![](/img/logo.png)
Aicinot Saeimu vēlreiz caurlūkot likumu “Grozījumi Meža likumā”
Valsts prezidente Vaira Vīķe-Freiberga 2005.gada 30.decembrī nosūtīja vēstuli Saeimas priekšsēdētājai Ingrīdai Ūdrei, aicinot Saeimu vēlreiz caurlūkot likumu “Grozījumi Meža likumā”. Vēstulē prezidente pamato savu lūgumu:
“2005.gada
22.decembrī Saeima pieņēma likumu “Grozījumi Meža likumā”, un,
izmantojot šo iespēju, vēlos izteikt atbalstu minētajam likumam
kopumā un īpaši vairākām likuma normām, kas aizliedz atsavināt
vai privatizēt valsts meža zemi, kā arī tālāk atsavināt citām
personām pašvaldībām nodoto zemi pašvaldības autonomo funkciju
veikšanai.
Izprotot Saeimas rūpes par valsts meža zemes fondu, vēlos norādīt
uz atsevišķām likuma normām, kas, manuprāt, labi iecerētas, tomēr
varētu radīt problēmas to piemērošanā praksē.
Gan meža nozarē iesaistītie, gan par šo nozari atbildīgā
Zemkopības ministrija, gan paši Saeimas deputāti uzskata, ka
valsts akciju sabiedrības “Latvijas valsts meži” pieredze,
nodrošinot valsts ietekmes palielināšanu meža zemes tirgū un
valsts meža platību palielināšanu, ir pozitīva un atbalstāma. Gan
grozījumu atbalstītāji, gan oponenti uzskata, ka šī politika ir
jāturpina un valstij ir jāspēj nodrošināt savu interešu
aizsardzību, gan pērkot zemi no tiem tirgus dalībniekiem, kuriem
nav iespēju un motivācijas gādāt par sev piederošajām mežu
platībām, gan ar iepirkumu palīdzību konsolidējot valsts īpašumā
esošās meža zemes, gan rūpējoties par vides aizsardzības
jautājumiem un iegādājoties zemi dabas aizsargājamajās
teritorijās, gan konkurējot ar ārvalstu komersantiem, kas aktīvi
uzpērk Latvijas mežu zemi.
Tomēr 2005.gada 22.decembra likuma “Grozījumi Meža likumā”
4.pants, kas paredz Meža likuma 4.panta otrajā daļā noteikt, ka
valsts akciju sabiedrības “Latvijas valsts meži” īpašumā nevar
būt meža zeme, kas reģistrēta uz valsts akciju sabiedrības
“Latvijas valsts meži” vārda, var būtiski ierobežot un samazināt
iepriekš minētās valsts iespējas darboties meža zemes
tirgū.
Lai gan valsts akciju sabiedrība “Latvijas valsts meži” par simt
procentiem pieder Latvijas valstij, tā saskaņā ar Komerclikumu
tomēr ir patstāvīga juridiska persona ar savu nošķirtu mantu un
finanšu līdzekļiem. Tādējādi par saviem nošķirtajiem finanšu
līdzekļiem nopirktu meža zemi akciju sabiedrība var reģistrēt
vienīgi uz sava vārda, savukārt likums tagad prasa, lai īpašums
tiktu reģistrēts uz valsts vārda. Tādā gadījumā Meža likuma
Pārejas noteikumu 9.punktā, kas paredz, ka līdz 2006.gada
31.decembrim valsts akciju sabiedrības “Latvijas valsts meži”
īpašumā esošā meža zeme ierakstāma zemesgrāmatā uz valsts vārda,
ir jānosaka kārtība, kādā notiek minētās zemes pārreģistrēšana
(faktiski atsavināšana). Vai tā notiks, pamatojoties uz Ministru
kabineta lēmumu, vai kā civiltiesisks darījums starp valsti un
tās izveidoto privāto tiesību subjektu vai kā citādi?
Ja likumdevēja mērķis ir noteikt, ka visa meža zeme, ko turpmāk
iepirks valsts akciju sabiedrība “Latvijas valsts meži”, ir
valsts īpašums Zemkopības ministrijas vai kādas citas
institūcijas personā, tad ir jāatrod juridiski korekts
risinājums. Ja valsts nolemj, ka valsts akciju sabiedrībai
“Latvijas valsts meži” valsts uzdevumā ir jāiepērk mežu zeme un
jāreģistrē tā uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā, tad
valstij šim mērķim valsts budžetā ir jāiedala atsevišķi līdzekļi
un jāpilnvaro minētā komercsabiedrība ar tiem rīkoties. Cik man
ir zināms, vismaz 2006.gada valsts budžetā tas nav
izdarīts.
Līdz ar to Meža likuma 22.decembra redakcija zināmā mērā izslēgs
valsti no meža zemes tirgus, jo valsts akciju sabiedrība
“Latvijas valsts meži” vairs nevarēs iegādāties meža zemi savā
īpašumā, savukārt iepirkt to valsts īpašumā par valsts līdzekļiem
arī nevarēs, jo tam nav asignēti valsts budžeta līdzekļi un
noteikts pilnvarojums.
Risināt šo situāciju, paredzot, ka meža zemi valsts vajadzībām
iepirks Zemkopības ministrija, manuprāt, arī nav korekti un
atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likumam, jo ministrijas
funkcija nav nodarboties ar saimniecisko darbību, par ko
viennozīmīgi ir uzskatāmi darījumi ar nekustamajiem
īpašumiem.
Ņemot vērā iepriekš norādīto, pamatojoties uz Latvijas Republikas
Satversmes 71.pantu, nosūtu 2005.gada 22.decembrī Saeimā pieņemto
likumu “Grozījumi Meža likumā” otrreizējai caurlūkošanai.”