Deputāti izbraukuma sēdē uz Daugavas |
Vakar, 6.novembrī, neierastos apstākļos — Daugavā uz pasažieru kutera "Jūrmala" — norisinājās Saeimas Aizsardzības un iekšlietu komisijas sēde |
Izbraukuma sēdē: Valsts ieņēmumu dienesta ģenerāldirektors Andrejs Sončiks, Rīgas brīvostas direktors Leonīds Loginovs, Saeimas Aizsardzības un iekšlietu komisijas priekšsēdētājs Dzintars Kudums; kuģa "Jūrmala" kapteinis Ivans Fjodorovs; Aizsardzības un iekšlietu komisijas locekļi izbraukuma sēdē kuģa "Jūrmala" salonā &n Foto: Māris Kaparkalējs, "LV"
Valsts ieņēmumu dienesta ģenerāldirektors Andrejs Sončiks, Rīgas brīvostas direktors Leonīds Loginovs, Saeimas Aizsardzības un iekšlietu komisijas priekšsēdētājs Dzintars Kudums, komisijas locekļi Romāns Mežeckis, Jānis Čevers, Juris Dalbiņš, Palmira Lāce, Galvenās muitas pārvaldes ģenerāldirektors Aivars Krastiņš, Rīgas muitas direktors Andis Drulle un komisijas loceklis Oskars Grīgs Foto: Māris Kaparkalējs, "LV" |
Sēdes laikā deputātiem bija iespēja iepazīties ar Rīgas ostas akvatoriju un pārrunāt ar uzaicinātajiem viesiem ostas un darbības aktualitātes un nākotnes perspektīvas. Deputāti uz diskusiju bija aicinājuši Rīgas brīvostas direktoru Leonīdu Loginovu, Galvenās muitas pārvaldes ģenerāldirektoru Aivaru Krastiņu, Rīgas muitas direktoru Andi Drulli, Valsts ieņēmumu dienesta direktoru Andreju Sončiku un citas ar Rīgas ostas darbību saistītās amatpersonas.
Rīgas brīvosta, kuras kopējā platība ir 2 tūkstoši hektāru, ir viena no lielākajām ostām Baltijas jūrā, informēja brīvostas direktors L.Loginovs. Tik liela platība, kas stiepjas aptuveni 15 kilometru garumā abpus Daugavai, ir visai grūti apsaimniekojama, un arī kontroli veikt ir visai sarežģīti. Kontroli sarežģī arī fakts, ka ostai ir vairāk nekā 60 vārtu un seši muitas punkti. Pēc muitas darbības modernizācijas lidostā "Rīga" pienācis laiks sakārtot arī Rīgas brīvostas darbu. Kā liecina muitas darbības rezultāti, pēdējās nedēļās arvien biežāk kontrabanda tiek atklāta tieši ostās. Arī Eiropas Savienības nākamā gada progresa ziņojumi koncentrēsies tieši uz brīvostām, tādēļ jāpievērš jo īpaša uzmanība šo jautājumu sakārtošanai. Rīgas muitas direktors Andis Drulle pastāstīja, ka Rīgas muitā strādā 473 darbinieki, kas ir aptuveni trešā daļa no kopējā muitas darbinieku skaita. Rīgas ostā ik gadu ienāk vairāk nekā 4 tūkstoši kuģu, un ir neiespējami rūpīgi izkontrolēt katru konteineru un kuģi. Tādēļ muitas darbībā liela loma ir subjektīvajam faktoram. Lai uzlabotu kravu kontroli, A.Drulle kā perspektīvu minēja divu modernu muitas terminālu izveidi, kuri tiktu nodrošināti ar skeneru kontroles ierīcēm. Šāda kravu skenera iegāde izmaksātu vismaz miljons latu, tomēr tie muitas darbību padarītu ievērojami efektīvāku un mazinātu kontrabandas iespējas. Muitas vadošās amatpersonas arī norādīja, ka būtu nepieciešams palielināt muitas darbinieku skaitu.
L.Loginovs pastāstīja, ka norit visai plaša sadarbība ar citām Eiropas ostām un aktīvi tiek apsekota Eiropas ostu darbība un pieredze kontroles funkciju veikšanā. Kā zināmu risinājumu Rīgas brīvostas plašās teritorijas veiksmīgai kontrolei L.Loginovs piedāvāja ostas policijas dienesta izveidošanu, kas spētu veikt teritorijas kontroli visā ostas perimetrā. Šādi policijas dienesti sekmīgi darbojoties vairākās Eiropas ostās, un to pilnvarās ir pārbaudīt jebkuras ostas teritorijā esošās kravas dokumentāciju, tādējādi novēršot muitas un citu pārbaudes struktūru nelikumīgu apiešanu.
Muitas amatpersonu un deputātu starpā izvērsās plaša diskusija par muitas mērījumu iespējamajām atšķirībām kokmateriālu pārvadājumos, kas rodas, lietojot dažādu mērījumu sistēmu. Lai novērstu iespējamās nodokļu summu starpības un citas nelikumības ostas teritorijā, pēc iespējas drīzāk būtu nepieciešams ostas policijas dienests.
Deputātiem bija iespēja iepazīties arī ar nesen uzbūvēto Rīgas brīvostas kuģu vadības centru, kas ir viens no modernākajiem Eiropā. Centrs aprīkots ar jaunākajām navigācijas sistēmām un videonovērošanas iekārtām. Šī centra izbūve noritējusi ar ES "Phare" programmas līdzekļiem, bet tehniskais aprīkojums iegādāts no valsts budžeta finansējuma. Kā norādīja L.Loginovs, Rīgas osta pēdējos gados ir ievērojami attīstījusies un lieli līdzekļi ieguldīti modernizācijā. Tādēļ, pēc L.Loginova teiktā, pašreiz svarīgākais uzdevums ir pastāstīt pasaulei, ka Rīgas osta ir visai moderna, droša un lēta, jo tikai tādējādi iespējams palielināt kravu apjomu un piesaistīt jaunus investorus.
Tika runāts arī par ostu likuma grozījumiem Saeimā un citu ar ostu darbību saistītu likumdošanas aktu virzību. Diskusijas noslēgumā Saeimas Aizsardzības un iekšlietu komisijas priekšsēdētājs Dzintars Kudums aicināja turpināt uzsākto Saeimas, Rīgas brīvostas un Valsts ieņēmumu dienesta struktūru sadarbību.
Artis Nīgals, "LV" nozares redaktors