Rīgā 2006.gada 7.februārī (prot. Nr.7 16.§)
3.1. Liepājas, Rīgas un Ventspils ostā — personai ir kuģu vadītāja kvalifikācija, kas atbilst 1978.gada Starptautiskās konvencijas par jūrnieku sagatavošanu un diplomēšanu, kā arī sardzes pildīšanu (ar grozījumiem) (turpmāk — STCW konvencija) II/2 noteikuma prasībām, un divu gadu darba stāžs (vismaz sardzes stūrmaņa amatā) uz kuģiem, kuru bruto tilpība (BT) ir lielāka par 3000;
3.2. Latvijas ostās, kas nav minētas šo noteikumu 3.1.apakšpunktā, — personai ir kuģa kapteiņa kvalifikācija, kas atbilst STCW konvencijas II/3 noteikuma prasībām, vai augstāka;
3.3. persona ir saņēmusi medicīnas komisijas atzinumu par atbilstību darbam uz kuģa jūrā kuģa vadītāja vai loča amatā (ja locis atgriežas darbā pēc slimības vai traumas, kas ietekmē medicīnisko atzinumu, viņam veic atkārtotu medicīnisko pārbaudi);
3.4. personai ir valsts akciju sabiedrības "Latvijas Jūras administrācija" (turpmāk — Latvijas Jūras administrācija) Jūrnieku reģistra (turpmāk — Latvijas Jūrnieku reģistrs) izsniegta radiotelefonista apliecība vai Globālās jūras negadījumu un drošības sistēmas (turpmāk — GMDSS) operatora kompetences sertifikāts;
3.5. personai ir loča sertifikāts.
4.1.kuģiem ar bīstamām vai piesārņojošām kravām (ieskaitot nedegazētus tankkuģus balastā);
4.2.kuģiem, kuru bruto tilpība atbilstoši 1969.gada Starptautiskajai konvencijai par kuģu tilpības mērīšanu ir 700 vai lielāka.
5.1. Latvijas Republikas Jūras spēku kuģi;
5.2. Latvijas Kuģu reģistrā reģistrētie valsts dienestu kuģi;
5.3. ostā strādājošie tehniskās flotes un palīgflotes kuģi;
5.4. kuģi, kuru kapteinis ir saņēmis šajos noteikumos noteiktajā kārtībā izsniegtu sertifikātu par atbrīvošanu no pienākuma izmantot loča pakalpojumus.
12.1. teorētisko daļu māceklis apgūst pats saskaņā ar loču zināšanu pārbaudes programmu (1.pielikums);
12.2. praktisko daļu māceklis apgūst, stažējoties uz kuģiem ostas kapteiņa norīkota loča vadībā.
13.1. apgūst loča pakalpojumu sniegšanu dažādu tipu kuģiem, to komandtiltiņa resursu izmantošanas iespējas, lai prastu lietot kuģu tehniskos līdzekļus;
13.2. apgūst darbības modeli dažādās situācijās — kuģim atrodoties šaurā kanālā vai fārvaterā, normālā režīmā, avārijas situācijā (piemēram, ja pārstāj darboties stūres iekārta, apstājas kuģa galvenais dzinējs, pārtrūkst velkoņa trose, sabojājas radars vai citas īpaši svarīgas kuģa iekārtas vai automātiskās ierīces).
14.1. kuģa vārds, izmēri, datums, kad sniegts loča pakalpojums, maršruts;
14.2. apstākļi, kādos sniegts loča pakalpojums, situāciju apraksts;
14.3. loča instruktora komentāri, uzvārds un paraksts.
20.1. mācekļa zināšanu pārbaudi;
20.2. loča kārtējo kvalifikācijas pārbaudi;
20.3. loča ārpuskārtas kvalifikācijas pārbaudi.
23.1. ir noticis šo noteikumu, attiecīgās ostas noteikumu, loča amata instrukcijas pārkāpums vai nav ievērots ostas kapteiņa rīkojums;
23.2. loča pakalpojumu sniegšanas laikā ir noticis jūras negadījums;
23.3. loča darbā bijis vairāk nekā 11 mēnešu pārtraukums.
27.1. izsniedz loča sertifikātu (3.pielikums);
27.2. pagarina loča sertifikāta derīguma termiņu;
27.3. anulē loča sertifikātu.
32.1.sniedz loča pakalpojumus, kuģiem ieejot ostā, izejot no ostas, pārtauvojoties ostā, noenkurojoties, paceļot enkuru, kuģu pietauvošanās un attauvošanās laikā pie piestātnēm, reida mucām un citiem objektiem;
32.2.atrodas uz kuģa un sniedz kuģa kapteinim nepieciešamo informāciju, lai nodrošinātu kuģošanas drošību. Locis pilda minēto pienākumu, kamēr kuģis nokļūst drošībā, ja viņu nenomaina cits locis;
32.3. veicot darba pienākumus uz kuģa, lieto darba valodu saskaņā ar šo noteikumu 9.punktu, bet, ja rodas nesaprašanās vai pārpratumi, izmanto Starptautiskās Jūrniecības organizācijas rezolūcijā A.918 (22) "Starptautiskās Jūrniecības organizācijas standarta sazināšanās frāzes jūrā" noteiktās standarta sazināšanās frāzes;
32.4. ziņo kuģu satiksmes dienestam vai ostas kapteinim (ja ostā nav kuģu satiksmes dienesta) par jebkurām izmaiņām loča pakalpojumu sniegšanas rajonā, kas var ietekmēt kuģošanas drošību (piemēram, dziļums, navigācijas līdzekļu un sistēmu darbība);
32.5. ziņo kuģu satiksmes dienestam vai ostas kapteinim (ja ostā nav kuģu satiksmes dienesta) par katru ostas noteikumu neievērošanas vai pārkāpuma gadījumu, ko pieļāvis kuģu satiksmes dalībnieks, kā arī par avārijas gadījumiem un incidentiem;
32.6. veicot loča pienākumus, nēsā attiecīgās ostu pārvaldes izsniegtu loča žetonu, un viņam ir klāt loča sertifikāts;
32.7. apmācot mācekli, sniedz viņam nepieciešamās praktiskās zināšanas, kā arī veicina viņa teorētisko zināšanu apguvi;
32.8. ziņo kuģu satiksmes dienestam un ostas kapteinim par jebkuru starpgadījumu ar kuģi;
32.9. sniedz kuģim nepieciešamo informāciju par kuģošanas drošību;
32.10.atbilstoši kompetencei nodrošina kuģošanas drošību, cilvēku dzīvības un jūras vides aizsardzību;
32.11. nekavējoties ziņo kuģu satiksmes dienestam vai ostas kapteinim, (ja ostā nav kuģu satiksmes dienesta), ja kuģa kapteinis neņem vērā loča ieteikumus. Minētajā gadījumā locis turpina pildīt loča pienākumus līdz brīdim, kad kuģis ir beidzis plānoto operāciju un nokļuvis drošībā;
32.12. uzkāpjot uz kuģa, kā arī nokāpjot no tā, ja kuģis atrodas jūrā, uzvelk glābšanas vesti, kā arī ievēro darba drošības noteikumus;
32.13.atsakās uzkāpt uz kuģa vai nokāpt no tā, ja loča traps un aprīkojums neatbilst SOLAS konvencijas V daļas 23.noteikuma prasībām. Šādos gadījumos locis informē par to kuģu satiksmes dienestu vai ostas kapteini (ja ostā nav kuģu satiksmes dienesta). Minētās personas par incidentu informē Latvijas Jūras administrāciju.
33.1. atteikties sniegt loča pakalpojumus kuģim, kurš rada draudus kuģu satiksmes drošībai, ostas infrastruktūrai vai jūras videi. Par katru atteikumu locis nekavējoties ziņo ostas kapteinim, norādot atteikuma iemeslus. Ostas kapteinis nosaka loča turpmāko rīcību;
33.2. neparedzētos vai nelabvēlīgos meteoroloģiskajos apstākļos pēc vienošanās ar kuģa kapteini un kuģu satiksmes dienestu ar ostas kapteiņa atļauju sniegt loča pakalpojumus no cita kuģa vai kuģu satiksmes vadības centra, ja ostas noteikumi to neaizliedz vai neparedz citādu kārtību.
46.1. ar konkrēto kuģi (vai tehniskā ziņā līdzvērtīgu kuģi) ir regulāri (ne retāk, kā tas noteikts attiecīgās ostas noteikumos) apmeklējis ostu, izmantojot loča pakalpojumus;
46.2. pārvalda attiecīgās ostas kapteiņa noteikto sazināšanās valodu;
46.3. pārzina ostas navigācijas līdzekļu darbību, sakaru sistēmas, dziļumus un straumes ostā, kā arī ostas noteikumus.
Satiksmes ministra vietā — bērnu un ģimenes lietu ministrs A.Baštiks
Ministru kabineta
2006.gada 7.februāra noteikumiem Nr.102
1. Latvijas Republikas un starptautiskie normatīvie akti par loča pienākumu veikšanu attiecībā uz kuģošanas drošību un vides aizsardzību jūrā:
1.1. Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likums;
1.2. Likums par ostām;
1.3. Jūras kodekss;
1.4.1972.gada Konvencija par starptautiskajiem kuģu sadursmju novēršanas noteikumiem jūrā (COLREG-72);
1.5. 1974.gada Starptautiskā konvencija par cilvēku dzīvības aizsardzību uz jūras (SOLAS-74);
1.6. 1966.gada Starptautiskā konvencija par kravas marku (LL-66);
1.7. 1973.gada Starptautiskā konvencija par piesārņošanas novēršanu no kuģiem un tās 1978.gada protokols (MARPOL-73/78);
1.8.1992.gada Konvencija par Baltijas jūras reģiona jūras vides aizsardzību.
2. Ostas noteikumi, kuģu satiksmes dienestu noteikumi un citi ostas pārvaldes un ostas kapteiņa normatīvie akti par kuģošanas drošību ostā un loču pakalpojumu sniegšanas rajonā.
3. Loču pakalpojumu sniegšanas rajona robežas, galvenie kuģu ceļi, to izmēri un garantētais dziļums. Enkurvietu izvietojums un grunts raksturojums. Piestātņu izvietojums ostā, aprīkojums, garums un maksimālais dziļums pie tām. Atļautie kuģu izmēri ievešanai ostā un tauvošanai pie atsevišķām piestātnēm.
4. Radiosakaru izmantošana loču pakalpojumu sniegšanas rajonā. Globālās jūras negadījumu un drošības sistēmas (GMDSS) un automātiskās identifikācijas sistēmas (AIS) praktiskā lietošana. Jūras drošības informācijas izziņošanas sistēma. Informācijas apmaiņas procedūras cilvēku meklēšanā un glābšanā, kā arī avārijas gadījumā. Starptautiskais signālu kodekss (ISC) un tā lietošana.
5. Navigācijas līdzekļu darbības raksturojums un apzīmējumi kartē. Vadlīniju nosaukumi, virzieni un sektori, drošības distances un ierobežojošās līnijas, navigācijai bīstamo šķēršļu atrašanās vietas, atpazīšana un nosaukumi loču pakalpojumu sniegšanas rajonā. Loča karte.
6. Hidrometeoroloģiskie apstākļi — valdošie vēji, straumes, to stiprums un virzieni, ledus apstākļu raksturojums loču pakalpojumu sniegšanas rajonā.
7. Kuģu ievešanas un izvešanas, tauvošanas un attauvošanas metodes dažādos apstākļos, velkoņu un sānskrūves izmantošanas shēmas dažādas tonnāžas kuģiem. Kuģa manevrēšanas metodes, noenkurojoties un paceļot enkuru, pietauvojoties reida mucām un attauvojoties no tām.
8. Kuģu navigācijas iekārtas un tehniskais aprīkojums, to lietošana un ierobežojumi navigācijā loču pakalpojumu sniegšanas rajonā.
9. Kuģu manevrēšanas īpašības — gaita, ātrums, inerce, vadāmība, piesūkšanās faktora ietekme. Kuģa iegrime un tās attiecība pret jūras dibenu, galsveres (diferenta), sānsveres, korpusa formas, virsbūvju formas un izvietojuma ietekme uz kuģa vadāmību. Ārējo faktoru — straumes, vēja, jūras viļņošanās, ledus apstākļu ietekme uz kuģa vadāmību. Minimālā pieļaujamā dziļuma aprēķināšana.
10. Loču pakalpojumu sniegšanas rajonā izmantojamo velkoņu, ledlaužu un citu palīgflotes līdzekļu tehniskais raksturojums un ierobežojumi dažādās manevrēšanas situācijās.
11. Kuģa kravu specifikācija, bīstamo un piesārņojošo kravu ziņošanas procedūra, ierobežojumi kuģiem.
12. Angļu valodas zināšanas, Starptautiskās Jūrniecības organizācijas rezolūcijas A.918 (22) "Starptautiskās Jūrniecības organizācijas standarta sazināšanās frāzes jūrā" noteiktās sazināšanās standartfrāzes, to lietošana, sniedzot loča pakalpojumus.
13. Kapteiņa un loča savstarpējās darba attiecības, konfliktsituāciju atrisināšanas kārtība.
14. Kuģu izmainīšanās ar zemessmēlējiem un citiem speciālās nozīmes kuģiem.
15. Drošības noteikumi uzkāpšanai uz kuģa un tā atstāšanai, loču pārvietošanas kārtība un aprīkojums atbilstoši 1974.gada Starptautiskās konvencijas par cilvēku dzīvības aizsardzību uz jūras (SOLAS-74) V nodaļas 23.noteikumam, Starptautiskās Jūrniecības organizācijas rezolūcijas A.889 (21) "Loču pārvietošanas aprīkojums" un Starptautiskās Jūrniecības organizācijas cirkulāra 568 "Loču pārvietošanas aprīkojums" un 568/Rev.1 prasībām.
16. Kuģošanas īpatnības ledus apstākļos, kuģošanas kārtība karavānā ar ledlauzi, lietojamie signāli starp karavānas kuģiem un ledlauzi.
17. Loča pienākumi attiecībā uz jūras negadījumu un ostas valsts kontroli.
18. Kuģu vadīšanas īpatnības un citas zināšanas, kas tiek uzskatītas par nepieciešamām attiecīgajā rajonā.
Ministru kabineta
2006.gada 7.februāra noteikumiem Nr.102
Ministru kabineta
2006.gada 7.februāra noteikumiem Nr.102
Ministru kabineta
2006.gada 7.februāra noteikumiem Nr.102
Nr. p.k. |
Programmas saturs |
Piezīmes |
1. |
Angļu valodas lietošana loču pakalpojumu nodrošināšanai |
Ar iepriekšēju testu, lai sadalītu līmeņos |
2. |
Komandtiltiņa resursu izmantošana (BRM) |
|
3. |
Apmācība, izmantojot navigācijas simulatoru, lietojot ostu modeļus |
Sākt ar savas ostas modeli |
4. |
Radara apmācība (ARPA) |
Pēc saīsinātās programmas |
5. |
Cilvēku dzīvības glābšanas paņēmieni jūrā. Pirmā palīdzība kritiskā situācijā, ieskaitot atdzīvināšanas paņēmienus un hipotermijas profilaksi. Loču darba drošība (Personal safety) |
|
6. |
Starptautiskie (Starptautiskās Jūrniecības organizācijas un Eiropas Savienības) un Latvijas Republikas normatīvie akti par kuģošanas drošību, vides aizsardzību un loču pakalpojumu sniegšanu |
|
7. |
Latvijas Republikas un starptautisko jūras negadījumu izmeklēšanas un statistikas apskats un analīze |
Akcentēt negadījumus, kas saistīti ar ločiem |
8. |
Sadarbība ar valsts pārvaldes un pašvaldību institūcijām (piemēram, muitu, robežsardzi, sanitārajiem dienestiem) un citām atbildīgajām institūcijām |
|
9. |
Kuģu navigācijas aprīkojums, jaunākie modeļi (piemēram, elektronisko karšu attēlošanas un informācijas sistēmas (ECDIS), krasta sistēmas, globālā jūras negadījumu un drošības sistēma (GMDSS), automātiskās identifikācijas sistēma (AIS), kuģu satiksmes dienests (VTS)) |
Ministru kabineta
2006.gada 7.februāra noteikumiem Nr.102