Sodu reģistra izveides koncepcija
Latvijas Republikas Ministru kabineta sēdes protokola Nr.39 izraksts
Rīgā 2000.gada 22.augustā
41.§
Sodu reģistra izveides koncepcija
Apspriešanā piedalījās: M.Segliņš, A.Virtmanis, J.Stukāns, A.Bērziņš.
Nolēma:
Akceptēt iesniegto Sodu reģistra izveides koncepciju.
Ministru prezidents A.BĒRZIŅŠ
Valsts kancelejas direktore G.Veismane
Saturā
1. Problēmas formulējums
1.1. Sodu reģistra būtība
1.2. Sodu reģistra atbilstība Nacionālās
programmas INFORMĀTIKA
pamatnostādnēm
1.3. Sodu reģistra kā patstāvīga reģistra
izveides pamatojums
2. Pašreizējās situācijas apraksts
2.1. Kriminālsodu uzskaite
2.2. Administratīvo sodu uzskaite
2.3. Esošās situācijas analīze informātikas
tehniskā nodrošinājuma jomā
3. Prognoze par sekām, kas radīsies,
ja netiks risināta attiecīgā problēma
4. Problēmas risinājums
4.1. Kriminālsodu un izmeklēšanas datnes
izveide
4.2. Administratīvo sodu datnes izveide
4.2.1. Administratīvo sodu uzskaites
izveides tehniskais risinājums
4.3. Ziņu izsniegšana no Sodu reģistra
5. Sodu reģistra izveides aptuvenās izmaksas
6. Nepieciešamo normatīvo aktu projektu
apraksts
Pielikumi
1. Problēmas formulējums
Lai izveidotu vienotu informācijas sistēmu, kurā tiktu ietverti un apkopoti dati par Latvijas Republikā fizisko un juridisko personu, Latvijas iedzīvotāju, ārvalstnieku un bezvalstnieku veiktajām pretlikumīgajām darbībām, tiesībsargājošo institūciju pieņemtajiem procesuālajiem lēmumiem, piemērotajiem administratīvajiem un kriminālsodiem un to izpildi, kā arī, lai īstenotu sodu neizbēgamības un akumulēšanas principu, ir izstrādāta Sodu reģistra izveides koncepcija.
Atbilstoši Integrētās valsts nozīmes informācijas sistēmas (Megasistēmas) projektā iekļautajām nostādnēm, Sodu reģistru paredzēts veidot kā patstāvīgu valsts nozīmes reģistru, veicot tā loģisku integrāciju ar valstī jau pastāvošajiem reģistriem (piem., Iedzīvotāju, Uzņēmumu) un pārņemot no tiem Sodu reģistram nepieciešamos datus.
Uz šīs koncepcijas bāzes paredzēts radīt tās ieviešanai nepieciešamos tiesību aktus, kuros tiktu atrunāts uzkrājamās informācijas apjoms un detalizācijas pakāpe, informācijas pieejamība, tās sniegšanas un saņemšanas nosacījumi, starpinstitūciju sadarbība, kā arī atbildība par reģistra izveidi un tajā iekļautās informācijas patiesumu.
Konceptuālais jautājums par Sodu reģistra nozīmi valsts pārvaldes sistēmā un tā izveidei nepieciešamo finansējumu sagatavots pamatojoties uz 1999.gada 13.maija Ministru prezidenta rīkojumu Nr.192 "Par darba grupu Sodu reģistra likumprojekta izstrādāšanai".
Sodu reģistra izveide valstī sekmētu 2000.gada 6.maija deklarācijā par Ministru kabineta darbu minēto uzdevumu izpildi, it īpaši:
- par prioritāriem virzieniem valsts investīcijām atzīt integrētās valsts nozīmes informācijas sistēmas un tās komponentu izveidi, kā arī normatīvo aktu izstrādāšanu informātikas jomā (5.3.1.);
- lai novērstu korupcijas un negodīgas konkurences iespējas, nodrošināt informācijas apstrādi tranzīta kravu plūsmā, ieskaitot muitas un robežkontroles procedūras (15.3.6.);
- izstrādāt elektronisko dokumentu pilna tiesiskuma nodrošinājumam nepieciešamos likumdošanas aktus (15.5.1.);
- visu informācijas sistēmu saskaņotam darbam izstrādāt un ieviest valstī vienotu informācijas klasifikatoru un kodifikatoru sistēmu (15.5.2.);
- izstrādāt ar Eiropas Savienības principiem saskaņotus likumus intelektuālā īpašuma un elektroniskās informācijas aizsardzībai (15.5.3.);
- ieviest operatīvu robežas šķērsošanas procedūru fiziskām personām un viņu personīgajam transportam (16.2.3.);
- pilnveidot valsts nozīmes datu bāzes, veidojot vienotu sistēmu, nodrošinot personas datu drošību nepubliskās datu bāzēs (16.1.11.);
- pabeigt izveidot likumā noteikto Valsts policijas uzraudzības mehānismu pār noziegumus vairākkārt izdarījušām personām (16.1.12.);
- nodrošināt Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu saskaņotu darbību noziedzības apkarošanā (16.1.13.);
- organizētās noziedzības apkarošanā uzlabot sadarbību ar citu valstu tiesību aizsardzības institūcijām (16.1.18.).
1.1. Sodu reģistra būtība
Viens no galvenajiem reģistra uzdevumiem ir nodrošināt tiesību aizsardzības iestādes ar informāciju par personu sodāmību, kā arī par krimināllietas izmeklēšanas gaitu un rezultātiem. Sodu reģistrā tiks uzkrāta informācija no krimināllietas ierosināšanas brīža līdz sprieduma stāšanās likumīgā spēkā, kā arī izmeklēšanas gaitā pieņemtie procesuālie lēmumi.
Sodu reģistra mērķis:
- reģistrēt spriedumus krimināllietās un pieņemtos lēmumus par soda piemērošanu administratīvajās lietās;
- kalpot kā iekšējam tiesībaizsardzības iestāžu darba reģistram;
- sniegt ziņas par Sodu reģistrā ietvertajām personām krimināltiesvedības un administratīvās tiesvedības vajadzībām;
- sniegt ziņas par personām citām valsts iestādēm, ja to paredz likums vai citi normatīvie akti;
- pēc personas pieprasījuma sniegt ziņas tai par Sodu reģistrā iekļauto informāciju (apliecinātu personas sodāmības vai nesodāmības faktu);
- sekmēt sodu izpildes kontroli;
- sniegt statistiskus datus.
Reģistrā ietveramās informācijas apjoms pa personu grupām:
- fiziskās personas (Latvijas Republikas iedzīvotāji, ārvalstnieki un bezvalstnieki);
- juridiskās personas (iestādes, uzņēmumi (uzņēmējsabiedrības), to filiāles un pārstavniecības, masu informācijas līdzekļi, sabiedriskās organizācijas un to apvienības).
Informācija par sodiem un to izpildi par Latvijas Republikas teritorijā vai Latvijas Republikas iedzīvotāju ārvalstīs veiktajām pretlikumīgajām darbībām:
- administratīvie sodi,
- tiesībsargājošo institūciju pieņemtie procesuālie lēmumi,
- kriminālsodi.
Reģistrā ietvertās informācijas aktualizētāji, uzturētāji un izmantotāji:
- tiesībsargājošās institūcijas,
- valsts un pašvaldību iestādes.
Sodu reģistrā iekļautā informācija tiks izmantota drošības iestāžu funkciju veikšanai, noziedzības novēršanai, analīzei, noziedzības attīstības procesu prognozēšanai un tiesību aizsardzības iestāžu darbības metožu, principu izstrādāšanai un pilnveidošanai.
Sodu reģistrs, ņemot vērā cilvēktiesību normu prasības, personas goda un cieņas aizsargāšanu un ziņu neizplatīšanu pirmstiesas procesā, kā arī ētisku apsvērumu dēļ, būs ierobežotas pieejamības nevis publiski pieejams reģistrs.
1.2. Sodu reģistra atbilstība Nacionālās programmas INFORMĀTIKA pamatnostādnēm
Sodu reģistra izveidē tiks ņemtas vērā Nacionālās programmas INFORMĀTIKA (akceptēta Ministru kabineta 30.03.1999. sēdē prot. Nr.19, 23§) pamatnostādnes un Integrētās valsts nozīmes informācijas sistēmas - megasistēmas (Ministru kabineta 14.03.2000. noteikumi Nr.104 "Noteikumi par integrētās valsts nozīmes informācijas sistēmas (megasistēmas) izveides nodrošināšanu") prasības:
- neviena no megasistēmā iekļautajām informācijas sistēmām (IS) neatkārto citos reģistros vai IS glabājamu datu ievadu un aktualizāciju, bet saņem tos no atbilstošā reģistra vai IS;
- pateicoties precīzi definētam datu objektu sadalījumam pa reģistriem un IS, to fiksēšanas un uzturēšanas tehnoloģijai un atbildībai par tās izpildi, tiks panākta augsta datu ticamība;
- fiksējot informāciju tās rašanās vietās un konsekventi izdrukājot dokumentus, izmantojot datu bāzē uzkrātus datus, tiek nodrošināta juridisko dokumentu un datu bāzu savstarpējā atbilstība;
- izmantojot modernas informācijas tehnoloģijas, datorus un datoru tīklus, tiek sasniegta augsta informācijas apstrādes efektivitāte, operativitāte, drošība un precizitāte; ir panākta standartizētu procedūru un pieslēgumu izveidošana, kas nodrošinātu vairumam IS vienkāršu un drošu pieslēgumu.
Tagad jau ir skaidri redzams, ka Sodu reģistrs būs patstāvīgs valsts nozīmes reģistrs, kura izveides procesā, Sodu reģistra lietotāju darba atvieglošanai, tiek nodrošināta sasaiste ar citiem primārajiem valsts nozīmes reģistriem tādiem kā Iedzīvotāju reģistrs, Uzņēmumu reģistrs u.c.
Informācija par iedzīvotājiem (fiziskām personām) tiks iegūta no Iedzīvotāju reģistra, savukārt, informācija par uzņēmumiem (juridiskām personām), veidojot administratīvo pārkāpumu vienotu uzskaiti, tiks ņemta no Uzņēmumu reģistra.
Tātad, Sodu reģistra informācijas sistēma neatkārtos citos reģistros glabājamo datu ievadi un aktualizāciju, bet saņems tos no atbilstošā reģistra.
1.3. Sodu reģistra kā patstāvīga reģistra izveides pamatojums
Sodu reģistrā iekļaujamās informācijas apjoms un raksturs, kā arī šī reģistra funkcijas un pieejamība pārsniedz līdz šim Latvijas Republikā izveidotajos reģistros ietverto informācijas apjomu, kā arī atšķiras pēc tajā iekļautās informācijas subjektiem un lietotājiem.
Juridiskie aspekti Sodu reģistra kā patstāvīga valsts reģistra izveidei:
- spēkā esošā likumdošana neparedz datu par sodiem iekļaušanu līdzšinējos reģistros;
- Soda reģistra datu glabāšana nav iedzīvotaju reģistra pārvaldes institūcijas (Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes) kompetencē;
- Reģistrā tiks uzkrāta informācija no krimināllietas ierosināšanas brīža līdz sprieduma spēkā stāšanās brīdim, kā arī izmeklēšanas gaitā pieņemtie procesuālie lēmumi, kas, ņemot vērā cilvēktiesību normu prasības, personas goda un cieņas aizsargāšanu un ziņu neizplatīšanu pirmstiesas procesā, ir ierobežotas pieejamības (ne publiska) informācija;
- "Iedzīvotāju reģistra likums" neparedz veikt to personu uzskaiti, kas nav Latvijas Republikas iedzīvotāji.
Finansiālie aspekti Sodu reģistra kā patstāvīga valsts reģistra izveidei:
- Iedzīvotāju reģistra pilnveidošanā un Kriminālsodu reģistra izveidē jau ir ieguldīti ievērojami līdzekļi, kas tiks zaudēti, ja Iedzīvotāju reģistrā nāksies iekļaut Sodu reģistra datus;
- Sodu reģistra kā sekundāra reģistra izveidošana ir iespējama ar lētākiem risinājumiem, nekā Iedzīvotāju reģistra paplašināšana ar daudzpusīgu šauram pielietojumam paredzētu informāciju un lielu lietotāju skaitu.
Tehniskie aspekti Sodu reģistra kā patstāvīga valsts reģistra izveidei:
- Sodu reģistra izveidē par visefektīvāko atzīta decentralizētas sistēmas izveide, savukārt, Iedzīvotāju reģistrs ir centralizēts, un tiek veidots un uzturēts kā viena no primārajām informācijas sistēmām, kas satur pamatinformāciju par iedzīvotājiem, kamēr papildinformācija par atsevišķām iedzīvotāju grupām, tiek uzkrāta un apstrādāta citās informācijas sistēmās, kuras loģiski savienotas ar Iedzīvotāju reģistru datu apmaiņai;
- ekonomē primāro reģistru jaudas, atslogo primārās informācijas sistēmas un to komunikācijas iekārtas no liekas trafika pārslodzes;
- Sodu reģistra izveide uz Iedzīvotāju reģistra bāzes var radīt ievērojamas grūtības vienota datu servera izmantošanas gadījumā, jo līdz ar lietotāju skaita pieaugumu un attīstoties Megasistēmai, palielināsies Iedzīvotāju reģistra noslodze;
- atslogo komunikāciju tīklu un paātrina pieslēgumus, pie sadalītā risinājuma atsevišķās sistēmas reāli iespējams izvietot institūcijā, kas ir lielākā datu piegādātāja un/vai lietotāja, tas nozīme, ka šī informācijas sistēma tiek ieslēgta ātrdarbīgajā lokālajā tīklā, kur arī noslēdzas lielākā daļa trafika;
- nodrošina ieinteresētāku informācijas sistēmas ekspluatāciju - sistēmas iestāde parasti ir savietota ar galveno datu lietotāju;
- vienotas Soda reģistra un Iedzīvotāju reģistra datu glabātuves izveide nav pieļaujama no drošības (gan no fiziskās, gan attiecībā uz nesankcionētas piejejas) viedokļa.
Ievērojot visu augstākminēto, kā arī to, ka Sodu reģistrā tiks uzkrāta informācija par sodiem, kas uzlikti ne tikai Latvijas Republikas pilsoņiem un pastāvīgajiem iedzīvotājiem, informācija par kuriem tiek uzkrāta Iedzīvotāju reģistrā, bet arī par ārvalstu pilsoņiem, bezvalstniekiem, kuri izdarījuši noziedzīgus nodarījumus Latvijas teritorijā (Eiropas padomes Konvencijas par savstarpējo palīdzību krimināllietās 22.pants, spēkā no 31.08.1997.), tāpat arī par juridiskajām personām, Sodu reģistra izveide tikai uz Iedzīvotāju reģistra tehniskās bāzes ir neiespējama.
2. Pašreizējās situācijas apraksts
Iekšlietu ministrijas Informācijas centrā pēdējos gados strauji pieaug no fiziskām personām saņemto pieprasījumu skaits ar lūgumu sniegt ziņas par personas sodāmību. Kārtība, kādā fiziskās personas būtu tiesīgas saņemt izziņas no Iekšlietu ministrijas Informācijas centra, jānoregulē ar likumu. Ar likumu un tam pakārtotiem normatīviem aktiem jānosaka valstī arī vienota kārtība, kādā uzkrāt informāciju par personām, kuras ir notiesātas par noziedzīga nodarījuma izdarīšanu vai sodītas par administratīvā pārkāpuma izdarīšanu, šīs informācijas glabāšanas termiņi, izsniegšanas un apstrādes kārtība.
Trūkstot centralizētai administratīvo pārkāpumu uzskaitei valstī, nevar nodrošināt personas saukšanu pie kriminālatbildības par atkārtotu administratīvo pārkāpumu izdarīšanu gada laikā.
2.1. Kriminālsodu uzskaite
Šobrīd valstī vienīgo, vairāku desmitgadu laikā, vēsturiski izveidojušos Kriminālsodu uzskaiti veic Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs, bet tā sastāvā - Kriminālsodu uzskaites nodaļa. Šīs uzskaites veidošanā piedalās šādas, izziņu veikt tiesīgas, iestādes:
- Valsts policija;
- Drošības policija;
- Ieslodzījumu vietu pārvalde;
- Finansu policija;
- Militārā policija;
- Satversmes aizsardzības birojs;
- Robežsardze;
- visu līmeņu tiesas;
- prokuratūras;
- Latvijas Republikas Ārlietu ministrijas Konsulārais departaments;
- Valsts prezidenta Apžēlošanas dienests un ārvalstu tiesībaizsardzības iestādes.
Minēto informācijas masīvu veido sākotnējie tās nesēji - "Personas alfabētiskā kartīte" (veidlapa KS - 4), ko Informācijas centram (turpmāk - Centrs) iesūta izziņas iestādes un prokuratūras - par katru gadījumu, kad pret personu ierosināta krimināllieta, personai piemērots drošības līdzeklis, tas grozīts vai atcelts, apturēta lietvedība krimināllietā, personai celta apsūdzība vai pret personu krimināllieta izbeigta.
Savukārt, tiesas pēc sprieduma stāšanās spēkā Centram nosūta "Izziņu par krimināllietas izskatīšanas tiesas sēdē rezultātiem" (veidlapa KS -5), kurā ietverti šādi dati:
- personas vārds, uzvārds;
- personas kods;
- valstiskā piederība ;
- pēc kāda Krimināllikuma panta persona notiesāta vai attaisnota;
- kāds personai piespriests sods (pamat un papildsods);
- kāda tiesa taisījusi spriedumu un kad tas stājies likumīgā spēkā.
Ieslodzījumu vietu pārvalde, savukārt, sniedz ziņas par personu, kuras sodu izcieš brīvības atņemšanas vietās, pārvietošanu vai atbrīvošanu.
Visu šo informatīvo masīvu šobrīd veido manuālā kartotēka, kurā alfabētiskā kārtībā uzkrāto dokumentu skaits pārsniedz 1,2 miljonu.
Datorizētā informācijas sistēmā pagaidām ievadīta tikai minimāla informācijas daļa: personas vārds, uzvārds, tēva vārds, dzimšanas datums, personas kods (ja ir), dzimšanas vieta, tautība.
Gada laikā Kriminālsodu uzskaites nodaļā, pie pašreizējā finansiālā un tehniskā nodrošinājuma tiek apstrādāti vidēji 250.000, bet diennaktī 700 - 1000 pieprasījumi, uz kuriem atbildes tiesībaizsardzības iestādēm izsniedz jebkurā diennakts laikā.
Informācijas masīva īpatnība ir tā, ka tas sevī ietver gan tā aktuālo daļu, gan arhīva daļu. Tas nozīmē, ka tajā ietvertas ziņas ne tikai par kriminālsodiem, bet arī par krimināllietu virzību, procesuāliem lēmumiem pirmstiesas izmeklēšanas laikā, dzēstām un noņemtām sodāmībām un citām tiesībaizsardzības iestāžu darbībā nepieciešamām ziņām.
Neskatoties uz paveikto šī informācijas masīva pilnveidošanā, turpina pastāvēt virkne būtisku trūkumu:
- milzīgā apjoma dēļ informācijas masīvs nav pilnīgi datorizēts un lielākā tā daļa (īpaši arhīvs) vēl nav pārtulkota no krievu valodas, problemātiska kļuvusi ne tikai informācijas aktualizācija, revīzija un apstrāde, bet arī tā aizsardzība un saglabāšana;
- tiešsaistes datu pārraides režīmā var pārliecināties tikai par to vai par personu ir vai nav ziņas Informācijas centra Kriminālsodu uzskaites nodaļā;
- par vienotu vai pilnīgu informācijas masīvu var uzskatīt tikai nosacīti, jo:
- valstī vēl nav vienota normatīva akta, kas reglamentētu Iekšlietu ministrijas, Ģenerālprokuratūras, Tieslietu ministrijas un Augstākās tiesas sadarbību šīs uzskaites veidošanas jomā;
- šobrīd notiek darbs pie Tiesu Informatīvās sistēmas projekta realizācijas, tādēļ tiesām vēl nav iespējas nodrošināt šo informācijas masīvu ar valsts iestādēm un atsevišķām fiziskām personām ļoti nozīmīgām ziņām (sodāmības noņemšana, soda aizstāšana ar citu, naudas soda izciešanu (piedziņu) un citām ziņām par sprieduma izpildi).
Līdz šim šīs uzskaites veidošanā iesaistīto tiesībaizsardzības iestāžu informācijas sistēmu attīstības koncepcijas nav savstarpēji saskaņotas.
2.2. Administratīvo sodu uzskaite
Šobrīd administratīvo pārkāpumu un par to izdarīšanu uzlikto sodu uzskaite valstī ir sadrumstalota starp daudzām valsts un pašvaldību iestādēm, kas tiesīgas dokumentēt un izskatīt administratīvo pārkāpumu lietas. Tā, saskaņā ar Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksu, tajā noteiktos 206 administratīvos pārkāpumus tiesīgas dokumentēt un izskatīt vismaz 51 dažāda valsts iestāde un 585 pašvaldību iestādes.
Veicot aptauju iepriekšminētajās iestādēs rezultātā iegūtie dati par 1998.gadu, stāvokli šajā jomā raksturo šādi:
Valstī kopā 1998.gadā sastādīti 1.010.045 administratīvā pārkāpuma protokoli. No tiem vislielākais skaits dokumentēts šādu iestāžu darbības rezultātā:
Izskatīto | |||
Nr. | Iestāde | protokolu skaits | |
p.k. | Kopējais | (%) | |
daudzums | |||
1. | Iekšlietu ministrijas iestādes | 858.532 | 85 % |
2. | Finansu ministrijas iestādes | 48.428 | 5 % |
3. | Satiksmes ministrijas iestādes | 38.841 | 4 % |
4. | Pašvaldību iestādes | 34.605 | 3 % |
5. | Tieslietu ministrijas iestādes | 22.047 | 2 % |
6. | u.c. | 7.592 | 1 % |
Uzlikto naudas sodu kopējā summa - Ls 7.299.499, lielāko daļu veido kopsummas par pārkāpumiem, kuri dokumentēti šādās iestādēs:
Nr. | Uzlikto naudas | ||
p.k. | Iestāde | sodu kopsumma | |
(Ls) | (%) | ||
1. | Iekšlietu ministrijas iestādes | 4.593.573 | 63 % |
2. | Finansu ministrijas iestādes | 1.602.101 | 19% |
3. | Tieslietu ministrijas iestādes | 469.433 | 6,5 % |
4. | Labklājības ministrijas iestādes | 131.705 | 1,8 % |
5. | Satiksmes ministrijas iestādes | 64.415 | 0,8 % |
6. | u.c. | 438.272 | 8,9 % |
No uzlikto naudas sodu kopsummas - Ls 7.299.499, iekasēti Ls 4.378.342 vai vidēji - 59,98 %.
Pastāv liela atšķirība naudas sodu iekasēšanā par pārkāpumiem, kas dokumentēti dažādās iestādēs:
Nr. | Iekasētā | ||
p.k. | Iestāde | soda nauda | |
(Ls) | (%) | ||
1. | Ekonomikas ministrijas iestādes | 16.900 | 99 % |
2. | Valsts arhīvu ģenerāldirekcija | 530 | 95 % |
3. | Vides aizsardzības un reģionālās | ||
attīstības ministrijas iestādes | 28.502 | 86 % | |
4. | Zemkopības ministrijas iestādes | 106.526 | 70 % |
5. | Pašvaldību iestādes | 157.000 | 67 % |
6. | Finansu ministrijas iestādes | 1.025.095 | 64 % |
7. | Iekšlietu ministrijas iestādes | 2.852.564 | 62 % |
8. | Tieslietu ministrijas iestādes | 104.004 | 22 % |
Naudas soda izpildes rezultivitāti īpaši ietekmējoši faktori varētu būt sodīto personu sociālais raksturojums - amatpersonas, ierēdņi, uzņēmēji (kuru pārkāpumus dokumentē Finansu ministrijas, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas amatpersonas), tā arī izteikti pretsabiedriska orientācija, kas raksturīga ievērojamai daļai personu, kurām sodu uzliek policija vai tiesa.
Iepriekšminētie dati neatspoguļo pilnīgu administratīvo sodu izplatības un cīņas ar tiem ainu, jo tie iegūti anketēšanas ceļā un tajos nav ietverti sodi par to saistošo noteikumu pārkāpšanu, kas apstiprināti ar 585 pilsētu domju un pagastu padomju lēmumiem.
Apšaubāma būtu nepieciešamība vienotā reģistrā uzkrāt datus par sodiem, kas piemēroti par maznozīmīgiem pārkāpumiem vai sodu kvītīm.
Taču pašvaldībās tomēr būtu jārada vienota kārtība pārkāpumu un sodu uzskaites sistēma, kas kopumā veicinātu gan sabiedriskās kārtības nostiprināšanu, gan iedzīvotāju tiesiskās apziņas izaugsmi.
Vislielākais skaits administratīvo pārkāpumu (858.532) dokumentēts Iekšlietu ministrijas iestādēs. Taču nepietiekamā finansējuma dēļ vēl arvien neizskaustā "papīra tehnoloģija" neļauj automatizētā informācijas sistēmā ievadīt visus un visu Iekšlietu ministrijas dienestu atklātos administratīvos pārkāpumus un sodus par tiem.
Bez tam īpašu problēmu rada tas, ka praksē šī informācijas savākšana ir visai sarežģīta gadījumos, kad pārkāpumu konstatē viena iestāde, sodu piemēro otra, bet izpilda - trešā.
2.3. Esošās situācijas analīze informātikas tehniskā nodrošinājuma jomā
Pašlaik valstī nav ne vienotas programmatūras, ne vienotas kārtības kādā veidā uzkrāt un apstrādāt informāciju par administratīvajiem sodiem, un personām kuras tos izdarījušas, tāpēc informācijas par administratīviem sodiem apkopošana faktiski notiek katrā iestādē atsevišķi un kopainas iegūšana ir apgrūtināta.
Daļā valsts pārvaldes iestādēs, kuras personas pilnvarotas sodīt par administratīva pārkāpuma izdarīšanu ir datorizēta gan vietējā, gan centralizētā administratīvo sodu uzskaite, daļai - tikai centralizētā, bet daļā iestāžu vēl tikai notiek darbs pie datorizētu sistēmu ieviešanas.
Informāciju par personām, kuras sodītas par noziedzīga nodarījuma izdarīšanu un tām piespriestajiem kriminālsodiem, apkopo Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs un tā tiek uzkrāta manuālā, alfabēta secībā sakārtotā kartotēkā.
Laikā no 1996. gada augusta līdz 1998. gada 1. jūnijam Informācijas centrā tika paveikts šīs kartotēkas automatizēšanas pirmais posms, datorizējot kartotēkā iekļauto personu datus (vārds, uzvārds, dzimšanas gads, dzimšanas vieta, personas kods u.c.) Šis posms ilga divus ar pusi gadus un darba veikšanai tika piešķirti papildus cilvēku resursi. Programmnodrošinājums tika izstrādāts Windows vidē uz Oracle platformas. Pašlaik šo datu bāzi var izmantot izziņas iestādes, kas ir pieslēgtas VNDP tīklam, tiešsaistes datu pārraides režīmā. Iestādēm ir iespēja diennakts laikā noskaidrot, vai kāda persona ir reģistrēta Informācijas centra Kriminālsodu uzskaites nodaļā. Ja persona ir reģistrēta, tad iestāde no Informācijas centra var pieprasīt rakstisku izziņu par šo personu.
Tieslietu ministrijā šādas uzskaites par personām, kuras notiesātas par noziedzīga nodarījuma izdarīšanu, vēl nav. Tieslietu ministrijā par personu pagaidām tiek apkopota tikai statistiska - personu neidentificējoša informācija - dzimums, vecums, personas ar iepriekšēju sodāmību, notiesātās personas sociālais raksturojums, personām piespriestie kriminālsodi, bet tā ir uzsākusi darbu pie Tiesu Informācijas sistēmas projekta realizācijas.
Dažās valsts pārvaldes iestādēs - Iekšlietu ministrijā, Valsts ieņēmumu dienestā funkcionē datorizēta administratīvo pārkāpumu un administratīvo sodu uzskaite. Taču, uzkrājot un apkopojot datus par administratīvajiem sodiem, katra no minētajām iestādēm izmanto savām vajadzībām izstrādāto programmatūru, kurā iestrādāta arī specifiska, tikai konkrētai iestādei nepieciešamā papildus informācija.
3. Prognoze par sekām, kas radīsies, ja netiks risināta attiecīgā problēma
Neizveidojot Sodu reģistru:
3.1. turpināsies pašreizējā tiesiski nepietiekami sakārtotā kriminālsodu un administratīvo sodu necentralizēta uzskaite, kas kopumā neatbilst Eiropas Savienības valstīs pieņemtiem standartiem;
3.2. valstiski svarīgs informācijas masīvs tiks apstrādāts ar novecojušām, darbietilpīgām, neoperatīvām un finansiāli dārgām metodēm;
3.3. netiks radīti nepieciešamie priekšnoteikumi efektīvākai soda neizbēgamības principa realizācijai;
3.4. netiks pilnībā realizēti daži no valdības deklarācijā minētajiem mērķiem (par prioritāriem virzieniem valsts investīcijām atzīt integrētās valsts nozīmes informācijas sistēmas un tās komponentu izveidi; normatīvo aktu izstrādāšanu informātikas jomā; integrētas valsts nozīmes informācijas sistēmas izveidi; pilnveidot valsts nozīmes datu bāzes, veidojot vienotu sistēmu; nodrošināt personas datu drošību nepubliskās datu bāzēs).
4. Problēmas risinājums
Valstī jārada nepieciešamie normatīvie akti par Sodu reģistru un jāizveido mūsdienīga Sodu reģistra elektroniskas datu apstrādes sistēma.
Ņemot vērā ar problēmas risināšanu saistīto pasākumu apjomu, pašreizējo valsts pārvaldes iestāžu un tiesībaizsardzības iestāžu nepietiekamo nodrošinātību ar informācijas apstrādes un datu pārraides līdzekļiem, kā arī problēmas pilnīgam risinājumam nepieciešamā finansējuma ievērojamo apjomu - tā būtu risināma divos posmos:
I posmā - Sodu reģistra Kriminālsodu un izmeklēšanas datnes izveidošana;
II posmā - Sodu reģistra Administratīvo sodu datnes izveidošana.
Šāds ierosinājums pamatots ar to, ka:
- Kriminālsodu un izmeklēšanas datnes izveidošana uzskatāma par prioritārāku uzdevumu, jo tieši saistīta ar sabiedrībā viskaitīgākiem likumpārkāpumiem - noziedzīgiem nodarījumiem. Bez tam šī milzīgi apjomīgā informācija jau atrodas vienkopus Iekšlietu ministrijā un pārveidot to ar minimāliem izdevumiem īsākā laika posmā būtu iespējams arī tāpēc, ka galveno šīs datnes veidošanas dalībnieku skaits (tiesas, prokuratūras) ir samērā neliels salīdzinājumā ar to iestāžu skaitu, kas jāiesaista administratīvo sodu datnes izveidē.
- Administratīvo sodu datnes veidošana vienlaicīgi ar Kriminālsodu un izmeklēšanas datnes veidošanu ir nesalīdzināmi apjomīgāka, jo administratīvo pārkāpumu un sodu par tiem uzskaitē jāpiedalās vairākiem desmitiem iestāžu, kas organizatoriski un tehniski tam vēl nav gatavas.
Reģistra veidošana pa posmiem pilnīgāk atbilst gan šajā pasākumā iesaistīto iestāžu iespējām, gan tuvākajos gados būtu mazāk apgrūtinoša valsts budžetam.
Ņemot vērā to, ka nav pieļaujama kriminālsodu un administratīvo sodu uzskaišu darbības pārtraukšana, Sodu reģistra izveides sākuma posmā jāizmanto gan elektroniska datu apstrāde, gan arī paralēli jāuztur Sodu reģistra kartotēka.
Lietderība Sodu reģistru veidot Iekšlietu un nevis Tieslietu ministrijas ietvaros, pamatojama ar to, ka divu, ļoti cieši saistīto informācijas sistēmu uzturēšana:
- prasītu lielākus izveidošanas un uzturēšanas izdevumus;
- tiesībaizsardzības iestāžu darbības nodrošināšanai ērtāk jebkurā diennakts laikā saņemt nepieciešamo informāciju no vienas pilnīgas informācijas sistēmas nekā no divām it kā sadalītām esošām sistēmām.
4.1. Kriminālsodu un izmeklēšanas datnes izveide
Kriminālsodu un pirmstiesas izmeklēšanas informācijas datni veidot uz jau esošās Kriminālsodu uzskaites pamata, kura jau atrodas Iekšlietu ministrijas Informācijas centrā.
Informācija par personām, kuras notiesātas par noziedzīga nodarījuma izdarīšanu, jāsaņem no:
- izziņas iestādēm, prokuratūrām;
- visu instanču tiesām;
- Ieslodzījumu vietu pārvaldes darbiniekiem par notiesātās personas atbrīvošanas laiku un pamatu;
- Valsts prezidenta Apžēlošanas dienesta par apžēlošanu;
- ārvalstīm par ārvalstīs notiesātajiem Latvijas Republikas pilsoņiem un nepilsoņiem;
- Iedzīvotāju reģistra par vārda, uzvārda maiņu, mirušajām personām.
Informācijas saņemšana no izziņas iestādēm un prokuratūrām
Sodu reģistram ir jāsaņem informāciju par aizdomās turētām personām, kā arī par tām personām, kurām celta apsūdzība:
- personas vārds, uzvārds, personas kods;
- krimināllietas numurs;
- Krimināllikuma pants, daļa un punkts, uz kā pamata personai piemērots drošības līdzeklis;
- datums, kad personai piemērots, mainīts, atcelts drošības līdzeklis;
- piemērotais drošības līdzeklis;
- u.c.
Informācijas saņemšana no tiesām
Tiesu darbinieks par notiesāto personu aizpilda noteikta parauga izziņu, ko nosūta Sodu reģistram, kurā jābūt informācijai par:
- personu, kura notiesāta;
- par personai piespriesto sodu (lietā pieņemto lēmumu);
- par personu, kura sastādīja izziņu;
- u.c.
Sodu reģistra izziņai par personu, kura notiesāta par noziedzīga nodarījuma izdarīšanu, ir jāsatur šāda informācija:
- notiesātās personas vārds, uzvārds, personas kods;
- krimināllietas numurs;
- Krimināllikuma pants, daļa un punkts, uz kā pamata ir taisīts tiesas nolēmums;
- piespriestā soda veids un mērs (galīgais sods par vairāku noziedzīgu nodarījumu izdarīšanu);
- datums, kad pieņemts lēmums vai taisīts spriedums;
- datums, kad lēmums vai spriedums stājas spēkā;
- pirmstiesas nolēmuma taisīšanas iepriekšējā apcietinājumā pavadītais laiks;
- soda vai pārbaudes laika izbeigšanās datums;
- ziņas par soda aizstāšanu;
- ziņas par soda saskaitīšanu;
- nosacīti vai pirmstermiņa no soda atbrīvošanas datums;
- medicīniska vai audzinoša rakstura piespiedu līdzekļa piemērošanas izbeigšanas datums u.c.
Informācijas saņemšana no Ieslodzījuma vietu pārvaldes
Sodu reģistram no Ieslodzījumu vietu pārvaldes ir jāsaņem šāda informācija par apsūdzēto, notiesāto personu:
- notiesātās (apcietinātās) personas vārds, uzvārds, personas kods;
- Krimināllikuma pants, daļa un punkts, uz kura pamata persona ir notiesāta, turēta apcietinājumā;
- krimināllietas numurs;
- piespriestā soda veids un mērs;
- drošības līdzekļa - apcietināšana grozīšanas datums;
- apsūdzētās (notiesātās) personas pārsūtīšanas datums no vienas brīvības atņemšanas vietas uz citu;
- vieta, uz kuru persona tika pārsūtīta;
- vieta, uz kuru persona devusies pēc atbrīvošanas no ieslodzījuma vietas u.c.
Informācijas saņemšana no Valsts prezidenta Apžēlošanas dienesta
Sodu reģistram jāsaņem šāda informācija:
- notiesātās (apžēlotās) personas vārds, uzvārds, personas kods;
- Krimināllikuma pants, daļa un punkts, uz kura pamata persona ir notiesāta;
- tiesa, kura personu notiesāja;
- apžēlošanas akta numurs;
- Valsts prezidenta pieņemtais lēmums par notiesāto personu u.c.
Informācijas saņemšana no Iedzīvotāju reģistra
No Iedzīvotāju reģistra jāsaņem informācija, kura apliecinātu personas vārda, uzvārda maiņu, laulībām un personas miršanas faktu.
Informācijas saņemšana no ārvalstīm un Ārlietu ministrijas Konsulārā departamenta
Latvijas Sodu reģistram ir jāsaņem informācija par ārvalstīs notiesātajām personām - Latvijas pilsoņiem un nepilsoņiem. Informāciju saņems no tām valstīm, ar kurām Latvija ir noslēgusi starpvalstu līgumus par tiesiskās informācijas savstarpēju apmaiņu, kā arī citām valstīm Starptautiskās konvencijās noteiktā kārtībā.
Latvijas Republikas Ārlietu ministrijas Konsulārais departaments informē Sodu reģistru par Latvijas pilsoņiem un nepilsoņiem, kuri saukti pie kriminālatbildības ārvalstīs.
Informācijas nosūtīšanas kārtība
Visas izziņas, ko aizpilda tiesas, Ieslodzījumu vietu pārvaldes, izziņas un prokuratūras iestādes, Sodu reģistram nosūta elektroniskā datu pārraides ceļā (sākuma posmā pa pastu). Valsts prezidenta Apžēlošanas dienests Sodu reģistram nosūta notiesāto personu apžēlošanas aktus. Sodu reģistra personas datu operators datu bāzē ievada informāciju no iesūtītajām izziņām un aktiem.
Sodu reģistra sistēmas pārzinis atbild par no kartiņas ievadītās informācijas precizitāti. Par kartiņā ietverto informāciju atbild attiecīgais darbinieks, kurš aizpildīja izziņu.
Gadījumā, ja izziņa tiks aizpildīta nepilnīgi, Sodu reģistra datu operators nepilnīgi aizpildīto izziņu nosūta atpakaļ tās sastādītājam vai arī iztrūkstošās ziņas precizē rakstiski.
Sodu reģistrā saņemtās un apstrādātās izziņas tiek uzglabātas arhīvā, kurā liegta ieeja nepiederošām personām.
Personām, par kuru Sodu reģistrā būs ievadītas ziņas, ir tiesības pieprasīt, lai par viņu Sodu reģistrā iekļautās ziņas būtu precīzas. Ja Sodu reģistrā iekļautās ziņas ir neprecīzas, personai un valsts iestādēm, iesniedzot oficiālus dokumentus, ir tiesības prasīt, lai datu bāzē tiktu izdarītas attiecīgas korekcijas vai arī neprecīzās ziņas tiktu anulētas.
Pēc noteiktā laika Sodu reģistrā par personu iekļautās ziņas Sodu reģistrā tiks pārvietotas no aktīvā faila uz arhīva failu. Šo ziņu pārvietošanas termiņš ir atkarīgs no notiesātās personas sodāmības dzēšanas Krimināllikumā noteiktā laika.
No arhīva faila ziņas tiek izsniegtas tikai tiesībaizsardzības iestādēm vai citām valsts iestādēm ar likumu uzlikto pienākumu izpildei.
Tiesām un izziņas iestādēm jāziņo Sodu reģistram, ja viņu rīcībā ir informācija par to, ka persona ir krimināli sodīta, bet Sodu reģistrā ziņas par noziedzīga nodarījuma izdarīšanu, kuras apliecinātu sodāmības faktu, nav atrodamas.
4.2. Administratīvo sodu datnes izveide
Informācija par personām, kuras sodītas par administratīva pārkāpuma izdarīšanu ievadīta Sodu reģistrā atsevišķā datnē šādu apsvērumu pēc:
- ja Sodu reģistrā vienkopus ievadīt informāciju gan par tām personām, kuras izdarījušas administratīvos pārkāpumus, gan par tām, kuras sodītas par noziedzīga nodarījuma izdarīšanu, tad, ņemot vērā šī informācijas masīva lielos apjomus, Sodu reģistrs būs ļoti noslogots. Tā rezultātā mazināsies visas informācijas sistēmas ātrdarbība;
- nav iespējams izstrādāt vienotus informācijas sākotnējos nesējus, kuri tiktu aizpildīti gan par personām, kuras notiesātas par noziedzīga nodarījuma izdarīšanu, gan par personām, kuras sodītas par administratīva pārkāpuma izdarīšanu;
- kriminālai sodāmībai un atbildībai par administratīvā pārkāpuma izdarīšanu ir atšķirīgas juridiskās sekas.
Informācijas sistēmā uzkrās datus tikai par personām, kuras sodītas par Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā noteiktiem pārkāpumiem un par kuru izdarīšanu sastādīts administratīvais protokols. Ņemot vērā informācijas ievērojamo apjomu, prioritāri Sodu reģistrā iekļaus datus par administratīvajiem pārkāpumiem par kuru atkārtotu izdarīšanu draud kriminālatbildība, kā arī tie administratīvie pārkāpumi, ar kuriem tiek nodarīts lielāks kaitējums.
Šajā informācijas sistēmā uzkrās arī informāciju par juridiskām personām piemērotiem administratīvajiem sodiem.
Arī pie administratīvās atbildības sauktajām un sodītajām personām ir tiesības no Sodu reģistra saņemt izziņu par to, kāda informācija par personu ir Sodu reģistrā. Gadījumā, ja Sodu reģistrā iekļautās ziņas ir neprecīzas, personai un valsts iestādēm, iesniedzot oficiālus dokumentus, ir tiesības pieprasīt, lai datu bāzē tiktu izdarītas attiecīgas korekcijas vai arī nepareizās ziņas anulētu.
Rekvizīti, kuri jāiekļauj Sodu reģistrā par fizisko (juridisko) personu, kura sodīta administratīvi
Par fizisko (juridisko) personu, kurai par administratīvo pārkāpumu piemērots kāds no administratīvajiem sodiem, Sodu reģistrā jāiekļauj šādas ziņas:
- administratīvi sodītās personas vārds, uzvārds, personas kods (par juridisku personu - juridiskās personas uzņēmējdarbības veids, juridiskās personas nosaukums, juridiskās personas adrese, reģistrācijas numurs);
- lēmumu taisījušās tiesas vai administratīvo lietu izskatīt pilnvarotās iestādes nosaukums;
- amatpersonas vārds, uzvārds, amats, kura piemērojusi administratīvo sodu;
- administratīvā lēmuma pieņemšanas datums;
- administratīvā pārkāpuma lietas numurs;
- administratīvā pārkāpuma pants, zīme un punkts, uz kura pamata pieņemts lēmums;
- piemērotā administratīvā soda veids un mērs;
- ziņas par sodu saskaitīšanu (Latvijas APK 35.pants);
- soda izpildes datums u.c.
4.2.1. Administratīvo sodu uzskaites
izveides tehniskais risinājums
Paredz saglabāt esošās specifiskās informācijas sistēmas visās administratīvo sodu uzskaites sistēmās iesaistītajās iestādēs, nepieciešamības gadījumā veicot atsevišķu to bloku modifikācijas, lai panāktu vienotu sodu pamata datu glabāšanas formātu. Administratīvo sodu reģistra informācijas sistēma ir tikai loģisks savienojošs bloks, kurš pieprasījumu ceļā saņemtu informāciju no visām iestāžu specifiskajām sistēmām, respektīvi, Sodu reģistra informācijas sistēmas datu bāzē netiktu dublēti sodu dati, kas rodas sodus uzliekošajās iestādēs. Tehniskais darbs aprobežojas ar centrālās programmatūras izveidi, iestāžu sistēmu modifikācijām un pieslēgumu organizēšanu starp centrālo Sodu reģistra informācijas sistēmu un iestāžu lokālajām sistēmām. Šim nolūkam nepieciešami tiešsaistes sakari, tātad jāizmanto VNDPT pakalpojumi, tas savukārt nozīmē, ka nepieciešams paplašināt VNDPT un ieviest jaunus pieslēguma punktus. Sistēmas attēlojums dots shēmā.
Decentralizētā administratīvo sodu datne
Aprakstītā varianta priekšrocības un trūkumi
Sodu reģistra turētājam jānodrošina ne tikai elektronisko datu, bet arī manuālo dokumentu glabāšana. Tas izskaidrojams ar to, ka pašreiz Latvijā vēl nav likuma par elektronisko dokumentu juridisko spēku. Tādēļ, lai sniegtu izziņas ieinteresētajām iestādēm un personām, par pamatu būs jāizmanto sodus uzliekošo iestāžu iesūtītie dokumenti. Šis faktors būtiski pazemina plānojamās sistēmas efektivitāti un apgrūtina tās ieviešanu.
Jāatzīmē, ka realizācija nav iedomājama bez normatīvo aktu sakārtošanas Sodu uzskaites sistēmas jomā. Šī pasākuma ietvaros nepieciešams izstrādāt un apstiprināt normatīvos aktus par Sodu reģistra tiesībām un pienākumiem, aktus, kuri noteiktu uzlikto sodu reģistrāciju vienotajā Sodu reģistra sistēmā un virkni citu dokumentu.
Varianta priekšrocības:
- nav jāmaina iestāžu izstrādātās vietējās programmsistēmas, nepieciešamības gadījumā jāmodificē vai jāpapildina tikai atsevišķi bloki;
- Sodu reģistra turētājam jāapkalpo tikai centrālā programmatūra un šī projekta ietvaros VNDPT paplašināšana attiecas tikai uz sakaru kanālu organizēšanu starp reģistru un institūciju centriem.
Varianta trūkumi:
- šāds administratīvo pārkāpumu uzskaites modelis ir praktiski nesavienojams ar centralizēto kriminālsodu uzskaites modeli;
- kopumā palielinās darba apjoms un izmaksas, kas nepieciešamas sistēmas izstrādei un ieviešanai;
- sistēmas uzturēšanu veic katra iestāde atsevišķi, kā rezultātā palielinās sistēmas ekspluatācijas izmaksas;
- attīstoties informācijas tehnoloģijām un sakariem, ar laiku tāpat šī uzskaite jācentralizē;
- tā kā iestādēs ir dažādas administratīvo sodu uzskaites sistēmas, nav iespējams veikt pietiekamu datu kvalitātes kontroli.
4.3. Ziņu izsniegšana no Sodu reģistra
Ziņu izsniegšanu no Sodu reģistra var organizēt divos veidos:
- tiešsaistes datu pārraides režīmā (ja iestāde pieslēgta VNDP tīklam un iestādei informācija no Sodu reģistra nepieciešama tai uzlikto uzdevumu izpildei);
- pa pastu vai personīgi ierodoties Sodu reģistrā;
- pa telefonu (tiesībaizsardzības iestādēm).
Fiziskām un juridiskām personām (izņemot tiesībaizsardzības iestādēm) no reģistra izziņas iespējams saņemt šādā kārtībā:
- persona, kurai nepieciešama izziņa no Sodu reģistra iesniedz iesniegumu vai nu valsts policijas nodaļai vai arī vietējā pašvaldībā amatpersonai, kura ir atbildīga par dzīves vietas reģistrācijas jautājuma kārtošanu. Persona nomaksā noteikto maksu par izziņu un samaksā divu pastmarku vērtību (iekšzemes pastam). Iesniegumu pa pastu nosūtīta Sodu reģistram. Sodu reģistrs sagatavo izziņu par iesniegumā norādīto personu un nosūta iestādei, no kuras Sodu reģistrs saņēma šādu pieprasījumu. Persona, uzrādot personu apliecinošus dokumentus, saņem izziņu iestādē, kurā iesniedza iesniegumu;
- personas datu aizsardzības nolūkā informāciju no Sodu reģistra izsniedz pieprasītājam vai uz notariāli apliecinātas pilnvaras pamata to varēs saņemt arī cita persona.
Tiesībaizsardzības iestādes un valsts iestādes tām uzlikto pienākumu veikšanai izziņas vai izrakstus no Sodu reģistra saņem bez maksas.
Sodu reģistrs izsniedz fiziskām personām izziņas valsts valodā vai pēc vienošanās ar izziņas pieprasītāju - angļu vai krievu valodā (kā maksas pakalpojumu). Par šāda pakalpojuma sniegšanu Sodu reģistram ir tiesības pieprasīt papildus maksu apmērā, kādā to noteiks attiecīgās institūcijas apstiprinātie normatīvie akti.
No Sodu reģistra neizsniedz izziņas fiziskām personām par personu, kuras meklēšanu ir izziņojusi kāda no tiesībaizsardzības iestādēm.
5. Sodu reģistra izveides aptuvenās izmaksas
Sodu reģistra izveidi paredzēts īstenot pakāpeniski kā ilgtermiņa projektu. Tā ka reģistra izveide aptver vairāk nekā piecus simtus valsts un pašvaldību iestāžu, reģistra izveidošanas un uzturēšanas finansiālā aprēķina detalizētai izstrādāšanai būs nepieciešams veikt visu šo iestāžu anketēšanu par to rīcībā esošās tehnikas un to jaudu palielināšanai nepieciešamajām izmaksām.
Šī projekta realizācijai katrā resorā atsevišķi jāiegādājas Informācijas sistēmu uzturēšanas un realizācijas tehniskie līdzekļi (datu bāzu serveri, programmnodrošinājums utt.) vai arī jāpalielina esošo jauda, bez tam katram atsevišķi jāpiesaista informācijas tehnoloģiju speciālisti programmnodrošinājuma izstrādei, personāla apmācībai, kā arī turpmākai ekspluatācijai un uzturēšanai.
Nr. | Pasākuma nosaukums | GADI | KOPĀ | |||||
2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | (Ls): | ||
1. | Kriminālsodu esošā | 40 800 | 40 800 | 40 800 | 30 600 | 153 000 | ||
informācijas masīva pilna | ||||||||
datorizēšana (operatoru darba | ||||||||
apmaksa) | ||||||||
2. | Administratīvo pārkāpumu | 30 680 | 30 680 | 30 680 | 92 040 | |||
informācijas masīva izveide | ||||||||
3. | Darba staciju iegāde un | 500 000 | 500 000 | 500 000 | 500 000 | 500 000 | 500 000 | 3 000 000 |
lokālo tīklu izveide ** | ||||||||
4. | Centrālā SR DB servera | 40 000 | 25 000 | 25 000 | 90 000 | |||
jaudas palielināšana | ||||||||
4.1. | Resoru esošo DB serveru | 10 000 | 10 000 | 10 000 | 10 000 | 10 000 | 10 000 | 60 000 |
jaudas palielināšana | ||||||||
5. | ORACLE datu bāze vadības | 24 400 | 24 400 | 24 400 | 24 400 | 24 400 | 24 400 | 146 400 |
sistēma (servera un lietotāju | ||||||||
licences) | ||||||||
5.1. | Resoru esošo DB servera un | 20 000 | 20 000 | 20 000 | 20 000 | 20 000 | 20 000 | 120 000 |
lietotāju licenču iegāde | ||||||||
6. | SR informācijas sistēmas | 50 000 | 20 000 | 70 000 | ||||
izveides projekta izstrāde | ||||||||
7. | SR informācijas sistēmas DB | 20 000 | 40 000 | 40 000 | 100 000 | |||
izveide un programmnodroši- | ||||||||
nājuma izstrāde | ||||||||
7.1. | Resoru esošo IS programm- | 10 000 | 15 000 | 15 000 | 40 000 | |||
nodrošinājuma pielāgošana | ||||||||
SR prasībām | ||||||||
8. | Personāla apmācība darbam | 30 000 | 30 000 | 40 000 | 40 000 | 50 000 | 190 000 | |
ar SR informācijas sistēmu | ||||||||
8.1. | Resoru - SR veidotāju | 5 000 | 5 000 | 5 000 | 5 000 | 5 000 | 25 000 | |
personāla apmācība darbam | ||||||||
ar SR informācijas sistēmu | ||||||||
9. | Instalācijas un sākumkon- | 15 000 | 15 000 | 15 000 | 15 000 | 15 000 | 15 000 | 90 000 |
figurācijas izmaksas IS | ||||||||
programmnodrošinājumam | ||||||||
9.1. | Instalācijas un sākumkon- | 2 000 | 2 000 | 2 000 | 2 000 | 2 000 | 2 000 | 12 000 |
figurācijas izmaksas IS | ||||||||
programmnodrošinājumam | ||||||||
resoros - SR veidotājos | ||||||||
KOPĀ (Ls): | 767 200 | 777 880 | 767 880 | 677 680 | 626 400 | 571 400 | 4 188 440 |
** Summu par lokālo datoru tīklu un darba staciju iegādi, kas paredzēta visām valsts pārvaldes iestādēm - SR veidotājām (Valsts policija, prokuratūras, tiesas, pašvaldības, Valsts darba inspekcija Valsts vides pārvalde, Jūras vides pārvalde u.c.) iespējams samazināt pēc detalizētas situācijas analīzes iestādēs, ja pieņem, ka iestādes jau ir datorizētas. Pašlaik nav precīzu ziņu par iestāžu nodrošinājumu ar datortehniku, bet kā liecina anketēšanas rezultātā no iestādēm saņemtās ziņas, informācijas uzkrāšana vairumā iestāžu notiek papīra tehnoloģijas veidā
6. Nepieciešamo normatīvo aktu projektu apraksts
6.1. Likumprojekts "Sodu reģistra likums". Likumprojektā tiks noteikts Sodu reģistra datu operators un sistēmas pārzinis, mērķis, uzdevumi, Sodu reģistra saturs, Sodu reģistrā noteikto ziņu iekļaušanas, apstrādes kārtība, izsniegtās izziņas saturs, ziņu izsniegšanas kārtība, Sodu reģistrā iekļauto ziņu izslēgšanas kārtība, kā arī uzraudzība par Sodu reģistra ziņu apstrādi, maksu par izziņas saņemšanu no Sodu reģistra u.c.
6.2. Ministru kabineta noteikumu projekts "Par Sodu reģistrā personas izziņā ierakstāmo datu izsniegšanas veidlapu apstiprināšanu". Noteikumu projektā tiks apstiprināta vienota "Izziņa Sodu reģistram par krimināllietā pieņemto lēmumu", vienota "Izziņa Sodu reģistram par administratīvā lietā pieņemto lēmumu"(attiecībā uz fizisko personu), "Izziņa Sodu reģistram par administratīvā lietā pieņemto lēmumu"(attiecībā uz juridisko personu), kārtība, kādā Sodu reģistrs saņems ziņas no Valsts prezidenta Apžēlošanas dienesta un citām iestādēm.
6.3. Likumprojekts "Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā." Likumprojekts noteiks personas atbildību par nepamatotu ziņu pieprasīšanu no valsts reģistriem, atbildību par saņemto ziņu no valsts reģistriem izmantošanu neparedzētam mērķim, grozījumus administratīvajā lietvedībā (administratīvā protokola saturs u.c.).
6.4. Ministru kabineta noteikumu projekts "Ziņu no Soda reģistra izsniegšanas kārtība". Noteikumi noteiks detalizētāku kārtību, kādā saņemamas izziņas no Sodu reģistra, apstiprinās pieprasījuma veidlapas.
6.5. Grozījumi likumā "Par nodokļiem un nodevām".
Pielikumā:
1. Iestāžu, kuras tiesīgas uzlikt personām administratīvos sodus, saraksts uz 19 lapām.
2. Kopsavilkums par atsevišķiem resoriem (sastādīto administratīvo protokolu skaits; uzliktais naudas sods Ls; iekasētais naudas sods Ls) uz 2 lapām.
Darba grupas vadītājs R. Bluķis
Turpinājums - 24.lpp.
1. pielikums
Iestāžu, kuras saskaņā ar Latvijas APK XVII nodaļu
tiesīgas dokumentēt administratīvos pārkāpumus,
saraksts
Nr. p/k | Iestādes nosaukums | APK pants | Resors |
1. | Administratīvās komisijas | 210 | Pašvaldības |
2. | Rajonu padomju, pilsētu domju un pagastu padomju | 2111 | Pašvaldības |
priekšsēdētāji, viņu vietnieki un izpilddirektori | |||
3. | Institūcijas (amatpersonas), kas realizē kontroli pār | 2112 | Pašvaldības |
pašvaldību domju (padomju) izdoto saistošo noteikumu | |||
ievērošanu | |||
4. | Rajonu (pilsētu) tiesu tiesneši | 213 | Tieslietu min. |
5. | Valsts policijas iestādes | 214 | IeM |
6. | Pašvaldības policija | 2141 | Pašvaldības |
7. | Valsts ugunsdrošības uzraudzības iestādes | 215 | IeM |
8. | Valsts ieņēmumu dienesta iestādes | 2151 | Finansu min. |
9. | Valsts darba inspekcija | 2153 | Labkl. min. |
10. | Tirdzniecības uzraudzības valsts komiteja | 2154 | Ekon. min. |
11. | Akcizēto preču pārvalde | 2155 | Finansu min. |
12. | Valsts statistikas komitejas iestādes | 2156 | CSP |
13. | Valsts sociālās apdrošināšanas fonda nodokļu kontroles | ||
iestādes | 2157 | Labklājības min. | |
14. | Konkurences padome | 2158 | |
15. | Dzelzceļa transporta institūcijas | 216. | Satiksmes min. |
16. | Jūras un upju transporta institūcijas | 217. | Satiksmes min. |
17. | Civilās aviācijas institūcijas | 220. | Satiksmes min. |
18. | Transporta valsts kontroles iestādes | 221 | Satiksmes min. |
19. | Valsts ceļu dienesta iestādes | 2211 | Satiksmes min. |
20. | Ceļu satiksmes drošības iestādes | 2212 | Satiksmes min. |
21. | Satiksmes birojs | 2213 | Finansu min. |
22. | Valsts energokontroles iestādes | 2232 | |
23. | Muitas iestādes | 226 | Finansu min. |
24. | Robežsardze | 2261 | IeM |
25. | Institūcijas, kas realizē Valsts sanitāro uzraudzību | 228 | Labkl.min. |
26. | Medicīniskās aprūpes un darbspējas ekspertīzes kvalitātes | 2281 | Labkl. min. |
kontroles inspekcija | |||
27. | Farmācijas inspekcija | 2282 | Labkl. min. |
28. | Valsts veterinārā dienesta iestādes | 230 | Zemkop. min. |
29. | Lauksaimniecības produkcijas kvalitātes valsts uzraudzības | ||
iestādes | 2301 | Zemkop. min. | |
30. | Sēklu kvalitātes valsts uzraudzības iestādes | 2302 | Zemkop. min. |
31. | Ciltsdarba noteikumu ievērošanas valstī kontroles un | 2303 | Zemkop. min. |
uzraudzības iestādes | |||
32. | Valsts labības inspekcija | 2304 | Zemkop. min. |
33. | Augu aizsardzības valsts iestādes | 2305 | Zemkop. min. |
34. | Meliorācijas sistēmu un būvju valsts kontroles un uzraudzības | 2306 | Zemkop. min. |
iestādes | |||
35. | Valsts augu šķirņu salīdzināšanas centrs | 2307 | Zemkop. min. |
36. | Sanitārā robežinspekcija | 2309 | Zemkop. min. |
37. | Vides aizsardzības valsts iestādes | 231 | Vides aiz. min. |
38. | Valsts kultūras pieminekļu aizsardzības inspekcija | 2311 | Kultūras min. |
39. | Valsts būvinspekcija | 2312 | |
40. | Valsts meža dienesta amatpersonas | 233 | Zemkop. min. |
41. | Institūcijas, kas realizē uzraudzību pār medību noteikumu | 234 | Zemkop. min. |
ievērošanu | |||
42. | Sakaru institūcijas | 235 | Satiksmes min. |
43. | Zemkopības ministrijas valsts tehn. uzraudzības iestādes | 236 | Zemkop. min. |
44. | Valsts proves uzraudzības inspekcija | 2361 | Finansu min. |
45. | Latvijas nacionālā arhīva fonda Valsts uzraudzības iestādes | 2362 | |
46. | Latvijas Republikas Valsts valodas inspekcija | 2363 | Tieslietu min. |
47. | Valsts kontrole | 2364 | |
48. | Valsts kase | 2365 | Finansu min. |
49. | Valsts metroloģiskā inspekcija | 2366 | Vides aiz. min. |
50. | Vērtspapīru tirgus komisija | 2367 | Finansu min. |
51. | Finansu ministrijas Izložu un azartspēļu uzraudzības | ||
inspekcija | 2368 | Finansu min. |
IESTĀŽU, KURAS TIESĪGAS PERSONĀM UZLIKT ADMINISTRATĪVOS SODUS, SARAKSTS
(sarakstā nav to iestāžu, kuras līdz 02.08.99 neatsūtīja anketas)
Resors | Iestāde | Adrese | Telefons | Fakss | ||
Centrālā | ||||||
statistikas | ||||||
pārvalde | ||||||
Centrālā | ||||||
statistikas | ||||||
pārvalde | ||||||
LR Centrālā statistikas pārvalde | Lāčplēša iela 1, Rīga | 7-366850 | 7-830137 | |||
Aizkraukles rajona statistikas nodaļa | Aizkraukle, | |||||
Lāčplēša ielā 4 | 51-22274 | |||||
Alūksnes rajona statistikas nodaļa | Alūksne, Pils ielā 68 | 43-22073 | ||||
Balvu rajona statistikas nodaļa | Alūksne, | |||||
Bērzpils ielā 1a | 45-22595 | |||||
Bauskas rajona statistikas nodaļa | Bauska, Uzvaras ielā 6 | 39-24774 | ||||
Cēsu rajona statistikas nodaļa | Cēsis, | |||||
Kr.Valdemāra ielā 2 | 41-23948 | |||||
Daugavpils pilsētas un rajona | 18. Novembra iela 105, | |||||
statistikas nodaļa | Daugavpils, LV - 5464 | 54-37418 | ||||
Dobeles rajona statistikas nodaļa | Daugavpils, | |||||
Viestura ielā 12a | 37-21060 | |||||
Gulbenes rajona statistikas nodaļa | Gulbene, Ābeļu ielā 2 | 44-23804 | ||||
Jēkabpils rajona statistikas nodaļa | Jēkabpils, | |||||
Draudzības aleja 9 | 52-31241 | |||||
Jelgavas pilsētas un rajona | ||||||
statistikas nodaļa | Jelgava, Pasta ielā 43 | 30-24974 | ||||
Jūrmalas pilsētas statistikas nodaļa | Jūrmala, | |||||
Dubultu prospekts 11 | 760247 | |||||
Krāslavas rajona statistikas nodaļa | Krāslava, Skolas ielā 7a | 56-23062 | ||||
Kuldīgas rajona statistikas nodaļa | Kuldīga, Policijas ielā 8 | 33-24686 | ||||
Liepājas pilsētas un rajona | Klaipēdas iela 19/21, | |||||
statistikas nodaļa | Liepāja, LV -3401 | 34-36814 | ||||
Limbažu rajona statistikas nodaļa | Limbaži, Rīgas iela 16 | 40-21986 | ||||
Ogres rajona statistikas nodaļa | Ogre, Mālkalnes ielā 1a | 50-22197 | ||||
Ludzas rajona statistikas nodaļa | Ludza, 1.maija ielā 16 | 57-22142 | ||||
Madonas rajona statistikas nodaļa | Madona, | |||||
Saieta laukums 1-409 | 48-21149 | |||||
Rīgas rajona rajona statistikas nodaļa | Rīga,Lāčplēša ielā 24 | 282561 | ||||
Rēzeknes pilsētas un rajona | Dārzu iela 7a, Rēzekne, | |||||
statistikas nodaļa | LV - 4600 | 46-22954 | ||||
Saldus rajona statistikas nodaļa | Saldus, Tūristu ielā 1 | 38-23316 | ||||
Talsu rajona statistikas nodaļa | Talsi, Ezera laukumā 2 | 32-22746 | ||||
Tukuma rajona statistikas nodaļa | Tukums, | |||||
Tidaholmas ielā 3 | 31-23513 | |||||
Valkas rajona statistikas nodaļa | Valka, Raiņa ielā 25 | 47-24735 | ||||
Valmieras rajona statistikas nodaļa | Meža iela 7, Valmiera, | |||||
LV - 4201 | 42-23549 | |||||
Ventspils pilsētas un rajona | Užavas iela 8, Ventspils, | |||||
statistikas nodaļa | LV - 3601 | 36-22837 | ||||
Ekonomikas | ||||||
ministrija | ||||||
Konku- | Konkurences padome | 7-282865 | 7-242141 | |||
rences | ||||||
padome | ||||||
Patēr.ties. | Patērētāju tiesību aizsardzības centrs | Elizabetas iela 41/43, | ||||
aizsardz. | Rīga , LV - 1010 | 7-280373 | 7-338024 | |||
centrs | ||||||
Finansu | ||||||
ministrija | ||||||
Inspekcija | ||||||
Akcizēto preču pārvalde | Smilšu iela 4, Rīga, | |||||
LV - 1050 | 7-223090 | 7-227645 | ||||
Izložu un azartspēļu uzraudzības | Smilšu iela 1, Rīga, | |||||
inspekcija | LV - 1050 | 7-094333 | 7-221572 | |||
LR Satiksmes birojs | Lomonosova iela 9, | |||||
Rīga, LV - 1019 | 7-241822 | 7-241862 | ||||
Noguldījumu garantiju fonda | Smilšu iela 1, Rīga, | |||||
pārvalde | LV - 1919 | 7-195579 | 7-195573 | |||
Valsts proves uzraudzības inspekcija | Teātra iela 9, Rīga, |
LV - 1050 | 7-210009 | 7-210009 | |||
Turpmāk - vēl "Latvijas Vēstneša" normatīvo aktu virsredaktores Ausma Aldermane, Dace Bebre |