Par akciju sabiedrības “Rīgas siltums” privatizāciju vēstulē Patērētāju interešu aizstāvības asociācijas padomes priekšsēdētājai
Valsts prezidenta kanceleja 6.janvārī nosūtīja vēstuli Latvijas Patērētāju interešu aizstāvības asociācijas padomes priekšsēdētājai Teklai Žabovai. Vēstulē rakstīts:
“Iepazīstoties ar Jūsu atklāto
vēstuli, jāatzīst, ka tajā teiktais par Valsts prezidentes it kā
Francijas uzņēmuma “Dalkia” aizstāvību ir augstākā mērā nekorekts
un nevietā. Valsts prezidentes noteiktā nostāja, kas šajā
gadījumā izpaudās jautājumā par AS “Rīgas siltums”
privatizāciju, ir balstīta tikai un vienīgi uz Latvijas valsts un
uzņēmuma pakalpojumu saņēmēju – iedzīvotāju – interesēm. Viens no
Valsts prezidentes pienākumiem, pārstāvot valsti, ir veicināt
investīciju ienākšanu, kuru mērķis ir celt vispārējo labklājības
līmeni valstī, radīt jaunas darba vietas un sagādāt pēc iespējas
kvalitatīvāku pakalpojumu sniegšanu iedzīvotājiem.
Latvija ir deklarējusi, ka ir atvērta ārvalstu investīcijām,
valsts ir parakstījusi starptautiskus līgumus, kas paredz
investīciju aizsardzību, un prezidente uzskata, ka Latvijas
valdībai, atbildīgi izsverot katru soli, ir jārīkojas konsekventi
un atbilstoši pašas deklarētajiem vārdiem, lēmumiem un principiem
jānes atbildība gan par pašu lēmumu, gan par tā realizēšanas
veidu. AS “Rīgas siltums” valstij piederošo akciju privatizēšanas
gadījumā der piebilst, ka AS “Rīgas siltums” ne valdības
deklarācijā, ne arī Privatizācijas pabeigšanas likumā nav minēta
starp neprivatizējamajiem uzņēmumiem, kas liecina par valdības
ieceri privatizēt valstij piederošās AS “Rīgas siltums”
kapitāldaļas. Turklāt valdība 2004.gadā savā deklarācijā AS
“Rīgas siltums” min pie uzņēmumiem, ko būs iespējams privatizēt
par naudu, ne sertifikātiem, kā arī 2005.gada 13.septembrī
valdība savā lēmumā ar 12 balsīm par, trim pret, vienam
atturoties, atbalsta RS valstij piederošo kapitāla daļu
privatizēšanu, pārliecinoši apstiprinot gan politisku, gan
juridisku atbalstu.
Ņemot vērā augstākminēto, kā arī saskaņā ar juristu sākotnējiem
atzinumiem EM sagatavotais akciju privatizācijas atteikums nav
bijis juridiski korekts. Pašreizējā situācijā atteikums nodot AS
“Rīgas siltums” kapitāldaļas privatizācijā, pamatojoties uz
formāliem apsvērumiem, būtu pret tiesiskās paļāvības principu.
Šāda rīcība varētu novest pie tiesvedības, arī starptautiskas, jo
valsts nekonsekventa rīcība varētu tikt uzskatīta par Latvijas un
Francijas valdību līguma par savstarpējo ieguldījumu veicināšanu
un aizsardzību pārkāpumu. Zaudējot šādā tiesvedībā, Latvijai
nāktos kompensēt ne tikai investora zaudējumus, bet arī negūto
peļņu. Tādēļ šajā gadījumā nav runa tik daudz par AS “Rīgas
siltums” pārdošanu ārzemju kompānijai, bet par valdībā 2005.gada
13.septembrī jau pieņemto lēmumu par AS “Rīgas siltums”
privatizāciju un tā sekām.
Aizvadītā gada nogalē valdība, pēkšņi dodot signālus, ka atsakās
no sava lēmuma, pēc prezidentes domām, rīkojās nekonsekventi, par
ko viņa ir runājusi gan ar valdības vadītāju, gan ekonomikas
ministru. Šajās sarunās prezidentei netika sniegts racionāls
skaidrojums, kāpēc valdības pozīcija ir mainījusies kopš
13.septembra. Tādēļ Valsts prezidente ir aicinājusi valdību
ievērot konsekvenci savā darbībā. “Ja reiz signāli ir doti,
virzība uzņemta, bāzējoties uz iepriekš pieņemtiem lēmumiem, tad
tam ir jāseko. Latvijai ir ļoti būtiski saglabāt uzticamību savai
investīciju videi, tāpēc visām valdību veidojošajām partijām ir
konkrēti jāvienojas – ko mēs darām, kāds ir Latvijas kopīgais
uzstādījums šajos jautājumos, kā arī jāgarantē savas darbības un
lēmumu prognozējamība pietiekami ilgam laikam uz priekšu,”
sacīja V.Vīķe-Freiberga.
Neapšaubāma prioritāte ir Latvijas patērētāju iespēja izvēlēties
lētākos un kvalitatīvākos pakalpojumus un mazināt monopola
uzņēmumu ietekmi un veicināt konkurenci Rīgas siltumapgādes
sektora attīstībai, taču šādu rezultātu nav iespējams panākt,
provocējot valstij iespējamu jaunu starptautiskas tiesvedības
procesu, kas negatīvi ietekmētu Latvijas reputāciju starptautiskā
mērogā, nopietnu ārvalstu investoru interesi par ieguldījumu
veikšanu mūsu valstī, kā arī izmaksātu ievērojamas summas, kas
būtu jāsedz no valsts līdzekļiem.
Jāpiebilst, ka Ministru kabineta šā gada 3.janvāra sēdē galīgais
lēmums par valstij piederošo akciju sabiedrības “Rīgas siltums”
akciju nodošanu vai nenodošanu privatizācijai netika pieņemts,
norādot uz juridiskām nepilnībām Ekonomikas ministrijas
sagatavotajā MK rīkojuma projektā. Tādējādi atbildība par galīgā
lēmuma pieņemšanu AS “Rīgas siltums” privatizācijas jautājumā un
tā iespējamām juridiskām sekām šobrīd ir valdības rokās.
Atbildot uz Jūsu vēstulē paustajām bažām sakarā ar AS “Rīgas
siltums” iespējamu nonākšanu privātās rokās, kā rezultātā varētu
pieaugt siltumapgādes izmaksas, vēlētos piebilst, ka,
privatizējot valsts īpašuma objektu, privatizācijas noteikumos
var paredzēt virkni saistību, kas privatizācijas subjektam ir
obligātas. Latvijas Patērētāju interešu aizstāvības asociācija
varētu piedalīties šādu saistību izstrādāšanā, kā arī vēlāk to
izpildes kontrolē.
Apsveicama ir Latvijas Patērētāju interešu aizsardzības
asociācijas iniciatīva uzsākt diskusiju par rīdzinieku interesēm
siltumapgādē, kā ietvaros plānota arī tikšanās ar “Dalkia”.
Tādējādi Jūsu vadītajai asociācijai būs iespēja tiešā un atklātā
sarunā noskaidrot patērētājiem svarīgos jautājumus no šā AS
“Rīgas siltums” valsts akciju privatizācijas
pretendenta.”
Valsts prezidenta preses dienests