Uz deputātu jautājumiem rakstiski iesniegtās atbildes
Ministrs O.Spurdziņš
Uz jaut. nr.81– dok. nr.5080
Par līdzekļu piešķiršanu Īpašu uzdevumu ministra elektroniskās pārvaldes lietās sekretariātam
Finanšu ministrija ir izskatījusi Politisko organizāciju (partiju) apvienības “Saskaņas centrs” deputātu lūgumu sniegt atbildes uz jautājumiem par līdzekļu piešķiršanu Īpašu uzdevumu ministra elektroniskās pārvaldes lietās sekretariātam (turpmāk– Sekretariāts) un atbilstoši savai kompetencei vēlas informēt par tālāk minēto.
1.jautājums. Informējam, ka Ministru kabineta 2005.gada 29.septembra rīkojuma Nr.624 “Par koncepciju “Par fizisko personu ienākumu gūšanas kontroles pilnveidošanu”” 4.punkts paredz, ka Sekretariātam līdz 2007.gada 1.janvārim, t.i., 2006.gada laikā, jāizveido integrēta valsts informācijas sistēma fizisko personu ienākumu gūšanas kontrolei. Tā kā uz koncepcijas pieņemšanas brīdi visi valdībai 2006.gadā pieejamie finanšu resursi bija jau sadalīti un Ministru kabinetā likumprojekts “Par valsts budžetu 2006.gadam” tika akceptēts iesniegšanai Saeimā, vairs nebija iespējams nākamā gada valsts budžetā paredzēt šim mērķim nepieciešamo finansējumu. Lai atrisinātu radušos situāciju un rastu nepieciešamos līdzekļus koncepcijas īstenošanai un iepriekš minētā rīkojuma izpildei, uz likumprojekta “Par valsts budžetu 2006.gadam” 2.lasījumu Saeimā tika iesniegts un atbalstīts priekšlikums samazināt Sekretariāta budžetā kārtējos un kapitālos izdevumus, kas bija iepriekš paredzēti jaunu štata vietu izveidošanai, materiālu un kancelejas preču iegādei un pakalpojumu apmaksai, un par 284,0 tūks. latu palielināt investīcijas valsts informācijas sistēmu fizisko personu ienākumu gūšanas kontroles izveidei.
Tādēļ pēc likuma “Par valsts budžetu 2006.gadam” pieņemšanas Sekretariāts ir vērsies Ministru kabinetā ar lūgumu piešķirt līdzekļus 2005.gadā no Finanšu ministrijas budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”, lai varētu vēl šogad finansiāli nodrošināt pasākumus un iegādes, kas saistīti ar jaunu štata vietu izveidošanu un kurus sākotnēji bija plānots finansēt 2006.gada valsts budžeta ietvaros.
Attiecībā par Sekretariātam 2005.gadā piešķirto valsts budžetu vēlamies vērst uzmanību, ka likumā “Grozījumi likumā “Par valsts budžetu 2005.gadam”” Sekretariāta budžetā no paredzētā finansējuma 1864,1 tūkst. latu apmērā 1031,1 tūkst. latu paredzēti ES struktūrfonda (Eiropas Reģionālās attīstības fonda) līdzfinansētajiem diviem projektiem (“E-pārvaldes portfelis” un Tehniskās palīdzības projekts) un 833,0 tūkst. latu Sekretariāta budžeta programmai 01.00.00 “Elektroniskās pārvaldes politikas koordinācija”, tai skaitā 97,0 tūkst. latu e-pārvaldes sistēmas pilnveidošanai (20,0 tūkst. latu– valsts informācijas projektu ekspertīzei, 7,0 tūkst. latu– interneta mājaslapas pilnveidošanai un attīstībai, 9,0 tūkst. latu– Valsts informācijas sistēmu reģistra izveidei, 50 tūkst. latu– e-pārvaldes attīstībai nepieciešamo pētījumu par esošo situāciju e-pakalpojumu jomā veikšanai un iedzīvotāju viedokļa noskaidrošanai par valsts pārvaldes pakalpojumiem, kā arī 11,2 tūkst. latu– RESTRICTED informācijas sistēmas sertificēšanai) un 90,0 tūkst. latu kapitālajām iegādēm E-iepirkumu aģentūrai.
2.jautājums. Informējam, ka 2005.gadā no Finanšu ministrijas apakšprogrammas 41.02.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” tika piešķirts finansējums šādu nelaimju un katastrofu gadījumos:
• 167,8 tūkst. latu– Ārlietu ministrijai, tai skaitā 100,0 tūkst. latu, lai apmaksātu palīdzības sniegšanas darbus dabas katastrofā cietušajiem Dienvidaustrumāzijas civiliedzīvotājiem, 57,8 tūkst. latu, lai sniegtu palīdzību zemestrīcē cietušajiem Pakistānas civiliedzīvotājiem, 10,0 tūkst. latu, lai sniegtu palīdzību dabas katastrofā cietušajiem Gruzijas civiliedzīvotājiem nodarīto zaudējumu seku likvidācijā;
• 2042,0 tūkst. latu– Izglītības un zinātnes ministrijai, Veselības ministrijai un Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijai (pašvaldībām) attiecīgi 17,1 tūkst. latu, 25,0 tūkst. latu un 2000,0 tūkst. latu, lai nodrošinātu neatliekamo 2005.gada 8.–9. janvāra viesuļvētras nodarīto bojājumu novēršanu.
3.jautājums. Informējam, ka 100,0 tūkst. latu Sekretariāts pieprasīja darba vietu ierīkošanai (papildu jaunu telpu aprīkošanai ar mēbelēm un datortehniku, datoru tīkla, telefona tīklu, signalizācijas ierīkošanai) 14 jaunām štata vietām, kas uzsāks darbu 2006.gadā, kā arī Sekretariāta tehniskās kapacitātes paaugstināšanai, piemēram, portatīvo datoru un trūkstošo printeru iegādei jau esošajiem darbiniekiem, sanāksmju zāles aprīkojumam, kondicionieru sistēmas ierīkošanai telpās. Pieprasīto finansējumu veido: 40,0 tūkst. latu– datortehnikas iegādei; 15,0 tūkst. latu– grāmatvedības programmas iegādei; 25,0 tūkst. latu– mēbeļu iegādei; 7,0 tūkst. latu– lokālo, telefona tīklu un signalizācijas izbūvei; 5,0 tūkst. latu– kondicionieru sistēmas izveidei; 8,0 tūkst. latu– pārējiem pamatlīdzekļiem (3 seifu, mobilo telefonu un citu elektrotehnikas preču iegādei). Lai gan finansējums pamatlīdzekļu iegādei piešķirts pēc iepriekš veikta aprēķina, tomēr faktiskās izmaksas pēc noslēgtā konkursa rezultātiem varētu būt mazākas.
Vienlaikus vēlamies vērst uzmanību, ka, kā jau iepriekš minēts, 2005.gada augustā Sekretariātam piešķirtie papildu līdzekļi 90,0 tūkst. latu apmērā bija paredzēti mēbeļu un datoru iegādei Elektronisko iepirkumu aģentūrai, kas tiks izveidota ar 2006.gada 2.janvāri kā īpašu uzdevumu ministra elektroniskās pārvaldes lietās padotībā esoša iestāde ar mērķi pilnveidot sabiedrisko iepirkumu sistēmu.
4.jautājums. Informējam, ka integrētas valsts informācijas sistēmas izveide ir paredzēta divos posmos, kas ir savstarpēji saistīti un kuru realizācija notiks paralēli, līdz ar to Sekretariāts pieprasīja 100,0 tūkst. latu, lai līdz gada beigām nodrošinātu abu projektu izstrādātājam avansa maksājumu 20% apmērā, kas no abu posmu kopsummas sastāda 80,0 tūkst. latu, tādējādi paātrinot sistēmas izveidi. 20,0 tūkst. latu novirzīti Valsts ģeogrāfiskās informācijas sistēmas izveidei– koncepcijas izstrādei (10,0 tūkst. latu) un VĢIS projekta sagatavošanai (10,0 tūkst. latu).
5.jautājums. Informējam, ka 20,0 tūkst. latu ir paredzēti Sekretariāta esošo un jauno darbinieku nodrošināšanai ar kancelejas precēm (t.sk. kārtridži, toneri printeriem) un inventāra iegādei (t.sk. krēsli, galda lampas, telefona aparāti u.c.) jaunajiem darbiniekiem. Līdzekļi nepieciešami, lai nodrošinātu netraucētu darbību arī 2006.gadā.
6.jautājums. Pēc Sekretariāta sniegtā skaidrojuma informējam, ka Valsts informācijas sistēmu audits (jeb ekspertīzes) tiek veikts, pamatojoties uz Valsts informācijas sistēmu likuma 4.panta trešajā daļā noteikto, ka visām Valsts informācijas sistēmām pēc projektu realizācijas jātiek auditētām, kā arī atbilstoši likumam “Par iepirkumu valsts vai pašvaldību vajadzībām”.
Ekspertīžu veicēji tiek izvēlēti atbilstoši Sekretariāta iekšējai instrukcijai “Valsts informācijas sistēmu auditu veikšanā piesaistīto audita veicēju izvēles kritēriji”, pēc cenu aptaujas vai arī izvēloties pretendentus pēc šādiem kritērijiem:
• profesionālo sertifikātu esamība informācijas sistēmu, informācijas tehnoloģiju un tamlīdzīgu auditu veikšanas jomā;
• pieredze darbā ar valsts investīciju projektiem un informācijas sistēmu, informācijas tehnoloģiju un tamlīdzīgu auditu veikšanas jomā (tiek vērtēta līdzvērtīgi 1.punktam);
• pietiekams resursu daudzums audita veikšanai;
• nepastāv interešu konflikts starp kādu no šādām pusēm: audita veicēju, auditējamo objektu un Īpašu uzdevumu ministra elektroniskās pārvaldes lietās sekretariātu.
7.jautājums. Pēc Sekretariāta sniegtā skaidrojuma informējam, ka 50,0 tūkst. latu tika pieprasīti pieciem dažādiem pētījumiem (katrs 10,0 tūkst. latu apmērā) par esošo situāciju e-pakalpojumu jomā un iedzīvotāju viedokļa noskaidrošanai par valsts pārvaldes pakalpojumiem. Lai gan atbilstoši likuma “Par iepirkumu valsts vai pašvaldību vajadzībām” 4.panta 2.daļas 2.punktam šajos gadījumos cenu aptauja nav nepieciešama, tomēr Sekretariāts pētījumu veikšanai izvēlējās pretendentus, veicot cenu aptaujas.
8.jautājums. Informējam, ka Finanšu ministrija, ievērojot 2005.gada 23.augusta Ministru kabineta noteikumu Nr.636 “Finanšu ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammā “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” apstiprināto līdzekļu pieprasīšanas, pieprasījuma izskatīšanas, līdzekļu piešķiršanas, izlietojuma, uzskaites, kontroles un pārskatu sniegšanas kārtība” 11.punktu Finanšu ministrija sagatavoja rīkojumu par līdzekļu piešķiršanu Sekretariātam, pamatojoties uz Ministru kabineta šī gada 16.novembra rīkojumu Nr.732 “Par līdzekļu piešķiršanu Īpašu uzdevumu ministra elektroniskās pārvaldes lietās sekretariātam”. Vēlamies norādīt, ka saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību 46.panta pirmo daļu budžeta finansētu institūciju vadītāji ir atbildīgi par budžeta līdzekļu efektīvu un ekonomisku izlietošanu atbilstoši paredzētajiem mērķiem. Finanšu ministrijas rīkojumā noteikts, ja līdz šī gada 28.decembrim piešķirtie līdzekļi netiek izmantoti, tad Sekretariātam jānodrošina to apmaksa Finanšu ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammas 41.02.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” kontā.
9.jautājums. Vēlamies vērst uzmanību, ka atbilstoši Valsts kontroles likumam Valsts kontrole ir neatkarīga koleģiāla augstākā revīzijas (audita) iestāde Latvijas Republikā (1.pants), kuras revīziju gada plānu apstiprina Valsts kontroles padome (11.panta 2.punkts).
Jāatzīmē, ka Īpašu uzdevumu ministra elektroniskās pārvaldes lietās sekretariāta vadība varētu detalizētāk iepazīstināt ar Jums interesējošiem jautājumiem.
Finanšu ministrs O.Spurdziņš
2005.gada 30.novembrī