Ministru kabineta noteikumi Nr.1041
Rīgā 2005.gada 27.decembrī (prot. Nr.77 65.§)
Noteikumi par gaisa kuģu ekspluatācijas ierobežojumiem lidlaukos atbilstoši vides aizsardzības prasībām
Izdoti saskaņā ar likuma “Par aviāciju” 24.1 pantu
1.Noteikumi nosaka gaisa kuģu ekspluatācijas ierobežojumus lidlaukos atbilstoši vides aizsardzības prasībām.
2.Šie noteikumi ir piemērojami lidlaukos, kuros notiek vairāk nekā 50000 gaisa kuģu lidojumu (pacelšanās vai nolaišanās) kalendāra gadā, un attiecas uz civilajām zemskaņas reaktīvajām lidmašīnām, kuru maksimālā sertificētā pacelšanās masa ir 34000 kilogramu vai lielāka vai kuru sertificētais maksimālais iekšējais aprīkojums attiecīgajam lidmašīnas veidam paredzēts vairāk nekā 19 pasažieru sēdvietām (turpmāk – civilās zemskaņas reaktīvās lidmašīnas).
3.Šo noteikumu darbības jomā esošajos jautājumos kompetentā iestāde ir valsts aģentūra “Civilās aviācijas aģentūra” (turpmāk – Civilās aviācijas aģentūra).
4.Civilo zemskaņas reaktīvo lidmašīnu radīto trokšņu ietekmi lidlaukā novērtē atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajai vides trokšņa novērtēšanas kārtībai un prasībām.
5.Šo noteikumu mērķa sasniegšanai īsteno līdzsvarotu pieeju – videi atbilstošu lidmašīnu ekspluatāciju, lidlaukam piegulošās teritorijas plānošanu, izmantošanu un kontroli, kā arī speciālu lidmašīnu ekspluatācijas procedūru un ierobežojumu ieviešanu.
6.Plānojot ekspluatācijas ierobežojumu noteikšanu konkrētam lidlaukam, Civilās aviācijas aģentūra izvērtē šādu ierobežojumu iespējamo finansiālo ietekmi, priekšrocības un trūkumus, ņemot vērā lidlauka specifiskās īpatnības.
7. Ekspluatācijas ierobežojumi ir civilo zemskaņas reaktīvo lidmašīnu ekspluatācijas daļēja ierobežošana atkarībā no laikposma, kā arī aizliegums izmantot minimālajām prasībām atbilstošās lidmašīnas attiecīgajā lidlaukā.
8.Minimālajām prasībām atbilstošas lidmašīnas ir civilās zemskaņas reaktīvās lidmašīnas, kas atbilst Konvencijas par starptautisko civilo aviāciju 16.pielikuma 1.sējuma II daļas 3.nodaļas sertifikācijas ierobežojumiem, ar kumulatīvo starpību ne vairāk par pieciem EPNdB (efektīvi uztverams troksnis decibelos), kur kumulatīvā starpība ir skaitlis, kas izteikts EPNdB (efektīvi uztverams troksnis decibelos) un iegūts, saskaitot katrā no trim trokšņu mērījumu atskaites punktiem iegūtās starpības starp sertificēto trokšņu līmeni un maksimāli pieļaujamo trokšņu līmeni.
9.Ekspluatācijas ierobežojumus nosaka, ņemot vērā lidmašīnu radīto troksni, kas konstatēts sertifikācijas procedūrā, ja tā veikta saskaņā ar Konvencijas par starptautisko civilo aviāciju 16.pielikuma 1.sējumu.
10.Civilās aviācijas aģentūra piemēro ekspluatācijas ierobežojumus, ņemot vērā šo noteikumu pielikumā minētos faktorus.
11.Lai nepieļautu minimālajām prasībām atbilstošu lidmašīnu ekspluatāciju attiecīgajā lidlaukā, pēc visu pasākumu izvērtēšanas Civilās aviācijas aģentūra var ieviest papildu ekspluatācijas ierobežojumus šādā veidā:
11.1.sešu mēnešu laikā pēc novērtējuma pabeigšanas un lēmuma pieņemšanas par kāda ekspluatācijas ierobežojuma ieviešanu ar minimālajām prasībām atbilstošajām lidmašīnām veicamo lidojumu skaits nedrīkst pārsniegt to, kāds bijis iepriekšējā gada attiecīgajā laikposmā;
11.2. kad pagājuši seši mēneši pēc šo noteikumu 11.1.apakšpunktā minēto pasākumu ieviešanas, katram gaisa kuģa ekspluatantam var prasīt samazināt minimālajām prasībām atbilstošu lidmašīnu lidojumu skaitu attiecīgajā lidlaukā vismaz par 20 % no sākotnējā šādu lidojumu kopskaita gadā.
12.Civilās aviācijas aģentūra var atļaut veikt lidojumus ar minimālajām prasībām atbilstošu lidmašīnu, ja tiem ir ārkārtas raksturs un ja lidojumi netiek veikti, komerciālos nolūkos lidmašīnu pārvietojot, remontējot vai ekspluatējot.
13.Šo noteikumu 10. un 11.punktu piemēro pēc apspriešanas ar ieinteresētajām pusēm. Ieinteresētās puses ir personas, kuras skar, var skart vai kurām ir likumīgas intereses par trokšņu samazināšanas pasākumu, tajā skaitā ekspluatācijas ierobežojumu, ieviešanu.
14.Civilās aviācijas aģentūra, ieviešot jaunu ekspluatācijas ierobežojumu, sniedz ieinteresētajām pusēm publisku paziņojumu, kas ietver tā ieviešanas iemeslu skaidrojumu:
14.1.sešus mēnešus pirms šo noteikumu 11.1.apakšpunktā noteikto pasākumu veikšanas;
14.2.vienu gadu pirms šo noteikumu 11.2.apakšpunktā noteikto pasākumu veikšanas;
14.3.ja tiek ieviesti šo noteikumu 11.punktā noteiktie pasākumi, – divus mēnešus pirms lidojumu intensitātes plānošanas attiecīgajam periodam.
15.Civilās aviācijas aģentūra nekavējoties informē Eiropas Komisiju un visas Eiropas Savienības dalībvalstu kompetentās iestādes par ekspluatācijas ierobežojumu ieviešanu Latvijas Republikas lidlaukos.
16.Civilās zemskaņas reaktīvās lidmašīnas valsts akciju sabiedrībā “Starptautiskā lidosta “Rīga”” ievēro šādu izlidošanas trokšņa samazināšanas procedūru:
16.1.līdz 1500 pēdu augstuma sasniegšanai virs zemes lidmašīna lido ar ātrumu, kas attiecībā pret minimālo manevrēšanas ātrumu (V2) palielināts par 10–20 mezgliem, un tās aizplākšņi ir pacelšanās stāvoklī;
16.2.sasniedzot 1500 pēdu augstumu virs zemes, aizplākšņus ievelk un lidmašīna turpina uzņemt augstumu.
17. Noteikumi stājas spēkā ar 2006.gada 1.janvāri.
Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvu
Noteikumos iekļautas tiesību normas, kas izriet no Eiropas Parlamenta un Padomes 2002.gada 26.marta Direktīvas 2002/30/EK par noteikumiem un procedūrām attiecībā uz tādu ekspluatācijas ierobežojumu ieviešanu Kopienas lidostās, kas saistīti ar troksni.
Ministru prezidents A.Kalvītis
Satiksmes ministrs A.Šlesers
Redakcijas piebilde: noteikumi stājas spēkā ar 2006.gada 1.janvāri.
Pielikums
Ministru kabineta
2005.gada 27.decembra noteikumiem Nr.1041
Ekspluatācijas ierobežojumu noteikšanas faktori
1.Veicot situācijas analīzi, ņem vērā:
1.1.lidostas atrašanās vietu, kapacitāti, lidostas apkārtnes raksturojumu, gaisa satiksmes intensitāti un raksturu;
1.2.vides kvalitātes prasības, kas noteiktas lidostai un attiecīgajam reģionam;
1.3. kārtējā un iepriekšējo gadu trokšņu kontūras un to aprēķināšanas metodes, kā arī lidmašīnu izraisīto trokšņa ietekmēto personu skaitu;
1.4.lidmašīnu izraisīto trokšņu samazināšanai veiktos pasākumus, lidlaukam piegulošās zemes izmantošanas plānojumu, trokšņu izolācijas programmas, ekspluatācijas procedūras, to skaitā aeronavigācijas pakalpojumu procedūras, ekspluatācijas ierobežojumus, to skaitā noteiktos trokšņu limitus, vakara un nakts lidojumu ierobežojumus, trokšņu nodevas maksājumus, vēlamo skrejceļa izmantošanas kārtību, speciālus maršrutus lidmašīnu izraisīto trokšņu samazināšanai.
2.Situācijas prognozēšanas pasākumi:
2.1.lidostas attīstības programmas izstrādāšana, tajā iekļaujot informāciju par kapacitātes palielināšanu un labumu, kas rodas no kapacitātes palielināšanas, skrejceļu vai termināļu būvdarbiem, plānoto lidojumu veidu, skaitu un lidojumu skaita paredzamo pieaugumu;
2.2.trokšņu līmeņa ietekmes apraksts, ja netiks veikti turpmākie pasākumi trokšņa līmeņa samazināšanai, un minēto pasākumu efektivitātes apraksts;
2.3.trokšņu kontūras prognoze, tajā norādot personu skaitu, kuras ietekmēs lidmašīnu izraisītais troksnis, kā arī atsevišķi novērtējot to personu skaitu, kuras jau ietekmē lidmašīnu izraisītais troksnis, un to personu skaitu, ko ietekmēs troksnis jaunbūvējamā dzīvojamā rajonā;
2.4.seku un iespējamo izmaksu novērtēšana, ja netiek veiktas darbības, lai mazinātu aizvien pieaugošo trokšņu ietekmi, ja tāda ir sagaidāma.
3.Papildpasākumu piemērošanas izvērtējums:
3.1.visu alternatīvo pasākumu uzskaitījums lidmašīnu izraisīto trokšņu samazināšanai un izvēles pamatojums, tajā iekļaujot pilnīgu informāciju par izraudzīto pasākumu ieviešanas izmaksām, to personu skaitu, kuras gūs labumu no izraudzīto pasākumu ieviešanas, un šo pasākumu kopējās efektivitātes vērtējumu noteiktā laikposmā;
3.2.pārskats par iespējamo pasākumu ietekmi uz ieinteresētajām pusēm vides aizsardzības un konkurences jomā;
3.3.izraudzīto papildpasākumu pamatojums.
4.Trokšņu izplatību lidlaukā novērtē atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajai vides trokšņa novērtēšanas kārtībai un prasībām.
Satiksmes ministrs A.Šlesers