Ministru kabineta rīkojums Nr.24
Rīgā 2006.gada 18.janvārī (prot. Nr.3 28.§)
Par Latvijas Republikas pasta nozares pamatnostādņu 2006.–2009.gadam īstenošanas programmu
1.Apstiprināt Latvijas Republikas pasta nozares pamatnostādņu 2006.–2009.gadam īstenošanas programmu (turpmāk—programma).
2.Noteikt Satiksmes ministriju par atbildīgo institūciju programmas īstenošanā.
3.Satiksmes ministrijai reizi divos gados (sākot ar 2006.gadu) līdz 1.oktobrim iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā informatīvu ziņojumu par programmas pasākumu īstenošanu.
4. Jautājumu par papildu finansējuma piešķiršanu programmas pasākumu īstenošanai izskatīt Ministru kabinetā kopā ar visu ministriju un citu centrālo valsts iestāžu budžeta prioritāšu pieteikumiem, sagatavojot valsts budžeta projektu kārtējam gadam.
Ministru prezidents A.Kalvītis
Satiksmes ministrs A.Šlesers
Apstiprināta ar
Ministru kabineta
2006.gada 18.janvāra rīkojumu Nr.24
Latvijas Republikas pasta nozares pamatnostādņu 2006.–2009.gadam īstenošanas programma
1.Programmas sasaiste ar valdības un ministrijas prioritātēm un atbalstītajiem politikas dokumentiem
1.1. Ar Ministru kabineta 2005.gada 21.aprīļa rīkojumu Nr.254 “Par Latvijas Republikas pasta nozares pamatnostādnēm 2005.–2009.gadam” ir apstiprināts politikas plānošanas dokuments “Latvijas Republikas pasta nozares pamatnostādnes 2005.–2009.gadam” (turpmāk — pamatnostādnes). Saskaņā ar pamatnostādnēm Satiksmes ministrija izstrādājusi “Latvijas Republikas pasta nozares politikas pamatnostādņu 2006.–2009.gadam īstenošanas programmu” (turpmāk — programma).
1.2. Programma ietver pasta nozares attīstības mērķus, rīcības virzienus, uzdevumus, pasākumus un sasniedzamos rezultātus, izņemot tos pamatnostādņu īstenošanai veicamos uzdevumus un pasākumus, kuri saskaņā ar pamatnostādnēm ir Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas (turpmāk — komisija) kompetencē.
1.3. Pasta nozares attīstības pasākumi pamatojas uz šādiem galvenajiem politikas dokumentiem:
1.3.1. Latvijas Republikas pasta nozares pamatnostādnes 2005.–2009.gadam;
1.3.2. Latvijas ilgtermiņa ekonomiskā stratēģija;
1.3.3. Tautsaimniecības vienotā stratēģija;
1.3.4. Nacionālais attīstības plāns;
1.3.5. Attīstības plāns;
1.3.6. Eiropas Savienības iekšējā tirgus pakalpojumu stratēģija.
2. Programmas mērķi un pamatuzdevumi
2.1. Programmas mērķi ir šādi:
2.1.1. pasta pakalpojumu tirgus pilnīga liberalizācija;
2.1.2. ikvienam pakalpojuma lietotājam pieejama un funkcionējoša pasta pakalpojumu tīkla nodrošināšana visā Latvijas teritorijā;
2.1.3.noteiktas kvalitātes vispārējo pasta pakalpojumu sniegšana visā Latvijas teritorijā par pieejamām cenām.
2.2.Lai nodrošinātu programmas mērķu īstenošanu, noteikti šādi pamatuzdevumi:
2.2.1. pilnveidot pasta nozares normatīvo bāzi;
2.2.2. nodrošināt vispārējo pasta pakalpojumu tarifu veidošanas principu piemērošanu, ņemot vērā valdības īstenotos pasākumus inflācijas ierobežošanai;
2.2.3. izvērtēt vispārējo pasta pakalpojumu kompensācijas fonda vai cita finansēšanas mehānisma nepieciešamību;
2.2.4. nodrošināt tādu pasta pakalpojumu sniegšanu, kuri pamatojas uz jaunajām tehnoloģijām un zināšanām un ir orientēti uz klientu, kā arī veicināt jaunu pasta pakalpojumu veidu attīstību;
2.2.5. nodrošināt valsts interešu pārstāvēšanu Eiropas Savienības institūcijās un darba grupās un starptautiskajās pasta organizācijās.
3. Plānotie programmas politikas rezultāti un darbības rezultāti
3.1. Īstenojot programmu, pasta nozarē tiks sasniegti šādi politikas rezultāti:
3.1.1. pakāpeniski tiek liberalizēts pasta pakalpojumu tirgus:
3.1.1.1.2006.gadā tiek ierobežotas valsts akciju sabiedrības “Latvijas Pasts” (turpmāk — Latvijas Pasts) monopoltiesības pieņemt, pārsūtīt un izsniegt valsts robežās iekšzemes un starptautiskos vēstuļu korespondences sūtījumus (vēstules, pastkartes, bandroles un sīkpakas), samazinot svaru, kuru nedrīkst pārsniegt minētie sūtījumi, no 100 gramiem līdz 50 gramiem;
3.1.1.2.2009.gadā atbilstoši Eiropas Savienības politikas nostādnēm pilnīgi tiek liberalizēts pasta pakalpojumu tirgus;
3.1.2.tiek sniegti noteiktas kvalitātes vispārējie pasta pakalpojumi visā Latvijas Republikas teritorijā par pieejamām cenām, nodrošinot pietiekamu skaitu pieejas punktu un optimālus apstākļus attiecībā uz piegādes biežumu:
3.1.2.1.katrā pašvaldībā, kurā iedzīvotāju blīvums pārsniedz 500iedzīvotāju uz kvadrātkilometru, izvietojama vismaz viena pasta nodaļa uz 20000iedzīvotājiem, un pārējās pašvaldībās vismaz viena, kas sniedz vispārējos pakalpojumus, nodrošinot pasta pakalpojumu pieejamību attiecīgajā teritorijā;
3.1.2.2. vēstuļu kastītes izvietojamas atbilstoši lietotāju interesēm, ņemot vērā iedzīvotāju skaitu, iedzīvotāju blīvumu un attālumu līdz pašvaldības centrālās apdzīvotās vietas centram;
3.1.2.3. pilsētās izvietojama vismaz viena vēstuļu kastīte uz 3000iedzīvotājiem un vismaz viena vēstuļu kastīte uz 2000 iedzīvotājiem laukos (minimums — vēstuļu kastīte pie katras pasta nodaļas);
3.1.3. vietējo un pārrobežu pasta sūtījumu piegāde termiņos, kas atbilst pasta kvalitātes standartu prasībām (saskaņā ar formulu D + n, kur D ir sūtījuma nodošanas diena, n — darbdienu skaits no sūtījuma nodošanas dienas līdz piegādei adresātam):
(D + 3) — 85% no kopējā sūtījumu apjoma,
(D + 5) — 100% no kopējā sūtījumu apjoma.
3.2. Īstenojot programmu, pasta nozarē tiek sasniegti šādi darbības rezultāti:
3.2.1. jauns Pasta likums, kas nosaka vienotu regulējumu visiem pasta pakalpojumu tirgus dalībniekiem un komisijai veicamos uzdevumus pasta nozarē, to skaitā:
3.2.1.1. izstrādāt pasta pakalpojumu kvalitātes noteikšanas metodiku;
3.2.1.2.izstrādāt kompensācijas fonda pārvaldīšanas kārtību, ja Ministru kabinets pieņems lēmumu par tā nepieciešamību;
3.2.2.vispārējo pasta pakalpojumu sniedzēji, nosakot tarifus katram pakalpojumam, kas veido daļu no vispārējā pakalpojuma, nodrošina tarifu atbilstību šādiem principiem:
3.2.2.1. sniegtie pakalpojumi ir pieejami visiem lietotājiem;
3.2.2.2. pakalpojumu cenas pamatojas uz izmaksām;
3.2.2.3.kopīga tarifa piemērošana neizslēdz vispārējā pakalpojuma sniedzēja tiesības noslēgt ar klientu individuālu vienošanos par cenām;
3.2.2.4. tarifi ir caurskatāmi un nediskriminējoši;
3.2.2.5.nerezervēto vispārējo pasta pakalpojumu šķērssubsidēšana no rezervēto pakalpojumu ieņēmumiem nav atļauta;
3.2.3. lai novērstu zaudējumus, ja nepieciešams, var izveidot vispārējo pasta pakalpojumu kompensēšanas mehānismu vai citu finansēšanas mehānismu vispārējo pasta pakalpojumu kompensēšanai. Kompensēšanas fonda izveide un izmantošana pamatojas uz nediskriminējošu caurskatāmības un samērīguma principu piemērošanu. Kompensēšanas fonda pārvaldīšanu nodrošina komisija. Vispārējo pasta pakalpojumu sniedzējs, iesniedzot pamatotu pieprasījumu, var pretendēt uz līdzekļu saņemšanu no kompensēšanas fonda;
3.2.4.modernizējot pasta pakalpojumu sniegšanu un ieviešot jaunus pakalpojumus, tiek maksimāli apmierinātas arvien pieaugošās klientu prasības, samazinot laika patēriņu pakalpojuma un informācijas saņemšanai;
3.2.5. Latvijas valsts intereses pārstāvētas Eiropas Savienības institūcijās, to komitejās, darba grupās un starptautiskajās pasta organizācijās. Tas savukārt ļauj palielināt ietekmi uz pasta nozares attīstības procesiem Eiropas Savienības līmenī, kā arī nodrošina ātrāku un efektīvāku informācijas apmaiņu un atbilstošo Eiropas Savienības tiesību aktu piemērošanu, kā arī palielina ietekmi uz starptautisko pasta sakaru attīstības procesiem. Minētās Eiropas Savienības institūcijas un starptautiskās pasta organizācijas ir:
3.2.5.1. Eiropas Komisijas Pasta direktīvas komiteja (Postal Directive Committee);
3.2.5.2. Eiropas Padomes Pasta pakalpojumu darba grupa (Working Party on Postal Services);
3.2.5.3. Eiropas Pasta un telekomunikāciju administrāciju konference (CEPT);
3.2.5.4. Eiropas Pasta regulēšanas komiteja (CERP);
3.2.5.5. Reģionālā sakaru sadraudzības padome (RSS).
4. Galvenie uzdevumi, laika plānojums, par uzdevuma izpildi atbildīgās institūcijas un rezultatīvo rādītāju raksturojums politikas rezultātu un darbības rezultātu sasniegšanai
Nr. p.k. |
Uzdevums |
Izpildes laiks |
Atbildīgā institūcija |
Rezultāta apraksts un rādītāji |
I. Nozares normatīvo aktu pilnveidošana |
||||
1. |
Izstrādāt jauna Pasta likuma projektu |
01.03.2006. |
Satiksmes ministrija |
Pasta likuma projekts tiek iesniegts izskatīšanai Ministru kabinetā. Šajā projektā noteiks vienotu regulējumu visiem pasta pakalpojumu tirgus dalībniekiem, kā arī uzdevumus, kuri komisijai jāveic pasta nozarē, to skaitā: – izstrādāt pasta pakalpojumu kvalitātes mērījumu metodiku; – izstrādāt kompensēšanas fonda pārvaldīšanas kārtību, ja Ministru kabinets pieņems lēmumu par tā nepieciešamību; – veikt pasta pakalpojumu tirgus izpēti |
2. |
Izstrādāt Ministru kabineta noteikumu projektu par pasta pakalpojumu sniegšanu |
31.12.2006. |
Satiksmes ministrija |
Projekts tiek iesniegts izskatīšanai Ministru kabinetā |
3. |
Izstrādāt Ministru kabineta noteikumu projektu par pasta sūtījumu atvēršanas kārtību |
31.12.2006. |
Satiksmes ministrija |
Projekts tiek iesniegts izskatīšanai Ministru kabinetā |
4. |
Izstrādāt Ministru kabineta noteikumu projektu par kārtību, kādā izdod, laiž apgrozībā un izmanto pasta apmaksas zīmes |
31.12.2006. |
Satiksmes ministrija |
Projekts tiek iesniegts izskatīšanai Ministru kabinetā |
5. |
Izstrādāt vispārējo pasta pakalpojumu finansēšanas koncepciju |
01.06.2006. |
Satiksmes ministrija |
Tiek piedāvāti izvērtēšanai vispārējo pasta pakalpojumu kompensēšanas fonda vai cita finansēšanas mehānisma izveides varianti, lai segtu vispārējo pasta pakalpojumu sniedzējam radušos zaudējumus |
6. |
Izstrādāt Ministru kabineta noteikumu projektu par vispārējo pasta pakalpojumu finansēšanas mehānisma noteikšanas un izmantošanas kārtību |
31.12.2006. |
Satiksmes ministrija |
Lai novērstu zaudējumus, vispārējo pasta pakalpojumu sniedzējs, ja nepieciešams, var pretendēt uz līdzekļu saņemšanu no kompensācijas fonda, iesniedzot pamatotu pieprasījumu |
7. |
Izstrādāt Ministru kabineta noteikumu projektu par vispārējo pasta pakalpojumu kvalitātes prasībām |
30.09.2006. |
Satiksmes ministrija, komisija |
Visiem pasta pakalpojumu lietotājiem nodrošināta vienkāršota piekļuve pasta tīklam – pietiekams skaits pieejas punktu (pasta nodaļas un vēstuļu kastītes). Vispārējo pasta pakalpojumu saistības ietver arī normatīvajos aktos noteiktas saistošas pakalpojumu kvalitātes prasības attiecībā uz pasta sūtījumu savākšanu, apstrādi un izsniegšanu (biežums, ātrums, regularitāte un izmaksas) |
8. |
Ieviest Universālo pasta nodaļu informācijas sistēmu (UPNIS) |
2006.gada 4.ceturksnis |
Latvijas Pasts |
Klientu apkalpošanas sistēmas kvalitātes pilnveidošana un uzlabošana. 507 pasta nodaļas visā valstī tiks aprīkotas ar jauno kases sistēmu un programmatūru |
9. |
Ieviest starptautisko (sadarbībā ar International Postal System) un iekšzemes pasta sūtījumu izsekošanas un drošības sistēmu |
Starptautiskajai – 2006.gada 1.ceturksnis, iekšzemes – 2006.gada 3.ceturksnis |
Latvijas Pasts |
Nodrošināta pasta sūtījumu virzības pārraudzība un drošība – iespēja ātri izsekot un atrast saņemtā un nosūtāmā pasta kopuma, kā arī atsevišķu reģistrētu vai apdrošinātu sūtījumu atrašanās vietu jebkurā to apstrādes procesa posmā |
10. |
Ieviest šādas iekšzemes sūtījumu kategorijas: A klase B klase C klase |
01.01.2006. |
Latvijas Pasts |
Garantēta sūtījumu piegāde noteiktu dienu laikā, apmierinot atšķirīgas klientu vajadzības pēc sūtījumu piegādes ātruma |
5. Uzdevumiem atbilstošs piešķirtā un papildus nepieciešamā finansējuma plānojums
Programmas īstenošanas ietekme uz valsts budžetu ir atkarīga no Ministru kabineta pieņemtā lēmuma par finansēšanas mehānismu vispārējo pasta pakalpojumu kompensēšanai. Vispārējo pasta pakalpojumu izmaksu kompensēšanai var izmantot dažādus finansēšanas mehānismus (kompensācijas fonds vai cits finansēšanas mehānisms), kurus apstiprina Ministru kabinets. Ministru kabineta noteikumi par finansēšanas mehānismu vispārējo pasta pakalpojumu kompensēšanai tiks izstrādāti tūlīt pēc jaunā Pasta likuma pieņemšanas.
Jautājums par papildu finansējuma piešķiršanu programmas pasākumu īstenošanai izskatāms Ministru kabinetā kopā ar visu ministriju iesniegtajiem pieprasījumiem, sagatavojot valsts budžeta projektu kārtējam gadam. Pieprasījumu piešķirt papildu finansējumu programmā paredzēto pasākumu īstenošanai iesniedz par pasākumu atbildīgā institūcija.
6. Pārskatu sniegšanas kārtība
Lai novērtētu, kā tiek īstenoti pamatnostādnēs noteiktie un programmā definētie uzdevumi, par pasta nozares politikas īstenošanu atbildīgā ministrija — Satiksmes ministrija — reizi divos gados (sākot ar 2006.gadu) līdz 1.oktobrim sagatavo un iesniedz Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu par programmā iekļauto pasākumu īstenošanas gaitu un aktualizēšanas nepieciešamību.
Satiksmes ministrs A.Šlesers