• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Frakciju viedokļi. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 17.11.2005., Nr. 184 https://www.vestnesis.lv/ta/id/121542

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Kopsavilkumā

Vēl šajā numurā

17.11.2005., Nr. 184

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Frakciju viedokļi

Pēc 2005.gada 10. novembra sēdes

Latvijas radio tiešajā raidījumā

A.Brigmanis
(Zaļo un Zemnieku savienības frakcija):

Šodien centrālais jautājums bija par karaspēku Irākā. Tā kā jau līdz šim Zaļo un Zemnieku savienības pozīcija bijusi pret šīs misijas pagarināšanu un karaspēka atrašanos Irākā, arī tagad mūsu frakcijas deputāti balsoja pret. Mūsu argumenti ir pilnīgi skaidri un saprotami: tie mērķi, kādēļ karaspēks tur atradās, faktiski sasniegti– Irākā nodibināta viņu valdība, ķīmiskie ieroči tur nav atrasti, Huseins atrodas aiz restēm. Mēs uzskatām, ka katrai valstij jāievieš sava kārtība un tā jāprot arī aizstāvēt. Mēs esam par to, lai arī mūsu valsts netiktu pakļauta dažādām terorisma briesmām. Domāju, ka argumenti, ka tagad te nāks kāds un karos, ka mums vajadzēs milzīgus karus darīt, nedod Dievs, ka tā tas būtu, ir nepamatoti! Mēs esam NATO valstu sastāvā, un tas ir mūsu uzskats, ka šajā situācijā mums no Irākas ir jāaiziet.
Otrs jautājums, par ko diezgan asi diskutēja šajā nedēļā un par ko gribam ieviest pilnīgu skaidrību, ir par deputātu imunitāti. Skaidrs, ka deputāti nedrīkst būt kaut kādā mērā pārāki pār vienkāršiem cilvēkiem; deputātiem par saviem nodarījumiem ir jāatbild, deputāti var tikt sodīti. Un skaidrs, ka mūsu frakcija atbalstīs šīs imunitātes atcelšanu. Vienlaikus mēs prasīsim ļoti stingru uzskaiti, lai jebkurš deputāta pārkāpums uz ceļiem, vienalga, kādā administratīvā kārtā, nepaliktu nepamanīts, jo aizlieguma atcēlums tagad paver iemeslu slēpties aiz šī vairoga. Un līdz ar to mūsu prasības būs ļoti stingras– lai katrs vainīgais deputāts, kas pieķerts vai nu alkohola reibumā, vai arī maksājis kādu administratīvo sodu, sabiedrībai tiktu darīts zināms.
Un trešais jautājums šodien– akcīzes nodoklis stiprākiem alkoholiskajiem dzērieniem. Līdz šim dzīve pierādījusi– cel cenu, cik gribi šņabim, liec, kādu cenu gribi– kā dzēra, tā dzer. Pieņemtais lēmums tikai palielinās dažādu “točku” skaitu un kandžas dzīšanu. Mēs patiešām uzskatām, ka ne šī cenas celšana ir tā pareizākā mēraukla cīņai ar alkoholu– jāveic daudzi citi pasākumi.

A.Kampars
(frakcija “Jaunais laiks”):

Gribētu sākt ar vakardienas plenārsēdes, mūsuprāt, svarīgāko jautājumu, par ko jau arī A.Brigmaņa kungs runāja. Proti, Satversmes 30.panta grozīšanu ar nodomu, lai deputātus beidzot padarītu tikpat vienlīdzīgus, kādi ir pārējie Latvijas pilsoņi. Šis “Jaunā laika” ierosinājums, kurš ir aktuāls jau apmēram divus gadus, bet ļoti grūti virzās caur Saeimu, kārtējo reizi netika apstiprināts, nevis deputātiem skaidri un atklāti balsojot pret, bet gan “noraujot” kvorumu, jo, kā zināms, Satversmes grozījumu pieņemšanai vajadzīga vismaz divu trešdaļu deputātu klātbūtne.
Un, kas pats nepatīkamākais, saprotams, ka PCTVL frakcija to nedarīja, jo viņi acīmredzot vēlas saglabāt šādas prioritātes– to viņi nemaz neslēpj, toties mūsu kolēģi koalīcijā, kuri bija publiski solījuši, ka likumprojektu atbalstīs, nebija to darījuši. Atgādināšu ļoti īsi, ka šī imunitātes atcelšana ir sadalīta divās daļās. Pirmā– deputāts par administratīvo pārkāpumu maksā kā jebkurš Latvijas iedzīvotājs. Otrā– no Saeimas tribīnes šo pārkāpēju sarakstu regulāri nolasa visiem vēlētājiem. Tā ka nav pamata bažām, ka par šādiem pārkāpumiem nebūs zināms.
Nākamais jautājums, kas šodien aktuāls, ir Saeimas balsojums par likumprojektu “Grozījumi likumā “Par akcīzes nodokli”” 2.lasījumā kā steidzamu. To iniciējām mēs, partija “Jaunais laiks”, par stiprā alkohola akcīzes palielinājumu, uzsveru– līdz Lietuvas akcīzes nodokļa robežai, diemžēl Igauniju tomēr nesasniedzot.
Galvenie argumenti ir šādi. Vairāk nekā piecus gadus šis nodoklis nav celts. Ekonomika tomēr aug, un līdz ar to, ja alkohola cena paliek uz vietas, tad tā pieejamība jebkuram iedzīvotājam, tajā skaitā arī maznodrošinātiem jauniešiem, kļūst ievērojami augstāka, un tas nav pieļaujams. Protams, ka šis jautājums jāskata kontekstā ar cīņu pret nelegālā alkohola tirdzniecību, ko gan Igaunija, gan Lietuva jau atrisinājušas. Diemžēl Latvijā šī cīņa šobrīd izskatās vairāk kā cīņa ar vējdzirnavām, proti, tiek meklēti iemesli, lai to nedarītu, nevis reāli šo cīņu veiktu.
Un pēdējais svarīgais lēmums bija par termiņa pagarināšanu Latvijas Nacionālo bruņoto spēku vienību dalībai miera nodrošināšanas operācijā Irākā. Šeit gribu uzsvērt tikai vienu galveno argumentu. Ja mēs vēlamies, lai mūsu sadarbības partneri NATO mūs aizsargātu gadījumā, ja kāds apdraudētu Latvijas valsti, tad arī mums ir jādod sava artava NATO operācijās. Tāpēc Latvijai svarīgi atrasties NATO kopējo spēku cīņā un bataljonā. Un, nedod Dievs, ja gadījumā mums vajadzēs lūgt NATO palīdzību. Ļoti ceru un esmu pārliecināts, ka šāda palīdzība arī nāks. Tāpēc Latvijas karavīriem Irākā vēl šo laiku ir jābūt.

M.Grīnblats
(apvienība “Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK):

Šodien pēc mūsu frakcijas lūguma plenārsēdē izskatīja grozījumus Krimināllikuma 228.pantā, kurā mūsu frakcija ierosināja stingrākus sodus kapu un līķu apgānīšanas un kapu postīšanas gadījumā. Tā ir reakcija uz to, ka šogad vairākās Latvijas vietās dažādu konfesiju kapos notika lieli vandalisma akti, kas pārsniedz sīka huligānisma robežas. Mūsu viedoklis ir tāds, ka šādi postījumi nekādi nav mērāmi tikai pēc materiālās izteiksmes, jo var jau salīdzināt telefonu būdiņu postītājus ar kapu postītājiem naudas sagādātajos zaudējumos, tomēr ietekmei uz sabiedrības pamatvērtību graušanu neapšaubāmi lielāka nozīme ir šo kapu postītāju un apgānītāju gadījumos. Mūsu mērķis bija padarīt sodus stingrākus. Atbildīgā komisija, kura deva negatīvu atzinumu, ietekmēja arī Saeimas deputātu vairākuma viedokli, kā arī izskanēja Augstākās tiesas un Ģenerālprokuratūras pārstāvju viedoklis, ka šobrīd sodi esot jau pietiekami lieli, un tiesas nepiespriež pašus augstākos soda mērus. Tomēr, mūsuprāt, arguments pretējs tam, ko gribēja teikt Augstākā tiesa un prokuratūra– ja šie augstākie sodi netiek piespriesti, tas liecina drīzāk par tiesnešu pārlieku līdzjūtību vai mīkstsirdību, kuru mēs bieži vien redzam arī pavisam citos jautājumos– kaut vai korupcijas apkarošanas gadījumos, nevis par to, ka nevajadzētu noteikt apakšējo robežu, zem kuras šie sodi nevarētu nolaisties.
Kā redzam, stingrāki sodi tomēr devuši zināmas pozitīvas izmaiņas ceļu satiksmes noteikumu risināšanā, ar kuru statistiku šodien Juridisko komisiju iepazīstināja policijas pārstāvji. Pārkāpumi oktobrī ir mazāki nekā pērn, un, cerams, ka tendence turpināsies.
Pēc valsts budžeta 2006.gadam pieņemšanas, kā jau to varēja paredzēt, attiecības koalīcijā, kurai Saeimā ir gandrīz 70 balsis, palikušas tādas kā vaļīgākas. Koalīcijas partneri savstarpēji ne vienmēr rēķinās viens ar otru un, kaut arī bieži vien sola, savus solījumus nepilda. Izņēmums varētu būt “Jaunā laika” un Tautas partijas savstarpējās attiecības, kurās mēs pagaidām nekādu lielu savstarpēju neuzticību nenovērojam, tomēr tas attiecas uz pārējām partijām. Piemēram, šodien balsojumā par Saeimas sekretāru 44 balsis saņēma Latvijas Pirmās partijas izvirzītais pārstāvis, kaut arī zālē tobrīd atradās apmēram 58 koalīcijas pārstāvji. Jāpieņem, ka apmēram 14 balsis kaut kur ir pazudušas. Līdzīgi bija arī ar Satversmes grozījumiem, kuriem, manuprāt, tika pievērsta pārāk liela uzmanība, jo juridiskais jautājums te ir atrisināts– deputātu imunitāte attiecībā uz administratīvajiem sodiem tiek likvidēta, bet deputātu vārdi tiek izziņoti un netiek slēpti no sabiedrības. Vairākkārt par to runāts, tomēr kvoruma nebija, kaut arī mūsu frakcijas deputāti reģistrējās, divos reģistrācijas gadījumos koalīcijai pietrūka apmēram 10–15 balsis.
Tas pats jautājumā par termiņa pagarināšanu Latvijas Nacionālo bruņoto spēku vienību dalībai miera nodrošināšanas operācijā Irākā. Arī šeit pietrūka koalīcijas partneru balsu, un tāpat arī balsojumā par akcīzes palielināšanu stiprajam alkoholam. Tikai galvenokārt pateicoties opozīcijas balsu daļai, arī šo lēmumu tomēr pieņēma.

P.Simsons
(Latvijas Pirmās partijas frakcija):

Arvien vairāk ir jūtams nākamo vēlēšanu tuvums, un tāpēc tiek piedāvāti dažādi vēlētāju ausij tīkami likumprojekti.
Priekšlikums atņemt deputātam aizsardzību pret administratīvu sodīšanu nenozīmē tikai pielīdzināt deputātu ierindas pilsonim, bet tas atņem deputātam arī iespēju izskaidrot Saeimai un vēlētājiem administratīvā pārkāpuma būtību un nianses. It sevišķi tas ir svarīgi situācijā, kad administratīvais sods tiek izmantots kā politiskās cīņas ierocis, par ko mēs šajā Saeimā esam pārliecinājušies jau vismaz trīs reizes.
Attiecībā uz akcīzes nodokli stiprajam alkoholam no tribīnes tika izteikti atšķirīgi argumenti. Protams, ka Latvijas Pirmā partija iestājas par alkohola atkarības samazināšanu un nekvalitatīvu, veselībai bīstamu alkoholisko dzērienu ražošanas un tirdzniecības izskaušanu. Bet vai to var panākt, paaugstinot akcīzes nodokli? Diskutabls jautājums. Mūsu mērķis ir realizējams, protams, arī ar Iekšlietu ministrijas aktivitātēm, ko jaunais iekšlietu ministrs ir solījis darīt. Mūsu deputāti aktīvi sadarbojas arī ar Rīgas domes deputātiem, un Rīgas domes uzņēmējdarbības koordinācijas centriem ir uzdots sagatavot domes saistošo noteikumu projektu, kurš naktsklubiem un striptīzbāriem izvirzītu stingrākus atvēršanas un darbības nosacījumus. Frakcijā tiek gatavoti priekšlikumi arī Azartspēļu likumam. Kā dzirdējāt šī rīta radiopārraidē, Iekšlietu ministrijā paredzamas izmaiņas, jaunajam ministram stājoties amatā.
Nobeigumā gribētu izteikt atzinību kolēģiem, kuri nobalsoja par Jāņa Šmita ievēlēšanu par Saeimas sekretāru, un novēlēt viņam veiksmīgi turpināt darbu Saeimas Prezidijā.

V.Buzajevs
(politisko organizāciju apvienības “Par cilvēka tiesībām vienotā Latvijā” frakcija):

Saeima šodien pagarināja mūsu karavīru piedalīšanos Irākas okupācijā. Pateicoties Saeimas priekšsēdētājas viltīgajai un ne īpaši godīgajai darbībai, šo termiņu pagarināja bez debatēm.
Kompensācijas dēļ mēs ilgi debatējām par šņabi un uzkodām. Rezultātā cenas par degvīnu tuvākajā laikā paaugstināsies gandrīz pusotras reizes. Sakiet par to paldies “Jaunajam laikam” un citām valdošām partijām!
Bet šodien Saeima pasniedza denacionalizēto māju īrniekiem īstu dāvanu– beidzot guva atbalstu PCTVL priekšlikums, kuru mēs aizstāvējām jau sešus gadus. Negodīgie māju īpašnieki tiks sodīti par izvairīšanos no likumā noteiktā pienākuma uzturēt un apsaimniekot dzīvojamo māju, kā arī par pamatpakalpojumu nesniegšanu dzīvojamās telpas īrniekam, ja likums nosaka pienākumu sniegt šādus pakalpojumus.
Un pēdējais, par ko es gribētu runāt,– par lielu skandālu ar Streiku likuma grozījumu apspriešanu Saeimā trešajā lasījumā. Tika noraidīti visi PCTVL frakcijas priekšlikumi– darba devēju veto tiesību uz jebkuru streiku svītrošanu no likuma, politisko streiku aizlieguma un solidaritātes streiku aizliegumu atsaukšana.
Šodien mēs bijām kopā ar arodbiedrībām, jo tieši arodbiedrību prasības bija iesniegtas likumā PCTVL vārdā. Diemžēl visi valdošie balsoja pret. Mēs esam kopā ar arodbiedrībām. Un mēs ceram, ka pēc nākamajām vēlēšanām neviena tautai naidīga partija no esošās valdošās koalīcijas nebūs pārstāvēta Saeimā.

S.Fjodorovs
(Latvijas Sociālistiskās partijas frakcija):

Bez debatēm šodien tika pagarināts termiņš mūsu karaspēka miera nodrošināšanas operācijā Irākā. Šaubas par to, ka Saeima nobalsos par, mums nebija jau 27.oktobrī, kad ASV valsts sekretāre Kondolīza Raisa izteica pateicību mūsu valdībai par Latvijas karaspēka piedalīšanos Irākā.
Balsojums nozīmē, ka 2005.gadā uz mūsu karaspēka rotācijas rēķina vien valsts pazaudēs 4 miljonus latu– tajā pašā laikā, kad tautai burtiski trūkst naudas bērniem, invalīdiem, studentiem un pensionāriem. Balsojums nozīmē arī to, ka Latvija atbalsta ķīmisko ieroču pielietošanu pret Irāku,– to pašu ķīmisko ieroču dēļ, kuru iemesls bija sāktā okupācija Irākā Amerikas, Latvijas un citu valstu okupācijas koalīcijā. Vienīgi atliek pateikt jums– lai Dievs sargā jūs no terora!
Otrais moments, par kuru gribu izteikties,– otrajā lasījumā tika pieņemts likumprojekts “Grozījumi likumā “Par nodokļiem un nodevām””. Latvijas Sociālistiskās partijas frakcija piedāvāja ar iedzīvotāju ienākuma nodokli neaplikt I un II grupas invalīdus. Ja tas būtu izdarīts, invalīdiem savā kabatas budžetā būtu kaut kādi papildu līdzekļi. Ņemot vērā, ka maznodrošinātie skaita katru santīmu, mēs uzskatām, ka tas lēmums būtu taisnīgs. Diemžēl ar lielu balsu vairākumu mūsu priekšlikums tika noraidīts.
Un beidzot par šņabīti. Šodien Saeima ar savu balsošanu pateica– vajag mazāk dzert! Mūsu frakcija piekrita, ka alkohola patēriņš Latvijā strauji pieaug. Bet metodes, kā to samazināt, mums atgādina Gorbačova “sauso likumu”. Man liekas, ka šeit ir divi mērķi.
Pirmkārt, Latvijā nav ražošanas, bet ir doma par to, kā palielināt valsts ienākumus. Tad palielināsim nodokļus populāriem produktiem un gada beigās ar lepnumu pateiksim: “Re, cik labi mēs dzīvojam, cik labi strādājam!”
Un otrs mērķis,– to man izteica iedzīvotāji, īpaši no Latgales reģioniem, veicināt nelegālā alkohola ievešanas palielināšanu un nelegālā alkohola pārdošanas punktu aktivizāciju.

J.Dalbiņš
(Tautas partijas frakcija):

Jāsaka, ka galvenais šīs dienas jautājums tiešām, kā arī pārējo frakciju kolēģi atzina, ir jautājums par turpmāko līdzdalību Irākas kampaņā ar mūsu militāro kontingentu.
Jāsaka, ka daudzi šīs lietas tulko atbilstoši tam, kā viņi vēlas. Bet es vēlos, lai mēs skaidri un gaiši apzinātos, ka mūsu līdzdalība pirmām kārtām ir Latvijas valsts realizācija un aizstāvība. Jo ne jau Latvijas militārā kontingenta lielums izšķir Irākas likteni, bet gan līdzdalība izšķir mūsu likteni saistībā ar NATO un vēl joprojām arī stiprina partneru pārliecību par mūsu noteiktību un paredzamo rīcību jebkurā situācijā, kas ļoti svarīgi tālākās drošības nodrošināšanai.
Otra lieta ir ANO Drošības padomes rezolūcija, kura pagarina Irākas misiju vēl uz gadu. Līdz ar to arī visa likumīgā puse ir kārtībā, un Irākas valdība lūgusi attiecīgo kontingentu palīdzēt tai nostiprināt situāciju, līdz valdība varēs pārņemt savas valsts vadību savās rokās.
Trešā lieta, kas šinī gadījumā ir arī mūsu militārās struktūras ieguvums, ir karavīru pieredzes apgūšana šādās situācijās. Tas dod iespēju ļoti veiksmīgi apmācīt mūsu cilvēkus, kuri, atgriežoties no Irākas, šo pieredzi varētu nodot tālāk.
Ja mēs paskatāmies uz to, kādā veidā terorisms reaģē uz situāciju pasaulē, tad pēdējais un spilgtākais piemērs mums ir Jordānija, kurā notika terora akti, kas tika vērsti pret mierīgajiem iedzīvotājiem– pret cilvēkiem, kuri tobrīd svinēja kāzas. Šinī gadījumā nav runa par to, vai tā ir cīņa par brīvību, bet gan par to, vai teroristiem izdosies diktēt pārējiem noteikumus par varas pārņemšanu un viņu vēlmju nodrošināšanu pasaules telpā.
Kad diskutējām par grozījumiem Satversmē, lai sakārtotu jautājumus par deputātu imunitāti, A.Kampara kungs minēja, ka koalīcijas partneri ir “norāvuši” šo balsojumu. Es gan gribētu viņu nedaudz palabot, ka ne jau visi koalīcijas partneri būtu šeit jāmin, kā viņš to darīja, bet skaidri un gaiši tad jānosauc, kuri tad bija tie, kuri “norāva” kvorumu.

Saeimas preses dienests

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!