Par ES un lielvalstu attiecībām aviopārvadājumos
Eiropas Parlaments 17.janvāra sēdē pārliecinoši atbalstījis Latvijas deputāta Roberta Zīles gatavoto ziņojumu par ES un Krievijas, kā arī ES un Ķīnas attiecībām gaisa transporta jomā. Līdz ar to Parlaments atbalstījis R.Zīles nostāju un iestājas par prasību Krievijai nekavējoties un pilnībā atcelt Sibīrijas pārlidojumu maksu Eiropas aviosabiedrībām. Kā uzsver ziņojuma autors R.Zīle,“EP nav pieņemama Eiropas Komisijas nostāja nelikumīgās maksas saglabāt līdz 2013.gadam. Tāpēc sarunu mandātā Eiropas Komisijai uzdots situāciju novērst nekavējoties, šo prasību iekļaujot kā būtisku priekšnoteikumu Krievijas iestājai Pasaules tirdzniecības organizācijā”. Parlaments arī atbalstījis ziņotāja nostāju slēgt vienotus Eiropas Savienības līgumus par aviopārlidojumiem. Nelielām valstīm, piemēram, Latvijai, tā būtu papildu drošības garantija regulārām un stabilām biznesa attiecībām pretēji pašreizējai situācijai, kad Latvijas kompānija “airBaltic” ar Krievijas lidostām sadarbojas uz pagaidu līgumu pamata, kas vienā brīdī var tikt arī pārtraukti. Ziņojums ir pamats mandātam Eiropas Komisijai sarunām ar Krieviju un Ķīnu attiecībā uz aviopārvadājumiem.
Jautājums par maksu, ko Krievija, pretēji starptautiskajiem nolīgumiem, pieprasa pašreizējām ES dalībvalstu aviosabiedrībām par pārlidojumiem pāri Sibīrijas teritorijai, ir viens no diskutablākajiem tirgū. “Aprēķini liecina, ka Krievija tādējādi no Eiropas sabiedrībām gadā iekasē vairāk nekā 350 miljonus ASV dolāru, lielāko tās daļu novirzot “Aeroflot” vajadzībām. Eiropas Parlamenta deputāti šīs maksas iekasēšanu uzskata par nepieņemamu,” uzsver R. Zīle. “Esmu gandarīts, ka Eiropas komisārs to saprot un ir apņēmības pilns šo diskriminējošo situāciju novērst pēc iespējas ātrāk.”
Savā novembra sēdē EP Transporta komiteja, pieņemot ziņojumu, norādīja uz Krievijas vajadzībām un vēlmi piesaistīt avioindustrijai ārvalstu investīcijas, kas ir vienīgā iespēja tās kompānijām izpildīt tehniskās, vides un drošības prasības starptautiskajos pārlidojumos. “Šis ir otrs arguments, kāpēc ES nostājai jābūt striktai. Eiropas Komisijai sarunās ar Krieviju vienkārši jāpasaka – ja jūs vēlaties, lai ES kompānijas investētu jūsu aviācijas drošībā, esiet tik laipni un izbeidziet savu ieviesto diskrimināciju pret ES aviosabiedrībām,” uzsver R.Zīle.
Otrs būtisks jauninājums ES un lielvalstu aviopārvadājumu attiecībās, ir Eiropas Savienības vienota līguma noslēgšana ar šīm abām valstīm par aviopārlidojumiem. Vienotie līgumi aizvietotu pašreiz spēkā esošos atsevišķu ES dalībvalstu līgumus ar šīm pašām valstīm. Būtiskākais šā jauninājuma ieguvums būtu labāka ES interešu aizsardzība. “Latvija, kurai ir pietiekami ilgstoša attiecību veidošanas pieredze ar kaimiņvalsti Krieviju, ļoti labi zina, cik veiksmīgi šī austrumu kaimiņzeme tiek galā ar atsevišķiem partneriem un ko nozīmē būt vienotiem partneriem. Tam piemērs nav tālu jāmeklē arī konkrētajā situācijā: lielo valsti Vāciju un tās avioindustriju ar tai labvēlīgajiem līgumiem ar Krievijas lidostām pašlaik ļoti maz uztrauc fakts, ka mazo ES dalībvalstu kompānijas ir spiestas sadarboties ar Krievijas lidostām uz pagaidu līgumu pamata, kas vienā jaukā brīdī arī var tikt pārtraukti. Taču Eiropas Savienība tāpēc ir izveidota, lai būtu vienota, aizstāvot ne vien lielo, bet arī nelielo dalībvalstu intereses,” uzsvēris R.Zīle.
Iveta Bojāre, EP Nāciju Eiropas grupas preses administratore