Par Eiropas vienoto aviokompāniju “melno sarakstu”
Ar lielu balsu vairākumu Eiropas Parlaments 16.novembra plenārsēdē atbalstījis kopīga, uz vienotiem kritērijiem balstīta nedrošo aviokompāniju “melnā saraksta” veidošanu. Kā apsveicamu šo Eiropas Komisijas iniciatīvu novērtējis EP Transporta komitejas deputāts no Latvijas Roberts Zīle: “Vienotais saraksts un, galvenais, aizliegums lidot ES teritorijā nedrošajām aviokompānijām ir būtisks Eiropas, tajā skaitā arī Latvijas, pasažieru tiesības aizsargājošs lēmums. Nav noslēpums, ka nespeciālistiem novērtēt aviokompānijas pakalpojumu drošības līmeni ir neiespējami. Tāpēc būtiski, ka jaunā likumdošana ir zināma garantija tam, lai Eiropā lidojošās kompānijas atbilstu vienotiem tehniskajiem standartiem.” Nav mazsvarīgi, ka jaunajā regulā paredzēta prasība aviokompānijas drošības vērtējuma informāciju pasažieriem sniegt pirms lidošanas ārpus Eiropas Savienības, piemēram, lidojot no Latvijas uz Taizemi vai kādu citu eksotiskāku tūrisma ceļamērķi, uzsver R. Zīle. Tādējādi cilvēkiem tiks dota iespēja izvēlēties – lidot ar konkrēto kompāniju vai izvēlēties citu iespēju nokļūt galamērķī.
Līdz šim dalībvalstīm bija savi saraksti ar aviopārvadātājiem, kam drošības apsvērumu dēļ aizliegts nosēsties to lidostās. Atšķirīgo sarakstu dēļ lidmašīna, kurai ir aizliegts piezemēties Francijā, netraucēti varēja to darīt, piemēram, Latvijā.
“Kuluārsarunas liecina, ka vienotā nedrošo aviokompāniju saraksta veidošanu varētu atbalstīt arī Eiropas Padome, kas varētu nozīmēt, ka aizliegums nedrošajām kompānijām lidot ES teritorijā stātos spēkā 2007. gadā,” skaidro R.Zīle.
Tā kā par konkrēto jautājumu lems arī Eiropas Padome, kur lēmumu pieņem dalībvalstu, tātad arī Latvijas, valdības, mūsu valstij ir visas iespējas izteikt savu viedokli par konkrētām kompānijām. Turklāt ir ļoti svarīgi, ka ES vienojusies par kopīgiem tehniskajiem standartiem, nevis automātisku dalībvalstu “melno sarakstu” apkopošanu.
R.Zīle uzsver arī būtisku pozitīvu jaunās pieejas ietekmi uz pašām aviokompānijām: “Līdz šim jebkura aviokatastrofa saprotamu iemeslu dēļ sabiedrībā radīja bažas par aviopārvadājumiem vispār. Tas savukārt negatīvi ietekmēja arī tos pārvadātājus, kas regulāri rūpējās un veica būtiskas investīcijas aviopārvadājumu drošībā.”
Pēc regulas spēkā stāšanās Eiropas Komisija publicēs kopīgos kritērijus. Zināmā laika periodā dalībvalstis varēs Eiropas Komisijai iesniegt savus sarakstus, kas balstīti uz Komisijas izstrādātajiem kritērijiem. Plānots, ka “melnais saraksts” būs pieejams arī internetā. Sarakstā drošības apsvērumu dēļ iekļaus arī pārvadātājus, kas nedarbojas ES teritorijā, bet kuru lidmašīnas var tikt izmantotas čārterreisos saskaņā ar nomas līgumiem.