• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Konkurences padomes 2005. gada 22. decembra lēmums Nr. 78 "Par lietas izpētes izbeigšanu Par SIA "Multiprese" 23.08.2005. iesniegumu Nr.05-004 Lieta Nr.916/05/09/16". Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 10.01.2006., Nr. 5 https://www.vestnesis.lv/ta/id/125433

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Konkurences padomes lēmums Nr.79

Par lietas izpētes izbeigšanu
Par SIA "Multiprese" 23.08.2005. iesniegumu Lieta Nr.916/05/09/18

Vēl šajā numurā

10.01.2006., Nr. 5

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Konkurences padome

Veids: lēmums

Numurs: 78

Pieņemts: 22.12.2005.

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Konkurences padomes lēmums Nr.78

Rīgā 2005.gada 22.decembrī (prot. Nr.70, 3.§)

Par lietas izpētes izbeigšanu

Par SIA “Multiprese” 23.08.2005. iesniegumu Nr.05–004

Lieta Nr.916/05/09/16

Konkurences padome 2005.gada 24.augustā saņēma SIA “Multiprese” 23.08.2005. iesniegumu Nr.05–004 Par negodīgo konkurenci un maldinošu reklāmu (turpmāk —Iesniegums).

Iesniegumā t.sk. norādīts uz SIA “Laimīgie cilvēki” izdotajā žurnālā “Laimīgā māja” 2005.gada Nr.4 publicēto reklāmu. Norādīts, ka žurnāla trešajā lapaspusē tika publicēta izdevniecības nama “Laimīgie cilvēki” reklāma (turpmāk — Reklāma), kurā norādīti žurnāla “Счастливый дом”/“Laimīgā māja” tirāžas dati, saskaņā ar kuriem tirāža sastāda 40 000 eksemplāru. Saskaņā ar Iesniedzēja rīcībā esošo informāciju, iespējams, žurnālā “Счастливый дом” (“Laimīgā māja”) publicētajā Reklāmā ir uzrādīta lielāka tirāža nekā faktiskā, ar mērķi piesaistīt reklāmdevējus un veicināt preses izdevuma popularitāti.

SIA “Multiprese” uzskata, ka Iesniegumā norādītā Reklāma atbilst Reklāmas likuma 1.pantā noteiktajai reklāmas definīcijai. Norādīts, ka Reklāma ir izcelta uz pārējā žurnāla fona, lai pievērstu īpašu lasītāju uzmanību. Turklāt Reklāmas tekstā vārds “tirāža” ir izcelts ar iezīmētiem burtiem, līdz ar to saskaņā ar Reklāmas likuma 1.panta noteikumiem SIA “Laimīgie cilvēki” Reklāmā sniegtā informācija uzskatāma par paziņojumu vai pasākumu, kura mērķis ir veicināt preču vai pakalpojumu popularitāti vai pieprasījumu pēc tiem.

Ņemot vērā SIA “Multiprese” piecgadīgo pieredzi analoģiska žurnāla izdošanā, Iesniedzējs uzskata, ka trijos darbības mēnešos žurnāls “Счастливый дом”/“Laimīgā māja” nevarēja sasniegt tik lielu tirāžu. Turklāt ar tik lielu tirāžu minētais preses izdevums būtu nerentabls. Iesniedzējs uzskata, ka minētās SIA “Laimīgie Cilvēki” darbības ir pretrunā ar Reklāmas likuma 8.pantu.

Iesniegumā lūgts Konkurences padomei ierosināt iespējamā pārkāpuma izpētes lietu.

Konkurences padome, pamatojoties uz Administratīvā procesa likuma 55.panta 1.punktu un Reklāmas likuma 14.panta pirmo daļu, 13.09.2005. nolēma (protokola Nr.45 2.§) ierosināt lietu Nr.916/05/09/16 uz SIA “Mutiprese” Iesnieguma pamata par Reklāmas likuma 8.panta iespējamiem pārkāpumiem SIA “Laimīgie cilvēki” darbībās.

Konkurences padome, pamatojoties uz Reklāmas likuma 14.panta otro daļu, 23.11.2005. pieņēma lēmumu (protokola Nr.64 5.§) pagarināt lēmuma pieņemšanas termiņu lietā Nr.916/05/09/16 uz laiku līdz 2005.gada 23.decembrim.

Konkurences padome, ņemot vērā Iesniegumā norādīto un papildus lietā Nr.916/05/09/16 iegūto informāciju,

konstatēja:

Konkurences padome 09.09.2005. saņēma SIA “Laimīgie cilvēki” 08.09.2005. vēstuli Nr.1–09/05, kurā sniegta atbilde uz Konkurences padomes Biroja 05.09.2005. vēstuli Nr.1195; 28.09.2005. saņēma SIA “Laimīgie cilvēki” 23.09.2005. vēstuli, kurā sniegta atbilde uz Konkurences padomes Biroja 19.09.2005. vēstuli Nr.1268; 24.10.2005. saņēma SIA “Laimīgie cilvēki” 24.10.2005. vēstuli, kurā sniegta atbilde uz Konkurences padomes Biroja 04.10.2005. vēstuli Nr.1367; 02.11.2005. saņēma SIA “Laimīgie cilvēki” 01.11.2005. vēstuli, kurā sniegta atbilde uz Konkurences padomē 31.10.2005. tikšanās laikā SIA “Laimīgie cilvēki” pieprasīto informāciju; 04.11.2005. saņēma SIA “Laimīgie cilvēki” 03.11.2005. vēstuli, kurā sniegta papildu informācija sakarā ar Iesniegumā norādītajiem apstākļiem.

Minētajās vēstulēs SIA “Laimīgie cilvēki” paskaidrojusi, ka žurnālā “Laimīgā māja” publicētā Reklāma ir pašreklāma, ar kuras palīdzību lasītāji tiek iepazīstināti ar citiem laikrakstiem, ko izdod SIA “Laimīgie cilvēki”; ka Reklāmas uzdevums ir informēt žurnālu “Laimīgā māja” lasītājus un reklāmdevējus par citiem laikrakstiem, ko izdod SIA “Laimīgie cilvēki”, ar mērķi veicināt Reklāmā norādīto žurnālu iegādi; ka žurnāla “Laimīgā māja” mērķauditorija ir cilvēki, kas interesējas par celtniecību, remontu, aktuāliem celtniecības materiāliem, to pielietojumu un interjeru; ka vienošanās starp SIA “Laimīgie cilvēki” un SIA “Tipogrāfija Citrons” par poligrāfijas pakalpojumu sniegšanu noslēgta 2005.gada 10.jūnijā; ka žurnālā “Laimīgā māja” 2005.gada Nr.4 publicētajai informācijai ir informatīvs raksturs par SIA “Laimīgie cilvēki” izdotajiem preses izdevumiem; ka tirāžas norādīšana (esošās vai plānojamās) nevar veicināt žurnālu popularitāti un/vai pieprasījumu pēc tiem, jo žurnālu popularitāte ir tieši atkarīga no preses izdevumu satura, no produkta kvalitātes, no ieguldītajām investīcijām, no kolektīva profesionalitātes un daudziem citiem faktoriem; ka reklāmas devēju piesaiste preses izdevumiem nav vienkārši tirāžas skaitļa publicēšanas ceļā iegūstams rezultāts; ka pēc SIA “Laimīgie cilvēki” ieskata publikācija 2005.gada Nr.4 žurnālā “Laimīgā māja” nav uzskatāma par maldinošu reklāmu Reklāmas likuma 8.panta izpratnē, jo publicētās informācijas mērķis ir paziņot lasītājiem par SIA “Laimīgie cilvēki” preses izdevumiem, par to ārējo veidolu un saturu; ka ar žurnālu “Laimīgā māja”/“Счастливый дом” izplatīšanu nodarbojas SIA “Laimīgie cilvēki” realizācijas daļas menedžeris; ka uz šo brīdi ir izplatīti visi līdz 2005.gada septembrim izdotie žurnālu numuri; ka žurnāli “Laimīgā māja”/“Счастливый дом” tiek izplatīti celtniecības materiālu, mēbeļu un citu dzīvojamo telpu labiekārtošanas piederumu veikalos; ka SIA “Laimīgie cilvēki” ar savu poligrāfisko produkciju ir piedalījusies konferencē “Centrālās un Rietumu eiropas nekustamo īpašumu tirgus nākotne” (09.09.2005.–10.09.2005.) un izstādē “Mēbeles. Interjers. Dizains” (22.09.2005.–25.09.2005.); ka SIA “Laimīgie cilvēki” žurnālu “Laimīgā māja” izdod un izplata no 2005.gada augusta, žurnālu “Счастливый дом” izplata un izdod no 2005.gada 15.jūnija; ka uz šo brīdi ir izdoti 5 žurnāla “Laimīgā māja” numuri un 5 žurnāla “Счастливый дом” numuri; ka līdz 15.06.2005. žurnāli “Laimīgā māja” un “Счастливый дом” netika izdoti; ka žurnāli “Laimīgā māja” Nr.4 un “Счастливый дом” par jūniju ir pir­mie izdotie eksemplāri; ka žurnāli “Laimīgā māja” un “Счастливый дом” tiek izdoti divas reizes mēnesī — vienu reizi latviešu valodā (“Laimīgā māja”) un vienu reizi krievu valodā (“Счастливый дом”); ka žurnāls “Laimīgā māja” Nr.4 tika pasūtīts 02.08.2005., piegādāts 09.08.2005. un izplatīšanā bija no 09.08.2005. līdz 09.09.2005., ka žurnāls “Счастливый дом” par jūnija mēnesi tika pasūtīts 10.06.2005; piegādāts 22.06.2005. un izplatīšanā bija no 22.06.2005. līdz 22.07.2005.; ka pirmās žurnālu “Laimīgā māja” un “Счастливый дом” partijas (Nr.1 + Nr.2) tirāža sastādīja 15000 eksemplāru; otrās partijas (Nr.3 + Nr.4) — 25000 eksemplāru; trešās partijas (Nr.5 + Nr.6) — 40 000 eksemplāru; ceturtās partijas (Nr.7 + Nr.8) — 42000 eksemplāru; ka Iesniegumā norādīto Reklāmu ar tajā sniegto informāciju par to, ka žurnālu “Laimīgā māja” un “Счастливый дом” tirāža ir 40000 eksemplāri, SIA “Laimīgie cilvēki” sāka publicēt, sākot ar ceturto žurnāla “Laimīgā māja” numuru; ka attiecībā uz Reklāmā norādīto, ka izstāžu laikā žurnālu “Laimīgā māja”/“Счастливый дом” tirāža ir 60000 eksemplāri SIA “Laimīgie cilvēki” nav precizējusi, kādās konkrēti izstādēs, tirāža būs 60000 eksemplāri; ka fakts, ka SIA “Laimīgie cilvēki” ir piedalījusies izstādēs nenozīmē, ka konkrētās izstādes laikā tiek drukāta attiecīgā tirāža; ka nepieciešamības gadījumā patērētājiem ir iespējams sazināties ar SIA “Laimīgie cilvēki”, lai saņemtu informāciju par to, kādās izstādēs tiek plānota tirāža 60000 eksemplāru.

Konkurences padome 30.09.2005. saņēma SIA “Tipogrāfija Citrons” 29.09.2005. vēstuli Nr.V6/93, kurā sniegta atbilde uz Konkurences padomes Biroja 19.09.2005. vēstuli Nr.1269.

SIA “Tipogrāfija Citrons” sniegusi informāciju, ka līgums par poligrāfijas pakalpojumiem starp SIA “Tipogrāfija Citrons” un SIA “Laimīgie cilvēki” noslēgts 2005.gada 10.jūnijā; ka 2005.gada jūnijā SIA “Tipogrāfija Citrons” netika drukāti žurnāli “Laimīgā māja” (latviešu un krievu valodā); ka poligrāfijas pakalpojumi SIA “Laimīgie cilvēki” sniegti, sākot no 2005.gada jūlija; ka 14.07.2005. SIA “Tipogrāfija Citrons” saņēma SIA “Laimīgie cilvēki” pasūtījumu uz 10000 eksemplāriem un 28.07.2005. — uz 15000 eksemplāriem, tātad kopējā žurnālu “Laimīgā māja” (latviešu un krievu valodā) tirāža par jūliju sastāda 25000 eksemplāru; ka 2005.gada septembrī SIA “Tipogrāfija Citrons” tika nodrukāti un piegādāti SIA “Laimīgie cilvēki” 40000 eksemplāru žurnālu “Laimīgā māja”/“Счастливый дом”; ka 29.09.2005. saskaņā ar SIA “Laimīgie cilvēki” 02.09.2005. Pasūtījuma pieteikumu noformēts pasūtījums Nr.14998 vēl uz 20000 minēto žurnālu eksemplāriem.

Konkurences padomes Birojs 07.10.2005. SIA “Tipogrāfija Citrons” apmeklējuma laikā ieguva t.sk. informāciju par to, ka saskaņā ar 10.10.2005. noslēgto līgumu starp SIA “Laimīgie cilvēki” un SIA “Tipogrāfija Citrons” SIA “Laimīgie cilvēki” ir pienākums iesniegt žurnālu “Laimīgā māja”/“Счастливый дом” maketus tipo­grāfijai; ka SIA “Laimīgie cilvēki” 10 dienas pirms iespieddarbu sākšanas ir jāinformē SIA “Tipogrāfija Citrons” par izmaiņām žurnālu maketos; ka pirms drukāšanas procesa uzsākšanas SIA “Laimīgie cilvēki” var mainīt pasūtījumu, ja izmaiņas attiecas uz mazāku iespiežamo žurnālu eksemplāru skaitu, bet, ja izmaiņas attiecas uz lielāku iespiežamo žurnālu eksemplāru skaitu, tad SIA “Tipogrāfija Citrons” var pasūtīt papildus papīru, jaunu Ofset formu, par ko attiecīgi klientam būs jāpiemaksā; ka SIA “Tipogrāfija Citrons” jūnija mēnesī kopumā iespiedusi 15000 eksemplāru žurnālu “Laimīgā māja” (latviešu un krievu valodā), t.i., par šādu daudzumu (15000 eks.) žurnālu ir izrakstītas preču pavadzīmes –rēķini (turpmāk —PPR), kas iesniegtas lietā (22.06.2005. PPR Nr.977166; 04.07.2005. PPR Nr.977170); ka uz doto brīdi žurnāli “Laimīgā māja”/“Счастливый дом” iespiesti 42000 eksemplāru, par ko izsniegta 09.09.2005. PPR Nr.977550 un 23.09.2005. PPR Nr.427286; ka septembra beigās SIA “Tipogrāfija Citrons” saņēmusi vēl vienu SIA “Laimīgie cilvēki” pasūtījuma pieteikumu septembra mēneša žurnālu “Laimīgā māja”/“Счастливый дом” iespiešanai.

Konkurences padomē 01.11.2005. tikšanās laikā SIA “Laimīgie cilvēki” pārstāve sniedza papildu informāciju un paskaidrojumus sakarā ar SIA “Laimīgie cilvēki” 01.11.2005. vēstulē sniegto informāciju par žurnālu “Laimīgā māja”/“Счастливый дом” numerāciju, izdošanas secību un tirāžu.

Vienlaikus apstiprināja, ka žurnāli “Laimīgā māja” un “Счастливый дом” tiek izplatīti tirdzniecības vietās Rīgā (aptuveni 20 tirdzniecības vietās), kā arī Jelgavā un Jūrmalā.

Konkurences padomes Birojs 24.11.2005. nosūtīja SIA “Multiprese” un SIA “Laimīgie cilvēki” vēstuli, kurā aicināja iepazīties ar lietā Nr.916/05/09/16 esošajiem pierādījumiem un sniegt viedokli. Administratīvā procesa dalībnieki līdz lēmuma pieņemšanas dienai nav iepazinušies ar lietā esošajiem pierādījumiem un izteikuši viedokli.

SIA “Multiprese” Iesniegumā norādītā SIA “Laimīgie cilvēki” izplatītā informācija par SIA “Laimīgie cilvēki” izdotajiem žurnāliem “Laimīgā māja”/“Счастливый дом” un to tirāžu, ņemot vērā tās saturu, pasniegšanas veidu, ir uzskatāma par reklāmu Reklāmas likuma 1.panta izpratnē.

Konkurences padome, ņemot vērā iepriekš norādītos pierādījumus, ir ieguvusi apstiprinājumu faktam, ka Reklāmas devējs, ievērojot Reklāmas likuma 10.panta pirmajā daļā noteikto, ir SIA “Laimīgie cilvēki”. Saskaņā ar Reklāmas likuma 10.panta otro daļu “Reklāmas devējs ir atbildīgs par reklāmas saturu”. Savukārt Reklāmas likuma 10.panta trešā daļa nosaka, ka “Reklāmas devējs ir tiesīgs izgatavot, pasūtīt, izplatīt vai nodot izplatīšanai tikai tādu reklāmu, kas nav pretrunā ar šo likumu un citiem normatīvajiem aktiem”.

Lietā iesniegtie žurnālu “Laimīgā māja”/“Счастливый дом” eksemplāri apstiprina, ka Reklāma izplatīta žurnālā “Laimīgā māja” 2005.gada Nr.4, 3.lpp.; žurnālā “Счастливый дом” 2005.gada Nr.5, 3.lpp. un žurnālā “Laimīgā māja” 2005.gada Nr.6, 3.lpp.

Reklāmas kreisajā pusē norādīts žurnāla “Счастливый дом” vāka attēls, labajā pusē sniegta šāda satura informācija (žurnālu “Laimīgā māja” 2005.gada Nr.4 un Nr.6 minētā informācija sniegta latviešu valodā; žurnālā “Счастливый дом” 2005.gada Nr.5 — krievu valodā):

“СЧАСТЛИВЫЙ ДОМ / LAIMĪGĀ MĀJA — žurnāls par celtniecību, remontu un dizainu, jo nav iespējams iedomāties laimīgu cilvēku bez savas mājas, kurai ir jābūt mājīgai un garīgai, lai izteiktu sava īpašnieka būtību.

Bezmaksas izplatīšana:

— kā žurnāla “Счастливые люди” pielikums

— būvmateriālu un mēbeļu labākajos veikalos

Tirāža: 40000 eksemplāru (izstādes laikā 60000)”

SIA “Multiprese” ir Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā 12.10.2000. reģistrēta (vienotais reģ.Nr.40003513622) komercsabiedrība, kuras galvenie darbības veidi ir: izdevējdarbība; poligrāfiskā izpilde un ar to saistītie pakalpojumi; foto pakalpojumi u.c. statūtos paredzētā darbība.

SIA “Laimīgie cilvēki” ir Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā 05.05.2004. reģistrēta (vienotais reģ.Nr.40003678314) komercsabiedrība, kuras galvenie darbības veidi ir: izdevējdarbība; poligrāfiskā izpilde un ar to saistītie pakalpojumi; ierakstu reproducēšana u.c. statūtos paredzētā darbība.

Ņemot vērā minēto, administratīvā procesa dalībnieku sniegtos paskaidrojumus, to, ka abas minētās komercsabiedrības nodarbojas ar preses izdevumu izdošanu Latvijas Republikas teritorijā, SIA “Multiprese” un SIA “Laimīgie cilvēki” ir uzskatāmas par konkurentēm preses izdevumu izdošanas tirgū Latvijas Republikā.

SIA “Multiprese” iebildumi pēc būtības ir par to, ka žurnālā “Laimīgā māja” 2005.gada Nr.4 izplatītajā Reklāmā žurnālu “Laimīgā māja”/“Счастливый дом” tirāža 40000 eksemplāru norādīta lielāka nekā faktiski esošā. Iesniedzējs uzskata, ka tādējādi SIA “Laimīgie cilvēki” pārkāpj Reklāmas likuma 8.pantu.

Saskaņā ar Reklāmas likuma 8.panta otro daļu “Maldinoša reklāma ir tāda reklāma, kura jebkādā veidā, ieskaitot tās pasniegšanas veidu, tieši vai netieši maldina vai varētu maldināt un kura sava maldinošā rakstura dēļ varētu ietekmēt personas ekonomisko rīcību vai kura kaitē vai varētu kaitēt konkurentam”. Atbilstoši Reklāmas likuma 8.panta trešās daļas 1.punktam Nosakot, vai reklāma ir maldinoša, ņem vērā visas reklāmas pazīmes — atsevišķo sastāvdaļu un kopējo saturu, noformējumu, īpaši jebkuru informāciju, kas reklāmā sniegta par preču daudzumu (..).

Reklāmas likuma 3.panta pirmajā daļā ir noteikts, ka “Reklāmai jābūt likumīgai, patiesai un objektīvai, tā veidojama saskaņā ar godprātīgu reklāmas praksi. Reklāma nedrīkst mazināt sabiedrības uzticēšanos reklāmai, un tai jāatbilst godīgas konkurences principiem”.

Reklāmas likuma izpratnē jebkuram tirgus dalībnieka reklāmā sniegtajam paziņojumam attiecībā uz šī tirgus dalībnieka piedāvātajām precēm vai pakalpojumiem, ja tā precizitāti un pareizību iespējams objektīvi pārbaudīt, jābūt patiesam. Šāds ar Reklāmas likuma 3.panta pirmo daļu noteiktais ierobežojums ir būtisks sabiedrības un ar reklāmas paziņojumu iespējami aizskarto tirgus dalībnieku likumisko interešu nodrošināšanas garants. Iesniegumā norādītajā Reklāmā ietvertā informācija par žurnālu “Laimīgā māja”/“Счастливый дом” tirāžu ir objektīvi pārbaudāma un līdz ar to šāda paziņojuma lietošanu ierobežo prasība pēc tā atbilstības patiesībai.

Konkurences padome, izvērtējusi Iesniegumā norādītos iebildumus un lietā iegūto informāciju, norāda uz šādiem apstākļiem.

Žurnālā “Laimīgā māja” 2005.gada Nr.4 izplatītajā Reklāmā t.sk. ietverts apstrīdētais paziņojums, ka žurnālu “Laimīgā māja”/“Счастливый дом” tirāža ir 40000 eksemplāru (turpmāk — Paziņojums). Ņemot vērā Reklāmā sniegto informāciju kopumā, minētajā Paziņojumā tiek norādīts un ar to tieši uztverams, ka abu žurnālu “Laimīgā māja”/“Счастливый дом” kopējā tirāža ir 40000 eksemplāru.

Iesniegumā norādīts, ka, ņemot vērā SIA “Multiprese” piecu gadu pieredzi analoģiska žurnāla izdošanā, pa 3 darbības mēnešiem žurnāls “Счастливый дом” nevarēja sasniegt tik lielu tirāžu. Papildu informāciju un pierādījumus, kas apstiprina minēto iebildumu pamatotību, SIA “Multiprese” Konkurences padomei nav sniegusi.

SIA “Laimīgie cilvēki” 03.11.2005. vēstulē norādījusi, ka žurnālā “Laimīgā māja” 2005.gada Nr.4 izplatītajā Reklāmā norādītā žurnālu “Laimīgā māja”/“Счастливый дом” tirāža 40000 eksemplāru atbilst patiesībai.

Lietā nodibināts, ka SIA “Laimīgie cilvēki” kopš 2005.gada 15.jūnija izdod žurnālus “Laimīgā māja”/“Счастливый дом” divas reizes mēnesī, t.i., vienu reizi krievu valodā (žurnālu “Счастливый дом”), otru reizi latviešu valodā (žurnālu “Laimīgā māja”), ar divu nedēļu periodiskumu. Saskaņā ar SIA “Laimīgie cilvēki” sniegto informāciju (Konkurences padomes amatpersonu un SIA “Laimīgie cilvēki” 01.11.2005. sarunu protokols; SIA “Laimīgie cilvēki” 01.11.2005. vēstule; SIA “Laimīgie cilvēki” 03.11.2005. vēstule) žurnāli “Laimīgā māja”/“Счастливый дом” tiek izdoti šādā secībā un ar šādu numerāciju: 15.06.2005. izdots žurnāla “Счастливый дом”Nr.1; 01.07.2005. žurnāla “Laimīgā māja” Nr.2; 15.07.2005. žurnāla “Счастливый дом” Nr.3; 01.08.2005. žurnāla “Laimīgā māja” Nr.4; 15.08.2005. žurnāla “Счастливый дом” Nr.5; 01.09.2005. žurnāla “Laimīgā māja” Nr.6; 15.09.2005. žurnāla “Счастливый дом” Nr.7; 01.10.2005. žurnāla “Laimīgā māja” Nr.8.

Žurnālu “Laimīgā māja”/“Счастливый дом” tematiku veido ar būvniecību, remontu un dizainu saistīti jautājumi, minētajos žurnālos sniegta informācija par nekustamā īpašuma iegādi, jaunākajiem celtniecības materiāliem un to pielietojumu, interjera aktualitātēm u.c., kā arī publicētas preču piegādātāju/pakalpojumu sniedzēju reklāmas atbilstoši konkrēto žurnālu tematikai. Saskaņā ar SIA “Laimīgie cilvēki” 01.11.2005. vēstulē un Konkurences padomē 01.11.2005. tikšanās laikā sniegto informāciju žurnāli “Laimīgā māja”/“Счастливый дом” tiek izplatīti celtniecības materiālu, mēbeļu un citu dzīvojamo telpu labiekārtošanas veikalos Rīgā, Jelgavā un Jūrmalā, un patērētājiem šie žurnāli ir pieejami bez maksas. Konkurences padome secina, ka tādējādi žurnālu “Laimīgā māja”/“Счастливый дом” mērķ­auditorija ir minēto tirdzniecības vietu apmeklētāji, bet Reklāmas mērķauditorija papildus ir arī reklāmdevēji, kas ir minēto preses izdevumu ienākumu iegūšanas avots. Reklāmdevēju piesaiste lielā mērā ir atkarīga no šo žurnālu tirāžas lieluma, un reklāmas devēji ir uzskatāmi par personām, kuru ekonomisko rīcību var ietekmēt Reklāmā sniegtā informācija par žurnālu “Laimīgā māja”/“Счастливый дом” tirāžu. Minēto netieši ir atzinusi arī SIA “Laimīgie cilvēki”, 03.11.2005. vēstulē norādot, ka Reklāma domāta nākamajiem reklāmdevējiem, kam neinteresē tekošā žurnālu tirāža, tā kā tajā reklāmu ievietot vairs nav iespējams, bet interesē, cik potenciālo patērētāju ieraudzīs tā reklāmu, ja to izvietos nākamajā žurnālā “Laimīgā māja”, ņemot vērā to, ka minētais apstāklis ir tieši atkarīgs no šo žurnālu skaita (tirāžas), t.i., cik daudz bezmaksas žurnālu “Laimīgā māja”/“Счастливый дом” patērētājiem būs pieejami.

Kā lēmumā iepriekš konstatēts, Reklāmas Paziņojumā sniegta informācija, ka žurnālu “Laimīgā māja” un “Счастливый дом” kopējā tirāža sastāda 40000 eksemplārus. Reklāmā nav norādīts, konkrēti kuru žurnālu “Laimīgā māja”/“Счастливый дом” numuru tirāža ir 40000 eksemplāru. Tomēr, ņemot vērā lēmumā iepriekš sniegtos secinājumus attiecībā uz personām, kuru ekonomisko rīcību var ietekmēt Reklāma, atzīstams, ka no reklāmas devēja viedokļa ir būtiski, lai Reklāmas Paziņojumā sniegtā informācija atbilstu faktiskajiem apstākļiem attiecībā uz žurnālu izdevumiem, kur reklāmas devējiem ir iespēja izvietot savu reklāmu.

Kā to apstiprina lietā esošie pierādījumi (26.08.2005. PPR Nr.977196; 09.09.2005. PPR Nr.977550), žurnāla “Счастливый дом” 2005.gada Nr.5 tirāža ir 20000 eksemplāri un žurnāla “Laimīgā māja” 2005.gada Nr.6 tirāža ir 20000 eksemplāri. Līdz ar to Reklāmas Paziņojumā norādītā žurnālu “Laimīgā māja”/“Счастливый дом” tirāža 40000 eksemplāru atbilst faktiskajiem apstākļiem.

Reklāma izvietota arī žurnālu “Laimīgā māja”/“Счастливый дом” 2005.gada 5. un 6.numurā. Kā apstiprina lietā esošie pierādījumi (09.09.2005. PPR Nr.977550; 23.09.2005. PPR Nr.427286; 06.10.2005. PPR Nr.427393), žurnāla “Laimīgā māja” 2005.gada Nr.6 tirāža ir 20000 eksemplāru, žurnāla “Счастливый дом” 2005.gada Nr.7 tirāža ir 22000 eksemplāru un žurnāla “Laimīgā māja” 2005.gada Nr.8 tirāža ir 20000 eksemplāru. Līdz ar to arī žurnālu “Laimīgā māja”/“Счастливый дом” 2005.gada 5. un 6.numurā ietvertajā Reklāmā sniegtā informācija atbilst faktiskajiem apstākļiem.

Turklāt, kā norādījusi SIA “Laimīgie cilvēki” 03.11.2005. vēstulē, sākot ar žurnālu “Laimīgā māja”/“Счастливый дом” 2005.gada 7.numuru, Reklāmā tirāža vairs netiek norādīta, ko apstiprina SIA “Laimīgie cilvēki” lietā iesniegtie žurnālu “Laimīgā māja”/“Счастливый дом” 2005.gada 7. un 8.numura eksemplāri.

Ņemot vērā minēto, Konkurences padome atzīst, ka Reklāmā nav pārkāptas Reklāmas likuma 3.panta pirmajā daļā reklāmai izvirzītas vispārīgās prasības, kā arī Reklāmas likuma 8.pantā noteiktais maldinošas reklāmas aizliegums.

Pamatojoties uz Reklāmas likuma 1.pantu, 3.panta pirmo daļu, 8.pantu, 10.pantu, 13.panta pirmo daļu, 14.panta ceturto, 15.panta sesto un septīto daļu, Konkurences padome

nolēma:

Izbeigt lietas Nr.916/05/09/16 izpēti.

Konkurences padomes lēmumu saskaņā ar Konkurences likuma 8.panta otro daļu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā viena mēneša laikā no lēmuma spēkā stāšanās dienas.

Konkurences padomes priekšsēdētājs P.Vilks

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!