• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Par atlīdzības pieprasīšanu konkurences tiesību pārkāpumos. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 21.12.2005., Nr. 204 https://www.vestnesis.lv/ta/id/124156

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Par dominējoša stāvokļa ļaunprātīgu izmantošanu

Vēl šajā numurā

21.12.2005., Nr. 204

RĪKI
Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā. Piedāvājam lejuplādēt digitalizētā laidiena saturu (no Latvijas Nacionālās bibliotēkas krājuma).

Par atlīdzības pieprasīšanu konkurences tiesību pārkāpumos

Eiropas Komisija (EK) ir publicējusi Zaļo grāmatu par to, kā atvieglot atlīdzības pieprasīšanu par kaitējumiem, kas radušies, pārkāpjot EK Līguma konkurences noteikumus – ierobežojošas uzņēmējdarbības prakses un dominējoša stāvokļa ļaunprātīgas izmantošanas aizliegumu (attiecīgi 81. un 82.pants). Šo noteikumu pārkāpumi, jo īpaši cenu karteļu gadījumā, var ievērojami kaitēt gan uzņēmumiem, gan patērētājiem, taču cietušo pušu prasību izskatīšanu valsts tiesā var kavēt neskaitāmi šķēršļi. Zaļajā grāmatā pievērsta uzmanība vairākiem no šiem šķēršļiem, piemēram, pieejai pierādījumiem un kaitējumu apmēra noteikšanai, kā arī sniegti vairāki apspriežami risinājumu varianti šo šķēršļu likvidēšanai. Zaļajā grāmatā piedāvāto variantu nolūks ir panākt, lai uzņēmumi un patērētāji saņemtu atlīdzību par radītajiem zaudējumiem, taču reizē izvairīties no nenozīmīgu prasību iesniegšanas. Komentārus par Zaļo grāmatu var iesniegt līdz 2006.gada 21.aprīlim.

Konkurences komisāre Nēlī Krusa teica: “Uzņēmumiem un patērētājiem ir tiesības saņemt atlīdzību par zaudējumiem, kas tiem radušies pretlikumīgu darbību, piemēram, karteļu, rezultātā. Pašreiz šīs tiesības bieži vien ir gluži teorētiskas, jo to īstenošanu praksē kavē dažādi šķēršļi. Šī Zaļā grāmata piedāvā iespējamos risinājumus, lai minētās tiesības kļūtu par realitāti un līdz ar to uzņēmumi, kuri pārkāpj konkurences noteikumus, maksātu par nodarīto kaitējumu.”

Eiropas Kopienu tiesa 2001.gada spriedumā lietā “Courage pret Crehan” (lieta C-453/99) nepārprotami atzina tiesības uz atlīdzību par EK konkurences tiesību pārkāpumiem. Tiesa atzina:

“Līguma [81.] panta efektivitāte un jo īpaši [81. panta] 1.punkta aizlieguma praktiskā iedarbība būtu apdraudēta, ja ikvienai personai nebūtu brīvi iespējams pieprasīt atlīdzināt kaitējumu, kas tai radies līguma vai tādas darbības rezultātā, kas var ierobežot vai kropļot konkurenci. Turklāt šādu tiesību esamība stiprina Kopienas konkurences noteikumu darbību un attur no vienošanām vai prakses, kas bieži ir slēptas un kas var ierobežot vai kropļot konkurenci. No šāda viedokļa kaitējumu atlīdzināšanas prasības valsts tiesās var dot būtisku ieguldījumu efektīvas konkurences nodrošināšanā Kopienā.”

Tomēr līdz šim dalībvalstu tiesās ir iesniegts ļoti maz kaitējuma atlīdzināšanas prasību par konkurences noteikumu pārkāpumiem. Pētījums, ko Eiropas Komisija veica 2004.gadā, atklāja galvenos niecīgā prasību skaita iemeslus, un tie tagad ir iztirzāti Zaļajā grāmatā. Ņemot vērā pētījuma rezultātus, Eiropas Komisija šo jautājumu apsprieda ar akadēmiķiem, ES dalībvalstu valdību ekspertiem un vairākām ieinteresētajām pusēm un attiecīgi sagatavoja šo Zaļo grāmatu.

Atvieglojot uzņēmumu un patērētāju kaitējuma atlīdzināšanas prasību iesniegšanu, ieguvumi būtu šādi:

– tas nodrošinātu, ka uzņēmumiem un patērētājiem, kuri cietuši no konkurenci kropļojošām darbībām, tiktu atlīdzināti to zaudējumi;

– tas vispārīgi sekmētu EK konkurences noteikumu ievērošanu, uzņēmumus atturot no darbībām, kas vērstas pret konkurenci;

– tas dotu iespēju pilsoņiem gūt reālu labumu no Kopienas tiesībām.

Zaļajā grāmatā norādīti galvenie šķēršļi, kas kaitējumu atlīdzināšanas prasību iesniegšanas sistēmai liedz efektīvi darboties. Piemēri ir sarežģīta pieeja pierādījumiem, arguments, ka uzņēmumi, kuri pieprasa atlīdzību, cenu palielinājumu var būt novirzījuši uz saviem klientiem, un kaitējuma atlīdzības apmēra noteikšana. Par katru no šķēršļiem sniegti vairāki apspriežami risinājuma varianti.

Eiropas Komisijas pārstāvniecības Latvijā Preses un informācijas nodaļa

Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!