Veiksmīga uzņēmējdarbība nav iedomājama bez kvalitātes
10.novembrī notika konference "Kvalitātes vadība konkurētspējas veicināšanai" un tika pasniegta Latvijas Kvalitātes balva
Ekonomikas ministrs Aigars Kalvītis:
Uzruna konferencē "Kvalitātes vadība konkurētspējas veicināšanai" "BT 1" izstāžu kompleksā "Ķīpsala" 2000. gada 10. novembrī
Godātie uzņēmēji, cienījamie konferences dalībnieki!
Man ir prieks un gandarījums atklāt 4. ikgadējo starptautisko konferenci visaptverošās kvalitātes vadīšanā "Kvalitātes vadība konkurētspējas veicināšanai". Tāpat kā katru gadu, šis pasākums norit Eiropas kvalitātes nedēļas ietvaros, apliecinot Latvijas interesi un spēju darboties kā līdzvērtīgiem partneriem Eiropā. Šogad konference ir organizēta sadarbībā ar izstāžu rīkotājsabiedrību "BT 1", iekļaujoties "Biznesa dienās 2000, kuru tematika apvieno visus veiksmīgas uzņēmējdarbības aspektus — gan ekonomiskos un finansiālos, gan kvalitātes un konkurences jautājumus.
Plašais konferences dalībnieku skaits apliecina Latvijas uzņēmēju augošo izpratni par kvalitātes jautājumu un problemātikas nozīmību veiksmīgā uzņēmējdarbībā.
Eiropas, kā arī Latvijas firmas savā stratēģiskajā attīstībā arvien lielāku uzmanību pievērš kvalitātes jautājumiem. Galvenais valsts uzdevums ir nodrošināt stabilu tiesisko un administratīvo bāzi uzņēmumu konkurētspējas paaugstināšanai, īpaši domājot par to starptautisko konkurētspēju. Kvalitatīvas uzņēmējdarbības nodrošināšana, veicinot starptautisko un Eiropas standartu piemērošanu, izmantojot modernas uzņēmumu vadības sistēmas un ieviešot jaunākās tehnoloģijas, ļauj uzņēmumiem veiksmīgi konkurēt gan vietējā, gan starptautiskajā tirgū. Kā veiksmīgas uzņēmējdarbības piemērus dažādās sfērās es gribētu minēt Kvalitātes balvas izcīņas uzvarētājus un laureātus — alus darītavu akciju sabiedrību "Aldaris", lielāko zāļu ražotāju Latvijā akciju sabiedrību "Grindeks" un informācijas tehnoloģiju uzņēmumu "Dati grupa".
Jāatzīst, ka kvalitāte ir elements, kas caurvij visu organizāciju, un kvalitātes vadīšanas jautājumiem viscaur ir jāpievērš maksimāla uzmanība, lai izdzīvotu, attīstītos un saglabātu savu konkurētspēju. Runa nav tikai par produktu un pakalpojumu kvalitāti. Tas attiecas arī uz piegādi, administrēšanu, klientu apkalpošanu un jebkuru citu organizācijas darbības aspektu. Tas vienlīdz attiecas uz visām tautsaimniecības nozarēm; uz jebkuru organizāciju, firmu, uzņēmumu — gan ražojošo, gan pakalpojumus sniedzošu firmu, gan sociālajā sfērā darbojošos uzņēmumu, gan arī valsts un pārvaldes institūciju.
Visaptveroša kvalitātes vadīšana aptver visus veidus, kādos uzņēmums piepilda savu investoru, klientu, darbinieku un sabiedrības vajadzības, vēlmes un cerības, kā arī ir plaši atzīta un efektīva metode, kas, pateicoties nepārtrauktiem uzlabojumiem, ļauj piemēroties mainīgajai tirgus situācijai un tā prasībām.
Lai veicinātu uzņēmēju konkurētspēju brīvā tirgus apstākļos, Latvijā tika izveidota Latvijas kvalitātes balva, kuras pamatā ir Eiropas kvalitātes vadīšanas fondā izstrādātais Eiropas izcilas uzņēmējdarbības modelis. Izcilas uzņēmējdarbības modelis sastāv no 9 elementiem, kuri aptver uzņēmuma vadību, politiku un stratēģiju, personāla pārvaldību un resursus, kā arī klientu un uzņēmuma darbinieku apmierinātību, ietekmi uz sabiedrību un uzņēmējdarbības rezultātus.
Pasaulē izcilas uzņēmējdarbības modelis ir atzīts par efektīvu instrumentu, lai sistemātiski uzlabotu vadību un uzņēmējdarbības procesus. Kvalitātes balvas modelī ietvertie vērtēšanas kritēriji sniedz iespēju uzņēmumam pašam izvērtēt un arī sakārtot savu darbību, sniedz sistemātisku un analītisku pārskatu par uzņēmumu, tādējādi iegūtā informācija ir izmantojama uzņēmuma pilnveidošanā. Kvalitātes balva ir atzinība par organizācijas sekmīgu darbību, kas noteikti ceļ uzņēmuma prestižu un apliecina tā "labo vārdu".
Šogad notika jau ceturtā Latvijas kvalitātes balvas izcīņa lielajiem uzņēmumiem un trešā — mazajiem un vidējiem uzņēmumiem. Piedaloties Latvijas kvalitātes balvas izcīņā un savā darbībā izmantojot izcilas uzņēmējdarbības modeli, uzņēmēji iegūst iespēju salīdzināt savus sasniegumus gan ar Latvijas, gan Eiropas labākajiem uzņēmumiem. Uzskatu, ka kvalitātes balvas izcīņa ir viens no reāliem pasākumiem, kurš veicina Latvijas uzņēmēju iekļaušanos Eiropas tirgū un paaugstina Latvijā ražoto preču konkurētspēju pasaules tirgū.
Latvijas kvalitātes balvas izveidošana ir vēl viens solis Eiropas virzienā, kas demonstrē Latvijas gatavību iekļauties Eiropas tirgū kā līdzvērtīgiem partneriem un pievienoties tādām valstīm kā Austrija, Beļģija, Dānija, Itālija, Īrija, Krievija, Nīderlande, Portugāle, Skotija, Slovēnija, Spānija, Turcija, Ungārija un Vācija, kuru nacionālās balvas balstās uz izcilas uzņēmējdarbības modeļa principiem.
Aicinu visus konferences dalībniekus aktīvi iesaistīties konferencē un savā turpmākajā darbībā tiekties uz izcilas uzņēmējdarbības modeli, kas ļautu tuvināties Eiropas uzņēmēju sasniegumiem.
Noslēgumā gribu novēlēt jums veiksmi turpmākajā darbībā un ceru, ka šajā konferencē dzirdētais sniegs jaunas idejas un vērtīgu informāciju par kvalitātes un konkurētspējas paaugstināšanas jautājumiem.