stingru uzskaiti, lai jebkurš deputāta pārkāpums uz ceļiem,
vienalga, kādā administratīvā kārtā, nepaliktu nepamanīts, jo
aizlieguma atcēlums tagad paver iemeslu slēpties aiz šī vairoga.
Un līdz ar to mūsu prasības būs ļoti stingras– lai katrs
vainīgais deputāts, kas pieķerts vai nu alkohola reibumā, vai arī
maksājis kādu administratīvo sodu, sabiedrībai tiktu darīts
zināms.
Un trešais jautājums šodien– akcīzes nodoklis stiprākiem
alkoholiskajiem dzērieniem. Līdz šim dzīve pierādījusi– cel cenu,
cik gribi šņabim, liec, kādu cenu gribi– kā dzēra, tā dzer.
Pieņemtais lēmums tikai palielinās dažādu “točku” skaitu un
kandžas dzīšanu. Mēs patiešām uzskatām, ka ne šī cenas celšana ir
tā pareizākā mēraukla cīņai ar alkoholu– jāveic daudzi citi
pasākumi.
A.Kampars
(frakcija “Jaunais laiks”):
Gribētu sākt ar vakardienas
plenārsēdes, mūsuprāt, svarīgāko jautājumu, par ko jau arī
A.Brigmaņa kungs runāja. Proti, Satversmes 30.panta grozīšanu ar
nodomu, lai deputātus beidzot padarītu tikpat vienlīdzīgus, kādi
ir pārējie Latvijas pilsoņi. Šis “Jaunā laika” ierosinājums, kurš
ir aktuāls jau apmēram divus gadus, bet ļoti grūti virzās caur
Saeimu, kārtējo reizi netika apstiprināts, nevis deputātiem
skaidri un atklāti balsojot pret, bet gan “noraujot” kvorumu, jo,
kā zināms, Satversmes grozījumu pieņemšanai vajadzīga vismaz divu
trešdaļu deputātu klātbūtne.
Un, kas pats nepatīkamākais, saprotams, ka PCTVL frakcija to
nedarīja, jo viņi acīmredzot vēlas saglabāt šādas prioritātes– to
viņi nemaz neslēpj, toties mūsu kolēģi koalīcijā, kuri bija
publiski solījuši, ka likumprojektu atbalstīs, nebija to
darījuši. Atgādināšu ļoti īsi, ka šī imunitātes atcelšana ir
sadalīta divās daļās. Pirmā– deputāts par administratīvo
pārkāpumu maksā kā jebkurš Latvijas iedzīvotājs. Otrā– no Saeimas
tribīnes šo pārkāpēju sarakstu regulāri nolasa visiem vēlētājiem.
Tā ka nav pamata bažām, ka par šādiem pārkāpumiem nebūs
zināms.
Nākamais jautājums, kas šodien aktuāls, ir Saeimas balsojums par
likumprojektu “Grozījumi likumā “Par akcīzes nodokli”” 2.lasījumā
kā steidzamu. To iniciējām mēs, partija “Jaunais laiks”, par
stiprā alkohola akcīzes palielinājumu, uzsveru– līdz Lietuvas
akcīzes nodokļa robežai, diemžēl Igauniju tomēr
nesasniedzot.
Galvenie argumenti ir šādi. Vairāk nekā piecus gadus šis nodoklis
nav celts. Ekonomika tomēr aug, un līdz ar to, ja alkohola cena
paliek uz vietas, tad tā pieejamība jebkuram iedzīvotājam, tajā
skaitā arī maznodrošinātiem jauniešiem, kļūst ievērojami
augstāka, un tas nav pieļaujams. Protams, ka šis jautājums
jāskata kontekstā ar cīņu pret nelegālā alkohola tirdzniecību, ko
gan Igaunija, gan Lietuva jau atrisinājušas. Diemžēl Latvijā šī
cīņa šobrīd izskatās vairāk kā cīņa ar vējdzirnavām, proti, tiek
meklēti iemesli, lai to nedarītu, nevis reāli šo cīņu
veiktu.
Un pēdējais svarīgais lēmums bija par termiņa pagarināšanu
Latvijas Nacionālo bruņoto spēku vienību dalībai miera
nodrošināšanas operācijā Irākā. Šeit gribu uzsvērt tikai vienu
galveno argumentu. Ja mēs vēlamies, lai mūsu sadarbības partneri
NATO mūs aizsargātu gadījumā, ja kāds apdraudētu Latvijas valsti,
tad arī mums ir jādod sava artava NATO operācijās. Tāpēc Latvijai
svarīgi atrasties NATO kopējo spēku cīņā un bataljonā. Un, nedod
Dievs, ja gadījumā mums vajadzēs lūgt NATO palīdzību. Ļoti ceru
un esmu pārliecināts, ka šāda palīdzība arī nāks. Tāpēc Latvijas
karavīriem Irākā vēl šo laiku ir jābūt.
M.Grīnblats
(apvienība “Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK):
Šodien pēc mūsu frakcijas lūguma
plenārsēdē izskatīja grozījumus Krimināllikuma 228.pantā, kurā
mūsu frakcija ierosināja stingrākus sodus kapu un līķu
apgānīšanas un kapu postīšanas gadījumā. Tā ir reakcija uz to, ka
šogad vairākās Latvijas vietās dažādu konfesiju kapos notika
lieli vandalisma akti, kas pārsniedz sīka huligānisma robežas.
Mūsu viedoklis ir tāds, ka šādi postījumi nekādi nav mērāmi tikai
pēc materiālās izteiksmes, jo var jau salīdzināt telefonu būdiņu
postītājus ar kapu postītājiem naudas sagādātajos zaudējumos,
tomēr ietekmei uz sabiedrības pamatvērtību graušanu neapšaubāmi
lielāka nozīme ir šo kapu postītāju un apgānītāju gadījumos. Mūsu
mērķis bija padarīt sodus stingrākus. Atbildīgā komisija, kura
deva negatīvu atzinumu, ietekmēja arī Saeimas deputātu vairākuma
viedokli, kā arī izskanēja Augstākās tiesas un
Ģenerālprokuratūras pārstāvju viedoklis, ka šobrīd sodi esot jau
pietiekami lieli, un tiesas nepiespriež pašus augstākos soda
mērus. Tomēr, mūsuprāt, arguments pretējs tam, ko gribēja teikt
Augstākā tiesa un prokuratūra– ja šie augstākie sodi netiek
piespriesti, tas liecina drīzāk par tiesnešu pārlieku līdzjūtību
vai mīkstsirdību, kuru mēs bieži vien redzam arī pavisam citos
jautājumos– kaut vai korupcijas apkarošanas gadījumos, nevis par
to, ka nevajadzētu noteikt apakšējo robežu, zem kuras šie sodi
nevarētu nolaisties.
Kā redzam, stingrāki sodi tomēr devuši zināmas pozitīvas izmaiņas
ceļu satiksmes noteikumu risināšanā, ar kuru statistiku šodien
Juridisko komisiju iepazīstināja policijas pārstāvji. Pārkāpumi
oktobrī ir mazāki nekā pērn, un, cerams, ka tendence
turpināsies.
Pēc valsts budžeta 2006.gadam pieņemšanas, kā jau to varēja
paredzēt, attiecības koalīcijā, kurai Saeimā ir gandrīz 70
balsis, palikušas tādas kā vaļīgākas. Koalīcijas partneri
savstarpēji ne vienmēr rēķinās viens ar otru un, kaut arī bieži
vien sola, savus solījumus nepilda. Izņēmums varētu būt “Jaunā
laika” un Tautas partijas savstarpējās attiecības, kurās mēs
pagaidām nekādu lielu savstarpēju neuzticību nenovērojam, tomēr
tas attiecas uz pārējām partijām. Piemēram, šodien balsojumā par
Saeimas sekretāru 44 balsis saņēma Latvijas Pirmās partijas
izvirzītais pārstāvis, kaut arī zālē tobrīd atradās apmēram 58
koalīcijas pārstāvji. Jāpieņem, ka apmēram 14 balsis kaut kur ir
pazudušas. Līdzīgi bija arī ar Satversmes grozījumiem, kuriem,
manuprāt, tika pievērsta pārāk liela uzmanība, jo juridiskais
jautājums te ir atrisināts– deputātu imunitāte attiecībā uz
administratīvajiem sodiem tiek likvidēta, bet deputātu vārdi tiek
izziņoti un netiek slēpti no sabiedrības. Vairākkārt par to
runāts, tomēr kvoruma nebija, kaut arī mūsu frakcijas deputāti
reģistrējās, divos reģistrācijas gadījumos koalīcijai pietrūka
apmēram 10–15 balsis.
Tas pats jautājumā par termiņa pagarināšanu Latvijas Nacionālo
bruņoto spēku vienību dalībai miera nodrošināšanas operācijā
Irākā. Arī šeit pietrūka koalīcijas partneru balsu, un tāpat arī
balsojumā par akcīzes palielināšanu stiprajam alkoholam. Tikai
galvenokārt pateicoties opozīcijas balsu daļai, arī šo lēmumu
tomēr pieņēma.
P.Simsons
(Latvijas Pirmās partijas frakcija):
Arvien vairāk ir jūtams nākamo
vēlēšanu tuvums, un tāpēc tiek piedāvāti dažādi vēlētāju ausij
tīkami likumprojekti.
Priekšlikums atņemt deputātam aizsardzību pret administratīvu
sodīšanu nenozīmē tikai pielīdzināt deputātu ierindas pilsonim,
bet tas atņem deputātam arī iespēju izskaidrot Saeimai un
vēlētājiem administratīvā pārkāpuma būtību un nianses. It sevišķi
tas ir svarīgi situācijā, kad administratīvais sods tiek
izmantots kā politiskās cīņas ierocis, par ko mēs šajā Saeimā
esam pārliecinājušies jau vismaz trīs reizes.
Attiecībā uz akcīzes nodokli stiprajam alkoholam no tribīnes tika
izteikti atšķirīgi argumenti. Protams, ka Latvijas Pirmā partija
iestājas par alkohola atkarības samazināšanu un nekvalitatīvu,
veselībai bīstamu alkoholisko dzērienu ražošanas un tirdzniecības
izskaušanu. Bet vai to var panākt, paaugstinot akcīzes nodokli?
Diskutabls jautājums. Mūsu mērķis ir realizējams, protams, arī ar
Iekšlietu ministrijas aktivitātēm, ko jaunais iekšlietu ministrs
ir solījis darīt. Mūsu deputāti aktīvi sadarbojas arī ar Rīgas
domes deputātiem, un Rīgas domes uzņēmējdarbības koordinācijas
centriem ir uzdots sagatavot domes saistošo noteikumu projektu,
kurš naktsklubiem un striptīzbāriem izvirzītu stingrākus
atvēršanas un darbības nosacījumus. Frakcijā tiek gatavoti
priekšlikumi arī Azartspēļu likumam. Kā dzirdējāt šī rīta
radiopārraidē, Iekšlietu ministrijā paredzamas izmaiņas, jaunajam
ministram stājoties amatā.
Nobeigumā gribētu izteikt atzinību kolēģiem, kuri nobalsoja par
Jāņa Šmita ievēlēšanu par Saeimas sekretāru, un novēlēt viņam
veiksmīgi turpināt darbu Saeimas Prezidijā.
V.Buzajevs
(politisko organizāciju apvienības “Par cilvēka tiesībām vienotā
Latvijā” frakcija):
Saeima šodien pagarināja mūsu
karavīru piedalīšanos Irākas okupācijā. Pateicoties Saeimas
priekšsēdētājas viltīgajai un ne īpaši godīgajai darbībai, šo
termiņu pagarināja bez debatēm.
Kompensācijas dēļ mēs ilgi debatējām par šņabi un uzkodām.
Rezultātā cenas par degvīnu tuvākajā laikā paaugstināsies gandrīz
pusotras reizes. Sakiet par to paldies “Jaunajam laikam” un citām
valdošām partijām!
Bet šodien Saeima pasniedza denacionalizēto māju īrniekiem īstu
dāvanu– beidzot guva atbalstu PCTVL priekšlikums, kuru mēs
aizstāvējām jau sešus gadus. Negodīgie māju īpašnieki tiks sodīti
par izvairīšanos no likumā noteiktā pienākuma uzturēt un
apsaimniekot dzīvojamo māju, kā arī par pamatpakalpojumu
nesniegšanu dzīvojamās telpas īrniekam, ja likums nosaka
pienākumu sniegt šādus pakalpojumus.
Un pēdējais, par ko es gribētu runāt,– par lielu skandālu ar
Streiku likuma grozījumu apspriešanu Saeimā trešajā lasījumā.
Tika noraidīti visi PCTVL frakcijas priekšlikumi– darba devēju
veto tiesību uz jebkuru streiku svītrošanu no likuma, politisko
streiku aizlieguma un solidaritātes streiku aizliegumu
atsaukšana.
Šodien mēs bijām kopā ar arodbiedrībām, jo tieši arodbiedrību
prasības bija iesniegtas likumā PCTVL vārdā. Diemžēl visi
valdošie balsoja pret. Mēs esam kopā ar arodbiedrībām. Un mēs
ceram, ka pēc nākamajām vēlēšanām neviena tautai naidīga partija
no esošās valdošās koalīcijas nebūs pārstāvēta Saeimā.
S.Fjodorovs
(Latvijas Sociālistiskās partijas frakcija):
Bez debatēm šodien tika pagarināts
termiņš mūsu karaspēka miera nodrošināšanas operācijā Irākā.
Šaubas par to, ka Saeima nobalsos par, mums nebija jau
27.oktobrī, kad ASV valsts sekretāre Kondolīza Raisa izteica
pateicību mūsu valdībai par Latvijas karaspēka piedalīšanos
Irākā.
Balsojums nozīmē, ka 2005.gadā uz mūsu karaspēka rotācijas rēķina
vien valsts pazaudēs 4 miljonus latu– tajā pašā laikā, kad tautai
burtiski trūkst naudas bērniem, invalīdiem, studentiem un
pensionāriem. Balsojums nozīmē arī to, ka Latvija atbalsta
ķīmisko ieroču pielietošanu pret Irāku,– to pašu ķīmisko ieroču
dēļ, kuru iemesls bija sāktā okupācija Irākā Amerikas, Latvijas
un citu valstu okupācijas koalīcijā. Vienīgi atliek pateikt jums–
lai Dievs sargā jūs no terora!
Otrais moments, par kuru gribu izteikties,– otrajā lasījumā tika
pieņemts likumprojekts “Grozījumi likumā “Par nodokļiem un
nodevām””. Latvijas Sociālistiskās partijas frakcija piedāvāja ar
iedzīvotāju ienākuma nodokli neaplikt I un II grupas invalīdus.
Ja tas būtu izdarīts, invalīdiem savā kabatas budžetā būtu kaut
kādi papildu līdzekļi. Ņemot vērā, ka maznodrošinātie skaita
katru santīmu, mēs uzskatām, ka tas lēmums būtu taisnīgs. Diemžēl
ar lielu balsu vairākumu mūsu priekšlikums tika noraidīts.
Un beidzot par šņabīti. Šodien Saeima ar savu balsošanu pateica–
vajag mazāk dzert! Mūsu frakcija piekrita, ka alkohola patēriņš
Latvijā strauji pieaug. Bet metodes, kā to samazināt, mums
atgādina Gorbačova “sauso likumu”. Man liekas, ka šeit ir divi
mērķi.
Pirmkārt, Latvijā nav ražošanas, bet ir doma par to, kā
palielināt valsts ienākumus. Tad palielināsim nodokļus populāriem
produktiem un gada beigās ar lepnumu pateiksim: “Re, cik labi mēs
dzīvojam, cik labi strādājam!”
Un otrs mērķis,– to man izteica iedzīvotāji, īpaši no Latgales
reģioniem, veicināt nelegālā alkohola ievešanas palielināšanu un
nelegālā alkohola pārdošanas punktu aktivizāciju.
J.Dalbiņš
(Tautas partijas frakcija):
Jāsaka, ka galvenais šīs dienas
jautājums tiešām, kā arī pārējo frakciju kolēģi atzina, ir
jautājums par turpmāko līdzdalību Irākas kampaņā ar mūsu militāro
kontingentu.
Jāsaka, ka daudzi šīs lietas tulko atbilstoši tam, kā viņi vēlas.
Bet es vēlos, lai mēs skaidri un gaiši apzinātos, ka mūsu
līdzdalība pirmām kārtām ir Latvijas valsts realizācija un
aizstāvība. Jo ne jau Latvijas militārā kontingenta lielums
izšķir Irākas likteni, bet gan līdzdalība izšķir mūsu likteni
saistībā ar NATO un vēl joprojām arī stiprina partneru pārliecību
par mūsu noteiktību un paredzamo rīcību jebkurā situācijā, kas
ļoti svarīgi tālākās drošības nodrošināšanai.
Otra lieta ir ANO Drošības padomes rezolūcija, kura pagarina
Irākas misiju vēl uz gadu. Līdz ar to arī visa likumīgā puse ir
kārtībā, un Irākas valdība lūgusi attiecīgo kontingentu palīdzēt
tai nostiprināt situāciju, līdz valdība varēs pārņemt savas
valsts vadību savās rokās.
Trešā lieta, kas šinī gadījumā ir arī mūsu militārās struktūras
ieguvums, ir karavīru pieredzes apgūšana šādās situācijās. Tas
dod iespēju ļoti veiksmīgi apmācīt mūsu cilvēkus, kuri,
atgriežoties no Irākas, šo pieredzi varētu nodot tālāk.
Ja mēs paskatāmies uz to, kādā veidā terorisms reaģē uz situāciju
pasaulē, tad pēdējais un spilgtākais piemērs mums ir Jordānija,
kurā notika terora akti, kas tika vērsti pret mierīgajiem
iedzīvotājiem– pret cilvēkiem, kuri tobrīd svinēja kāzas. Šinī
gadījumā nav runa par to, vai tā ir cīņa par brīvību, bet gan par
to, vai teroristiem izdosies diktēt pārējiem noteikumus par varas
pārņemšanu un viņu vēlmju nodrošināšanu pasaules telpā.
Kad diskutējām par grozījumiem Satversmē, lai sakārtotu
jautājumus par deputātu imunitāti, A.Kampara kungs minēja, ka
koalīcijas partneri ir “norāvuši” šo balsojumu. Es gan gribētu
viņu nedaudz palabot, ka ne jau visi koalīcijas partneri būtu
šeit jāmin, kā viņš to darīja, bet skaidri un gaiši tad jānosauc,
kuri tad bija tie, kuri “norāva” kvorumu.
Saeimas preses dienests