• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Par 1999.gada valsts budžeta izpildi. Valsts kontroles ziņojums Saeimai. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 9.11.2000., Nr. 399/400 https://www.vestnesis.lv/ta/id/12589

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Par līgumu starp Latviju un Svēto Krēslu

Vēl šajā numurā

09.11.2000., Nr. 399/400

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Par 1999.gada valsts budžeta izpildi

Valsts kontroles ziņojums Saeimai

"Latvijas Vēstnesī"

Saturā

Ievads 09.11.2000.
1. Valsts budžeta ieņēmumi 09.11.2000.
2. Valsts budžeta izdevumi 09.11.2000.
3. Valsts speciālais budžets 09.11.2000.
4. Revīzijas darbs Valsts kontrolē 1999.gadā 09.11.2000.
5. Raksturīgākie trūkumi, kuri konstatēti veicot revīzijas
valsts budžeta iestādēs 09.11.2000.
1.pielikums Faktisko izdevumu pārsnieguma pār ieņēmumiem
pieaugums 09.11.2000.
2.pielikums Faktisko izdevumu pārsniegums pār
ieņēmumiem 09.11.2000.
3.pielikums Valsts pamatbudžeta ieņēmumu daļas izpilde 09.11.2000.
4.pielikums Valsts pamatbudžeta ieņēmumu dinamika 09.11.2000.
5.pielikums Akcīzes nodokļa ieņēmumi
6.pielikums Parāds valsts pamatbudžetam
7.pielikums Parāds valsts speciālajam budžetam
8.pielikums Parāds pašvaldību budžetam
9.pielikums Mērķdotācijas un dotācijas pašvaldībām
10.pielikums Valsts speciālā budžeta izpilde 1999.gadā
11.pielikums Valsts kontroles noteiktie uzrēķini 1999.gadā
12.pielikums Zvērināto revidentu, auditorfirmu vai citu uzraudzības,
kontrolējošo, revidējošo un inspicējošo institūciju
pakalpojumi 1999.gada 9 mēnešos
13.pielikums Valsts kontroles veiktās revīzijas

Ievads

Latvijas Republikas likums "Par valsts budžetu 1999.gadam" pieņemts Saeimā 1999.gada 25.februārī, bet 1999.gada 5.augustā un 28.oktobrī pieņemti "Grozījumi likumā "Par valsts budžetu 1999.gadam"".

Pēc visiem grozījumiem valsts konsolidētā budžeta ieņēmumi bija apstiprināti 1 289 991 111 lata apmērā, faktiskie ieņēmumi bijuši 1 276 329 505 lati jeb par 1,06% mazāki. Salīdzinot ar 1998.gadu (1 287 547 768 lati), ieņēmumi samazinājušies par 11 218 263 latiem jeb 0,9%. Izdevumiem apstiprināti 1 470 457 835 lati, t.sk. tīrie aizdevumi 16 098 224 lati. Faktiski izdevumi 1999.gadā bijuši 1 424 873 514 latu apmērā, t.sk. tīrie aizdevumi 16 037 741 lats.

Valsts budžeta finansiālais deficīts bija plānots 164 368 500 latu, faktiski - 132 506 268 lati, bet fiskālais deficīts plānots 180 466 724 lati, faktiski bija 148 544 009 lati.

Ir veikta atsevišķu Finansu ministrijas sagatavotā Valsts budžeta izpildes pārskata par 1999.gadu finansu rādītāju pārbaude. Pēc konsolidēšanas valsts pamatbudžeta ieņēmumi bija plānoti 620 047 556 latu apmērā, faktiski bija 636 844 064 lati, bet izdevumi plānoti 669 943 555 latu apmērā, faktiski bija 639 485 441 lats.

Saskaņā ar Valsts budžeta iestāžu grāmatvedības bilanču kopsavilkumu 1999.gada valsts budžeta izdevumi par 85 808 266 latiem pārsniedza ieņēmumus, bet, ņemot vērā budžeta izpildes rezultātu uz pārskata gada sākumu, kopējais pārtēriņš bija 38 253 774 lati. 1999.gada budžeta izpildē izdevumu pārsniegums pār ieņēmumiem konstatēts 15 ministrijās un citās centrālajās valsts budžeta iestādēs 96 669 480 latu apmērā. Atsevišķās ministrijās un citās centrālajās valsts budžeta iestādēs faktisko izdevumu pārsniegumam pār ieņēmumiem ir tendence pieaugt (1.pielikums).

Atsevišķas ministrijas un citas centrālās valsts budžeta iestādes lielu faktisko izdevumu pārsniegumu pār ieņēmumiem pieļāvušas 1999.gadā (2.pielikums). Tas ir pretrunā ar likuma "Par budžetu un finansu vadību" 24.panta 1.punktu, kurā noteikts, ka valsts budžeta izpildītāji var izdarīt valsts budžeta izdevumus vai uzņemties saistības tikai to finansēšanas plānos noteikto asignējumu ietvaros, kurus izsniedz Valsts kase ar finansu ministra pilnvaru.

Sakarā ar to, ka nav izstrādāta vienota metodika valsts budžeta iestāžu paskaidrojumam par pārskata periodu, no iesniegtajiem paskaidrojumiem nav iespējams gūt pilnīgu un pamatotu pārliecību par 1999.gada faktisko izdevumu pārsniegumu pār ieņēmumiem likumību vai attaisnojumu. Likuma "Par budžetu un finansu vadību" 47.panta 24.punktā ir paredzēts, ka Valsts kase var piemērot likumā noteiktās sankcijas, ja budžeta iestādes vadītājs ir pārkāpis šā likuma 24.panta nosacījumus un uzņēmies saistības, kas pārsniedz Valsts kases sniegto asignējumu. 1999.gadā Valsts kase šādas sankcijas nav piemērojusi.

Valsts budžeta iestāžu ilgtermiņa finansu ieguldījumi 1999.gadā palielinājušies par 2 930 505 latiem, t.sk. (latos):

- Ekonomikas ministrijai 120 000;

- Labklājības ministrijai 2 611 105;

- Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai 200 000;

- Iekšlietu ministrijai - samazinājums 600.

Ministriju paskaidrojumi pie 1999.gada bilancēm nesniedz pilnīgu informāciju par finansu ieguldījumu mērķi, to varētu konstatēt tikai veicot revīzijas par ilgtermiņa finansu ieguldījumiem. Piemēram, Valsts kontroles revīzijā par līdzekļu neparedzētiem gadījumiem izlietojumu 1999.gadā konstatēts, ka ar 1999.gada 15.septembra rīkojumu Nr.716 un 4.oktobra rīkojumu Nr.768 Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas Vides aizsardzības fondam no līdzekļiem neparedzētiem gadījumiem piešķirti 200 000 lati valsts kapitāla daļas ieguldīšanai sabiedrībā ar ierobežotu atbildību "V.L.T.", lai nodrošinātu olu paliktņu ražošanu.

1999.gadā valsts budžeta iestādes sagatavoja un Valsts kasē iesniedza vienu pārskatu par saņemtajiem ziedojumiem un dāvinājumiem un šo līdzekļu izlietojumu neatkarīgi no ziedotāja vai dāvinātāja. Šajos pārskatos tika iekļauti arī Eiropas Savienības PHARE programmas ietvaros saņemtie līdzekļi. Pēc Valsts budžeta izpildes pārskatā iekļautās informācijas par 1999.gadu valsts budžeta iestādes 1999.gadā no ārvalstu personām ziedojumu un dāvinājumu veidā saņēmušas kopsummā 6 939 487 latus, cik no tiem ir Eiropas Savienības PHARE programmas līdzekļi, konstatēt nav iespējams. Pēc centrālās finansu un kontaktu vienības informācijas šie līdzekļi ir EUR 7 337 986,83 vai 4 543 959,95 lati.

Saskaņā ar Valsts budžeta iestāžu bilanču kopsavilkumu naudas līdzekļu atlikums uz 1999.gada 1.janvāri bija Ls 54 768 036, bet uz 2000.gada 1.janvāri - Ls 27 287 785 (samazinājums par Ls 27 480 251). Finansu ministrijas sagatavotajā pārskatā nav uzrādīti naudas līdzekļu atlikumi pa ministrijām un citām centrālajām valsts budžeta iestādēm.

 

1. Valsts budžeta ieņēmumi

Valsts pamatbudžeta ieņēmumi 1999.gadā bija 648 803 824 lati, t.i., par 16 616 592 latiem jeb par 2,6% lielāki nekā plānoti. Salīdzinot ar 1998.gadu (680 246 887 lati), ieņēmumi samazinājušies par 31 443 063 latiem jeb 4,6%.

Valsts pamatbudžeta ieņēmumu daļā lielākais īpatsvars bija nodokļu ieņēmumiem - 82% (1998.gadā - 80%). Nenodokļu ieņēmumu īpatsvars kopējos ieņēmumos, salīdzinot ar 1998.gadu ir samazinājies no 9,6% uz 8,4%. Samazinājies arī valsts budžeta iestāžu pašu ieņēmumu īpatsvars - no 10,4% 1998.gadā līdz 9,6% pārskata gadā. No nodokļu ieņēmumiem samazinājies akcīzes un muitas nodokļa īpatsvars kopējos ieņēmumos - attiecīgi no 17,1% un 2,9% 1998.gadā līdz 16,3% un 2,5% 1999.gadā, savukārt, pieaudzis uzņēmumu ienākuma nodokļa un pievienotās vērtības nodokļa īpatsvars - attiecīgi no 13,5% un 46,5% 1998.gadā līdz 14,2% un 48,7% pārskata gadā.

No nenodokļu ieņēmumiem, salīdzinot ar 1998.gadu, samazinājies procentu maksājumu par valdības depozītiem un valsts (pašvaldību) nodevu un maksājumu īpatsvars - attiecīgi no 0,8% un 2% 1998.gadā līdz 0,5% un 1,9% pārskata gadā. Samazinājies arī ieņēmumu no valsts nekustamā īpašuma pārdošanas īpatsvars kopējos ieņēmumos - no 4,4% līdz 1,3%.

Valsts pamatbudžeta ieņēmumi sadalījumā pa nodokļu veidiem un to dinamika uzrādīti 3. un 4.pielikumā.

1.1. Pievienotās vērtības nodoklis

Pievienotās vērtības nodokļa ieņēmumi 1999.gada pamatbudžetā bija paredzēti 307 331 592 latu apmērā, faktiski bija 316 206 225 lati jeb par 2,9% pārsniedza plānoto. Šo summu veido pievienotās vērtības nodokļa iemaksas un iekasētais apgrozījuma nodokļa parāds par iepriekšējiem gadiem. Salīdzinot ar 1998.gadu, pievienotās vērtības nodokļa ieņēmumi samazinājušies par 94 621 latu. No kopējās summas 302,7 tūkst. latu bija iekasētie nodokļa parādi, kas, salīdzinot ar iepriekšējo gadu, samazinājušies par 2016,4 tūkst. latu jeb 86,9%.

Saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta informāciju uz valsts robežas iemaksāts 78,1% no pievienotās vērtības nodokļa, t.i., 247 080,7 tūkst. latu, iekšzemē iekasēts - 68 822,9 tūkst. latu.

Salīdzinot ar 1998.gadu, iekšzemē iekasētā pievienotās vērtības nodokļa apjoms palielinājies par 12 456,5 tūkst. latu jeb 22,1%, bet uz valsts robežas iekasētā nodokļa apjoms samazinājies par 10 534,4 tūkst. latu jeb 4,1%.

Pievienotās vērtības nodokļa ieņēmumus pozitīvi ietekmēja izmaiņas likumdošanas aktos - ir samazinājušās nodokļa atmaksas, galvenokārt kokmateriālu eksportētājiem, kā arī palielinājies nodokļa maksātāju skaits no 39127 (uz 01.01.1999.) līdz 46155, t.i., maksātāju skaits gada laikā ir palielinājies par 7028 jeb par 18%. Nodokļa ieņēmumus pozitīvi ietekmēja arī mazumtirdzniecības apjoma pieaugums - ir pieaudzis maksas pakalpojumu realizācijas apjoms tādās sfērās kā sadzīves tehnikas remonts, pirmsskolas bērnu iestāžu pakalpojumi, nedzīvojamo telpu īre, automobiļu remonts un tehniskā apkope, atpūta un sports, veļas mazgāšana, ķīmiskā tīrīšana u.c.

Vienlaicīgi ieņēmumu samazināšanos veicināja rūpniecības ražošanas apjoma samazinājums, jo ir samazinājusies ar nodokli apliekamā bāze; pievienotās vērtības nodokļa pārmaksu izmantošana citu nodokļu maksājumu segšanai - kopumā 134,8 milj. latu; samazinājies importa apjoms naudas izteiksmē - ir samazinājies kravu apjoms, un tiek ievestas preces ar zemu vērtību.

1.2. Akcīzes nodoklis

Kopējie akcīzes nodokļa ieņēmumi pārskata gadā bija 155 102 887 lati, t.i., par 4,3% mazāk nekā plānots un par 14 288 113 latiem jeb 8,4% mazāk nekā iepriekšējā gadā. Saskaņā ar likumu "Par akcīzes nodokli naftas produktiem" pārskata gadā 49 520 382 lati ieskaitīti speciālajā budžetā: Valsts autoceļu fondā - 49 285 029 lati un Vides aizsardzības fondā - 235 353 lati.

Akcīzes nodokļa ieņēmumi 1999.gada valsts pamatbudžetā bija paredzēti 107 751 391 lata apmērā, faktiski bija 105 582 505 lati jeb par 2% mazāk. Salīdzinot ar 1998.gadu, akcīzes nodokļa ieņēmumi samazinājušies par 10 373 425 latiem jeb par 8,9%.

Akcīzes nodokļa ieņēmumos pārskata gadā, tāpat kā iepriekšējā gadā, lielākais īpatsvars bija akcīzes nodokļa iemaksām par naftas produktiem - 56,5% (1998.gadā - 63,1%), par alkoholiskajiem dzērieniem - 29,1% (1998.gadā - 24,9%) un par tabakas izstrādājumiem - 11,2% (1998.gadā - 9,7%). Akcīzes nodokļa struktūra, salīdzinot ar iepriekšējo gadu, parādīta 5.pielikumā. Analizējot šos datus, redzams, ka pārskata gadā nodokļa ieņēmumi bijuši mazāki nekā 1998.gadā. Vislielākais ieņēmumu samazinājums ir naftas produktiem. Šos ieņēmumus 1999.gadā ietekmēja:

- importa apjoma samazinājums un tā ietekme uz aprēķinātajiem nodokļu apjomiem;

- samazinājies naftas produktu imports no Krievijas uz Latviju;

- augstas akcīzes nodokļa likmes naftas produktiem Latvijā un zemākas kaimiņvalstīs - Igaunijā, Lietuvā un Krievijā, kā rezultātā samazinājusies naftas produktu realizācija;

- benzīna un dīzeļdegvielas importa cenu pieaugums, kas saistīts ar naftas produktu cenu pieaugumu pasaulē;

- izmaiņas likumdošanas aktos u.c.

Akcīzes nodokļa ieņēmumu pieaugums, salīdzinot ar iepriekšējo gadu, ir bijis ieņēmumiem no alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem, jo saskaņā ar izmaiņām likuma "Par akcīzes nodokli tabakas izstrādājumiem" un "Par akcīzes nodokli alkoholiskajiem dzērieniem" palielinātas nodokļu likmes.

Pēc Valsts ieņēmumu dienesta Akcīzes preču pārvaldes datiem juridiskajām personām, kas nodarbojas ar alkoholisko dzērienu importu, pārskata gadā bija izsniegtas 43 licences, kas ir par 16,2% vairāk nekā 1998.gadā.

Tabakas izstrādājumu ieņēmumi īpaši palielinājās 1999.gada aprīlī un maijā sakarā ar ievedmuitas tarifu paaugstināšanu, bet augustā - sakarā ar akcīzes nodokļa tabakas izstrādājumiem paaugstināšanu. Līdz 1999.gada 31.decembrim juridiskām personām, kas nodarbojas ar tabakas izstrādājumiem:

- vairumtirdzniecībai bija izsniegtas 111 licences, kas ir par 15,6% vairāk nekā iepriekšējā gadā;

- mazumtirdzniecībai bija izsniegtas 11975 licences, kas ir par 5,8% vairāk nekā iepriekšējā gadā;

- importam bija izsniegta 21 licence, kas ir par 16,7% vairāk nekā 1998.gadā;

- ražošanai bija izsniegtas 4 licences - tāpat kā pagājušajā gadā.

1.3. Uzņēmumu ienākuma nodoklis

Uzņēmumu ienākuma nodokļa ieņēmumi 1999.gadā valsts pamatbudžetā bija paredzēti 85 300 000 latu apmērā, faktiski bija 92 211 405 lati jeb par 8,1% pārsniedza plānoto. Salīdzinot ar 1998.gadu, uzņēmumu ienākuma nodokļa ieņēmumi samazinājušies par 153 250 latiem jeb par 0,2%. No 1999.gadā iekasētās nodokļa summas 119,4 tūkst. latu iekasēti par iepriekšējo gadu parādiem. Salīdzinot ar 1998.gadu, maksājumi par iepriekšējo gadu parādiem samazinājušies par 2094,5 tūkst. latu jeb 94,6%.

Uzņēmumu ienākuma nodokļa ieņēmumus negatīvi ietekmēja šādi faktori:

- produkcijas realizācijas apjoma kritums 1998.gada beigās, ko ietekmēja Krievijas finansu krīze;

- saskaņā ar likumu "Par uzņēmumu ienākuma nodokli" 1209 uzņēmumi, nosakot uzņēmuma ienākuma nodokļa lielumu par 1998.gada rezultātiem, saņēma atlaides 5,6 milj. latu apmērā, bet 9198 uzņēmumi, nosakot uzņēmumu ienākuma nodokļa lielumu par 1998.gada rezultātiem, saņēma atlaides 2,9 milj. latu apmērā.

1.4. Muitas nodoklis

Muitas nodokļa ieņēmumi 1999.gada valsts pamatbudžetā bija paredzēti 14 915 000 latu apmērā, faktiski iekasēti 16 072 709 lati jeb par 7,8% vairāk. Salīdzinot ar iepriekšējo gadu, muitas nodokļa ieņēmumi samazinājušies par 3 680 528 latiem jeb par 18,6%. Muitas nodokļa samazināšanās tendence vērojama jau no 1997.gada (21 995 475 lati) un ir saistīta ar Latvijas noslēgtajiem starptautiskajiem līgumiem, kas paredz liberalizēt ārējo tirdzniecību, kā rezultātā notiek muitas tarifu samazināšana vai atcelšana.

Nodokļa ieņēmumus ietekmē arī Latvijas iestāšanās Pasaules tirdzniecības organizācijā, kas nosaka labvēlības režīmu tirdzniecībā ar 134 Pasaules tirdzniecības organizācijas dalībvalstīm, kā rezultātā samazinājās ievedmuitas nodokļa likmes preču importam no šīm valstīm.

1.5. Sociālās apdrošināšanas iemaksas

Sociālās apdrošināšanas iemaksas veidojas no valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām un sociālā nodokļa.

Sociālo apdrošināšanas iemaksu administrēšanu Valsts ieņēmumu dienests pārņēma ar 1998.gada 1.janvāri.

Sociālo apdrošināšanas iemaksu ieņēmumi sociālajā budžetā 1999.gdā bija paredzēti 445 682 077 latu apmērā, faktiski bija 452 622 033 lati jeb par 1,6% pārsniedza plānoto. Salīdzinot ar iepriekšējo gadu, sociālās apdrošināšanas iemaksu ieņēmumi palielinājušies par 25 196 197 latiem jeb 5,9%.

Saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta informāciju 8624,9 tūkst. lati jeb 1,9% no kopējiem sociālo apdrošināšanas iemaksu ieņēmumiem veido sociālā nodokļa parādi un pārbaužu rezultātā aprēķinātie maksājumi par iepriekšējiem periodiem, 1998.gadā - 50 000,5 tūkst. latu jeb 11,7%.

Sociālās apdrošināšanas iemaksu palielināšanos, salīdzinot ar iepriekšējo gadu, ietekmēja minimālās darba algas palielināšana no 1999.gada 1.janvāra no 42 līdz 50 latiem.

Sociālās apdrošināšanas iemaksu ieņēmumus negatīvi ietekmēja ražošanas apjoma samazināšanās vai uz laiku apturētā saimnieciskā darbība vairākos uzņēmumos, kas izraisīja darba vietu skaita samazinājumu. Tas, savukārt, ietekmēja aprēķinātās darba algas apjomu un līdz ar to arī valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu maksājumu samazināšanos.

1.6. Iedzīvotāju ienākuma nodoklis

Iedzīvotāju ienākuma nodokļa ieņēmumi 1999.gadā bija paredzēti 243 425 600 latu apmērā, faktiski bija 239 772 519 lati jeb par 1,5% mazāk. Salīdzinot ar 1998.gadu, nodokļa ieņēmumi palielinājušies par 20 151 674 latiem jeb 9,2%.

Iedzīvotāju ienākuma nodokļa prognozes neizpildei pašvaldību pamatbudžetam tika pārskaitīta kompensācija no valsts budžeta 1 926 445 latu apjomā.

Arī iedzīvotāju ienākuma nodokļa pieaugumu, salīdzinot ar 1998.gadu, ietekmēja minimālās darba algas palielināšana no 1999.gada 1.janvāra no 42 līdz 50 latiem, kā arī darba samaksas fonda pieaugums. 1998.gada konsolidētajā kopbudžetā darba samaksai bija izlietoti 282 407 647 lati, bet pārskata gadā - 303 799 479 lati jeb par 7,6% vairāk. Ieņēmumu pieaugums pozitīvi ietekmēja arī reģistrēto bezdarbnieku skaita samazināšanās.

Iedzīvotāju ienākuma nodokļa ieņēmumi sadalīti starp budžetiem atbilstīgi likumam "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli".

1.7. Pārējie ieņēmumi

Valsts (pašvaldību) nodevu ieņēmumus valsts pamatbudžetā 1999.gadā veidoja valsts nodevas par valsts sniegto nodrošinājumu un juridiskajiem un citiem pakalpojumiem - 10 370 964 lati, valsts nodeva par speciālu atļauju (licenču) izsniegšanu atsevišķu uzņēmējdarbības veidu veikšanai - 779 469 lati, speciāliem mērķiem paredzētās valsts nodevas - 12 208 lati, ienākumi no valsts un pašvaldību īpašuma iznomāšanas - 894 216 lati un pārējās valsts nodevas - 15 088 lati, kopsummā 12 071 945 lati, t.i., par 1 502 256 latiem mazāk nekā iepriekšējā gadā.

Procentu maksājumus par kredītiem valsts pamatbudžetā pārskata gadā veidoja procentu maksājumi par iekšējiem aizņēmumiem un kredītiem - 2 733 252 lati, procentu maksājumi par ārējiem kredītiem - 6 510 237 lati, kopsummā 9 243 489 lati, t.i., par 4 040 272 latiem jeb 77,6% vairāk nekā iepriekšējā gadā.

Procentu maksājumi par valdības depozītiem pārskata gadā bija 3 480 634 lati, t.i., par 1 790 299 latiem jeb 34% mazāk nekā 1998.gadā.

Maksājumi par valsts kapitāla izmantošanu pārskata gadā bija paredzēti 3 464 000 latu apmērā, faktiski bija 4 240 162 lati jeb par 22,4% pārsniedza plānoto. Salīdzinot ar 1998.gadu, ieņēmumi palielinājušies par 767 909 latiem jeb 22,1%.

Ieņēmumi no sodiem un sankcijām 1999.gadā bija 5 676 830 lati, kas par 33,6% pārsniedza plānoto. Salīdzinot ar iepriekšējo gadu, šie ieņēmumi palielinājušies par 829 250 latiem jeb 17,1%.

Pārējos nenodokļu ieņēmumus veidoja pārskaitījums valsts pamatbudžetā sociālās apdrošināšanas iemaksu administrēšanai - 1 201 200 latu, pārskaitījums valsts pamatbudžetā no Valsts autoceļu fonda - 5 820 085 lati, pārskaitījums valsts pamatbudžetā no Izglītības un zinātnes ministrijas speciālā budžeta - Sporta nodarbības un brīvā laika pasākumi - 302 475 lati, institūciju vienreizēja iemaksa no maksas pakalpojumu un citu pašu ieņēmumu naudas atlikumiem - 792 577 lati, kopsummā 10 645 392 lats, t.i., par 14,8% mazāk nekā plānots, bet par 8 094 335 latiem jeb 4,2 reizes vairāk nekā 1998.gadā.

Ieņēmumus no valsts nekustamā īpašuma pārdošanas veidoja Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas fonda iemaksas - 4 636 450 lati, citas iemaksas par nekustamo īpašumu - 4 022 971 lats, nodokļu maksājumu pamatparāda kapitalizācijas rezultātā saņemtie maksājumi   - 290 948 lati, kopsummā 8 950 369 lati, t.i., par 21 079 322 latiem jeb 70,2% mazāk nekā iepriekšējā gadā.

Pašu ieņēmumi valsts pamatbudžetā pārskata gadā bija 62 407 354 lati jeb par 7,4% mazāk nekā plānots. Salīdzinot ar 1998.gadu, maksājumi par budžeta iestāžu sniegtajiem maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi samazinājušies par 8 596 975 latiem jeb 12,1%.

1.8. Nodokļu maksājumu parādi valsts budžetā

Saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta informāciju nodokļu parādu summa valsts budžetam uz 2000.gada 1.janvāri bija 389 247,2 tūkst. latu, t.sk. (tūkst. latu):

- valsts pamatbudžetam - 167 150,1
no tiem
- aktuālie parādi - 294,5
- apturētie parādi - 82 487,8
- termiņa pagarinājumi - 5 367,8
- valsts speciālajam budžetam - 139 391,6
no tiem
- aktuālie parādi - 43 227,2
- apturētie parādi - 84 270,3
- termiņa pagarinājumi - 11 894,1
- pašvaldību budžeti - 82 705,5
no tiem
- aktuālie parādi - 44 101,6
- apturētie parādi - 38 056,5
- termiņa pagarinājumi - 547,5
Salīdzinot ar 1998.gadu, parādi valsts budžetam kopsummā palielinājušies par 49 506,6 tūkst. latu jeb par 14,6%, t.sk. (tūkst. latu):
- valsts pamatbudžetam + 20 581,2 jeb 14%;
- valsts speciālajam budžetam - 9720,1 jeb 6,5%;
- pašvaldību budžetiem + 38 645,5 jeb 87,7%.

Parādu sadalījums pa nodokļu veidiem un sadalījumā pa budžetiem parādīts 6.-8.pielikumā.

Pēc Valsts ieņēmumu dienesta informācijas galvenie parādu rašanās iemesli joprojām ir:

- debitoru un kreditoru parādi;

- grūtības gatavās produkcijas realizācijā;

- pašu apgrozāmo līdzekļu trūkums un ražošanai nevajadzīgo materiālu uzkrājumi;

- audita rezultātā papildu aprēķinātie, bet budžetā neiekasētie maksājumi, kuri 1999.gada laikā parādu summu palielinājuši par 50 137,1 tūkst. latu.

Pārskata gadā Valsts ieņēmumu dienesta nodaļas veikušas 124 048 piedziņas darbības, kā rezultātā piedzīts 65 882,7 tūkst. latu, t.sk. sociālās apdrošināšanas iemaksas - 35 760,9 tūkst. latu.

Valsts kontrole veikusi 8 revīzijas par sociālā nodokļa un valsts sociālās apdrošināšanas iemaksu parādiem pēc stāvokļa uz 1999.gada 1.oktobri :

- Finansu ministrijā;

- Valsts ieņēmumu dienestā (VID);

- VID Rīgas Zemgales priekšpilsētas nodaļā;

- VID Jelgavas nodaļā;

- VID Ogres rajona nodaļā;

- BO VAS "Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra";

- BO VAS "Latvijas Privatizācijas aģentūra".

Pamatojoties uz veikto revīziju aktiem, sagatavots atzinums par sociālā nodokļa un valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu parādiem.

Ar 1998.gadu Valsts sociālās apdrošināšanas fonds (turpmāk VSAF) sociālā nodokļa administrēšanas funkcijas nodeva Valsts ieņēmumu dienestam. Starp VID un VSAF noslēgti divi savstarpējās vienošanās protokoli par sociālā nodokļa administrēšanas funkciju pārņemšanas kārtību. Vairāki vienošanās protokolu nosacījumi izpildīti pēc noteiktā termiņa vai nav izpildīti pilnā apjomā:

- nodokļu maksātāju un parādnieku lietu pārņemšana turpinājās līdz 1998.gada vidum, bet atsevišķas parādnieku lietas nodotas tikai 1998.gada decembrī;

- VID teritoriālajās iestādēs un Lielo nodokļu maksātāju pārvaldē parāda kopsumma pieņemšanas - nodošanas aktos atšķiras no parādu kopsummas, kas pēc stāvokļa uz 1998.gada 1.janvāri pieņemta VID teritoriālajās iestādēs elektroniski;

- pēc VID sniegtās informācijas uz 1999.gada 1.oktobri no VSAF saņemtas ziņas par 101 075 maksātājiem. Ar VID maksātāju reģistru pozitīvi salīdzināta informācija par 85 283 maksātājiem, bet par nesalīdzinātajiem 15 792 maksātājiem VID Valsts kontrolei atšifrējumu ar maksātāju nosaukumiem un summām neiesniedza.

Kaut arī pēc abu pušu vienošanās sociālā nodokļa un sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu galīgais pieņemšanas - nodošanas akts bija jāparaksta ne vēlāk kā līdz 1998.gada 1.aprīlim, faktiski šāds akts vēl līdz Valsts kontroles revīzijas beigām nav parakstīts. VID pirmo reizi kopējos parādus kopā valstī apkopoja nevis pēc stāvokļa uz 1998.gada 1.janvāri, bet gan uz 1.maiju, kad VID šo nodokli jau bija administrējis 4 mēnešus. Parāda kopsumma atskaitē uzrādīta Ls 165,3 milj., bet VSAF uz nodošanas datumu - 1998.gada 1.janvāri parāda kopsummu uzrāda Ls 148,1 milj.

VID Juridiskā pārvalde informēja, ka VSAF, administrējot sociālo nodokli, nav pieteikusi maksātnespējīgo uzņēmumu administratoriem pretenzijas par Ls 6,3 milj. un tādēļ VID par šiem parādiem iesniedzis pretenzijas ar nokavēšanos. VSAF par šiem parādiem paskaidro, ka par Ls 4,5 milj. ir veiktas visas normatīvos aktos paredzētās ar parādu piedziņu saistītās darbības, bet par Ls 1,8 milj. attiecīgās darbības nav veiktas vai veiktas tikai daļēji.

Salīdzinot stāvokli, kad VID pārņēma nodokļa administrēšanu un sagatavoja pārskatu, t.i., 1998.gada 1.maiju ar 1999.gada 1.oktobri kopējais valsts sociālās apdrošināšanas aktuālais parāds ir samazinājies par Ls 98,1 milj., bet apturēto parādu kopsumma tajā pašā laikā palielinājusies par Ls 61,5 milj. un parādi, kam piešķirti termiņa pagarinājumi - par Ls 11 milj. Reāli sociālās apdrošināšanas iemaksu parāds ir samazinājies par Ls 25,6 milj.

Analizējot nodokļa parādnieku skaitu atkarībā no parāda summas lieluma, konstatēts, ka 284 maksātājiem parāda summa pārsniedz Ls 100 000. No tiem 27 maksātājiem, kas ir 9,5% no kopējā lielo parādnieku skaita, parāda apjoms pārsniedz Ls 1 milj. un viņu kopējais parāds uz 1999.gada 1.oktobri bija Ls 50,2 milj. vai 35,9%. Sociālā nodokļa parāds no Ls 1 - Ls 1000 ir 4492 maksātājiem vai 56,6% un valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu parāds no Ls 1 - Ls 1000 ir 14 793 maksātājiem vai 63,2%. Lielam skaitam parādnieku parāda summa nepārsniedz Ls 1. Tā no sociālā nodokļa parādnieku kopskaita 7934 parāda summa līdz Ls 1 ir 2032 vai 25,6%. No valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu 23 390 parādniekiem parāds līdz Ls 1 ir 6946 vai 29,7%.

Nodokļu parādu salīdzināšana daudzos gadījumos nenotiek arī pārskata gada beigās. Likuma "Par grāmatvedību" 11.panta prasības netiek ievērotas gan no VID puses, gan no nodokļu maksātāju puses un tādēļ nav pārliecības, ka aktuālo nodokļu parāda summa VID atskaitēs sadalījumā pa maksātājiem atbilst parāda summām, ko uzņēmumi uzrāda gada pārskatos. Nodokļu uzskaites sistēmā izstrādātajās datorprogrammās nodokļa parāds uz katra mēneša 1.datumu nesaglabājas, bet atkarībā no datuma, kad veikta izdruka, dati uz vienu un to pašu datumu var būt atšķirīgi, un tas apgrūtina parādu salīdzināšanu ar maksātāju uz atskaites iesniegšanas dienu.

Likuma "Par nodokļiem un nodevām" 23.pantā noteikts, ka nepareizi aprēķinātos nodokļus var piedzīt tikai par iepriekšējiem 3 gadiem. Lai nodrošinātu nepārtrauktu nodokļu aprēķināšanas pareizības pārbaudi un iespējas piedzīt nodokļus, VID būtu jāveic audits ik gadus vismaz 30% maksātāju. 1999.gada 9 mēnešos no kopējā sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu 45 004 maksātājiem auditi veikti 2236 vai 5% no kopskaita.

Nodokļa parādnieku skaitā ir arī budžeta institūcijas un revīzijas laikā no Valsts kases saņemts paskaidrojums, ka Valsts kase kontroli par nodokļa nomaksu veic tikai gadījumos, kad nodokļu maksājumu dokumenti tiek iesniegti reizē ar algu izmaksu dokumentiem, bet pārējos gadījumos Valsts kase uzskata, ka kontrole jāveic VID.

No 1999.gada 9 mēnešos veiktajām piedziņas darbībām 79% gadījumu veikta rakstiska vai mutiska parādnieku brīdināšana un tikai 21% gadījumu veiktas citas piedziņas darbības - tādas kā inkaso, skaidras naudas izņemšana, mantas arests vai realizācija.

Atsevišķi uzņēmēji izvairās no nodokļu parādu nomaksas, veidojot jaunus uzņēmumus, turpina strādāt un gūst ienākumus. Spēkā esošie likumdošanas akti šādas darbības neaizliedz, tā radot zaudējumus budžetā nenomaksātu nodokļu veidā.

Laikā no 1996.gada jūlija līdz 1999.gada 1.oktobrim nodokļu parādu kapitalizācija veikta 99 privatizētajos un privatizācijas procesā esošajos uzņēmumos par kopējo summu Ls 47,7 milj., t.sk. sociālā nodokļa parāds kapitalizēts par Ls 32,2 milj. No šiem uzņēmumiem 13 pasludināti par maksātnespējīgiem, un tajos kapitalizēts sociālais nodoklis Ls 12,2 milj., no kura par valsts kapitāla daļu pārdošanu atgūti tikai Ls 119 tūkst. vai 0,7%.

Saskaņā ar spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem Privatizācijas aģentūra par nodokļu parādu kapitalizāciju 13 maksātnespējīgos uzņēmumos ir saņēmusi 5% atskaitījumus Ls 873 tūkst. apmērā.

 

2. Valsts budžeta izdevumi

Valsts pamatbudžeta izdevumiem pārskata gadā bija plānoti 704 860 897 lati, faktiski izlietoti 69 292 981 lati jeb par 1,7% mazāk. Salīdzinot ar 1998.gadu izdevumi bijuši par 31 954 964 latiem jeb 4,8% lielāki. Atalgojumiem paredzētie līdzekļi izlietoti 99,3% apmērā. Salīdzinot ar 1998.gadu, izdevumi vidēji palielinājušies par 3,8%. Kopējos valsts pamatbudžeta izdevumos atalgojumu īpatsvars bija 21,5%. Kapitālajiem izdevumiem paredzētie līdzekļi 1999.gadā izlietoti 97,4% apmērā, un to īpatsvars kopējos izdevumos bija 2,1%. Valsts investīcijām piešķirtie līdzekļi izlietoti 99,7% apmērā. Salīdzinot ar iepriekšējo gadu, to apjoms palielinājies par 11,8%. Investīcijām izlietoto līdzekļu īpatsvars kopējos izdevumos bija 7,2%.

Mērķdotācijām paredzētie līdzekļi - 92 888 374 lati, pārskata gadā izlietoti 99,9% apmērā. Salīdzinot ar 1998.gadu, kopējie izdevumi no valsts budžeta mērķdotācijām pašvaldībām palielinājusies par 4 436 378 latiem jeb 5%.

Dotācijām paredzētie līdzekļi - 8 193 398 lati, pārskata gadā izlietoti 89,8% apmērā. Salīdzinot ar 1998.gadu, izdevumi no valsts budžeta dotācijām pašvaldībām samazinājušies par 2 429 754 latiem jeb 22,9%.

Sīkāks mērķdotāciju sadalījums 9.pielikumā.

2.1. Līdzekļu neparedzētiem gadījumiem izlietojums

Likumā "Par valsts budžetu 1999.gadam" Finansu ministrijai programmai "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" bija apstiprināti Ls 2 813 644.

Par Finansu ministrijas programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" izlietojumu 1999.gadā veiktas 12 revīzijas - Finansu ministrijā, Kultūras ministrijā, Ārlietu ministrijā, Satiksmes ministrijā, Tieslietu ministrijā, Labklājības ministrijā, Ekonomikas ministrijā, Izglītības un zinātnes ministrijā, Zemkopības ministrijā, Prokuratūrā, Valsts prezidenta kancelejā un Augstākajā tiesā. Par veiktajām revīzijām sastādīts atzinums.

1999.gadā par līdzekļu neparedzētiem gadījumiem piešķiršanu ir noformēts 131 rīkojums. Saskaņā ar Finansu ministrijas pārskatu "Par līdzekļu neparedzētiem gadījumiem izlietojumu 1999.gadā" ministrijām (centrālajām valsts iestādēm) un pašvaldībām no līdzekļiem neparedzētiem gadījumiem piešķirti kopsummā Ls 3 337 943, tajā skaitā uz laiku - Ls 565 177.

Ministrijām (centrālajām valsts iestādēm) 1999.gadā no līdzekļiem neparedzētiem gadījumiem bija piešķirti Ls 2 891 429 (86,6% no kopējās summas) šādiem mērķiem:

Ls 480 735 - dažādu projektu realizācijai, darba grupu un komisiju finansēšanai, 1999.gadā izveidoto institūciju darbības nodrošināšanai;
Ls 649 431 - dažādu remontdarbu veikšanai, avāriju un dabas stihiju seku likvidēšanai;
Ls  94 447 - svinīgu pasākumu un svētku organizēšanai, kultūras pasākumu organizēšanai;
Ls  49 553 - komandējumu izdevumiem uz ārzemēm;
Ls  47 700 - apbalvošanai, pabalstiem;
Ls  54 586 - atlīdzību izmaksām, kompensācijām;
Ls 135 921   -  parādu nomaksai (komunālo pakalpojumu parādi; sociālais nodoklis);
Ls 118 880 - Nacionālo bruņoto spēku štābam, tajā skaitā mobilās medicīnas vienības līdzdalībai NATO vadītajā starptautiskajā humānajā operācijā Albānijā Ls 115 920 un helikoptera degvielas un smērvielas iegādei Ls 2 960 (nav izlietots);
Ls 298 850 - Baltijas miera uzturēšanas spēku bataljonam vienības nosūtīšanai KFOR misijā;
Ls  87 033 - datortehnikas iegādei;
Ls  3095 -  Saeimā iesniedzamā 1999.gada budžeta projekta materiālu pavairošanai un iesiešanai;
Ls     4792   -  dokumentu izstrādei Eiropas Komisijas - Latvijas valdības Kopējais paziņojums par ekonomiskās politikas rezultātiem;
Ls 156 720 - akciju iegādei a/s "Rīgas komercbanka";
Ls   4000 - likumprojekta "Par valsts budžetu 2000.gadam" un tā paskaidrojumu sagatavošanai un iesniegšanai Saeimā;
Ls  6650 - norēķiniem ar a/s "Latvijas Krājbanka" par valstij piederošo dārgmetālu, dārgakmeņu un to izstrādājumu glabāšanu;
Ls  5000   - likumprojekta "Par zvērinātiem revidentiem" precizēšanai un saskaņošanai;
Ls  6000   - mācību grāmatu iegādei;
Ls  9881 - apmācību ciklam pašvaldībām;
Ls 200 000 - valsts kapitāla daļu iegādei SIA "V.L.T.";
Ls  25 000 - Naturalizācijas pārvaldes darba nodrošināšanai;
Ls  9000  - normatīvo aktu tulkošanai;
Ls 462 155 - citiem izdevumiem.

Kā redzams no iepriekš minētā, 1999.gadā līdzekļi ne vienmēr tika piešķirti Kārtībā paredzētajiem mērķiem.

Ne vienmēr līdzekļi neparedzētiem gadījumiem tika piešķirti un saskaņā ar rīkojumiem pārskaitīti ministrijai vai pašvaldībai tālākai pārskaitīšanai pēc piederības, bet tieši pakļautībā vai pārraudzībā esošajai iestādei, piemēram, Tieslietu ministrijas pārraudzībā esošai Naturalizācijas pārvaldei, bet ministrijas pārskatā par līdzekļu neparedzētiem gadījumiem izlietojumu 1999.gadā šie izdevumi nav iekļauti.

Šāda rīcība radīja ministriju sniegto datu par līdzekļu neparedzētiem gadījumiem piešķiršanu neatbilstību Finansu ministrijas pārskata datiem, kā arī mazināja ministriju kontroli un atbilstību par piešķirto līdzekļu izlietojumu.

Atsevišķos gadījumos faktiskie izdevumi ir atšķirīgi no asignējumiem Labklājības ministrijā, Kultūras ministrijā, izglītības un zinātnes ministrijā, Augstākajā tiesā, Tieslietu ministrijā, Finansu ministrijā. Satiksmes ministrijā pārskats nav uzrādīts.

Konstatēts faktisko izdevumu pārsniegums pār asignējumiem, kas saistīts ar to, ka 1998.gadā saņemtie līdzekļi izlietoti, veicot avansa maksājumus par pakalpojumiem un materiālajām vērtībām, bet pakalpojumi un materiālās vērtības saņemtas 1999.gadā. Savukārt, 1999.gadā asignējumu pārsniegums pār faktiskajiem izdevumiem saistīts ar to, ka 1999.gadā piešķirtie līdzekļi avansā pārskaitīti par pakalpojumiem, kuri tika veikti 2000.gadā un par kustamajiem īpašumiem (datortehnika), kuri saņemti 2000.gadā.

 

3. Valsts speciālais budžets

Pārskata gadā valsts speciālā budžeta ieņēmumi bija 702 413 437 lati jeb par 4,2% mazāki nekā plānots. Izdevumi bija 790 793 716 lati jeb par 4,1% mazāki nekā plānots. Vismazākie ieņēmumi, salīdzinot ar plānoto, bijuši Pasaules bankas / LR Tehniskajā vienībā - 8,4%, Satiksmes ministrijas Dzelzceļa infrastruktūras fondā - 27,6%, Ekonomikas ministrijas Valsts īpašumu privatizācijas fondā - 55,9%, bet ieņēmumi pārsnieguši plānotos Izglītības un zinātnes ministrijas Speciālajā budžetā Sporta vajadzībām - par 3,7%, Satiksmes ministrijā Lidostu nodeva - par 3,9%, Labklājības ministrijas Speciālajā sociālās apdrošināšanas budžetā - par 1,4%, Kultūras ministrijas Kultūrkapitāla fondā - par 3,1%.

Valsts speciālā budžeta izpilde uzrādīta 10.pielikumā.

Budžeta gada izpildes rezultāts - 88 380 279 lati, bez tam tīrie aizdevumi bija 3 175 488 lati. Līdzekļu deficīts 60 142 653 latu apmērā segts ar aizņēmumu no valsts pamatbudžeta.

1999.gadā speciālā budžeta izdevumu pārsniegums pār ieņēmumiem konstatēts septiņās ministrijās un centrālajās valsts pārvaldes iestādēs (latos):

1. Labklājības ministrijā:
- Valsts īpašuma privatizācijas fonds - 585 883;
2. Zemkopības ministrijā:
- Zivju fonds - 175 592;
- Mežsaimniecības attīstības fonds - 3 393 412;
3. Satiksmes ministrijā:
- Valsts autoceļu fonds - 20 847 370;
- Latvijas ostu attīstības fonds - 36 751;
- Lidostu nodeva - 1 632 824;
4. Labklājības ministrijā:
- Valsts speciālais veselības aprūpes budžets - 6 117 033;
- Speciālais sociālās apdrošināšanas budžets - 57 552 812;
5. Kultūras ministrija:
- Kultūrkapitāla fonds - 275 059;
6. Radio un televīzijas padome - 11 400;
7. Īpašu uzdevumu ministra sadarbībai ar
starptautiskajām finansu institūcijām sekretariāts:
- Pasaules bankas / LR Tehniskā vienība - 47 213.

Valsts budžeta iestāžu speciālā budžeta naudas līdzekļu atlikums norēķinu kontos bankās un Valsts kasē uz 1999.gada 1.janvāri bija 39 953 868 lati, bet uz 2000.gada 1.janvāri - 10 707 369 lati, t.i., naudas līdzekļu atlikums gada laikā ir samazinājies par 29 246 499 latiem.

Valsts budžeta izpildes pārskatā par 1999.gadu nav uzrādīti speciālā budžeta līdzekļu atlikumi par katru ministriju.

Par valsts speciālā budžeta līdzekļu izlietojumu ir veiktas divas revīzijas - par Zemkopības ministrijas programmas "Mežsaimniecības attīstības fonds" un programmas "Zivju fonds" ietvaros izlietotajiem līdzekļiem 1999.gadā. Kopumā atvērti izdevumu konti 22 580 968 latu apmērā.

Revīzijā Valsts meža dienesta Meža attīstības fondā konstatēts:

- no fonda līdzekļiem tiek apmaksāti Valsts meža dienesta uzturēšanas izdevumi, izņemot atalgojumus un sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas;

- Valsts meža dienesta centrālā aparāta finansējums nav nodalīts pie nozares vadības finansējuma, bet tiek plānots kopējā valsts virsmežniecību finansējumā;

- likvidējot Meža un medību valsts inspekciju un Valsts mežierīcības institūtu, pieļauta nesaimnieciska rīcība lielos apjomos norakstot un likvidējot pamatlīdzekļus.

Revīzijā Zivju fondā konstatēts:

- Valsts zivsaimniecības pārvaldes uzskaites kārtība nedod pietiekami skaidru priekšstatu par fonda izlietojumu;

- Zivju fonda ieņēmumos, izdevumos un Valsts zivsaimniecības pārvaldes algu fondā nav uzrādīti 8526,75 lati, kas izmaksāti prēmijās Valsts zivsaimniecības pārvaldes un Zivju fonda padomes darbiniekiem;

- tiek praktizēta līdzekļu piešķiršana no Zivju fonda Vides aizsardzības un reģionālās aizsardzības ministrijas iestāžu materiāli tehniskās bāzes nostiprināšanai - 1999.gadā 20 209 lati, kas nav atzīstama par lietderīgu.

 

4. Revīzijas darbs Valsts kontrolē 1999.gadā

Latvijas Republikas Valsts kontroles revīzijas departamenti 1999.gadā bija plānojuši uzsākt 250 revīziju lietas un strādāt pie 1998.gadā nepabeigtajām 38 revīzijām un pārbaudēm, tajā skaitā:

- Valsts budžeta revīzijas departaments attiecīgi - 31 un 17;

- Valsts saimnieciskās darbības revīzijas departaments - 74 un 8;

- Privatizācijas procesa revīzijas departaments - 67 un 4;

- Pašvaldību revīzijas departaments - 78 un 9 revīziju un pārbaužu lietām.

Vairākās valsts institūcijās par kādu konkrētu jautājumu veikto tematisko vai atsevišķu revīziju skaits nebija plānots; tas ir pieņemts par vienu revīzijas uzdevumu katrai tēmai.

Pārskata gadā ir strādāts pie 436 revīziju lietām, tajā skaitā Valsts budžeta revīzijas departamentā - pie 131, Valsts saimnieciskās darbības revīzijas departamentā - pie 99, Privatizācijas procesa revīzijas departamentā - pie 90, Pašvaldību revīzijas departamentā - pie 116 revīzijas lietām.

1999.gadā ir veikts par 83 revīzijām jeb par 24% vairāk nekā 1998.gadā.

Ņemot vērā iedzīvotāju sūdzības un ierosinājumus, Latvijas Republikas Saeimas komisiju, Ministru prezidenta un Ģenerālprokuratūras pieprasījumu un saskaņā ar Valsts kontroles padomes lēmumiem tika noteiktas jaunas revīzijas un pārbaudes. Nozīmīgākās un darbietilpīgākās revīzijas bijušas:

1. Valsts budžeta revīzijas departamentā:

- 32 revīzijas ministrijās un citās centrālajās valsts iestādēs par valsts budžeta līdzekļu izlietojumu 1998.gadā sakarā ar noslēgtajiem vadības līgumiem;

- 5 revīzijas par sociālā nodokļa un sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu parādiem: Finansu ministrijā, Valsts ieņēmumu dienestā un tā teritoriālajās iestādēs, BO VAS "Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra" un tās filiālēs.

2. Valsts saimnieciskās darbības revīzijas departamentā:

- revīzija Rīgas Domē par pašvaldības pasūtījuma "Rīgas pilsētas digitālās kartes izgatavošanu" likumību;

- revīzija BO VAS "Latvijas autoceļu direkcija";

- revīzija VAS "Labības tirdzniecības aģentūra";

- revīzija a/s "Latvijas Tirdzniecības nams".

3. Pašvaldību revīzijas departamentā:

- 12 revīzijas par sociālās palīdzības jautājumiem Krāslavas un Kuldīgas pagastu padomēs;

- 8 revīzijas par pašvaldības mežu izmantošanu un apsaimniekošanu Kuldīgas un Liepājas pagastu padomēs.

4. Privatizācijas procesa revīzijas departamentā:

- revīzija a/s "Latvijas Gāze";

- revīzijas par Valsts meža fonda zemju Kuldīgas virsmežniecības Abavas mežniecībā, Rīgas pilsētas pašvaldības tirdzniecības uzņēmuma "Vētra" un Rīgas Asfaltbetona rūpnīcas privatizācijas likumību.

Pārskata gadā ir saņemts SIGMA neatkarīgu ekspertu novērtējums par Valsts kontroles darbību. Uz tā pamata ir izstrādāts un akceptēts Valsts kontroles stratēģiskās attīstības plāns laika posmam no 2000.gada janvāra līdz 2004.gada decembrim. Šis plāns ietver pasākumus, kas ir svarīgi Valsts kontroles darbības efektivitātes nodrošināšanai. Šis plāns ir komplekss pasākums, kuru varētu nosaukt par "audita kvalitātes" nodrošināšanu un saglabāšanu, tā pirmais solis ir pašnovērtēšanas process un atbilstīgu stratēģiju izstrāde.

1999.gadā Valsts kontroles revīziju departamenti ir strādājuši un sagatavojuši atbildes uz saņemtajiem iesniegumiem, sūdzībām, ierosinājumiem un priekšlikumiem: Valsts budžeta revīzijas departaments - 14, Valsts saimnieciskās darbības revīzijas departaments - 12, Privatizācijas procesa revīzijas departaments - 38, Pašvaldību revīzijas departaments - 21 atbildi. Galvenās iesniegumu un sūdzību tēmas ir par privatizācijas noteikumu pārkāpumiem, valsts mantas izsaimniekošanu, nelikumīgiem darījumiem starp pašvaldībām un privātstruktūrām, apkures, karstā un aukstā ūdens tarifiem, ierēdņu patvaļu.

Pamatojoties uz revīziju rezultātiem, ir sagatavoti 17 ziņojumi Saeimai:

- par pašvaldību meža apsaimniekošanu un izmantošanu,

- par valsts autoceļu fonda līdzekļu izlietojumu pašvaldībās,

- par pašvaldību revīzijas komisijas darbu,

- par Rīgas Domes ieguldījumiem uzņēmējsabiedrībās,

- par valsts investīciju programmas izpildi pašvaldībās,

- par valsts budžeta "Kino" piešķirto līdzekļu izlietojumu 1997.gadā,

- par Latvijas Vides aizsardzības fonda līdzekļu izlietojumu Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijā un tās institūcijās,

- par a/s "Latvenergo", v/u "Latvijas kuģniecība", a/s "Latvijas Gāze", SIA "Lattelekom", VAS "Latvijas aviolīnijas" un a/s "Latvijas dzelzceļš" veikto pārbaužu rezultātiem laika posmā no 1994.gada līdz 1997.gadam,

- par valsts investīciju programmas izpildes kontroli veselības aprūpes sistēmā,

- par stāvokli cukurrūpniecībā un budžeta līdzekļu izlietojumu nozares atbalstam,

- par investīcijām valsts uzņēmumu privatizācijai;

- par nepilnībām Valsts pārvaldes reformas biroja un Valsts civildieensta pārvaldes tiesiskajā statusā un rīcībā ar valsts mantu;

- par ārvalstu kredītiem pašvaldībām;

- par Rīgas pils ansambļa stāvokli;

- par programmas "Parādi, parādu procenti, pārskaitījumi, aizdevumi, atmaksas" izpildi;

- par ministriju un citu centrālo valsts pārvaldes institūciju iekšējo revīzijas struktūrvienību veikto darbu 1998.gadā;

- par valsts budžeta līdzekļu izlietojumu projektam Ogres pilsētas domē.

Šajā gadā Saeimai nosūtīts Ziņojums par ministriju un citu centrālo valsts pārvaldes institūciju iekšējās revīzijas struktūrvienību veikto darbu 1999.gadā .

Latvijas Republikas Valsts kontroles revīzijas departamenti 1999.gadā Ģenerālprokuratūrai nosūtījuši dokumentus par 20 revīzijas lietām; prokuratūras un policijas institūcijām - piecu revīziju lietas.

Valsts budžeta revīzijas departaments ir nosūtījis materiālus Ģenerālprokuratūrai par sešām, Valsts saimnieciskās darbības revīzijas departaments - par trim, Privatizācijas procesa revīzijas departaments - par deviņām revīzijas lietām, kā arī materiālus par revīzijas rezultātiem VAS "Misas kūdra" Bauskas rajona prokuratūrai, Pašvaldību revīzijas departaments - par divām revīzijas lietām, kā arī materiālus par četru revīziju rezultātiem prokuratūras un policijas institūcijām.

Salīdzinājumā ar iepriekšējiem gadiem revīziju skaits ir pieaudzis, bet to pārbaudāmo revīzijas objektu īpatsvars, kuru saimnieciskā un finansiālā darbība jāizskata, jāizvērtē un jāizlemj jautājums par krimināllietas ierosināšanu un vainīgo saukšanu pie likumā noteiktās atbildības ("Valsts kontroles revīzijas reglamenta" 9.pants) ir samazinājies.

1997.gadā ir veiktas 236 revīzijas, no kurām 32 revīziju lietas jeb 14% no visām pabeigtajām revīzijām ir iesniegtas prokuratūras un policijas institūcijām, 1998.gadā - attiecīgi 333 un 24 jeb 7%, 1999.gadā - 416 un 25 jeb 6%.

No prokuratūras un policijas institūcijām ir saņemtas 13 atbildes par 1999.gadā nosūtītajām revīziju lietām, tajā skaitā:

- par atteikumu ierosināt krimināllietu - sešos gadījumos jeb 24 procentos no nosūtīto revīzijas lietu skaita;

- par revīzijas lietu rezultātu izskatīšanas virzību - sešos gadījumos jeb 24 procentos no nosūtīto revīzijas lietu skaita;

- par pieņemto lēmumu ierosināt krimināllietu - vienā revīzijas lietā (revīzija Latvijas Medicīnas akadēmijā).

Pārējos gadījumos, tas ir, uz 48 procentiem no nosūtītajām revīzijas lietām nav atbildes, kas liecinātu par prokuratūras un policiju institūciju pieņemtajiem lēmumiem.

Valsts kontroles revīzijas departamenti uz prokuratūras un policijas institūciju pieprasījumu izsūtīt papildinformāciju vai papildu revīzijas materiālus atbild laikā un precīzi.

1999.gadā Valsts kontrole noteikusi uzrēķinus 930 795,77 latu apmērā. Sīkāka informācija par uzrēķiniem uzrādīta 11.pielikumā.

Uzrēķini tiek noteikti revidējamām iestādēm un fiziskām personām vai arī revidējamo iestāžu amatpersonām par viņu vainas dēļ valstij vai pašvaldībai nodarītajiem neattaisnotiem zaudējumiem, kas radušies nepareizi vai nelikumīgi rīkojoties ar valsts vai pašvaldības mantu un finansu līdzekļiem. Uzrēķinu summas tiek ieskaitītas valsts vai pašvaldības iestādei, uzņēmumam vai uzņēmējsabiedrībai tai nodarīto zaudējumu atjaunošanai.

Valsts kontrole par 1999.gadu veikusi revīzijas gan par konkrētu programmu un apakšprogrammu izpildi, gan arī ar valsts budžeta līdzekļu izlietojumu atsevišķās iestādēs. Daudzi no revīziju materiāliem vēl nav izskatīti kolēģijas sēdēs, par atsevišķiem kolēģijas lēmumiem ir iesniegtas sūdzības, bet Valsts kontroles padomē vēl nav izskatītas. Par valsts budžeta līdzekļu veiktās revīzijas uzrādītas 13.pielikumā.

 

5. Raksturīgākie trūkumi, kuri konstatēti,

veicot revīzijas valsts budžeta iestādēs

Analizējot Valsts kontroles veiktās revīzijas, konstatēti atsevišķi daudzām iestādēm raksturīgi trūkumi.

1. Netiek ievērots likuma "Par grāmatvedību" 2.panta prasības - ne vienmēr grāmatvedības uzskaite dod skaidru priekšstatu par revidējamā objekta finansiālo stāvokli un tā saimnieciskajiem darījumiem, kā arī 7.panta prasības - grāmatvedības reģistros tiek izdarīti ieraksti, kuri nav pamatoti ar attaisnojuma dokumentiem.

2. Atsevišķās ministrijās (centrālajās valsts iestādēs) netiek ievērotas likuma "Par budžetu un finansu vadību" 24.panta prasības, kurā noteikts, ka valsts budžeta izpildītāji var izdarīt valsts budžeta izdevumus vai uzņemties saistības tikai to finansēšanas plānos noteikto asignējumu ietvaros, kurus izsniedz Valsts kase ar finansu ministra pilnvaru - ir tendence palielināties faktisko izdevumu pārsniegumam pār ieņēmumiem.

3. Ne vienmēr tiek ievērotas likuma "Par valsts un pašvaldību finansu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanu" prasības - iestāžu rīcībā esošās materiālās vērtības tiek nodotas bezatlīdzības lietošanā uzņēmumiem (uzņēmējsabiedrībām).

4. Atsevišķos gadījumos nav ievērotas likuma "Par valsts un pašvaldību pasūtījumu" prasības - nav veiktas cenu aptaujas, nav rīkotas izsoles vai konkursi, pasūtījumu norises kārtība netiek dokumentēta.

5. Daudzos gadījumos uzņēmumi (uzņēmējsabiedrības), kuras apsaimnieko valsts īpašumu, no budžeta iestādēm iekasē nomas maksu, neievērojot Ministru kabineta 1995.gada 28.novembra noteikumu Nr.365 "Kārtība, kādā aprēķināma nomas maksa par nedzīvojamo telpu izmantošanu ministriju un citu valsts institūciju valdījumā esošajās ēkās" prasības.

6. Ne vienmēr tiek ievērotas Ministru Padomes 1992.gada 7.jūlija lēmuma Nr.260 "Par ārzemju delegāciju un atsevišķu personu uzņemšanas un apkalpošanas izdevumiem" prasības - tāmēs netiek uzrādīts delegāciju sastāvs, dokumentiem par līdzekļu faktisko izlietojumu bieži nav pievienoti oficiālo dalībnieku saraksti u.c.

7. Daudzās valsts budžeta iestādēs atalgojums noteikts, neievērojot Ministru kabineta 1996.gada 10.septembra noteikumus Nr.351 "Noteikumi par darba samaksas sistēmu atsevišķu no budžeta finansējamo iestāžu darbiniekiem", un šajās iestādēs noteiktās mēnešalgu likmes ir ievērojami lielākas par valdības noteikumos paredzētajām.

8. Joprojām daudzās valsts budžeta iestādēs ar darbiniekiem tiek noslēgti vadības līgumi, kas pēc satura ir vērtējami kā papildu samaksa par tiešajiem darba pienākumiem. Līgumu apmaksa tiek noteikta ar koeficientiem vai summāri. Ir konstatēti gadījumi, ka piemaksas noteiktas līdz 300% no mēnešalgas. Patreizējie Ministru kabineta noteikumi par vadības līgumiem pieļauj neierobežotu un vairumā gadījumu nelietderīgu valsts budžeta līdzekļu izlietojumu darba samaksai.

9. Normatīvie akti par budžeta plānošanu valsts budžeta iestādēs nenosaka to pakalpojumu sarakstu, kādus iestāde var plānot un saņemt, lai nodrošinātu tās uzdevumu izpildi. Sagatavojot kārtējā gada iestādes budžeta projektu, par pamatu tiek ņemti "bāzes" izdevumi un nepieciešamo iegāžu un pakalpojumu klāstu plāno iestādes vadītājs. Tā kā budžeta plānošanas procesā visu budžeta programmu izdevumiem netiek pielietota "0" budžeta metode, tad nav skaidrības, kādiem izdevumiem "mērķa griestu" ietvaros tiek ieplānoti līdzekļi.

Neskatoties uz to, ka (izņemot gadījumus, kad budžeta iestāžu darbinieku dzīvības un veselības apdrošināšana ir noteikta likumos) papildu līdzekļi dzīvības un veselības apdrošināšanai netiek paredzēti, daudzās valsts budžeta iestādēs šim mērķim ieplāno un izlieto valsts budžeta līdzekļus.

10. Ne vienmēr tiek ievēroti Finansu ministrijas 1993.gada 19.jūlija "Norādījumi par grāmatvedības dokumentiem un to apgrozījumu" un 1998.gada 15.decembrī apstiprinātais "Budžeta iestāžu, pašvaldības budžetu grāmatvedības kontu plāns un metodiskie norādījumi kontu plāna pielietošanai":

- nav izstrādāti dokumentu apgrozības apraksti;

- sastādot grāmatvedības pārskatus, netiek ievēroti grāmatvedības principi:

- uzkrāšanas princips;

- piesardzības princips.

11. Jau kopš 1997.gada 26.novembra ir spēkā likuma "Par pašvaldībām" 73.panta norma, kas paredz, ka finansu revīziju veikšanai un revīzijas pārskatu sagatavošanā ikviena pašvaldība ne retāk kā reizi gadā uzaicina auditorfirmas vai zvērinātus revidentus.

Šo prasību pilda tikai 177 no 588 pašvaldībām.

Valsts kontrolieris R.Černajs

1.pielikums

Faktisko izdevumu pārsnieguma pār ieņēmumiem

pieaugums

(Ls)

Ministrija Budžeta izpildes rezultāts
(centrālā valsts ------------------------------------------
iestāde) Uz 01.01.1999. Uz 01.01.2000. 1999.gadā
Kultūras ministrija -616 094 -1 530 456 -914 362
Satiksmes ministrija -14 718 327 -44 513 504 -29 795 177
Prokuratūra -214 317 -309 110 -94 793
Valsts cilvēktiesību birojs -721 -13 327 -12 606
Kopā -15 549 459 -46 366 397 -30 816 938
 
 
2.pielikums
Faktisko izdevumu pārsniegums pār ieņēmumiem
(Ls)
Ministrija Budžeta izpildes rezultāts
(centrālā valsts ------------------------------------------
iestāde) Uz 01.01.1999. Uz 01.01.2000. 1999.gadā
Aizsardzības ministrija +1 234 875 +992 496 -242 379
Ekonomikas ministrija +1 170 217 +573 109 -597 108
Zemkopības ministrija +5 634 815 +3 562 486 -2 072 329
Labklājības ministrija +33 684 006 -27 672 549 -61 356 555
Vides aizsardzības un
reģionālās attīstības ministrija +1 942 030 +1 241 132 -700 898
Saeima +245 418 +124 045 -121 373
Valsts zemes dienests +108 900 -453 009 -561 909
Radio un televīzija +151 693 +13 118 -138 575
Centrālā vēlēšanu komisija +21 817 +15 729 -6088
Centrālā zemes komisija +7314 +4744 -2570
Īpašu uzdevumu ministra
sadarbībai ar starptautiskajām
finansu institūcijām sekretariāts - -52 758 -52 758
Kopā +44 201 085 -21 651 457 -65 852 542
3.pielikums
Valsts pamatbudžeta ieņēmumu daļas izpilde
(Ls)
1999.gada Izpilde Īpatsvars %
Ieņēmumu avots 1998.gada -------------------------- % 1998.gada 1999.gada
izpilde plāns izpilde (4 : 3) izpildē izpildē
Budžeta ieņēmumi - kopā 680 246 887 632 187 232 648 803 824 102,6 100,0 100,0
Nodokļu ieņēmumi 544 293 628 515 297 983 532 087 649 103,3 80,0 82,0
Tiešie nodokļi 92 364 655 85 300 000 92 211 405 108,1 17,0 17,3
t.sk.:
- uzņēmuma ienākuma nodoklis 92 364 655 85 300 000 92 211 405 108,1 13,5 14,2
Netiešie nodokļi 452 010 013 429 997 983 437 861 439 101,8 83,0 82,3
t.sk.:
- pievienotās vērtības nodoklis 316 300 846 307 331 592 316 206 225 102,9 46,5 48,7
- akcīzes nodoklis 115 955 930 107 751 391 105 582 505 98,0 17,1 16,3
- muitas nodoklis 19 753 237 14 915 000 16 072 709 107,8 2,9 2,5
Citiem budžetiem sadalāmie ieņēmumi -81 040 x 2 014 805 0,3
t.sk.:
- iedzīvotāju ienākuma nodoklis 2 305 x 71 077
- nodokļi no īpašuma 106 930 x 701 912
- dabas resursu nodoklis -190 275 x 1 197 636
- nodokļi uz atsevišķiem pakalpojumu veidiem x 44 180
Nenodokļu ieņēmumi 64 948 930 49 527 858 54 308 821 109,7 9,6 8,4
t.sk.:
- ieņēmumi no uzņēmējdarbības un īpašuma 16 964 285 2,6
- maksājumi par valsts kapitāla izmantošanu 3 472 253 3 464 000 4 240 162 122,4 0,5 0,7
- procentu maksājumi par kredītiem 5 203 216 8 219 605 9 243 489 112,5 0,8 1,4
no tiem:
- procentu maksājumi par iekšējiem aizņēmumiem un kredītiem 1 085 505 x 2 733 252
- procentu maksājumi par ārējiem kredītiem 4 117 711 x 6 510 237
- procentu maksājumi par valdības depozītiem 5 270 933 x 3 480 634 0,8 0,5
- valsts (pašvaldību) nodevas un maksājumi 13 574 201 12 071 945 2,0 1,9
no tiem:
- valsts nodevas par valsts sniegto nodrošinājumu un juridiskajiem un
citiem pakalpojumiem 11 602 941 10 860 000 10 370 964 95,5
- valsts nodeva par speciālu (atļauju) licenču izsniegšanu atsevišķu
uzņēmējdarbības veidu veikšanai 1 343 778 450 000 779 469 173,2
- speciāliem mērķiem paredzētās valsts nodevas 4 476 x 12 208
- ienākumi no valsts un pašvaldību īpašuma iznomāšanas 526 376 702 000 894 216 127,4
- pārējās valsts nodevas 96 630 x 15 088
- sodi un sankcijas 4 847 580 4 250 000 5 676 830 133,6
- pārējie nenodokļu ieņēmumi 2 551 056 12 496 252 10 645 391 85,2
no tiem:
- pārskaitījums valsts pamatbudžetā sociālās apdrošināšanas iemaksu administrēšanai 1 300 000 1 201 200 1 201 200 100,0
- pārskaitījums valsts pamatbudžetā no Valsts autoceļu fonda x 6 000 000 5 820 085 97,0
- pārskaitījums valsts pamatbudžetā no Izglītības un zinātnes ministrijas
speciālā budžeta - Sporta nodarbības un brīvā laika pasākumi x 302 476 302 475 100,0
- institūciju vienreizēja iemaksa no maksas pakalpojumu un citu pašu
ieņēmumu naudas atlikumiem x 792 577 792 577
- ieņēmumi no valsts nekustamā īpašuma pārdošanas 30 029 691 x 8 950 369 4,4 1,3
no tiem:
- valsts un pašvaldību privatizācijas fonda iemaksas 27 392 305 4 636 000 4 636 450 100,0
t.sk.:
* iemaksas no Ekonomikas ministrijas speciālā budžeta 27 392 305 4 636 000 4 636 000 100,0
- citas iemaksas par nekustamo īpašumu 1 823 868 4 450 000 4 022 971 90,4
t.sk.:
* ieņēmumi no Skrundas lokatora nomas maksas 50% apmērā 1 490 000 1 450 000 1 906 209 131,5
* Valsts nekustamā īpašuma aģentūras iemaksas no valsts nekustamā
īpašuma pārdošanas 333 868 3 000 000 2 116 689 70,6
- nodokļu maksājumu pamatparāda kapitalizācijas rezultātā saņemtie maksājumi 813 518 x 290 948
Pašu ieņēmumi 71 004 329 67 361 391 62 407 354 92,6 10,4 9,6
- maksājumi par budžeta iestāžu sniegtajiem maksas pakalpojumiem un citi
pašu ieņēmumi 71 004 329 67 361 391 62 407 354 92,6
4.pielikums
Valsts pamatbudžeta ieņēmumu dinamika
(Ls)
Izmaiņas, 1999.gadu salīdzinot ar
Ieņēmumu avots 1997.gada 1998.gada 1999.gada 1997.g. 1998.g.
izpilde izpilde izpilde Ls % Ls %
Budžeta ieņēmumi - kopā 590 385 979 680 246 887 648 803 824 +58 417 845 +9,9 -31 443 063 -4,6
Nodokļu ieņēmumi 472 810 142 544 293 628 532 087 649 +59 277 507 +12,5 -12 205 979 -2,2
Tiešie nodokļi 78 634 571 92 364 655 92 211 405 +13 576 834 +17,3 -153 250 -0,2
t.sk.:
- uzņēmuma ienākuma nodoklis 78 634 571 92 364 655 92 211 405 +13 576 834 +17,3 -153 250 -0,2
Netiešie nodokļi 394 175 571 452 010 013 437 861 439 +43 685 868 +11,1 -14 148 574 -3,1
t.sk.:
- pievienotās vērtības nodoklis 288 522 543 316 300 846 316 206 225 +27 683 682 +9,6 -94 621
- akcīzes nodoklis 82 980 053 115 955 930 105 582 505 +22 602 452 +27,3 -10 373 425 -8,9
- muitas nodoklis 21 995 475 19 753 237 16 072 709 -5 882 766 -26,9 -3 680 528 -18,6
- pārējie nodokļi 677 500
Citiem budžetiem sadalāmie ieņēmumi -81 040 2 014 805 x +2 095 845
t.sk.:
- iedzīvotāju ienākuma nodoklis 2 305 71 077 x +68 772
- nodokļi no īpašuma 106 930 701 912 x +594 982
- dabas resursu nodoklis -190 275 1 197 636 x +1 387 911
- nodokļi uz atsevišķiem pakalpojumu veidiem 44 180 x +44 180
Nenodokļu ieņēmumi 60 920 946 64 948 930 54 308 821 -6 612 125 -10,9 -10 640 109 -16,4
t.sk.:
- Latvijas Bankas maksājumi 2 022 652
- ieņēmumi no uzņēmējdarbības un īpašuma 16 964 285 x +16 964 285
- maksājumi par valsts kapitāla izmantošanu 7 341 105 3 472 253 4 240 162 -3 100 943 -42,2 +767 909 +22,1
- procentu maksājumi par kredītiem 4 590 243 5 203 216 9 243 489 x x +4 040 272 +77,6
no tiem:
* procentu maksājumi par iekšējiem aizņēmumiem un kredītiem 4 590 243 1 085 505 2 733 252 x x +1 647 747 +151,8
* procentu maksājumi par ārējiem kredītiem 4 117 711 6 510 237 +1 919 993 +41,8 +2 392 525 +58,1
* procentu maksājumi par valdības depozītiem 5 270 933 3 480 634 x x -1 790 299 -34,0
- valsts (pašvaldību) nodevas un maksājumi 13 864 768 13 574 201 12 071 945 -1 792 823 -12,9 -1 502 256 -11,1
no tiem:
- valsts nodevas par valsts sniegto nodrošinājumu un
juridiskajiem un citiem pakalpojumiem 11 368 791 11 602 941 10 370 964 -997 827 -8,8 -1 231 977 -10,6
- valsts nodeva par speciālu (atļauju) licenču izsniegšanu
atsevišķu uzņēmējdarbības veidu veikšanai 1 956 665 1 343 778 779 469 -1 177 196 -60,2 -564 309 -42,0
- speciāliem mērķiem paredzētās valsts nodevas 4 476 12 208 x x +7 732 +172,7
- ienākumi no valsts un pašvaldību īpašuma iznomāšanas 539 312 526 376 894 216 +354 904 +65,8 +367 840 +69,9
- pārējās valsts nodevas 96 630 15 088 x x -81 542 -84,4
- sodi un sankcijas 5 134 632 4 847 580 5 676 830 +542 198 +10,6 +829 250 +17,1
- pārējie nenodokļu ieņēmumi 3 741 067 2 551 056 10 645 392 +6 904 324 +184,6 +8 094 335 +317,3
no tiem:
- pārskaitījums valsts pamatbudžetā sociālās apdrošināšanas
iemaksu administrēšanai 1 300 000 1 201 200 x x -98 800 -7,6
- pārskaitījums valsts pamatbudžetā no Valsts autoceļu fonda x 5 820 085
- pārskaitījums valsts pamatbudžetā no Izglītības un zinātnes minis-
trijas speciālā budžeta - Sporta nodarbības un brīvā laika pasākumi x 302 475
- institūciju vienreizēja iemaksa no maksas pakalpojumu un
citu pašu ieņēmumu naudas atlikumiem x 792 577
- ieņēmumi no valsts nekustamā īpašuma pārdošanas 24 226 479 30 029 691 8 950 369 -15 276 110 -63,1 -21 079 322 -70,2
no tiem:
- valsts un pašvaldību privatizācijas fonda iemaksas 21 400 105 27 392 305 4 636 450 -16 763 655 -78,3 -22 755 855 -83,1
t.sk.:
* iemaksas no Ekonomikas ministrijas speciālā budžeta 21 400 105 27 392 305 4 636 000 -16 763 655 -78,3 -22 755 855 -83,1
- citas iemaksas par nekustamo īpašumu 2 826 374 1 823 868 4 022 971 +1 196 597 +42,3 +2 199 103 +120,6
t.sk.:
* ieņēmumi no Skrundas lokatora nomas maksas 50% apmērā 1 411 250 1 490 000 1 906 209 +494 959 +35,1 +416 209 +27,9
* Valsts nekustamā īpašuma aģentūras iemaksas no valsts
nekustamā īpašuma pārdošanas 1 415 124 333 868 2 116 689 +701 565 +49,6 +1 782 821 +534,0
- nodokļu maksājumu pamatparāda kapitalizācijas rezultātā
saņemtie maksājumi 813 518 290 948 x x -522 570 -64,2
Pašu ieņēmumi 71 004 329 62 407 354 x x -8 596 975 -12,1
- maksājumi par budžeta iestāžu sniegtajiem maksas
pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi 71 004 329 62 407 354 x x -8 596 975 -12,1

Turpmāk - vēl

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!