Runa simpozija “Izaicinājums ASV? – Izaicinājums Eiropai!” paneļdiskusijā “ES kā otrs nozīmīgākais spēlētājs globālajā ārēnā”
Sv.Gallena universitātē Šveicē 1.decembrī:
Ekselences! Dāmas un
kungi!
Es priecājos, ka varu uzrunāt tik ievērojamu un dažādu
auditoriju, kur ir pārstāvēti lēmumu pieņēmēji, profesionāļi,
mācību spēki un studenti. Tā kā es 33 gadus lasīju lekcijas
Monreālas universitātē, šajā akadēmiskajā vidē jūtos ļoti
labi.
Jūs visi šodien esat sprieduši par to, vai Eiropas Savienību var
uzskatīt par otru nozīmīgāko spēlētāju pasaules politikā,
pamatojoties uz pieņēmumu, ka Amerikas Savienotās Valstis ir
vienīgā palikusī lielvalsts šajā laikā pēc aukstā kara beigām,
vismaz militārā ziņā.
Vispirms jāatzīmē, ka šodienas Eiropa ir pilnīgi citāda nekā tā,
kurā mēs dzīvojām tikai pirms piecpadsmit gadiem, kad mūsu
kontinents vēl bija sadalīts, un tā rietumos atradās brīvas,
demokrātiskas un plaukstošas valstis, bet tā austrumos bija
apspiestas, totalitāras un nabadzīgas valstis. Mana valsts
Latvija bija burtiski izdzēsta no Eiropas kartes kopš Otrā
pasaules kara.
Eiropa bija sadalīta ietekmes sfērās kopš bēdīgi slavenā
1939.gada līguma starp diviem totalitāriem diktatoriem Hitleru un
Staļinu par to, kā savā starpā sadalīt kontinentu. Sabiedroto
piekāpības dēļ, saduroties ar staļinisko Padomju Savienību un tās
prasībām, Eiropu sadalīja dzelzs priekškars. Tā palika sadalīta
daudzus gadu desmitus, un tikai pēc bijušās Padomju Savienības
sabrukuma agrākajām nebrīvajām Eiropas valstīm bija iespējams
sākt iet savu ceļu, vispirms – nodrošināt savu suverenitāti un
brīvību un atjaunot demokrātiju, bet pēc tam, kas ir ļoti
būtiski, – sākt dialogu un sadarbību ar pārējām Eiropas
valstīm.
Dzelzs priekškars nebija tikai Berlīnes mūris, dzeloņstieples,
suņi un sargposteņi gar visām Padomju Savienības un tās
satelītvalstu robežām. Dzelzs priekškars tika izveidots, lai
nepieļautu ideju un informācijas plūsmu. Es domāju, ka tā ir
siena, ko mēs vēlamies nojaukt tagad. Mums ir jārada jaunas
atklāsmes, un debatēm ir jābagātina mūs, pat ja sākotnēji mums ne
vienmēr ir vienāda nostāja un mēs sākam debatēt no atšķirīgām
premisām.
Mums ir jāpārdomā, no kurienes Eiropa nāk un kurp tā dodas. Kādu
mēs iedomājamies un paredzam šī kontinenta nākotni, kāda būs visu
mūsu kontinenta valstu nākotne? Ir pagājis vairāk nekā gads kopš
vislielākās ES paplašināšanās, kādu tā pieredzējusi savā
vēsturē.
Mākslīgās barjeras un iedalījuma līnijas, kas sašķēla kontinentu
Austrumeiropā un Rietumeiropā, beidzot ir auzvāktas. Šī pēdējā ES
paplašināšanās ir nozīmīgs solis, kas izlaboja vēsturisko
netaisnību, kuras rezultātā Viduseiropas un Austrumeiropas
valstis desmitiem gadu atradās pakļautībā. Tagad pirmo reizi tās
vēsturē Eiropa kļūst par vienotu kontinentu, nevis izmantojot
spēku un bruņotu iebrukumu, kā tas bija iepriekšējos gadsimtos,
bet gan pēc savas brīvas gribas. Pirmo reizi Austrumeiropas un
Rietumeiropas valstis var sadarboties kā vienlīdzīgi partneri
paplašinātā brīvu un demokrātisku valstu saimē. Tagad mūsu
uzdevums ir apvienot Eiropu, un tas attiecas ne tikai uz
administratīvajām struktūrām un ekonomiskās sadarbības līgumiem,
ne tikai uz visu to, kas vēlas stāvēt zem zvaigžņotā Eiropas
karoga, bet uz kopīgo politisko gribu, kas savukārt nozīmē arī
izveidot kopīgu vīziju par to, kas ir Eiropa.
Es uzskatu, ka galvenais, kas mums Eiropā ir kopīgs, ir Eiropas
vērtības. Cieņa pret katru vīrieti, sievieti un bērnu ir Eiropas
vērtību pamatā. To papildina atziņa, ka cilvēks spēj
pilnveidoties. Katram cilvēkam piemīt spējas, ko var attīstīt un
pilnveidot, lai viņš nebūtu tikai utilitāras funkcijas izpildošs
sīks gariņš tirgus ekonomikas mašinērijā, kas ir tikai preču
patērētājs vai pārdevējs, bet lai viņš būtu arī daļa no
sabiedrības – sabiedrības, kas ir kulturāla un izglītota un kas
sastāv no cilvēkiem, kuri sevi uzskata par brāļiem un māsām zem
saules.
Tāda ir sabiedrība, kurai mēs Latvijā esam pievienojušies kā
latvieši un kā eiropieši.
Eiropas Savienības dibināšanas dokumenta 6.pantā ir skaidri
deklarēts, ka:
“Savienība ir dibināta uz tādiem
principiem kā brīvība, demokrātija, cilvēktiesību un pamatbrīvību
un tiesiskuma ievērošana, principiem, kas ir kopīgi visām
dalībvalstīm.”
Jaunā Eiropas konstitūcija, ko diemžēl vēlētāji Francijā un
Nīderlandē noraidīja, ir papildināta ar tādiem terminiem kā
plurālisms, tolerance, taisnīgums, solidaritāte un
nediskriminācija.
Es esmu pārliecināta, ka pat tie, kas balsoja pret Eiropas
konstitūciju, atzīst šīs pamatvērtības, kas ir eiropiešu
21.gadsimta politiskās kultūras pašā pamatā.
Ekselences! Dāmas un kungi!
Balstoties uz šīm kopīgajām Eiropas vērtībām, Eiropas Savienības
pamatlicēji izveidoja ekonomisko pamatu sadarbības
nostiprināšanai. Šodien ES ir izveidojusi vienotu tirgu un
kļuvusi par nozīmīgu pasaules tirdzniecības spēku, kaut gan ir
jāatzīst, ka ASV vēl pārspēj ES attiecībā uz kopējo iekšzemes
kopproduktu un iekšzemes kopproduktu, rēķinot uz vienu
iedzīvotāju. Dažu pēdējo desmitgažu laikā ES vecākās dalībvalstis
ir sasniegušas visaugstāko dzīves līmeni pasaulē.
Tieši šo Eiropas vērtību stingrā ievērošana, ieskaitot brīva
tirgus ekonomiku un godīgu konkurenci, sekmēja Rietumeiropas
izaugsmi un attīstību, un tas pamudināja Viduseiropas un
Austrumeiropas valstis izteikt vēlēšanos kļūt par ES un NATO
dalībvalstīm.
Tomēr mums tagad ir pareizi jāsaprot paradokss, ka ES ievērojamie
sasniegumi ir padarījuši eiropiešus par savu panākumu upuriem.
Eiropas Savienības vecākās dalībvalstis ir izveidojušas dāsnas
sociālā atbalsta sistēmas, kuru uzturēšana ir ļoti dārga un ko
nebūs iespējams saglabāt ilgtermiņā, sevišķi ja Eiropā
saglabāsies zema dzimstība un dažos gadījumos pat iedzīvotāju
skaita mazināšanās, un ja proporcionāli turpinās pieaugt
pensionāru skaits, kā tas notiek tagad.
Pa to laiku ES izjūt arvien sīvāku konkurenci no ārpuses. Ļoti
augstā samaksa par darbu, ko arodbiedrības ir panākušas saviem
strādniekiem Rietumeiropā, liek ražotājiem pārcelt ražošanu uz
Ķīnu, Indiju, Brazīliju un citām valstīm, kur darba algas ir
daudz zemākas. Nepietiekami elastīgs darba tirgus, kā arī
sarežgītie vides aizsardzības noteikumi un pārāk augstie nodokļi
arī izspiež uzņēmumus no ES vecākajām dalībvalstīm. Tā rezultātā
ir augsts bezdarba līmenis, ierobežota ekonomiskā izaugsme,
sasprindzinātas sociālās un veselības aizsardzības sistēmas un
pieaugoša neapmierinātība ES pilsoņu vidū. Dažās valstīs, tādās
kā Itālija, ir visaptveroša ekonomiskā lejupslīde.
Ir skaidrs, ka Eiropai būs jāveic daži sāpīgi pasākumi, lai
sasniegtu Lisabonas stratēģijā nospraustos mērķus panākt, lai
Eiropa kļūtu par globālu spēlētāju ekonomikā un starptautiskajā
politikā. Es uzskatu, ka ir jāsaglabā brīva tirgus ekonomikas
pamatprincipi; ka ES 25 dalībvalstīs ir jāievēro brīva cilvēku,
preču un pakalpojumu kustība. Sociālais līgums dažās valstīs ir
radījis nepieņemamas barjeras šiem brīva tirgus ekonomikas
principiem. Ir jāatrod kopīga valoda, neapdraudot sociāli
orientētos ieguvumus, ar ko lepojas vairākās valstīs, tādās kā
Francija, Vācija un Zviedrija.
Es domāju, ka vispārēja nedrošības sajūta un neapmierinātība ir
izskaidrojums tam, kāpēc daudzi vēlētāji Francijā un Nīderlandē
balsoja pret jauno ES konstitūciju. Viņi jūt, ka Eiropa nedod to,
ko no tās sagaida. Eiropa faktiski ir nonākusi krīzes stāvoklī,
ko, kā mēs visi zinām, var interpretēt divējādi. Viena
interpretācija ir “briesmas”, bet otra – “iespējas”.
Šajā ziņā desmit jaunu dalībvalstu uzņemšana, ņemot vērā, ka tur
algas un cenas ir vispār zemākas, var radīt nepieciešamo stimulu,
lai Eiropa atgūtu savas konkurētspējas. Dažu pēdējo gadu laikā
mana valsts Latvija ir pieredzējusi vienu no visstraujākajiem
iekšzemes kopprodukta pieauguma tempiem visā Eiropas Savienībā.
Šogad Latvijai faktiski ir bijusi visstraujākā ekonomiskā
izaugsme ES 25 dalībvalstu starpā, kas ir 9,5 procenti.
Latvija pieredz strauju ekonomisko izaugsmi, jo tā atbalsta brīvu
tirgu atklātas konkurences apstākļos. Mēs atbalstām preču,
cilvēku un pakalpojumu brīvu kustību, kā arī brīvu un elastīgu
darba tirgu.
Likvidējot šķēršļus darbaspēka brīvai kustībai, tiks nodrošināta
vienlīdzības principu patiesa ievērošana Eiropas Savienībā. Mēs
uzskatām, ka ir nepieciešams atvieglot uzņēmumiem uzlikto
administratīvo slogu un radīt visiem uzņēmumiem biznesa
attīstībai draudzīgu vidi, sevišķi maziem un vidējiem uzņēmumiem,
kas veido 99 procentus no visiem uzņēmumiem un nodrošina divas
trešdaļas no visām darbavietām Eiropā. Turklāt pakalpojumi dod
aptuveni 70 procentus no pievienotās vērtības Eiropas ekonomikā.
Šī iemesla dēļ Eiropas interesēs ir noslēgt līgumu par
pakalpojumu direktīvu, kas veicinātu dinamisku pakalpojumu
sektora attīstību un sekmētu Eiropas konkurētspējas
palielināšanos.
Kas attiecas uz nodokļu harmonizēšanu, es ļoti šaubos, vai
vienota uzņēmumu ienākuma nodokļa noteikšana varētu palielināt ES
konkurētspēju. Es uzskatu, ka nebūtu taisnīgi atņemt jaunajām
dalībvalstīm svarīgu stimulu ekonomiskās izaugsmes
sekmēšanai.
Otrkārt, ja mēs palielināsim šo nodokli, tad Latvija un ES kopumā
zaudēs investīcijas, kas aizplūdīs citur. Vai ES tas ir
nepieciešams, un vai tas varētu paaugstināt mūsu vispārējo
konkurētspēju? Runāsim par nodokļu harmonizāciju tad, kad visas
ES dalībvalstis būs vienlīdz stipras un kad ienākumi, rēķinot uz
vienu iedzīvotāju, vairs nebūs tik atšķirīgi bagātākajās un
nabadzīgākajās ES valstīs.
Ekselences! Dāmas un kungi!
Šajā jaunajā globalizācijas laikmetā visām Eiropas valstīm būs
jāsaduras ar daudziem jauniem nopietniem izaicinājumiem. To
starpā visnopietnākie ir vides piesārņošanas, slimību (dzīvnieku
un cilvēku) izplatīšanās, organizētā noziedzība un terorisms, kā
arī cilvēku tirdzniecība un seksa verdzība. Lielais pieprasījums
pēc seksa pakalpojumiem no klientiem bagātākajās rietumvalstīs
tiek apmierināts ar šo pakalpojumu piegādi no nabadzīgākajām
kaimiņvalstīm, un tā rezultātā notiek nelegāla tirdzniecība ar
cilvēku miesu, ko kontrolē starptautiski noziedzīgi grupējumi.
Lai atrisinātu šo nopietno problēmu, ir nepieciešams veikt
ierobežojošus pasākumus, kas būtu vērsti ne tikai pret
pakalpojumu piegādātājiem, bet arī pret to pieprasītājiem. Šīm
problēmām nav robežu, un tāpēc tās jārisina ciešā transnacionālā
sadarbībā.
Lai gan daudzi eiropieši vēlētos redzēt ES kā pretsvaru ASV
ekonomiskajam un militārajam spēkam, Latvijai ir stingra
pārliecība, ka ir jānostiprina Eiropas transatlantiskās
partnerattiecības ar Ameriku. Tā nav sentimentāla kaprīze, kuras
pamatā ir romantizēts vēstures redzējums. Tā ir vitāla
nepieciešamība, un tas ir mūsu kopīgās interesēs, sevišķi ja
vēlamies sekmīgi risināt tādas neatliekamas drošības problēmas kā
starptautiskais terorisms, organizētā noziedzība, masu
iznīcināšanas ieroču izplatīšana un reģionālo konfliktu
izplatīšanās. Eiropai un Amerikas Savienotajām Valstīm arī ir
jāsadarbojas, lai atrisinātu virkni citu neatliekamu problēmu,
ieskaitot nabadzību un bezdarbu, slimības un vides piesārņošanu.
Turklāt mums ir aktīvi jādarbojas, lai atbalstītu demokrātiju,
tiesiskumu un labu pārvaldību visā pasaulē.
Terorisms ir radījis pasaules demokrātiskajām valstīm jaunu
dilemmu: kā novērst iespējamos teroristu uzbrukumus un aizturēt
teroristus, kas dzīvo mūsu vidū, pārmērīgi neierobežojot mūsu
personisko brīvību? Kā lai atrisina pretrunu starp nepieciešamību
savākt izlūkošanas informāciju un izdarīt preventīvus arestus un
katra pilsoņa tiesībām uz privāto dzīvi un biedrošanās brīvību,
un katra cilvēka tiesībām, lai apcietinājumā pret viņu izturētos
humāni.
Mūsu brīvās un demokrātiskās sabiedrības ir attīstījušās gadsimtu
gaitā, pakāpeniski definējot galvenās vērtības, kas ir Rietumu
civilizācijas pamatā.
Terorisms, neatkarīgi no tā, kādu attaisnojumu varētu atrast
teroristu darbībai, nav sadursme starp civilizācijām. Viņu
darbība liecina par cilvēcības un civilizācijas trūkumu.
Civilizētā pasaule var ciest no nejaušiem un iepriekš
neparedzamiem uzbrukumiem, bet mēs nedrīkstam pieļaut tās
iznīcināšanu un nedrīkstam piekāpties teroristu priekšā, ļaujot
tiem izmantot vardarbīgas un neētiskas metodes. Pretējā gadījumā
mēs riskējam ar to, ka tiks izārdīta struktūra, kas satur kopā
mūsu demokrātiskās sabiedrības.
Mēs spēsim uzvarēt terorismu un pārvarēt citas 21.gadsimta
grūtības, ja Eiropa un Ziemeļamerika apvienos savus pūliņus un
veidos ciešas, transatlantiskās partnerattiecības, kas pēdējo
desmitgažu laikā jau ir pierādījušas savu nozīmību.
Kaut gan ir atsevišķi jautājumi – tādi kā karš Irākā, Kioto
protokola parakstīšana, Starptautiskās krimināltiesas
jurisdikcija –, par kuriem Eiropai un Amerikai ir atšķirīgi
viedokļi, šīs nesaskaņas nedrīkst mūs novirzīt no kopīgā kursa,
kuru esam nosprauduši, lai pasaulē nostiprinātu mieru un
drošību.
Vēl viens ļoti svarīgs jautājums ir Eiropas partnerattiecības ar
Krieviju. Mēs Latvijā esam ieinteresēti izveidot stipras
stratēģiskas partnerattiecības ar Krieviju, kuru pamatā ir kopīga
izpratne par vērtībām, uz kurām ir veidotas mūsu sabiedrības. Ja
mēs neatzīstam vienas un tās pašas vērtības, tad mums nevar būt
sekmīgu partnerattiecību.
Patiesas partnerattiecības ietver patiesu dialogu, kas ir
atklāts, godīgs, vaļsirdīgs un visaptverošs. Tam jābūt vērstam uz
domstarpību pārvarēšanu un savstarpējas sapratnes panākšanu. Šāds
dialogs nedrīkst kapitulēt vienas vai otras puses vēlmes priekšā
izvairīties no tādiem ļoti svarīgiem jautājumiem kā
cilvēktiesības, preses brīvība vai centieni veidot kopīgu
izpratni par pagātnes notikumiem.
Ekselences! Dāmas un kungi!
Neskatoties uz lielajām kultūras un valodu atšķirībām, Eiropas
iedzīvotājiem ir kopīgi mērķi izveidot stabilas, drošas un
plaukstošas sabiedrības.
Es esmu pārliecināta, ka mēs varam sasniegt šos mērķus un ka
nākamajos gados partnerattiecības starp mūsu valstīm
nostiprināsies. Latvija vēlas sadarboties ar savām kaimiņvalstīm,
lai veidotu jaunu un labāku Eiropu, kur nebūtu karu, konfliktu un
mākslīgu robežu, lai veidotu Eiropu, kas ir vienota un uzticīga
demokrātiskām vērtībām un humānisma principiem. Mums ir
jānostiprina brālības un kopības sajūta eiropiešu starpā. Ja mums
tas izdosies, tad paplašinātā Eiropa 21.gadsimtā patiesi kļūs tik
stipra, cik stipru mēs to vēlamies redzēt. Mums ir vēl nebijusi
un vēsturiska iespēja pārvērst šo grandiozo vīziju par realitāti.
Es ceru un ticu, ka mums tas izdosies.
“LV” (Gunta Štrauhmane) neoficiāls tulkojums no angļu valodas