Ministru kabineta noteikumi Nr.107
Rīgā 2006.gada 7.februārī (prot. Nr.7 18.§)
Noteikumi par valsts nodrošinātās juridiskās palīdzības reģistru
Izdoti saskaņā ar Valsts nodrošinātās juridiskās palīdzības likuma 28.panta otro daļu
I. Vispārīgie jautājumi
1. Noteikumi nosaka valsts nodrošinātās juridiskās palīdzības reģistra (turpmāk - reģistrs) izveides kārtību, tajā iekļaujamās informācijas apjomu un piekļuvi informācijai.
2. Reģistrs ir valsts informācijas sistēma, kurā iekļautas ziņas par valsts nodrošinātās juridiskās palīdzības (turpmāk - juridiskā palīdzība) piešķiršanu, atteikumu piešķirt juridisko palīdzību, kā arī par juridiskās palīdzības sniedzējiem.
3. Reģistra pārzinis un turētājs ir Juridiskās palīdzības administrācija (turpmāk - administrācija). Administrācija nodrošina informācijas iekļaušanu reģistrā, ziņu aktualizēšanu, glabāšanu un izmantošanu.
4. Administrācija ir tiesīga pieprasīt un bez maksas saņemt no iestādēm un reģistra lietotājiem reģistra darbībai nepieciešamo informāciju.
II. Reģistrā iekļaujamā informācija
5. Reģistrā iekļauj šādu informāciju:
5.1. par juridiskās palīdzības sniedzēju:
5.1.1. vārds (vārdi) un uzvārds vai nosaukums;
5.1.2. dzimšanas datums;
5.1.3. personas kods vai reģistrācijas kods;
5.1.4. valstiskā piederība;
5.1.5. ziņas par dokumentu, kas apliecina personas tiesisko uzturēšanos Latvijas Republikā:
5.1.5.1. veids;
5.1.5.2. sērija un numurs;
5.1.5.3. izdošanas datums;
5.1.5.4. izdevējvalsts un izdevējiestāde;
5.1.5.5. derīguma termiņš;
5.1.6. Latvijā reģistrētās dzīvesvietas adrese vai, ja personai nav reģistrētās dzīvesvietas, norādītās dzīvesvietas adrese;
5.1.7. dzīvesvietas adrese ārvalstīs;
5.1.8. prakses vietas adrese;
5.1.9. vietas vai iestādes adrese, kurā sniedz juridisko palīdzību, ja tā nav prakses vieta;
5.1.10. kontaktinformācija (tālruņa, faksa numurs, e-pasta adrese);
5.1.11. juridiskās palīdzības līguma datums, numurs un darbības termiņš;
5.1.12. kompetence un juridiskās palīdzības veidi;
5.2. par juridiskās palīdzības saņēmēju:
5.2.1. vārds (vārdi) un uzvārds;
5.2.2. dzimšanas datums;
5.2.3. personas kods;
5.2.4. Latvijā reģistrētās dzīvesvietas adrese vai, ja personai nav reģistrētās dzīvesvietas, norādītās dzīvesvietas adrese;
5.2.5. dzīvesvietas adrese ārvalstīs;
5.2.6. valstiskā piederība;
5.2.7. ziņas par dokumentu, kas apliecina personas tiesisko uzturēšanos Latvijas Republikā:
5.2.7.1. veids;
5.2.7.2. sērija un numurs;
5.2.7.3. izdošanas datums;
5.2.7.4. izdevējvalsts un izdevējiestāde;
5.2.7.5. derīguma termiņš;
5.2.8. kontaktinformācija;
5.2.9. ziņas par materiālo stāvokli (maznodrošināts, trūcīgs, īpašas situācijas īss raksturojums);
5.2.10. valodu prasmes;
5.3. par juridiskās palīdzības piešķiršanu:
5.3.1. iesnieguma reģistrācijas datums un numurs;
5.3.2. lēmuma pieņemšanas datums un numurs;
5.3.3. juridiskās palīdzības veids (veidi) un apjoms;
5.3.4. ziņas par lēmuma apstrīdēšanu un pārsūdzēšanu;
5.3.5. norīkojuma datums un numurs;
5.3.6. juridiskās palīdzības saņemšanas datums, laiks un vieta (adrese);
5.3.7. norīkotā juridiskās palīdzības sniedzēja dati (vārds, uzvārds, personas kods vai dzimšanas datums);
5.4. par atteikumu piešķirt juridisko palīdzību:
5.4.1. iesnieguma reģistrācijas datums un numurs;
5.4.2. lēmuma pieņemšanas datums un numurs;
5.4.3. atteikuma pamatojums;
5.4.4. ziņas par lēmuma apstrīdēšanu un pārsūdzēšanu;
5.5. ziņas par izlietotajiem naudas līdzekļiem, piedzītajiem un atmaksātajiem naudas līdzekļiem:
5.5.1. pamatojuma dokumenta veids, numurs un datums;
5.5.2. naudas summa.
6. Ziņas reģistrā iekļauj latviešu valodā. Ja juridiskās palīdzības sniedzējs vai saņēmējs ir ārzemnieks, personas vārdu un uzvārdu norāda attiecīgās ārvalsts valodas oriģinālformā (no latīņalfabētiskās rakstības valodām) vai oriģinālformas latīņalfabētiskajā transliterācijā (no citām valodām).
7. Šo noteikumu 5.1.apakšpunktā minētās ziņas, izņemot 5.1.11. un 5.1.12.apakšpunktu, reģistrā iekļauj pēc juridiskās palīdzības līguma noslēgšanas, pamatojoties uz iesniegumu juridiskās palīdzības sniedzēja statusa iegūšanai.
8. Šo noteikumu 5.2.apakšpunktā minētās ziņas reģistrā iekļauj pēc lēmuma pieņemšanas par juridiskās palīdzības piešķiršanu vai par atteikumu piešķirt juridisko palīdzību, pamatojoties uz iesniegumu juridiskās palīdzības pieprasījumam un tam pievienotajiem dokumentiem.
9. Ja juridiskās palīdzības sniedzējs ir fiziskā persona, šo noteikumu 5.1.1., 5.1.2., 5.1.3., 5.1.4., 5.1.5. un 5.1.6.apakšpunktā minētās ziņas reģistrā iekļauj, izmantojot Iedzīvotāju reģistrā iekļautās ziņas.
10. Ja juridiskās palīdzības saņēmējs ir fiziskā persona, šo noteikumu 5.2.1., 5.2.2., 5.2.3., 5.2.4., 5.2.6. un 5.2.7.apakšpunktā minētās ziņas reģistrā iekļauj, izmantojot Iedzīvotāju reģistrā iekļautās ziņas.
III. Reģistra informācijas izmantošanas kārtība
11. Reģistrā iekļauto informāciju var saņemt:
11.1. pirmstiesas izmeklēšanas iestādes, prokuratūras un tiesas iestādes - pirmstiesas kriminālprocesa veikšanai, lietu izskatīšanai un iztiesāšanai;
11.2. zvērināti tiesu izpildītāji - tiesu nolēmumu izpildei;
11.3. valsts un pašvaldību iestādes - normatīvajos aktos noteikto uzdevumu izpildei;
11.4. personas, kurām informācija nepieciešama zinātniskiem vai statistiskiem pētījumiem;
11.5. juridiskās palīdzības saņēmēji un juridiskās palīdzības sniedzēji - datus, kas uz viņiem attiecas.
12. Reģistra informāciju administrācija izsniedz rakstiski, kā arī izmantojot tiešsaistes datu pārraidi.
13. Informācija, kuru izsniedz izmantošanai zinātniskiem vai statistiskiem pētījumiem, nedrīkst saturēt personu identificējošus datus.
14. Izmantojot tiešsaistes datu pārraidi, reģistrā iekļauto informāciju izsniedz, pamatojoties uz rakstisku vienošanos starp administrāciju un informācijas saņēmēju. Tajā norāda ziņas par informācijas pieprasītāju, izsniedzamās informācijas apjomu, informācijas izmantošanas mērķi, ziņas par personu, kura pieprasa informāciju, un citas nepieciešamās ziņas.
15. Lai saņemtu informāciju, fiziskā persona administrācijā iesniedz pamatotu iesniegumu un uzrāda personu apliecinošu dokumentu. Ja informāciju saņem informācijas pieprasītāja (fiziskas personas) pilnvarota persona, tā uzrāda notariāli apliecinātu pilnvaru un personu apliecinošu dokumentu. Juridiskās personas pārstāvis, saņemot informāciju, uzrāda personu apliecinošu dokumentu un dokumentu, kas apliecina informācijas saņēmēja (juridiskas personas) pārstāvības tiesības.
IV. Informācijas glabāšanas termiņi
16. Reģistrā iekļautā informācija tiek glabāta aktuālajā datu bāzē un arhīva datu bāzē.
17. Informācija par juridiskās palīdzības piešķiršanu un par atteikumiem piešķirt juridisko palīdzību tiek pārvietota uz arhīva datu bāzi, ja pēc lēmuma izpildes vai lēmuma pieņemšanas konkrētajā lietā pagājis vairāk nekā gads, kā arī ja tiek lauzts juridiskās palīdzības līgums.
18. Reģistra arhīva datu bāzē informāciju glabā 10gadus. Pēc glabāšanas termiņa beigām informāciju nodod valsts arhīvā atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sistēmās esošo dokumentēto datu un elektronisko dokumentu arhivēšanu. Nodoto informāciju no reģistra izdzēš, un par to sastāda attiecīgu aktu.
V. Noslēguma jautājums
19. Līdz reģistra informācijas sistēmas izstrādei un ieviešanai reģistrs tiek kārtots manuāli un izmantojot esošās tehnoloģijas iespējas.
Ministru prezidents A.Kalvītis
Tieslietu ministre S.Āboltiņa