Saeima ir pieņēmusi un Valsts
prezidents izsludina šādu likumu:
Grozījumi Dzelzceļa likumā
Izdarīt Dzelzceļa likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1998, 9.nr.; 1999, 5., 23.nr.; 2001, 1.nr.; 2003, 6., 10., 23.nr.; 2004, 8.nr.; 2005, 21.nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 12.panta desmito daļu šādā redakcijā:
“(10) Maksu par dzelzceļa infrastruktūras izmantošanu nedrīkst noteikt:
1) institūcija (komercsabiedrība), kura sniedz arī dzelzceļa pārvadājumu pakalpojumus;
2) publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs, kurš ietilpst vienā koncernā ar dzelzceļa pārvadājumu pakalpojumu sniedzēju.”
2. Izteikt 13.panta trešo daļu šādā redakcijā:
“(3) Šā likuma 12.panta desmitajā daļā minētajos gadījumos maksu par publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izmantošanu nosaka Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija saskaņā ar likumu “Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem”.”
3. Papildināt 24.panta ceturto daļu pirms vārdiem “ieinteresētās ministrijas” ar vārdiem “Autotransporta direkcija un”.
4. Papildināt likumu ar 25.1 pantu šādā redakcijā:
“25.1 pants. Ārvalstu bruņoto spēku vai Nacionālo bruņoto spēku atbalstam paredzēto dzelzceļa pārvadājumu pasūtījuma līgums
(1) Ārvalstu bruņoto spēku vai Nacionālo bruņoto spēku atbalstam paredzēto dzelzceļa pārvadājumu pasūtītājs valsts vārdā ir Aizsardzības ministrija.
(2) Ārvalstu bruņoto spēku vai Nacionālo bruņoto spēku atbalstam paredzētos dzelzceļa pārvadājumus, pamatojoties uz dzelzceļa pārvadājumu pasūtījuma līgumu, veic pārvadātājs, kas saņēmis industriālās drošības sertifikātu.
(3) Ārvalstu bruņoto spēku vai Nacionālo bruņoto spēku atbalstam paredzēto dzelzceļa pārvadājumu pasūtījuma līguma projektu sagatavo pasūtītājs. Šo līguma projektu pasūtītājs saskaņo ar pārvadātāju.
(4) Kārtību, kādā organizējami un koordinējami ārvalstu bruņoto spēku vai Nacionālo bruņoto spēku atbalstam paredzēto dzelzceļa pārvadājumu valsts pasūtījumi, un pasūtījuma līguma saskaņošanas un noslēgšanas kārtību nosaka Ministru kabinets.
(5) Slēdzot ārvalstu bruņoto spēku vai Nacionālo bruņoto spēku atbalstam paredzēto dzelzceļa pārvadājumu pasūtījuma līgumu, uz tā saturu attiecina šā likuma 25.panta noteikumus.”
5. 27.pantā:
papildināt trešo daļu pēc vārdiem “dzelzceļa pārvadājumu pasūtījuma līguma pamata” ar vārdiem “tajā skaitā ārvalstu bruņoto spēku vai Nacionālo bruņoto spēku atbalstam”;
izteikt piekto daļu šādā redakcijā:
“(5)Publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras jaudu nedrīkst sadalīt institūcija (komercsabiedrība), kas sniedz arī dzelzceļa pārvadājumu pakalpojumus vai ietilpst vienā koncernā ar dzelzceļa pārvadājumu pakalpojumu sniedzēju. Šajā gadījumā publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras jaudu sadala Valsts dzelzceļa administrācija.”
6. Papildināt likumu ar 33.1 pantu šādā redakcijā:
“33.1 pants. Smagu dzelzceļa avāriju izmeklēšanas institūcija
(1) Smagas dzelzceļa avārijas gadījumā izmeklēšanas darbības organizē, veic un kontrolē smagu dzelzceļa avāriju izmeklēšanas institūcija.
(2) Smagu dzelzceļa avāriju izmeklēšanas institūcija organizatoriski, juridiski un savu lēmumu pieņemšanā ir neatkarīga no dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāja, pārvadātāja un dzelzceļa tehniskās ekspluatācijas kontroles un uzraudzības institūcijas, kā arī no institūcijas, kas atbild par dzelzceļa infrastruktūras maksas noteikšanu un iekasēšanu, dzelzceļa infrastruktūras jaudas iedalīšanu vai valsts pārvaldes realizēšanu dzelzceļa transporta jomā, un no personām, kuru intereses var būt pretrunā ar izmeklēšanas institūcijas uzdevumiem.
(3) Iestādi, kas pilda šā panta pirmajā daļā minētās funkcijas, nosaka Ministru kabinets.”
7. Papildināt 40.pantu ar 1.1daļu šādā redakcijā:
“(11) Smaga dzelzceļa avārija ir dzelzceļa satiksmes negadījums, kurā vilcienu sadursmes rezultātā vai sakarā ar vilciena noiešanu no sliedēm gājis bojā vismaz viens cilvēks vai nodarīti vidēji miesas bojājumi vismaz pieciem cilvēkiem, vai nodarīts liels kaitējums ritošajam sastāvam, dzelzceļa infrastruktūrai vai videi, kā arī citi līdzīgi dzelzceļa satiksmes negadījumi, kuriem ir acīmredzami nelabvēlīga ietekme uz dzelzceļa drošības regulēšanu vai drošības pārvaldību. Par lielu kaitējumu uzskatāmi tādi zaudējumi, kurus smagu dzelzceļa avāriju izmeklēšanas institūcija uzreiz novērtējusi kopumā kā ekvivalentu vismaz 2 miljoniem eiro, ievērojot Latvijas Bankas noteikto oficiālo ārvalstu valūtas apmaiņas kursu.”
8. Papildināt pārejas noteikumus ar 17. un 18.punktu šādā redakcijā:
“17. Ministru kabinets līdz 2006.gada 1.jūlijam izdod šā likuma 25.1panta ceturtajā daļā paredzētos noteikumus.
18. Šā likuma 33.1pants un 40.panta 1.1daļa stājas spēkā 2006.gada 30.aprīlī.”
9. Papildināt informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības direktīvām ar 8.punktu šādā redakcijā:
“8) Eiropas Parlamenta un Padomes 2004.gada 29.aprīļa direktīvas 2004/49/EK par drošību Kopienas dzelzceļos un par Padomes direktīvas 95/18/EK par dzelzceļa pārvadājumu uzņēmumu licencēšanu un direktīvas 2001/14/EK par dzelzceļa infrastruktūras jaudas sadali un maksas iekasēšanu par dzelzceļa infrastruktūras izmantošanu un drošības sertifikāciju (Dzelzceļu drošības direktīva) grozījumiem.”
Likums stājas spēkā 2006.gada 1.janvārī.
Likums Saeimā pieņemts 2005.gada 24.novembrī.
Valsts prezidente V.Vīķe-Freiberga
Rīgā 2005.gada 7.decembrī