Ar vitālu attieksmi pret visu
Vakar, 9.novembrī, fotomākslinieks Uldis Pāže aicināja uz savu pirmo fotoizstādi "Gaismas ceļā" Rīgas fotomuzejā. Lūk — ieskats dažos izsādes darbos:
Ulda Pāžes vārdiem runājot, apskatāmā ir "maza, nejauša" un arī pirmā viņa mākslas darbu izstāde, kas varbūt līdzinās tās balerīnas pirmajam iznācienam uz skatuves, kas visu mūžu mācījusies dejot, bet nemūžam nav uzstājusies publikas priekšā. Taču to, ka savus draugus kopā aicinājis cilvēks ar Dieva dzirksti dvēselē, apliecināja ne tikai apskatei izliktie mākslas darbi, bet arī sanākušie viesi, kuru vidū bija gan Ministru prezidents Andris Bērziņš, gan kultūras ministre Karina Pētersone, gan ministrs un arī Ulda Pāžes bijušais darba kolēģis Jānis Krūmiņš.
J. Krūmiņš, apsveicot jubilāru, teica, ka parasti jau vislabāk ir tur, kur neesam klāt, tomēr, darot melno ikdienas darbu, katram ir atļauts atrast ko savu. U.Pāže pēdējos 25 gadus ir nemitīgi strādājis, tāpēc šajā svētku reizē J. Krūmiņš kā ministrs fotomākslinieku apsveica ar jau gandrīz piešķirto Ministru kabineta atzinības rakstu par viņa darbu un ieguldījumu. Lēmums par to, domājams, tiks pieņemts nākamajā otrdienā. Arī Ministru prezidents A. Bērziņš un K. Pētersone apsveica jubilāru. Kultūras ministre atzina, ka parasti jau fotogrāfus aizkustina sievietes smaids, taču, pirms vairākiem gadiem satiekot mākslinieku pirmoreiz, bijis otrādi.Viņa dziļā aizkustinājumā novēlēja labam draugam un līdzgaitniekam turēties un turpināt iesākto.
Vairāki U. Pāžes darbabiedri atzina, ka mākslinieku raksturo viņa ļoti nopietnā pieeja darbam, paškritika, un novēlēja arī nākamos 50 gadus pavadīt tikpat radošā darbā un mīlestībā.
Fotogrāfijās ir ļoti daudz gaismas un krāsu, katram iespējams atrast ko savu, sev saprotamu. No kurienes dvēselē māksliniekam tāds dziļums, un kur atrodams viņam vien zināmais iedvesmas avots, kas rosina uz tik krāsainiem, dzīviem, interesantiem darbiem?
U. Pāže "Latvijas Vēsnesim" atzina, ka iedvesma ir pati dzīve. Katrai fotogrāfijai ir dvēsele, un nav nozīmes, kas tajā attēlots, ja, to veidojot, ielikta daļa sirds. "Fotogrāfs sēž pašā fotoaparātā, jo tikai ar tehnikas palīdzību, neieliekot visā daļu sevis, neko nevar panākt," smaidot piebilda mākslinieks.
Fotogrāfijās ir arī sievietes tēls, silueti. Uldis Pāže par to saka: "Sieviete ir Dieva radīts mākslas darbs. Acu skatiens, apģērbs, izturēšanās — viss norāda uz to, ka viņa ir radīta, lai viņu apbrīnotu. Vīrietis ir nesmuks. Sieviete jebkurā vecumā ir mākslas darbs. Tikai jāmāk to pasniegt. Tāpat var teikt arī par daudz ko citu." Vaicāts, vai tiešām tik lielam māksliniekam šī ir pirmā izstāde un kāpēc tā, viņš atbildēja, ka patiesībā jau viņu saistot pats fotogrāfiju tapšanas process, nevis izstāžu rīkošana. "Man ir tāpat kā ar profesionāliem modeļiem, kurus neaicinu fotografēties, — viņiem patīk process, un bieži vien bilde kā procesa iznākums viņus pat neinteresē. Parasti daudz nedomāju par to, kas no tā visa iznāks."
Viss turpinās. Tas bija jāsaprot no laimes vēlējumiem, no ziedu un smaidu klēpjiem, no mūķenes, kas izstādes laikā nemitīgi turpināja izvietot fotomākslinieka darbus, jo laika ritumā viss ir bezgalīgs, tāpat kā cilvēka darbs un cilvēka dvēseles dziļums.
Kristīne Valdniece, "LV" nozares redaktore
Fotomākslinieku Uldi Pāži sveic gan Ministru prezidents Andris
Bērziņš, gan kultūras ministre Karina Pētersone, gan daudzie
draugi un talanta cienītāji
Foto: Māris Kaparkalējs, "LV", 09.11.2000.
s