Projekts: Piespiedu ietekmēšanas līdzekļu izpildes likums
Saeimas dok.nr.5210; likumprojekts nr.1488
Tieslietu
ministrijas izstrādāts, Ministru kabineta
2006.gada 3.janvāra sēdē akceptēts (prot.Nr.1, 2.§)
un 9.janvārī iesniegts Saeimas izskatīšanai
I nodaļa
Vispārīgie noteikumi
1.pants. Likuma darbības joma
Likums nosaka Krimināllikumā paredzēto piespiedu ietekmēšanas līdzekļu izpildes kārtību un valsts iestāžu kompetenci piespiedu ietekmēšanas līdzekļu izpildē.
2.pants. Piespiedu ietekmēšanas līdzekļu izpildes pamats
Pamats piespiedu ietekmēšanas līdzekļu izpildei ir likumīgā spēkā stājies tiesas spriedums.
3.pants. Piespiedu ietekmēšanas līdzekļu izpildes kārtība
Piespiedu ietekmēšanas līdzekļus izpilda:
1) maksātnespējas procesa administrators – likvidāciju;
2) tiesu izpildītāji – naudas piedziņu, mantas konfiskāciju, kaitējuma atlīdzināšanu, tiesību ierobežošanu.
II nodaļa
Likvidācijas izpilde
4.pants. Sprieduma par likvidāciju nodošana izpildei
Tiesa, kas juridiskajai personai piemērojusi likvidāciju, pēc sprieduma stāšanās likumīgā spēkā nosūta sprieduma norakstu reģistra iestādei, kas reģistrējusi juridisko personu, attiecīga ieraksta izdarīšanai un tiesai pēc piekritības maksātnespējas lietas ierosināšanai.
5.pants. Likvidācijas izpildes kārtība
Izpildot likvidāciju, tiek piemērotas likuma “Par uzņēmumu un uzņēmējsabiedrību maksātnespēju” un Civilprocesa likuma normas, ja šajā likumā nav noteikts citādi.
6.pants. Maksātnespējas lietas ierosināšana
(1) Tiesa pēc šā likuma 4.pantā minētā sprieduma saņemšanas ierosina maksātnespējas lietu.
(2) Ja krimināllietas ietvaros ir uzlikts arests mantai, tiesa, kas ierosina maksātnespējas lietu, nelemj jautājumu par kredītiestādēs parādnieka kontos esošo naudas līdzekļu, viņam piederošo publiskā apgrozībā esošo vērtspapīru un pamatlīdzekļu apķīlāšanu.
7.pants. Juridiskas personas pasludināšana par maksātnespējīgu
(1) Likumīgā spēkā stājies tiesas spriedums par likvidācijas piemērošanu juridiskai personai ir pamats juridiskās personas pasludināšanai par maksātnespējīgu.
(2) Par maksātnespējas iestāšanās dienu atzīstama kriminālprocesa uzsākšanas diena.
8.pants. Aresta noņemšana mantai
Arestu, kas krimināllietas ietvaros uzlikts juridiskās personas mantai, pēc maksātnespējas procesa administratora lūguma atceļ tiesa, kas izskata maksātnespējas lietu.
9.pants. Kreditoru sapulces pilnvaru īstenošana
(1) Ja maksātnespējas procesā līdz tiesas izsludinātā kreditoru pieteikšanās termiņa beigām nav pieteicies neviens kreditors, likumā noteiktās kreditoru sapulces pilnvaras īsteno valsts aģentūra “Maksātnespējas administrācija” (turpmāk – aģentūra).
(2) Par šā panta pirmajā daļā minēto apstākļu iestāšanos maksātnespējas procesa administrators nekavējoties informē aģentūru. Aģentūra pilnvaro pārstāvi kreditoru sapulces pilnvaru īstenošanai.
10.pants. Maksātnespējas stāvokļa risinājums
Piemērojot likvidāciju, vienīgais maksātnespējas stāvokļa risinājums ir bankrots.
11.pants. Maksātnespējas procesa izbeigšana
Piemērojot likvidāciju, vienīgais maksātnespējas procesa izbeigšanas pamats ir bankrota procedūras pabeigšana. Maksātnespējas procesa izbeigšanai par pamatu nevar būt citi likumā “Par uzņēmumu un uzņēmējsabiedrību maksātnespēju” norādītie apstākļi.
12.pants. Darbinieku prasījumu apmierināšana
(1) Piemērojot likvidāciju, likvidējamās juridiskās personas darbinieku prasījumus apmierina darba devēja maksātnespēju reglamentējošajos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
(2) No likvidējamās juridiskās personas līdzekļiem vai darbinieku prasījumu garantiju fonda līdzekļiem attiecīgajā maksātnespējas procesā netiek segti to darbinieku prasījumi, kuri attiecīgās krimināllietas ietvaros notiesāti par noziedzīga nodarījuma izdarīšanu un rīkojušies individuāli vai kā attiecīgās juridiskās personas koleģiālās institūcijas locekļi, pamatojoties uz tiesībām pārstāvēt juridisko personu, darboties tās uzdevumā vai pieņemt lēmumus juridiskās personas vārdā, vai īstenojuši kontroli juridiskās personas ietvaros, vai bijuši juridiskās personas dienestā.
13.pants. Kreditoru prasījumu apmierināšana
(1) Piemērojot likvidāciju, likvidējamās juridiskās personas kreditoru prasījumus apmierina maksātnespējas procesu regulējošajos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
(2) No likvidējamās juridiskās personas līdzekļiem attiecīgajā maksātnespējas procesā netiek segti to kreditoru prasījumi, kuri attiecīgās krimināllietas ietvaros notiesāti par noziedzīga nodarījuma izdarīšanu un rīkojušies individuāli vai kā attiecīgās juridiskās personas koleģiālās institūcijas locekļi, pamatojoties uz tiesībām pārstāvēt juridisko personu, darboties tās uzdevumā vai pieņemt lēmumus juridiskās personas vārdā, vai īstenojuši kontroli juridiskās personas ietvaros, vai bijuši juridiskās personas dienestā.
14.pants. Atlikušo līdzekļu piekritība
(1) Līdzekļi, kas paliek pāri pēc maksātnespējas procesa administrācijas izmaksu un likvidējamās juridiskās personas parādu segšanas, ir piekritīgi valstij.
(2) Šā panta pirmajā daļā minētos līdzekļus maksātnespējas procesa administrators iemaksā valsts pamatbudžeta ieņēmumos.
15.pants. Paziņošana par sprieduma izpildi
Maksātnespējas procesa administrators par sprieduma izpildi nekavējoties paziņo tiesai, kas taisījusi spriedumu krimināllietā, nosūtot tai tiesas lēmumu par bankrota procedūras pabeigšanu un maksātnespējas procesa izbeigšanu un reģistra iestādes lēmumu par juridiskās personas izslēgšanu no reģistra.
III nodaļa
Tiesību ierobežošanas izpilde
16.pants. Sprieduma par tiesību ierobežošanu nodošana izpildei
Tiesa, kas piemērojusi tiesību ierobežošanu, pēc sprieduma stāšanās likumīgā spēkā izdod tiesas izpildrakstu un nosūta to izpildīšanai tiesu izpildītājam pēc juridiskās personas juridiskās adreses.
17.pants. Tiesību ierobežošanas izpildes kārtība
(1) Saņēmis izpildrakstu par juridiskās personas tiesību ierobežošanu, tiesu izpildītājs nosūta attiecīgajai institūcijai rīkojumu veikt konkrētas darbības izpildrakstā noteikto ierobežojumu īstenošanai. Attiecīgā institūcija par tiesu izpildītāja rīkojuma izpildes uzsākšanu paziņo tiesu izpildītājam, kā arī kontrolē, vai tiesas spriedums tiek izpildīts visā piespiedu ietekmēšanas līdzekļa izpildes laikā.
(2) Par tiesas noteiktajā tiesību ierobežošanas izpildes laikā konstatēto tiesas noteikto tiesību ierobežojumu pārkāpumu attiecīgā institūcija paziņo tiesu izpildītājam.
(3) Pēc šā panta otrajā daļā minētā paziņojuma saņemšanas tiesu izpildītājs rīkojas saskaņā ar Tiesu izpildītāju likuma nosacījumiem.
(4) Pēc tiesas noteikto ierobežojumu termiņa izbeigšanās attiecīgā institūcija paziņo tiesu izpildītājam par viņa rīkojuma izpildi.
(5) Tiesu izpildītājs par sprieduma izpildi nekavējoties paziņo tiesai, kas taisījusi spriedumu.
IV nodaļa
Mantas konfiskācijas izpilde
18.pants. Sprieduma par mantas konfiskāciju nodošana izpildei
(1) Tiesa, kas juridiskajai personai piemērojusi mantas konfiskāciju, pēc sprieduma stāšanās likumīgā spēkā nosūta izpildrakstu un protokola par aresta uzlikšanu mantai kopiju tiesu izpildītājam pēc mantas atrašanās vietas un vienlaikus informē par to reģistra iestādi, kas reģistrējusi juridisko personu, un finanšu institūcijas.
(2) Mantas konfiskāciju izpilda tā iecirkņa tiesu izpildītājs, kura teritorijā atrodas konfiscējamā manta.
19.pants. Tiesu izpildītāja darbības, izpildot mantas konfiskāciju
Saņēmis izpildrakstu un protokola par aresta uzlikšanu mantai kopiju, tiesu izpildītājs nekavējoties pārbauda protokolā par aresta uzlikšanu mantai norādītās mantas un konfiscējamās mantas esību, kā arī apķīlā konfiskācijai pakļauto mantu.
20.pants. Konfiscējamā manta
Konfiscējama ir tā manta, kas norādīta tiesas spriedumā un iekļauta protokolā par aresta uzlikšanu mantai kā juridiskajai personai piederošā manta.
21.pants. Konfiscētās mantas nodošana realizēšanai
Izpildot mantas konfiskāciju, tiesu izpildītājs nodod realizēšanai juridiskās personas mantu, kas palikusi pēc sprieduma izpildes izdevumu un visu to prasījumu apmierināšanas, kas radušies, pirms juridiskās personas mantai arestu uzlikušas pirmstiesas izmeklēšanas iestādes vai tiesa.
22.pants. Paziņošana par sprieduma izpildi
Tiesu izpildītājs par sprieduma izpildi nekavējoties paziņo tiesai, kas taisījusi spriedumu.
V nodaļa
Naudas piedziņas izpilde un nodarītā kaitējuma atlīdzināšanas izpilde
23.pants. Sprieduma par naudas piedziņu un nodarītā kaitējuma atlīdzināšanu nodošana izpildei
(1) Naudas piedziņu vai nodarītā kaitējuma atlīdzināšanu krimināllietās izpilda, pamatojoties uz tiesas izpildrakstu, kas izdots saskaņā ar likumīgā spēkā stājušos tiesas spriedumu krimināllietā.
(2) Izpildrakstu izdod tā pirmās instances tiesa, kura juridiskajai personai piemērojusi naudas piedziņu vai nodarītā kaitējuma atlīdzināšanu. Attiecīgā tiesa nosūta izpildrakstu izpildīšanai tiesu izpildītājam pēc juridiskās personas juridiskās adreses.
24.pants. Naudas piedziņas un kaitējuma atlīdzināšanas izpildes kārtība
Naudas piedziņa vai kaitējumu atlīdzināšana notiek Civilprocesa likumā noteiktajā kārtībā.
Par likumprojektu
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs?
1. Pašreizējās situācijas raksturojums.
2005.gada 5.maijā Saeima pieņēma likumu “Grozījumi Krimināllikumā”, kas turpmāk paredzēs iespēju juridiskai personai piemērot piespiedu ietekmēšanas līdzekļus, ja noziedzīgais nodarījums ir izdarīts juridiskās personas interesēs un to ir izdarījusi fiziskā persona, rīkodamās individuāli vai kā attiecīgās juridiskās personas koleģiālās institūcijas loceklis, balstoties uz tiesībām pārstāvēt juridisko personu, darboties tās uzdevumā vai pieņemt lēmumus juridiskās personas vārdā, vai īstenodama kontroli juridiskās personas ietvaros, vai būdama juridiskās personas dienestā.
Likums “Grozījumi Krimināllikumā” noteic, ka juridiskajai personai var noteikt vienu no šādiem piespiedu ietekmēšanas pamata līdzekļiem – likvidācija, tiesību ierobežošana, mantas konfiskācija un naudas piedziņa. Turklāt juridiskajai personai var noteikt arī piespiedu ietekmēšanas papildu līdzekļus, proti, mantas konfiskāciju un kaitējuma atlīdzināšanu.
Tomēr ir būtiski norādīt, ka Latvijas Sodu izpildes kodeksā nav paredzēta kārtība, kādā piemērot piespiedu ietekmēšanas līdzekļus juridiskai personai, tādēļ, lai nodrošinātu likuma “Grozījumi Krimināllikumā” realizāciju, ir nepieciešams izstrādāt likumprojektu, kas nosaka juridiskai personai piemērojamo piespiedu ietekmēšanas līdzekļu izpildes kārtību.
Līdz ar to ar Tieslietu ministrijas 2004.gada 24.decembra rīkojumu Nr.1-1/432 ir izveidota darba grupa, lai izstrādātu likumprojektu, kas reglamentētu juridiskai personai piemērojamo piespiedu ietekmēšanas līdzekļu izpildi. Izveidotajā darba grupā piedalījās Tieslietu ministrijas, Augstākās tiesas, Rīgas apgabaltiesas, Ģenerālprokuratūras, Valsts ieņēmumu dienesta, Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padomes, Uzņēmumu reģistra un valsts aģentūras “Maksātnespējas administrācija” pārstāvji.
2. Normatīvā akta projekta būtība.
Likumprojekta mērķis ir noteikt Krimināllikumā paredzēto piespiedu ietekmēšanas līdzekļu izpildes kārtību, valsts iestāžu kompetenci piespiedu ietekmēšanas līdzekļu izpildē.
Pamats piespiedu ietekmēšanas līdzekļu izpildei ir likumīgā spēkā stājies tiesas spriedums krimināllietā.
Likumprojekta 3.pants noteic, ka piespiedu ietekmēšanas līdzekli – likvidāciju – izpilda maksātnespējas procesa administrators. Savukārt pārējos piespiedu ietekmēšanas līdzekļus (naudas piedziņu, mantas konfiskāciju, kaitējuma atlīdzināšanu un tiesību ierobežošanu) izpilda tiesu izpildītāji.
Tiesu izpildītāji un maksātnespējas procesa administratori, kuri Latvijas Republikas teritorijā izpilda ar tiesas spriedumu piemēroto piespiedu ietekmēšanas līdzekli, par sprieduma izpildi nekavējoties paziņo tiesai, kura taisījusi spriedumu.
3. Cita informācija.
Atbilstoši Ministru kabineta 2005.gada 8.jūlija rīkojuma Nr.428 “Par Koncepciju par piespiedu ietekmēšanas līdzekļa – likvidācijas – izpildes institūciju” 3.punktam Tieslietu ministrijai ir uzdots četru mēnešu laikā izstrādāt un iesniegt noteiktajā kārtībā Ministru kabinetā likumprojektu “Piespiedu ietekmēšanas līdzekļu izpildes likums”.
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību?
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi.
Likumprojekts tieši neietekmē makroekonomisko vidi, tomēr, ievērojot piespiedu ietekmēšanas līdzekļu piemērošanas vispārpreventīvo nozīmi, makroekonomiskā vide var tikt ietekmēta pozitīvi.
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu.
Likumprojekts paredz piespiedu ietekmēšanas līdzekļu piemērošanu juridiskām personām, kas būs izveidotas vai izmantotas noziedzīgu nodarījumu izdarīšanai, netieši nodrošinot labākus apstākļus uzņēmējdarbības videi.
3. Sociālo seku izvērtējums.
Tiks nodrošināta lielāka sociālā taisnīguma nodrošināšana, jo tiks sodīta ne tikai fiziskā persona – noziedzīgā nodarījuma faktiskā izdarītāja, bet arī juridiskai personai, kuras labā vai kuras interesēs noziedzīgais nodarījums būs izdarīts, tiks piemēroti piespiedu ietekmēšanas līdzekļi.
4. Ietekme uz vidi.
Likumprojekts šo jomu neskar.
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem?
(tūkst. latu)
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Likumprojekts šo jomu neskar |
33,1 |
33,1 |
33,1 |
33,1 |
3. Finansiālā ietekme |
-33,1 |
-33,1 |
-33,1 |
-33,1 |
|
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Prognozējamās izmaksas, kas saistītas ar piespiedu ietekmēšanas līdzekļa – likvidācija – izpildi, pirmajā tā izpildes gadā ir paredzamas ne mazāk kā Ls33128 apmērā. Funkcijas realizēšanai ir nepieciešami papildu finanšu līdzekļi no valsts budžeta dotācijām Ls20 561 apmērā. Darbinieku prasījumu un ar to saistīto nodokļu maksājumu segšana Ls 12 567 apmērā pirmajā piespiedu ietekmēšanas līdzekļu izpildes gadā tiks veikta, novirzot daļu budžeta apakšprogrammā 35.02.00 “Darbinieku prasījumu garantiju fonds” esošo budžeta līdzekļu. |
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins:
Papildus nepieciešamo finanšu līdzekļu sadalījums 2006.gadam pa ekonomiskās klasifikācijas kodiem
Kods |
Budžeta izdevumu ekonomiskās klasifikācijas koda nosaukums |
Summa, Ls |
1100 |
Atalgojumi |
9 232 |
1115 |
Pārējo institūciju algas |
6 000 |
1149 |
Piemaksas |
1 500 |
1150 |
Pabalsti un kompensācijas |
500 |
1170 |
Atalgojums ārštata darbiniekiem |
1 232 |
1200 |
Valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas |
2 224 |
Atalgojuma izmaksas |
11 456 |
|
1300 |
Komandējumu un dienesta braucienu izdevumi |
48 |
1413 |
Pārējo sakaru pakalpojumu apmaksa |
429 |
1420 |
Darba devēja apmaksātie veselības pasākumi |
176 |
1440 |
Ar administrācijas darbības nodrošināšanu saistīto pakalpojumu apmaksa |
842 |
1453 |
Iekārtas, inventāra un aparatūras remonts, tehniskā apkalpošana |
165 |
1454 |
Ēku un telpu uzturēšana |
212 |
1471 |
Telpu īre un noma |
958 |
1479 |
Pārējā īre un noma |
875 |
1511 |
Kancelejas preces un materiāli |
489 |
1512 |
Inventārs |
50 |
1528 |
Maksa par degvielu |
120 |
1550 |
Kārtējie remonta un iestāžu uzturēšanas materiāli |
21 |
Regulārās izmaksas un izmaksas apmācību organizēšanai |
4 385 |
|
Pamatlīdzekļi |
600 |
|
Ilgtermiņa ieguldījumi |
600 |
|
3429 |
Dotācijas iestādēm, organizācijām un uzņēmumiem |
4 120 |
“Tukšo” uzņēmumu administrēšana |
4 120 |
|
Kopā papildus nepieciešamais finansējums |
20 561 |
|
1200 |
Valsts sociālās apdrošināšanas obligātās izmaksas |
3 351 |
1494 |
Iedzīvotāju ienākuma nodoklis (no maksātnespējīga darba devēja darbinieku prasījumu summām) |
2 238 |
3591 |
Dotācijas iedzīvotājiem |
6 978 |
Darbinieku prasījumu segšana |
12 567 |
|
Kopā: |
33 128 |
|
6. Cita informācija
Finansējums likumprojekta īstenošanai ir paredzēts likumā “Par valsts budžetu 2006.gadam”.
Paskaidrojums pie budžeta ieņēmumiem un izdevumiem
Lai veiktu likvidācijas procesa uzraudzību, kā arī izskatītu ar likvidācijas procesa finansēšanu un darbinieku prasījumu segšanu saistītos pieprasījumus, valsts aģentūrai “Maksātnespējas administrācija” ir nepieciešams izveidot vienu štatu vietu. Finansiālajos aprēķinos izdarīts pieņēmums, ka gada laikā piespiedu ietekmēšanas līdzeklis – likvidācija – tiks piemērots 5 krimināllietās.
2006.gads
Piespiedu ietekmēšanas līdzekļa – likvidācija – izpildes kopējās izmaksas 2006.gadā ir plānotas Ls 33 128 apmērā, no tām funkciju paplašināšanai un īstenošanai budžetā papildus paredzēts finansējums Ls 20 561 apmērā. Ls 12 567 tiek finansēti, novirzot daļu budžeta apakšprogrammā 35.02.00 “Darbinieku prasījumu garantiju fonds” esošo budžeta līdzekļu.
2007.gads
Piespiedu ietekmēšanas līdzekļa – likvidācija – izpildes kopējās izmaksas 2007.gadā ir plānotas Ls 33 078 apmērā, no tām funkciju īstenošanai nepieciešamais finansējums Ls 20 511 apmērā. Salīdzinot ar 2006.gadu, finansējums ir samazināts par vienreizējo izmaksu kopsummu (Ls 50). Ls 12 567 tiek finansēti, novirzot daļu budžeta apakšprogrammā 35.02.00 “Darbinieku prasījumu garantiju fonds” esošo budžeta līdzekļu.
Turpmākajos gados, ja netiek paplašinātas funkcijas vai nepieaug darba apjoms, finansējums paliek nemainīgs.
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu?
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod, un vai ir sagatavoti to projekti.
Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt.
Likumprojekts šo jomu neskar.
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts?
Likumprojekts šo jomu neskar.
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu?
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas.
Par likumprojektu savu viedokli ir izteikusi Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padome.
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta).
Likumprojekta tālākai virzībai ir izteikts atbalsts.
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti, un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti.
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem.
Konsultācijas nav notikušas.
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde?
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses – vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas.
Jaunas valsts institūcijas netiek radītas, taču paplašinās maksātnespējas administratoru funkcijas.
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu.
Likums pēc tā pieņemšanas tiks publicēts oficiālajos laikrakstos “Latvijas Vēstnesis” un “Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs”.
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo.
Indivīds savas tiesības varēs aizstāvēt normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
Tieslietu ministre S.Āboltiņa