Uzturoties vizītē Vācijā 15.–17.decembrī
Brēmenes Zinātnes namā pirms Hannas Ārentes balvas saņemšanas
Valsts prezidente Vaira Vīķe-Freiberga 16.decembrī teica runu simpozijā “Eiropas nākotne – politisku nāciju federācija vai supranacionāla kopiena?” (“Die Zukunft Europas – Föderation politischer Nationen oder supranationale Gemeinschaft?”) Brēmenes Zinātnes namā pirms filozofes Hannas Ārentes (Hannah-Ahrendt-Preis 2005) balvas saņemšanas, ko Latvijas prezidentei piešķīrusi starptautiska žūrija. Žūrijas pārstāvji atzina, ka balva pirmo reizi tiek piešķirta cilvēkam, kurš reizē ieņem arī valsts amatu. Balva piešķirta par Latvijas prezidentes ieguldījumu politikas filozofijā un par Eiropas vēstures atklātu uzrunāšanu. Balva ir novērtējums prezidentes ieguldījumam Eiropas debatēs par sarežģīto 20.gadsimta vēsturi, stāstot par Centrālās un Austrumeiropas likteņiem aiz dzelzs priekškara.
Prezidente savā runā pateicās par piešķirto augsto apbalvojumu, uzsverot, ka augstu vērtē Hannas Ārentes sacīto, ka politikas būtība ir brīvība un tās lauks ir darbība. Viņa atzīmēja, ka, vadot savu dzīvi trimdā, jo Latvija bija okupēta valsts, nekad viņai nav bijusi pat iespēja domāt par pilntiesīgu iesaisti Kanādas politiskajā darbībā, savukārt Latvija nebija brīva zeme, tādēļ nebija iespējams savu darbu ziedot Latvijai. Prezidente plaši stāstīja klātesošajai auditorijai par Latvijas vēstures sarežģītajām lappusēm 20.gadsimtā, par vairākkārtējām okupācijām gan no Staļina, gan Hitlera režīma puses, par deportācijām, ko pārdzīvoja Latvijas iedzīvotāji, un par draudiem vēlāk padomju laikos, kādi bija ikvienam, kurš atļāvās domāt brīvi un pret pastāvošo iekārtu. Runājot par Otrā pasaules kara laiku, ko viņai nācās pavadīt bēgļu nometnēs, viņa vienmēr ir atcerējusies psalmu, kas māca, ka miera zvani zvanīs, un bombardēšanas laikā vienmēr ir cerējusi, ka pasauli atkal pārņems miers un viņas zeme tiks atbrīvota. Viņa arī informēja, ka trimdā dzīvojošie latvieši centās darīt to, kas bija viņu spējās, lai pievērstu pasaules politiķu uzmanību Baltijas okupācijai un tās tiesībām uz brīvību un neatkarību.
Viņa minēja, ka arī Hanna Ārente ir rakstījusi par brīvību, ko trimda gan piedāvā, taču tajā pašā laikā par augsto cenu, kas nāk tai līdzi. H.Ārentes darbi lielā mērā veltīti tirānijas un totalitārisma izpētei nolūkā veicināt humānismu un demokrātiju. Prezidente dalījās pārdomās par 20. gadsimta tirāniju, Hitleru un Staļinu, kuru darbības dēļ miljoniem cilvēku Eiropā zaudēja dzīvību.
Valsts prezidenta preses dienests
Runa, saņemot Hannas Ārentes balvu Brēmenē 2005.gada 16.decembrī:
Manuprāt tas, ka es saņemu šādu
balvu, zināmā mērā ir paradokss. Kamēr Hanna Ārente (Hannah
Arendt) uzskatīja, ka “der Sinn von Politik Freiheit (ist)”
(politikas jēga ir brīvībā) un politiskās pieredzes lauks slēpjas
darbībā, es lielāko savu dzīves daļu apzināti biju pagriezusi
politikai muguru. Es tai neredzēju ne jēgu, ne vietu savā
turpmākajā dzīvē, ne arī saistīju ar to kādas cerības, jo mana
dzimtene bija zaudējusi valstisko neatkarību, bet savā tā brīža
mītnes zemē Kanādā man nekad nebūtu pilnībā pavērušās tādas
politiskās izredzes, kādas baudīja tajā valstī dzimušie pilsoņi.
Tāpēc lielāko savas dzīves daļu esmu bijusi zinātniece, pētniece
un izglītības darbiniece, reizēm iesaistoties darbības plānu
izstrādē un pārvaldē, taču citādi galvenokārt iegrimusi pārdomās
un pat apcerē. Taču, kad mana valsts atkal kļuva brīva, man tika
dota liela privilēģija redzēt šo brīvību pārtopam politiskā
rīcībā un piedalīties politisku lēmumu pieņemšanā, kuru ietekme
būs jūtama vēl ilgi un sniedzas pat aiz manas valsts
robežām.
Agrā bērnībā es pieredzēju, ka manu valsti Latviju sagrābj svešas
lielvaras – vispirms no austrumiem Padomju Savienība 1940.gadā,
tad no rietumiem nacistiskā Vācija 1941. gadā, un tad atkal no
austrumiem 1944. un 1945. gadā. Karš, invāzija, brutāla okupācija
un bezierunu pakļaušana – tie bija temati, par ko ap mani
sačukstējās pieaugušie. Arī nostalģiskas atmiņas par Latvijas
zaudēto neatkarību. Ne zem gestapo, ne VDK varas politika nebija
iespējama. Cilvēki centās uzvesties pēc iespējas neuzkrītošāk un
cerēja izdzīvot, nekļūstot apzīmogotiem ne ar esošās sistēmas
ienaidnieku, ne tās kolaborantu zīmogu. Abos gadījumos viņi
riskētu ar savām dzīvībām vai nu esošās, vai tai sekojošās
iekārtas pakļautībā. Iedzīvotāji ar šausmām un neticību vēroja
desmitiem tūkstošu mierīgo civiliedzīvotāju arestus,
deportācijas, spīdzināšanas vai nogalināšanas, un okupācijas
spēki vairāk nekā 120 000 vīriešu un zēnu nosūtīja uz fronti
kā lielgabalu gaļu abām karojošajām pusēm.
Kamēr pār mūsu galvām svilpodamas krita bumbas, es ilgojos pēc
dienas, “kad skanēs miera zvani” ( “when the bells of peace are
ringing”), kā es atcerējos mūs dziedam psalmā baznīcā. Bet, kad
miers patiešām atnāca, mana dzimtā zeme bija zaudējusi savu
neatkarību un mana tauta bija zaudējusi brīvību tāpat kā pārējās
Austrumeiropas un Centrāleiropas valstis. Eiropas rietumu puse
varēja svinēt savu atbrīvošanu no ārzemju okupācijas un
priecāties par nacistisko un fašistisko režīmu sagrāvi. Tā varēja
pavērt jaunu lappusi un ķerties pie savas atjaunošanas. Otra
Eiropas puse palika komunistiskās tirānijas gūstā un tika turēta
ieslodzījumā, kā tas trāpīgi tika dēvēts, – aiz dzelzs
priekškara.
Dāmas un kungi!
Politika ir sabiedrisks process, kurā nācija izmanto brīvību, lai
izvirzītu sev kolektīvus mērķus, brīvību izdarīt savas kolektīvas
izvēles un brīvību piedzīvot šo izvēļu sekas. Aktīvai dalībai
politiskajos procesos jābūt jebkuras brīvas, neatkarīgas un
demokrātiskas valsts ikviena pilsoņa neatņemamām tiesībām. Kad
valsti okupē un pat anektē sveša vara, tautai tiek laupītas tās
pirmdzimtās tiesības. Svešinieku pārvaldītā valstī nav iespējama
īsta politika, tā ir tikai politikas imitācija. Arī tiem, kas
pametuši šādu valsti, nevar būt īstas politikas, jo viņiem vairs
nav savas valsts, ko pārvaldīt vai vismaz ko ietekmēt, vai
pārveidot ar savu mūža darbu.
Kā jau dzejnieks Jānis Rainis rakstīja trimdā pēc 1905.gada
revolūcijas:
“Zeme, zeme, kas tā zeme,
Ja tev īstas brīves nav?
Brīve, brīve, kas tā brīve,
Ja tev savas zemes nav.”
Kad agrā bērnībā vecāki mani aizveda sev līdzi trimdā, tas bija
viņu protests pret ārvalsts militāro okupāciju un to, ka viss,
kas viņiem bija dārgs, tika nomelnots un vajāts. Viņi izvēlējās
drošas briesmas, atsakoties no cerībām uz drošību, jo cerību uz
brīvību viņi vērtēja augstāk par drošu apspiestību. Viņu izvēles
rezultātā arī es zaudēju savu zemi, savu mantojumu un savas
dzimtenes pilsoņa pirmdzimtās politiskās tiesības. Latvijas tauta
un tās kaimiņi to visu zaudēja tālaika tirānu un milzeņu spēku
mērošanās sacīkstēs, kā arī viņu savstarpējo – pār mūsu galvām un
aiz mūsu mugurām noslēgto – darījumu rezultātā Teherānā un
Jaltā.
Beidzoties Otrajam pasaules karam, visi bēgļi no Austrumeiropas
drīzāk dzīvoja ar politiku, nekā runāja par to. Mēs bijām
politiskie trimdinieki. Jau mūsu atrašanos Rietumos mēs uztvērām
kā komunisma nosodījumu un dzīvu protestu pret mūsu valsts
okupācijas pretlikumību. Mēs uzskatījām, ka ar savu rīcību un
savām dzīvēm izplatām ārkārtīgi svarīgu politisku paziņojumu.
Pagāja ilgs laiks, līdz sapratām, ka mūsu sludinātā vēsts nevienu
patiesībā īsti neinteresē.
Hanna Ārente rakstīja par brīvību, ko sniedz trimda, kā arī par
tās ļoti augsto cenu. Uzaugot trimdā, es par savas dzīves
izaicinājumu uzskatīju maksimālu šīs brīvības sniegto
priekšrocību izmantošanu un tās cenas samazināšanu līdz
minimumam. Tam pamatā bija mani vecāki un pirmie skolotāji, kuri
uzskatīja par savu morālo pienākumu saglabāt mūsu latvisko
identitāti, neraugoties uz to, vai apkārtnē ir citi latvieši, ar
kuriem sazināties, neraugoties uz to, vai mēs vispār vēl kādreiz
atgriezīsimies Latvijā. Tas bija kā izaicinājums tām varām, kas
gribēja iznīcināt visu latviešiem raksturīgo. Maniem vecākiem tas
bija arī personiskā lepnuma jautājums. Atteikties no savas
identitātes nozīmētu atzīt, ka šī identitāte ir mazvērtīgāka par
citām, tas nozīmētu neuzticību saviem senčiem un sevis paša
patiesajai būtībai. Šī paaudze mācīja saviem bērniem patriotismu,
ko viņi saprata kā savas zemes mīlēšanu no visas sirds un visas
savas dzīves veltīšanu tam, lai izdarītu ko labu savai
tautai.
Pasaulē, kurā uzauga manas paaudzes eiropieši, nevaldīja saprāts,
taisnība un taisnīgums. Bija tikai armijas, rupjš spēks, nevērīga
postīšana un miljoniem dzīvju vienaldzīga mētāšana vējā, kā
kritušas lapas vētrā. Pat būdama mazs bērns, es redzēju, ka šādu
pasauli kopā satur, pirmkārt, ieroču spēks, otrkārt, baiļu un
iebaidīšanas spēks un, treškārt, izdzīvošanas instinkts un
pielāgošanās spēja, kas ir mūsu bioloģiskā mantojuma daļa.
Apstākļu spiesti, cilvēki spēj pielāgoties gandrīz jebkam, jo
citādi viņi iet bojā.
Satraucošais spēka kultūrā un kultā ir tā spēja samaitāt. Ir
satraucoši vērot, kādu baudu dažiem cilvēkiem sniedz viņu vara
pār citiem. Tas ir tik smagi, ka mēs bieži novēršam skatienu un
izliekamies to neredzam. Skolas kaušļiem tā ir izprieca. Viņi
gūst patiesu prieku un gandarījumu no mazāku bērnu iebiedēšanas
un kaustīšanas. Vīri, kas sit savas sievas, gūst baudu no
piedzeršanās un savas neapmierinātības ar dzīvi izgāšanas ar
dūrēm, nejūtot par to vainu, jo skaidrā prātā viņi izliekas neko
neatceramies. Tas ir pavisam kas cits nekā tā ļaunuma banalitāte,
ko Hanna Ārente saskatīja Eihmanī (Eichmann), lai gan arī tā ir
pietiekami baisa.
To var saskatīt it visur, vienkāršos ikdienišķos cilvēkos, – tas
ir tas patss, kas dažiem ļauj pārtapt tirānos, ja apstākļi tam ir
labvēlīgi un ja viņi ir pietiekami gudri šos apstākļus izmantot.
Tā ir slidena nogāze, uz kuras sadistiskais baudījums, ko sniedz
ne tikai vara pār citiem, bet citu cilvēku tīša sāpināšana, kļūst
tik apreibinošs, ka tas var kļūt par tādu pašu atkarību kā citi
apreibināšanās veidi. Ir arī vēl vara pašas varas dēļ, ko kā
balstu izmanto nedroši un nabagi ego, ar lielummāniju sirgstošas
dvēseles dziļais tumšais tukšums. Šajā sakarā padomājiet arī par
Nēronu un Kaligulu, ne tikai par Hitleru un Staļinu. Un
visbeidzot, pastāv arī galēji neprātīgas slāpes pēc varas, kas
sagrābj fanātisma un sev kalpojošu ideoloģiju eksaltētos. Šeit
atkal jāmin Hitlers, tāpat arī Torkvemada (Torquemada) un
Savonarola, kā arī Osama bin Ladens un mūsdienu teroristu grupas.
Ar to es vēlos sacīt, ka terorisma iespējamība un tā rašanās
riski rodami dziļi cilvēka dvēselē, tie tur būs vienmēr. Tas
nozīmē, ka demokrātija ir trausla puķe, ko mums vienmēr rūpīgi ir
jāsargā un jākopj, jo tā ir briesmās. Šajā kontekstā svarīgi ir
minēt arī to, ka daudzi intelektuāļi, filozofi, rakstnieki,
dzejnieki ļaunākos no tirāniem ir aizstāvējuši un apbrīnojuši.
Bet tas nu ir atkal citas tēmas jautājums.
Par laimi ir daudz arī tādu cilvēku, kuriem ir vara pār citiem,
bet kuriem tā sniedz gandarījumu kā iespēja paveikt darbus tā, kā
tas ir pareizi pēc viņu pārliecības. Tā ir mērķtiecīga, noderīga
vara, kas ideālā gadījumā tiek izmantota augstāka mērķa vai
vērtības vārdā. Demokrātiskā sabiedrībā vara tiek deleģēta, kas
piedod tai likumību. Bez tam arī sabiedrībā tā tiek izvērsta tā,
lai nenotiktu tās koncentrēšanās vai sastrēgumi un lai no tās
netiktu atstumti plaši slāņi. Lai gan pastāv hierarhijas, tās
balstās plašos horizontālos tīklos, kuros cilvēkiem ir pilna
atbildības vara savas kompetences jomā ar tik minimālu
iejaukšanos no augšas, cik to pieļauj sistēmas kopējās
funkcionēšanas intereses.
Totalitārās sistēmās savukārt vara ir koncentrēta tirāna rokās.
Pārsteidzošais šādās sistēmās ir tas, ka tām izdodas būt tik
stiprām un tik bieži pastāvēt ļoti ilgi. Viens no
izskaidrojumiem, manuprāt, ir tāds, ka daudziem tirāniem piemīt
patiešām ģeniālas spējas saviem sekotājiem izpilināt precīzi tik
daudz varas, privilēģiju un peļņas, lai viņa padotie katrs savā
varas līmenī būtu personīgi ieinteresēti, lai šis tirāns paliktu
pie varas.
Nērons un Kaligula bija pietiekami šausminoši, taču viņu nodarīto
kaitējumu lielā mērā neitralizēja labi ieeļļotas impērijas
juridiskās un administratīvās struktūras, kas turpināja darboties
par spīti imperatora neprātam. Hitlers un Staļins pacēla tirāniju
jaunos augstumos, pieliekot lielas pūles, lai nojauktu sabiedrībā
ikvienu cilvēcīguma aizsargmehānismu, kas būtu varējis bremzēt
viņu untumus un prasības. Staļinam tiek piedēvēta apokrifiska
frāze, kas kodolīgi raksturo viņa “politiku”: “Ir cilvēks – ir
problēma; nav cilvēka – nav problēmas.”
Tomēr šis domugrauds, kas tik labi raksturo vadoņa gribas
uzspiešanu tautai, galīgi nav attiecināms uz pašu vadoni. Tas
būtu pārlieku vienkāršoti, ja mēs teiktu: “Bija Hitlers – bija
problēma, Hitlera vairs nav – nav vairs problēmas.” Varbūt
pēckara Vācijā tā arī likās, īpaši pēc naudas reformas
(“Wehrungsreform”) un milzīgā atbalsta Māršala plānam. Taču ne
jau Hitlera nāve bija tas, kas atbrīvoja Vāciju no ārprāta un
tirānijas. Tā bija sakāve karā, kas šo procesu uzsāka, tā bija
nacistiskās partijas sagrāve, tās bija Nirnbergas tiesas prāvas,
tas bija visas pasaules nosodījums un nicinājums pret
nacionālsociālistisko ideoloģiju, kas reiz bija pats pamats, uz
kura tika būvēts Trešais reihs. Aiz pēckara Vācijas dūmiem un
drupām salstoši, izsalkuši, bez pajumtes palikuši, sakauti un
pazemoti miljoniem vāciešu saskatīja savas rīcības kļūdas, pavēra
jaunu lappusi, sāka visu no sākuma un padarīja to labāk, nekā tas
jebkad bija bijis. Padomju Savienībā un tās satelītvalstīs, gluži
pretēji, vai plīstot aiz lepnuma par Sabiedroto uzvaru pār
fašismu, bija tikai un vienīgi triumfs un pašapmierināta
tīksmināšanās un asinskāras tirānijas tirāniskās cilpas
savilkšanās vēl ciešāk pār simtiem miljoniem cilvēku.
Astoņdesmito gadu beigās daži latviešu intelektuāļi uzdrošinājās
izdot izvilkumus no Ārentes darba “The Origins of
Totalitarianism”, lai tautai izpaustu totalitārisma būtību un
veicinātu patiesu brīvības apziņu. Tulkojuma kopijas tika nodotas
no rokas rokā, jo Ārentes darbi tāpat kā citu Rietumu domātāju
grāmatas Padomju Savienībā netika izdotas. Domāju, ka tik
efektīva, ātra un plaša demokrātisko un filozofisko ideju
“tautskola”, kāda bija Baltijā tajā periodā, ir unikāla
parādība.
Dāmas un kungi, Baltijas tautas, nevardarbīgā ceļā uzveicot
padomju totalitārismu, panāca arī vērtību uzvaru. Mūsu tautas
pastāvēja par tām pašām vērtībām, kas ir likušas Eiropas
Savienībai no pašiem tās pirmsākumiem apzināties, ka tā ir
vērtību kopiena. Jau pirmajā Eiropas integratīvajā līgumā, ar
kuru 1951.gadā tika nodibināta Eiropas Ogļu un tērauda kopiena,
dalībvalstis apstiprināja savu apņēmību “pēc gadsimtiem ilgiem
strīdiem vienoties par būtiskākajām interesēm, kā pirmo
pamatakmeni plašākai un dziļākai tautu kopienai liekot
saimniecisku kopienu, kas darbosies uz institucionāliem pamatiem
un diskusijām, lai kopš šā brīža kopīgi veidotu savu
nākotni”.
Lai gan jaunā Eiropas konstitūcija tika noraidīta Francijā un
Nīderlandē, tās 1.pants satur izvērstu atsauci uz vairākām
vērtībām, kuras ir kopīgas visām Eiropas Savienības dalībvalstīm:
respekts pret cilvēka cieņu, brīvība, demokrātija, vienlīdzība,
tiesiskums, cilvēktiesību un minoritāšu tiesību ievērošana.
Dalībvalstu sabiedrības raksturo: plurālisms, nediskriminācija,
iecietība, taisnīgums, sieviešu un vīriešu solidaritāte un
līdztiesība.
Ar vērtību jautājumu cieši saistītajam jautājumam par kopīgu
Eiropas identitāti ir vismaz trīs gadu desmitus ilga vēsture.
1973.gadā Kopenhāgenas Konferencē pirmoreiz darba kārtībā
parādījās jautājums par kopīgu eiropeisku identitāti. Taču
priekšstati par to palika ļoti vispārīgā līmenī. Tikai desmit
gadus vēlāk tika formulēti politiski pasākumi, kas veicami, lai
veidotu kopīgu Eiropas identitāti. “Kopīga kultūras mantojuma
apziņa” tika uzskatīta par svarīgāko identitātes veidošanas
sastāvdaļu. 1980.gados kopīgas identitātes veidošana bija
saistīta ar kopīgu Eiropas Kopienas izglītības politiku. Sākot ar
deviņdesmitajiem gadiem, kopīgas Eiropas identitātes jēdzienu
sāka lietot, runājot par kopīgas ārpolitikas un drošības
politikas nepieciešamību.
Māstrihtas līgums runā par to, ka Eiropas identitātei un
savdabībai jāizpaužas starptautiskajā, pasaules politikas arēnā.
To apstiprina arī 1996.gada Amsterdamas starpvaldību konference
ES paplašināšanās priekšvakarā. No deviņdesmitajiem gadiem
identitātes tēma iegūst arvien lielāku nozīmi, atspoguļojot bažas
par arvien lielāku eiroskepses pieaugumu. To parāda
socioloģiskās aptaujas par pilsoņu piederības sajūtu reģionam,
valstij, Eiropai.
Ideja par kopīgu Eiropas identitāti ir attīstījusies līdz ar pašu
Eiropas integrācijas procesu. Eiropas integrācijas sākumposmā,
kad ES bija saimnieciska, par kopīgas Eiropas identitātes
tematiku bija tikai tīri zinātniska interese, taču tagad, kad ES
kļūst par politisku Savienību, ES politikai ir nepieciešams
arvien pieaugošs atbalsts un līdzdarbība no saviem pilsoņiem.
Lēmumi, kuri agrāk tika pieņemti nacionālā līmenī, arvien vairāk
attīstoties integrācijai, tiek pieņemti Eiropas līmenī.
Lai Eiropa kļūtu par rīcībspējīgu politisku vienību kā iekšēji,
tā arī savā ārpolitikā, tai ir vitāli nepieciešama tās pilsoņu
gatavība piedalīties integrācijas procesos, atzīstot un atbalstot
Eiropas līmenī pieņemtos lēmumus. Eiropas projekta sekmīgai
tālākvirzībai būtu jāveidojas identitātei, kura ir plašāka par
kopīgu interešu izpratni. Kopīga identitāte ir priekšnoteikums
patiesi solidārai un demokrātiskai kopienai. Jauns etaps
neapšaubāmi būtu kāds konstitucionālais līgums.
Šodien esam spiesti konstatēt, ka ne viss iet labi Eiropā.
Francijā un Nīderlandē vēlētāji ir noraidījuši jauno Eiropas
konstitūciju. Tas ir apbēdinoši, un ir svarīgi saprast, kā mēs
līdz šim rezultātam esam nonākuši. Francijas un Nīderlandes “nē”
nevar izskaidrot tikai ar neapmierinātību ar nacionālajām
valdībām. Daudzi Eiropas pilsoņi nav apmierināti arī ar Eiropu.
Francijā bieži atskan kritiskas balsis attiecībā uz to, ka Eiropa
sekojot anglosakšu ekonomiskajam modelim, un daudziem no tiem,
kuri balsoja “nē” Eiropa šķiet pārāk liberāla.
Nīderlandē “nē” noteica tādi jautājumi kā Turcijas potenciālā
dalība ES, imigrācija un Nīderlandes kontribūcija ES budžetam.
Neapšaubāmi, Francijas “nē” stipri ietekmēja Nīderlandes
referenduma iznākumu. Kādus secinājumus varam izdarīt no šiem
negatīvajiem rezultātiem? Kā rāda socioloģiskie pētījumi, ir ļoti
liela atšķirība starp to, ko Eiropas pilsoņi domā par integrāciju
un ko par to domā politiķi.
Politiķi kā Briselē, tā arī citās Eiropas galvaspilsētās labi
apzinās, ka Eiropa ir nepieciešama, lai rastu atbildes uz
izaicinājumiem, kurus rada pasaules ekonomikas globalizācija. Ja
balsojums par Eiropas Konstitucionālo līgumu būtu noticis
Francijas Nacionālajā asamblejā, 85% deputātu būtu balsojuši
“par”. Kā tad pārvarēt šo milzīgo Eiropas uztveres atšķirību
starp politiķiem un vēlētājiem? Kā veicināt kopīgu Eiropas
identitāti, kas balstīta kopīgās vērtībās? Kā veicināt eiropeisku
pašapziņu, kura saliedē eiropiešus kā politisku nāciju?
Broņislavs Geremeks reiz sacīja: “Mums ir Eiropa, tagad mums ir
vajadzīgi eiropieši”, kas ir Massimo d’Azeljo 1870. gadā par
Itālijas apvienošanās procesu teiktā “tagad, kad mēs esam
radījuši Itāliju, mums ir jārada itālieši” pārfrāzējums. Eiropa
ir daļa no mūsu ikdienas un regulāra tēma iekšpolitiskajās
debatēs, taču ES iekšējās darba metodes, politikas īstenošana ir
palikusi nesaprotama pilsoņiem. Vairāk nekā 50 pastāvēšanas gados
radītā ES simbolika ir stipri pieticīga – karogs, himna un dažas
priekšmetiskas zīmes – pases, markas un informatīvas plāksnes uz
robežām. Simbolu “deficīts” saistīts ar vienotas politiskās
koncepcijas trūkumu. Notiek pastāvīga konfrontācija starp dažādām
kultūras un politiskajām identitātēm. Šobrīd izpratne par to, kas
ir valsts, atšķiras. Ir liela atšķirība starp jakobīņu tradīcijām
Francijā un federatīvajām tradīcijām Vācijā, tāpat kā starp britu
parlamentārismu un franču prezidentālo sistēmu.
Vienlaikus 2004.gada jūlija Eirobarometra pētījums (par Eiropas
Parlamenta vēlēšanām) liecina, ka vairāk kā divas trešdaļas (69%)
pilsoņu tomēr jūtas piederīgi Eiropai un aptuveni tikpat daudz
(66%) jūtas kā ES pilsoņi. Divas trešdaļas eiropiešu atbalsta
Kopējās ārējās un drošības politikas ideju, un jaunajās
dalībvalstīs vairāk nekā vecajās. Vēl lielāks pilsoņu atbalsts
(80%) ir kopīgajai aizsardzības politikai. Taču pagaidām tieši
šajās jomās, lai pieņemtu lēmumu, jāpanāk vienprātība.
Vienprātības balsojums apgrūtina lēmumu pieņemšanu, līdz ar to
pastāv risks, ka politika nav efektīva un nespēj reaģēt
pietiekami ātri uz starptautiskiem notikumiem.
Pēdējos 60 gados Eiropa ir paveikusi milzīgu uzdevumu, tā ir
devusi eiropiešiem vēl Eiropas vēsturē nepieredzēti ilgu miera un
stabilitātes periodu, tā ir spējusi pārvarēt pusgadsimtu ilgušo
Eiropas sašķeltību, apvienojot Austrumeiropu un Rietumeiropu.
Taču Eiropas celtniecība ir bijusi galvenokārt politiķu uzdevums,
un Eiropas pilsoņi ir klusībā samierinājušies ar šādu
faktu.
Ņemot vērā tos uzdevumus, kādi patlaban ir jārisina Eiropai, ir
skaidrs, ka līdzšinējās Eiropas celtniecības metodes, atstājot to
politiķu un ierēdņu ziņā, vairs nav ne efektīvas, ne arī
pieņemamas. Kolektīvas eiropeiskas identitātes veidošanās ir
kļuvusi par vienu no svarīgākajiem Eiropas politikas mērķiem, jo
tikai tā Eiropa spēs paveikt uzdevumus, ko no tās sagaida tās
pilsoņi.
Eiropas Savienības vēsturē ir bijušas daudzas krīzes, un
eiropiešiem ir raksturīgi ar pesimismu lūkoties nākotnē.
1953.gadā Herolds Makmilans (Harold Macmillan) sacīja: “Ar Eiropu
ir cauri, tā mirst, ja es būtu jauns, tad emigrētu uz Ameriku.”
Es turpretim 1998.gadā to būtu formulējusi šādi: “Ar Eiropu viss
sākas no jauna, tā atdzimst, un, kaut neesmu vairs jauna, es
repatriējos no Amerikas.” Un arī šodien es gribētu beigt runu ar
savu pārliecību, ka paplašinātā Eiropas Savienība spēs rast
radošas un efektīvas atbildes uz visiem tiem izaicinājumiem, kas
tai stāv priekšā. Sākot jau ar pašu pirmo – mūsu ticību tam, ka
kopējiem spēkiem mēs spēsim uzcelt Eiropas ēku kā mūsu kopējās
mājas un visiem kopā tajā sadzīvot taisnības, brālības,
solidaritātes un citu Eiropas humānisma vērtību garā.