• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Konkurences padomes 2006. gada 20. februāra lēmums Nr. 7 "Par Reklāmas likuma pārkāpuma konstatēšanu un lietvedības uzsākšanu administratīvā pārkāpuma lietā". Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 2.03.2006., Nr. 36 https://www.vestnesis.lv/ta/id/129358

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja dienesta informācija Nr.1/2087

Par politisko organizāciju iesniegtajām ikgadējām finansiālās darbības deklarācijām

Vēl šajā numurā

02.03.2006., Nr. 36

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Konkurences padome

Veids: lēmums

Numurs: 7

Pieņemts: 20.02.2006.

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Konkurences padomes lēmums Nr.7

 

Rīgā 2006.gada 20.februārī (prot.Nr.11, 2.§)

Par Reklāmas likuma pārkāpuma konstatēšanu un lietvedības uzsākšanu administratīvā pārkāpuma lietā

Par a/s “Telekom Baltija” 18.10.2005. iesniegumu Nr.2.22-10/027

Lieta Nr.1310/05/09/21

Konkurences padome 20.10.2005. saņēma a/s “Telekom Baltija” (turpmāk — Telekom Baltija) 18.10.2005. iesniegumu Nr.2.22-10/027 Par Reklāmas likuma pārkāpumu (turpmāk — “Iesniegums”). Iesniegumā norādīts, ka SIA “Tele 2” (turpmāk — Tele2) vairākos televīzijas kanālos, laikrakstā “Diena”, sabiedriskā transporta pieturvietās, uz reklāmas objektiem, kā arī interneta mājas lapā http://www.news.tele2.lv/index.phtml/article/2109213 izplata reklāmu “Brīvais tarifs” (turpmāk — Reklāma “Brīvais tarifs”), kas uzskatāma par maldinošu un ar kuru tiek pārkāpts godīgas konkurences princips.

Telekom Baltija uzskata, ka Iesniegumā minētajā Reklāmā “Brīvais tarifs” norādītais “visas sarunas neatkarīgi no operatora un diennakts laika — tikai 7,7 santīmi minūtē!” neatbilst patiesībai. Tele2 interneta mājas lapā sniegtajā informācijā par tarifu plānu “Brīvais tarifs” t.sk. norādīts, ka 1) sarunu tarifs no Tele2 elektronisko sakaru tīkla citam Tele2 klientam sastāda Ls 0,077 minūtē; 2) sarunu tarifs no Tele2 elektronisko sakaru tīkla uz SIA “Latvijas Mobilais Telefons” elektronisko sakaru tīklu sastāda Ls 0,077 minūtē; 3) sarunu tarifs no Tele2 elektronisko sakaru tīkla uz SIA “Lattelekom” elektronisko sakaru tīklu sastāda Ls 0,077 minūtē ar nosacījumu, ja tiek veikts zvans pieslēgumam Rīgas un Latvijas teritorijā; 4) sarunu tarifs no Tele2 elektronisko sakaru tīkla uz Telekom Baltija elektronisko sakaru tīklu sastāda Ls 0,1888 minūtē. Iesniedzējs norādījis, ka Latvijā jaunpienākušais elektronisko sakaru operators SIA “Bite Latvija” tarifu plānā vispār nav norādīts, kā rezultātā nav norādīts sarunu tarifs ar Bite Latvija klientiem. Tāpat arī nav norādīti citi elektronisko sakaru komersanti, kas darbojas Latvijas Republikas teritorijā, un sekojoši sarunu tarifi ar šiem elektronisko sakaru komersantiem. Ņemot vērā minēto, nav saprotams, kāda iemesla dēļ Reklāmā “Brīvais tarifs” norādīts “neatkarīgi no operatora”. Turklāt Iesniedzējs uzskata, ka minētā frāze neaprobežojas ar Latvijas Republikas teritorijā esošajiem operatoriem, bet tā uztverama kā — neatkarīgi no operatora gan Latvijā, gan ārvalstīs, lai gan patiesībā tā nav.

Telekom Baltija uzskata, ka, izplatot Reklāmu “Brīvais tarifs”, kurā likts uzsvars uz to, ka neatkarīgi no operatora un diennakts laika sarunu tarifs ir tikai 7,7 santīmi minūtē, bet, neinformējot patērētājus par to, ka noteiktais sarunu tarifs tomēr ir atkarīgs no operatora, patērētājs tiek maldināts par patieso telekomunikāciju pakalpojumu cenu. Rezultātā patērētājs var pieņemt sev kaitīgu lēmumu, izmantojot pakalpojumus, kuru cena izrādās lielāka. Pieņemot šādu ekonomisko izvēli, tiek radīts kaitējums konkurentam.

Iesniegumā norādīts, ka nekorekts un maldinošs ir arī tarifu plānā “Brīvais tarifs” norādītais sadalījums “darba laiks” un “pārējais laiks”, tā kā nevienā normatīvajā aktā nav sniegta definīcija vai skaidrojums, kas ir “brīvdiena”, kas katram patērētājam var būt individuāls vai var nebūt nemaz.

Iesniegumā norādīts uz Reklāmas likuma 3.panta pirmo daļu, 4.panta otrās daļas 3.punktu un 8.pantu.

Iesniegumā lūgts Konkurences padomei izvērtēt Reklāmas “Brīvais tarifs” atbilstību Reklāmas likuma noteikumiem; pieprasīt informāciju Tele2 par to, kad un kuros masu medijos izplatīta Reklāma “Brīvais tarifs”; aizliegt turpmāk izplatīt minēto reklāmu un pieprasīt tās atsaukumu; administratīvi sodīt Tele2 saskaņā ar Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 166.26 pantu.

Konkurences padome, pamatojoties uz Reklāmas likuma 14.panta pirmo daļu un Administratīvā procesa likuma 55.panta 1.punktu, 26.10.2005. nolēma (protokola Nr.56. 6.§) ierosināt lietu uz Telekom Baltija Iesnieguma pamata par Reklāmas likuma 3.panta pirmās daļas, 4.panta otrās daļas 3.punkta un 8.panta iespējamiem pārkāpumiem Tele2 darbībās, izplatot Iesniegumā norādītā satura Reklāmu “Brīvais tarifs”.

Konkurences padome, pamatojoties uz Reklāmas likuma 14.panta otro daļu, 18.01.2006. pieņēma lēmumu (protokola Nr.3 3.§) pagarināt lēmuma pieņemšanas termiņu lietā Nr.1310/05/09/21 uz laiku līdz 2006.gada 20.februārim.

Konkurences padome, ņemot vērā Telekom Baltija Iesniegumā norādīto un papildus iegūto informāciju,

 

konstatēja:

Konkurences padome 09.11.2005. saņēma Tele2 09.11.2005. atbildes vēstuli Nr.1-1/225 uz Konkurences padomes 01.11.2005. vēstulē Nr.1594 norādīto uzaicinājumu veikt atbilstošus pasākumus, lai Reklāmā “Brīvais tarifs” neatkarīgi no šādas reklāmas izplatīšanas veida patērētājiem viegli uztveramā veidā norādītu, ar kādiem elektronisko sakaru operatoriem maksa par sarunu ir 7,7 santīmi minūtē, tādējādi nodrošinot Reklāmas “Brīvais tarifs” atbilstību Reklāmas likuma noteikumiem, un vienlaikus par tiem iesniegt pierādījumus Konkurences padomei.

Minētajā vēstulē Tele2 paskaidrojusi, ka televīzijā izplatītajā Reklāmā “Brīvais tarifs” tika norādīts, ka tarifs 7,7 santīmi minūtē tiek piemērots, zvanot SIA “Lattelekom SIA”, SIA “LMT” un Tele2 klientiem. Norādīts, ka nav pamatoti Iesniedzēja iebildumi attiecībā uz SIA “Bite Latvija” neiekļaušanu tarifu plānā, jo, neskatoties uz to, ka starp Tele2 un SIA “Bite Latvija” ir noslēgts starpsavienojuma līgums, komerciāla pakalpojuma sniegšana uzsākta tikai 2005.gada 6.novembrī.

Tajā pašā laikā Tele2 atzinusi, ka laikrakstā “Diena” un Tele2 interneta mājas lapā izplatītajā Reklāmā “Brīvais tarifs” ietvertais paziņojums “visas sarunas neatkarīgi no operatora un diennakts laika tikai 7,7 santīmi minūtē” ir formāli neprecīzs. Apstiprināts, ka, lai novērstu minēto neprecizitāti, Tele2 03.11.2005. laikrakstā “Diena” publicēja Reklāmas “Brīvais tarifs” grozītu versiju, kurā tika norādīti operatori, ar kuriem ir spēkā tarifs 7,7 santīmi minūtē. Vienlaikus identiski grozījumi veikti arī Tele2 interneta mājas lapā izplatītajā Reklāmā “Brīvais tarifs”. Norādīts, ka Tele2 ir pasūtījusi papildu reklāmas preses izdevumos “Diena” un “Vestji segodnja” [“Вести сегодня”], kur Reklāmas “Brīvais tarifs” precizētā versija tiks publicēta 11.11.2005.

Konkurences padome 15.11.2005. saņēma Tele2 11.11.2005. atbildes vēstuli uz Konkurences padomes Biroja 11.11.2005. vēstuli Nr.1626; 21.11.2005. saņēma Tele2 16.11.2005. vēstuli Nr.1-1/227; 05.12.2005. saņēma Tele2 30.11.2005. vēstuli Nr.1-1/234; 11.01.2006 saņēma Tele2 11.01.2006. vēstuli Nr.1-1/16.

Minētajās vēstulēs paskaidrots, ka arī radio izplatītajā Reklāmā “Brīvais tarifs” tika norādīts, ka tarifs 7,7 santīmi minūtē tiek piemērots, zvanot SIA “Lattelekom SIA”, SIA “LMT” un Tele2 klientiem; ka Reklāmas “Brīvais tarifs” kampaņa noslēdzās 06.11.2005.; ka informācija par to, ka tarifs 7,7 santīmi minūtē tiek piemērots, zvanot SIA “Lattelekom SIA”, SIA “LMT” un Tele2 klientiem, Tele2 interneta mājas lapā izplatītajā Reklāmā “Brīvais tarifs” tika publicēta 01.11.2005.; ka, ņemot vērā to, ka vidē izplatītās Reklāmas “Brīvais tarifs” kampaņa noslēdzās 30.10.2005. un Tele2 nav rezervēti vides reklāmas laukumi, šobrīd nav iespējams izvietot vides reklāmu; ka Reklāmas “Brīvais tarifs” nākamā kampaņa tiek plānota Ziemassvētku periodā, kad būs iespējams publicēt precizētu Reklāmas “Brīvais tarifs” tekstu; ka koriģētā Reklāma “Brīvais tarifs”, kurā tika norādīts, ka tarifs 7,7 santīmi minūtē tiek piemērots, zvanot SIA “Lattelekom SIA”, SIA “LMT” un Tele2 klientiem, izplatīta 2005.gada novembrī un decembrī preses izdevumos, 2005.gada decembrī — kino un vidē, 2005.gada decembrī — internetā.

Konkurences padome 23.12.2005. saņēma Telekom Baltija 23.12.2005. vēstuli Nr.2.22-12/047, kurā sniegts viedoklis par lietā Nr.1310/05/09/21 esošajiem pierādījumiem.

Minētajā vēstulē Telekom Baltija norādījusi, ka ne visās televīzijā izplatītajās Reklāmās “Brīvais tarifs” sākotnēji tika sniegta informācija, ka tarifs 7,7 santīmi minūtē tiek piemērots, zvanot SIA “Lattelekom SIA”, SIA “LMT” un Tele2 klientiem. Tieši pretēji — daudzās televīzijā izplatītajās Reklāmās “Brīvais tarifs” tika ietverts paziņojums “visas sarunas neatkarīgi no operatora un diennakts laika — tikai 7,7 santīmi minūtē!”, un šādā versijā Reklāma “Brīvais tarifs” televīzijā tika izplatīta arī Iesnieguma sastādīšanas laikā. Līdz ar to ir nepatiesi Tele2 09.11.2005. vēstulē Nr.1-1/225 sniegtie paskaidrojumi, ka televīzijā izplatītā Reklāma “Brīvais tarifs” jau sākotnēji bija atbilstoša Reklāmas likuma noteikumiem.

Vēstulē Telekom Baltija arī nepiekrīt Tele2 09.11.2005. vēstulē Nr.1-1/225 sniegtajiem paskaidrojumiem par to, ka preses izdevumos un internetā izplatītajā Reklāmā “Brīvais tarifs” ietvertais paziņojums “visas sarunas neatkarīgi no operatora un diennakts laika — tikai 7,7 santīmi minūtē!” ir formāli neprecīzs. No minētajiem Tele2 paskaidrojumiem secināms, ka Reklāma “Brīvais tarifs”, jo sevišķi tajā sniegtais konkrētais paziņojums, ir izveidota tikai formas pēc un atrauti no būtības. Tomēr norāda, ka reklāma pati par sevi vai pat tās kāda daļa nedrīkst būt “formāla”, “formāli neprecīza” vai “atrauta no būtības”, jo tādā gadījumā tā neatbildīs Konkurences likuma un Reklāmas likuma izvirzītajām prasībām.

Vēstulē Telekom Baltija norādījusi, ka saskaņā ar Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 1.pantu, kā arī Konkurences likuma un Reklāmas likuma noteikumiem jebkuram, kas nav ievērojis likumu ievērošanu, ir jāatbild par tiesību pārkāpumiem. Neskatoties uz to, ka Tele2 ir atzinusi, ka tā nav ievērojusi Reklāmas likuma prasības, izplatot Reklāmu “Brīvais tarifs”, un ir daļēji vai pilnībā novērsusi pārkāpumus, uzskata, ka tomēr sabiedrības tiesību un arī Telekom Baltija tiesību pārkāpums ir noticis. Lūdz Konkurences padomei pievērst uzmanību tam, ka ne jau fakts, ka pārkāpums sākotnēji ir izdarīts un vēlāk ticis novērsts, bet gan tikai fakts, ka pārkāpums ir bijis izdarīts, nosaka pārkāpuma konstatēšanu.

Konkurences padome 03.01.2006. saņēma SIA “Latvijas Neatkarīgā Televīzija” 02.01.2006. vēstuli Nr.06/01, 04.01.2006. saņēma SIA “TV Rīga” 04.01.2006. vēstuli Nr.01-03/01, 04.01.2006. saņēma SIA “TV 3 Latvia” 04.01.2006. vēstuli Nr.52, 13.01.2006. saņēma SIA “Pirmais Baltijas Kanāls” 10.01.2006. vēstuli Nr.02/010BK, 24.01.2006. saņēma valsts bezpeļņas SIA “Latvijas Televīzija” 24.01.2006. vēstuli Nr.97/01-5, ar tām pievienotajiem attiecīgajos televīzijas kanālos (LNT, TV3, TV3+, LTV1, LTV7, PBK, TV5) laika periodā no 15.10.2005. līdz 30.10.2005. izplatītās Reklāmas “Brīvais tarifs” ieraksta paraugiem.

Telekom Baltija atbilstoši Konkurences padomes Biroja 20.01.2006. vēstulē Nr.94 norādītajam uzaicinājumam 25.01.2006. Konkurences padomē iepazinās ar lietā Nr.1310/05/09/21 esošajiem pierādījumiem un apstiprināja, ka viedoklis lietā netiks izteikts.

Tele2 atbilstoši Konkurences padomes Biroja 20.01.2006. vēstulē Nr.93 norādītajam uzaicinājumam 07.02.2006. Konkurences padomē iepazinās ar lietā Nr.1310/05/09/21 esošajiem pierādījumiem un apstiprināja, ka viedoklis lietā netiks izteikts.

[1] Iesniegumā norādītā Tele2 izplatītā informācija par publisko mobilo elektronisko sakaru operatora Tele2 piedāvāto tarifu plānu “Brīvais tarifs”, ņemot vērā tās saturu, pasniegšanas veidu, ir uzskatāma par reklāmu Reklāmas likuma 1.panta izpratnē.

[2] Konkurences padome, ņemot vērā iepriekš norādītos pierādījumus, ir ieguvusi apstiprinājumu faktam, ka Iesniegumā norādītās Reklāmas “Brīvais tarifs” devējs, ievērojot Reklāmas likuma 10.panta pirmajā daļā noteikto, ir Tele2. Saskaņā ar Reklāmas likuma 10.panta otro daļu reklāmas devējs ir atbildīgs par reklāmas saturu. Savukārt Reklāmas likuma 10.panta trešā daļa nosaka, ka reklāmas devējs ir tiesīgs izgatavot, pasūtīt, izplatīt vai nodot izplatīšanai tikai tādu reklāmu, kas nav pretrunā ar šo likumu un citiem normatīvajiem aktiem.

[3] Saskaņā ar Tele2 lietā sniegto pārbaudīto informāciju apstrīdētā Reklāma “Brīvais tarifs” izplatīta laika periodā no 15.10.2005. līdz 01.11.2005. televīzijas kanālos — LTV1, LTV7, LNT, TV3, TV3+, PBK, TV5; radiostacijās — SWH, Latvijas Radio 2, Mix FM, Eiropas Hītu Radio, Skonto; preses izdevumos — “Diena”, “Sestdiena”, “Izklaide”, “Vestji segodņa” [“Вести сегодня”] “Subbota” [“Суббота”], “MK Latvija”, “Sporta Avīze”, “Latvijas Avīze”, “Bizness & Baltija”, “Rīgas Viļņi”, “ŽZL” [“ЖЗЛ”], “Privātā Dzīve”, “Ieva”; Tele2 interneta mājaslapā www.tele.2; arī kā vides reklāma.

[3.1.] Televīzijā Reklāma “Brīvais tarifs” izplatīta latviešu un krievu valodā, un tās laikā vienlaicīgi izmantota informācijas vizuāla (attēls) un audiāla (skaņa un teksts) pasniegšanas forma.

Attēls: Pie Brīvības pieminekļa soļo trīs godasardzes tērpā ģērbti vīrieši. Divi godasardzes tērpā ģērbti vīrieši stāv sardzē, no tiem vienam kabatā iezvanās mobilais telefons.

Balss aiz kadra: “Mobilais!”

“Man?”

Attēls: Divi ielu muzikanti noskatās uz godasardzes tērpos ģērbtajiem vīriešiem. Godasardzes tērpā ģērbtais vīrietis, kuram zvana telefons, izvelk no kabatas mobilo telefonu un atbild uz zvanu.

Balss aiz kadra: “Jā, klausos!

“Brīvi!”

“Tele2 jaunais tarifu plāns Brīvais!”

Minēto balss paziņojumu vienlaikus papildina šādas informācijas vizuālā demonstrācija — lieliem burtiem attēlots Tele2 logo, zem tā uzraksts “Brīvais/ Brīvais tarifs!/ Bez abonēšanas maksas!”.

Attēls: Lieliem cipariem norādīta maksa “7,7 santīmi minūtē!*”, zem tās slīd uzraksts: “* Maksa par savienojumu 0,033 Ls. Minimālais lietošanas apjoms 7Ls mēnesī”. Minētā attēla apakšējā kreisajā pusē maziem burtiem norādīts “Noteikumi tirdzniecības vietās”, labajā pusē attēlots Tele2 logo, zem tā uzraksts “Brīvais!/ Brīvais tarifs!”.

Minētās demonstrācijas laikā balss aiz kadra sniedz šāda satura paziņojumu: “Aizmirsti par abonēšanas maksu un zvani uz Lattelekom, LMT un Tele2 tīklu numuriem par vienu un to pašu super zemo cenu!”

Attēls: Godasardzes tērpā ģērbts vīrietis, noņēmis cepuri, runā pa mobilo telefonu.

Balss aiz kadra: “Jā, jā, es jau dzirdu!”

Attēls: Uz tumšzila fona lieliem baltiem burtiem attēlots Tele2 logo, zem tā mazākiem burtiem uzraksts “Prieks par vislabāko cenu!”.

Balss aiz kadra: “Tele2! Prieks par vislabāko cenu!”.

[3.2.] Radio izplatītās Reklāmas “Brīvais tarifs” laikā tiek atskaņots šāds teksts (latviešu un krievu valodā):

 

“Runā Tele2 jaunais tarifu plāns Brīvais! Zvani uz Tele2, LMT un Lattelekom tīklu numuriem par vienu un to pašu super zemo cenu — tikai 7,7 santīmi minūtē! Brīvi! Tele2 —prieks par vislabāko cenu!”

[3.3.] Preses izdevumos izplatītajā Reklāmā “Brīvais tarifs” (latviešu un krievu valodā) augšējā daļā uz gaišzila fona lieliem baltiem burtiem norādīts uzraksts “Brīvi!”. Zem tā attēlota fotogrāfija, kurā redzams skats uz Brīvības pieminekļa laukumu. Minētās fotogrāfijas labajā pusē sniegts šāda satura paziņojums: (lieliem baltiem burtiem) “Mobilo operatoru tarifu robežas ir kritušas!”/(vidēji lieliem baltiem burtiem) “Tele2 Brīvais tarifs —bez abonēšanas maksas, bez sarežģītiem aprēķiniem. Visas sarunas neatkarīgi no operatora un diennakts laika — tikai 7,7 santīmi minūtē!* Minimālais lietošanas apjoms — Ls 7,00/mēn.**”/(maziem melniem burtiem) “*Cena par savienojumu Ls 0,033. **Lietošanas apjoms ir summa, par kādu Jūs esat lietojis tādus pakalpojumus kā sarunas un SMS, GPRS datu pārraides apjoms utt., bet kas nav fiksētie lielumi, piemēram, papildu pakalpojumu pieslēgšanas vai abonēšanas maksas. Ja Jūsu lietošanas apjoms ir mazāks vai vienāds ar Ls 7, tad Jūsu rēķins būs Ls 7, bet, ja tas ir lielāks par Ls 7, tad — visa izlietotā summa. Noteikumi tirdzniecības vietās un www.tele2.lv.”. Zem minētā paziņojuma lieliem burtiem attēlots Tele2 logo un uzraksts “Brīvais/Brīvais tarifs!”.

Reklāmas apakšējā daļā uz tumšzila fona kreisajā stūrī norādīts uzraksts “Prieks par vislabāko cenu!”, labajā stūrī attēlots Tele2 logo.

[3.4.] Tele2 interneta mājaslapā www.tele2.lv (http://www.news.tele2.lv/index.phtml/article/2109213) izplatītajā Reklāmā “Brīvais tarifs” sniegta šāda informācija:

 

“Brīvi!

14.10.2005.

Jaunais tarifu plāns Brīvais atbrīvos Jūs no rūpēm par abonēšanas maksu un atšķirīgajiem tarifiem.

Nav abonēšanas maksas. Visas sarunas neatkarīgi no operatora un diennakts laika tikai Ls 0,077 minūtē! Maksa par savienojumu Ls 0,033. Minimālais lietošanas apjoms mēnesī Ls 7,00.*

*Lietošanas apjoms ir summa, par kādu Jūs esat lietojis tādus pakalpojumus kā sarunas un SMS, GPRS datu pārraides apjoms utt., bet kas nav fiksētie lielumi, piemēram, papildu pakalpojumu pieslēgšanas vai abonēšanas maksas.

Ja Jūsu lietošanas apjoms ir mazāks vai vienāds ar Ls 7, tad Jūsu rēķins būs Ls 7, bet, ja tas ir lielāks par Ls 7, tad visa izlietotā summa.

Uzziniet vairāk! [No šīs informācijas ir izveidota saite uz atsevišķu sadaļu mājas lapā, kurā sniegta informācija par tarifu plāna “Brīvais tarifs” tarifiem]”.

Minētajai informācijai labajā pusē novietots attēls, kurā redzams godasardzes tērpā ģērbts vīrietis, kurš runā pa mobilo telefonu. Attēla augšējā kreisajā stūrī attēlots Tele2 logo un uzraksts “Brīvais/Brīvais tarifs!”. Zem tā norādīts paziņojums “Visas sarunas neatkarīgi no operatora un diennakts laika — tikai 7,7 santīmi minūtē!” Attēla apakšējā kreisajā stūrī norādīts uzraksts “Prieks par vislabāko cenu!”, labajā stūrī attēlots Tele2 logo.

[3.5.] Vidē izplatītajā Reklāmā “Brīvais tarifs” uz zila fona attēlots godasardzes tērpā ģērbts vīrietis, kurš runā pa mobilo telefonu. Minētā attēla apakšējā labajā stūrī norādīts uzraksts “Noteikumi tirdzniecības vietās/www.tele2.lv”. Reklāmas augšējā kreisajā stūrī attēlots Tele2 logo un uzraksts “Brīvais/Brīvais tarifs!”. Zem tā norādīts paziņojums “Bez abonēšanas maksas! Visas sarunas neatkarīgi no operatora un diennakts laika — tikai 7,7 santīmi minūtē!*/*Cena par savienojumu Ls 0,033”. Reklāmas apakšējā kreisajā stūrī norādīts uzraksts “Prieks par vislabāko cenu!”, labajā stūrī attēlots Tele2 logo.

[3.6.] Līdz ar to konstatētajos preses izdevumos, Tele2 interneta mājas lapā www.tele2.lv un vidē izplatītajā Reklāmā “Brīvais tarifs” ir sniegts paziņojums “visas sarunas neatkarīgi no operatora un diennakts laika — tikai 7,7 santīmi minūtē!”, bet televīzijā un radio izplatītajā Reklāmā “Brīvais tarifs” sniegta informācija, ka, zvanot uz Tele2, LMT un Lattelekom tīklu numuriem, maksa par sarunu ir 7,7 santīmi minūtē.

[4] SIA “Tele 2” ir Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā 15.11.1995. reģistrēta (vienotais reģ.Nr.40003272854) komercsabiedrība, kuras galvenie darbības veidi ir: telesakari; sava nekustamā īpašuma pirkšana un pārdošana; ar datu bāzi saistītas darbības u.c. statūtos paredzētā darbība. Tele2 sniedz balss telefonijas pakalpojumus publiskajā mobilajā elektronisko sakaru tīklā Latvijas Republikas teritorijā.

A/s “Telekom Baltija” ir Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā 02.08.1999. reģistrēta (vienotais reģ.Nr.40003454545) komercsabiedrība. Telekom Baltija sniedz balss telefonijas pakalpojumus publiskajā mobilajā elektronisko sakaru tīklā Latvijas Republikas teritorijā.

Ņemot vērā minēto, administratīvā procesa dalībnieku sniegtos paskaidrojumus, to, ka abas minētās komercsabiedrības sniedz balss telefonijas pakalpojumus publiskajā mobilajā elektronisko sakaru tīklā Latvijas Republikas teritorijā, Tele2 un Telekom Baltija ir uzskatāmas par konkurentēm.

[5] Iesniedzēja iebildumi pēc būtības ir par to, ka Reklāmā “Brīvais tarifs” norādītais paziņojums par to, ka tarifu plānā “Brīvais tarifs” visas sarunas neatkarīgi no operatora un diennakts laika — tikai 7,7 santīmi minūtē, neatbilst faktiskajiem apstākļiem, tā kā saskaņā ar Tele2 interneta mājas lapā pieejamo informāciju reklamētais tarifs Ls 0,077 minūtē ir spēkā tikai attiecībā uz sarunām Tele2 elektronisko sakaru tīkla iekšējā vidē, un sarunām uz SIA “Latvijas Mobilais telefons” (turpmāk — LMT), SIA “Lattelekom SIA” (turpmāk — Lattelekom), SIA “ZetCom” (Amigo) elektronisko sakaru tīkliem. Savukārt sarunu tarifs uz Telekom Baltija elektronisko sakaru tīklu sastāda Ls 0,1888 minūtē, bet elektronisko sakaru operators SIA “Bite Latvija” (turpmāk —BITE Latvija) tarifu plānā vispār nav norādīts, t.sk., nav norādīts sarunu tarifs ar BITE Latvija klientiem.

Telekom Baltija uzskata, ka, izplatot Reklāmu “Brīvais tarifs”, ir pārkāpti Reklāmas likuma 3.panta pirmās daļas, 4.panta otrās daļas 3.punkta un 8.panta noteikumi.

[6] Reklāmas likuma 3.panta pirmajā daļā ir noteikts, ka “Reklāmai jābūt likumīgai, patiesai un objektīvai, tā veidojama saskaņā ar godprātīgu reklāmas praksi. Reklāma nedrīkst mazināt sabiedrības uzticēšanos reklāmai, un tai jāatbilst godīgas konkurences principiem”.

Saskaņā ar Reklāmas likuma 8.panta otro daļu “Maldinoša reklāma ir tāda reklāma, kura jebkādā veidā, ieskaitot tās pasniegšanas veidu, tieši vai netieši maldina vai varētu maldināt un kura sava maldinošā rakstura dēļ varētu ietekmēt personas ekonomisko rīcību vai kura kaitē vai varētu kaitēt konkurentam”. Atbilstoši Reklāmas likuma 8.panta trešās daļas 2.punktam Nosakot, vai reklāma ir maldinoša, ņem vērā visas reklāmas pazīmes — atsevišķo sastāvdaļu un kopējo saturu, noformējumu, īpaši jebkuru informāciju, kas reklāmā sniegta par cenu (..).

Pārbaudot apstrīdēto reklāmu atbilstību Reklāmas likuma noteikumiem, Konkurences padome konsekventi ir atzinusi, ka reklāmas izvērtējumā ir jāņem vērā tas, kā reklāmā sniegto informāciju uztvertu vidusmēra patērētājs, līdz ar to iespējamā maldinājuma mērogs ir nevis paviršs, nolaidīgs un vieglprātīgs, bet gan vidusmēra patērētājs, kurš ir pietiekami labi informēts, vērīgs un piesardzīgs. Konkurences padome, izvērtējot Reklāmu “Brīvais tarifs”, ņem vērā līdzšinējo praksi (Konkurences padomes 17.09.2004. lēmums Nr.62, “Latvijas Vēstnesis” Nr.169, 05.10.2004.; Konkurences padomes 13.01.2005. lēmums Nr.3, “Latvijas Vēstnesis” Nr.15, 27.01.2005.; Konkurences padomes 14.07.2005. lēmums Nr.26, “Latvijas Vēstnesis” Nr.124, 09.08.2005.). Minēto reklāmas izvērtēšanas veidu par pamatotu un pareizu ir atzinusi arī Administratīvā apgabaltiesa (Administratīvās apgabaltiesas 08.11.2005. spriedums lietā Nr.AA597-05/6, 17.punkts), un tas atbilst arī Eiropas Kopienu tiesas praksē atzītajiem reklāmas izvērtējuma kritērijiem (Eiropas Kopienu tiesas 16.07.1998. spriedums lietā Nr.C-210/96, 31. un 37.paragrāfs; 13.01.2000. spriedums lietā Nr.C-220/98, 27.paragrāfs; 25.10.2001. spriedums lietā Nr.C-112/99, 52.paragrāfs). Līdz ar to Reklāmas “Brīvais tarifs” izvērtējumā Konkurences padome uzskata par pamatotu ņemt vērā to, kā minētajā reklāmā sniegto informāciju uztvertu vidusmēra patērētājs, kura ekonomisko rīcību tā var ietekmēt.

[7] Konkurences padome ir izvērtējusi Iesniedzēja iebildumus attiecībā uz Reklāmā “Brīvais tarifs” (šajā sadaļā saukta arī kā “Reklāma”) ietverto paziņojumu “visas sarunas neatkarīgi no operatora un diennakts laika — tikai 7,7 santīmi minūtē!” un norāda sekojošo.

Telekom Baltija Iesniegumā norādījusi, ka, izplatot Reklāmu “Brīvais tarifs”, kurā likts uzsvars uz to, ka neatkarīgi no operatora un diennakts laika sarunu tarifs ir tikai 7,7 santīmi minūtē, un, neinformējot patērētāju par to, ka noteiktais sarunu tarifs tomēr ir atkarīgs no operatora, patērētājs tiek maldināts par patieso telekomunikāciju pakalpojumu cenu.

Tele2 11.11.2005. vēstulē Nr.1-1/226 atzinusi, ka laikrakstos “Diena” un Tele2 interneta mājas lapā izplatītajā Reklāmā “Brīvais tarifs” ietvertais paziņojums “visas sarunas neatkarīgi no operatora un diennakts laika —tikai 7,7 santīmi minūtē” ir formāli neprecīzs un šīs neprecizitātes novēršanai Tele2 iepriekš minētajos plašsaziņas līdzekļos ir publicējusi Reklāmu “Brīvais tarifs”, kurā norādīti operatori, attiecībā uz kuriem ir spēkā tarifs 7,7 santīmi minūtē.

Apstrīdētās Reklāmas “Brīvais tarifs” izplatīšanas laikā Tele2 klientiem piedāvāja tarifu plānu “Brīvais tarifs” ar šādiem sarunu tarifiem:

Sarunu tarifi:

Darba laikā

Pārē­jā laikā

Naktī (24.00–7.00)

Tele2

0,077*

0,077*

0,077*

LMT, Amigo

0,077*

0,077*

0,077*

Lattelekom (Rīga un Latvija)

0,077*

0,077*

0,077*

Telekom Baltija

0,1888

0,1888

0,1888

*Maksa par savienojumu Ls 0,033

Reklāmā “Brīvais tarifs” norādīta informācija par Tele2 piedāvātā tarifu plāna “Brīvais tarifs” maksu par sarunām, sniedzot šādu reklāmas paziņojumu “visas sarunas neatkarīgi no operatora un diennakts laika — tikai 7,7 santīmi minūtē!” (turpmāk — Paziņojums). Līdz ar to šāda Reklāmas “Brīvais tarifs” Paziņojuma saņēmējam ir norādīts un tās saņēmējs šo Reklāmas Paziņojumu var uztvert tieši atbilstoši Reklāmā sniegtajai informācijai, t.i., ka šāda maksa (7,7 sant./min.) par sarunām tiek piedāvāta visiem zvaniem neatkarīgi no izvēlētā operatora.

Kā konstatēts iepriekš, tarifu plāna “Brīvais tarifs” ietvaros maksa par sarunām ar Tele2, LMT, SIA “ZetCom” (Amigo) un Lattelekom klientiem neatkarīgi no diennakts laika ir 7,7 santīmi minūtē, bet maksa par sarunām ar Telekom Baltija klientiem neatkarīgi no diennakts laika ir 18,8 santīmi minūtē. Par minētajiem lietas faktiem sekojošiem apstākļiem strīda nav. Tādējādi maksas apmērs par sarunas minūti ir atkarīgs no izvēlētā elektronisko sakaru operatora. Turklāt ir jāņem vērā, ka Latvijā saimniecisko darbību veic arī citi elektronisko sakaru operatori, kas piedāvā elektroniskos sakaru balss telefonijas pakalpojumus. Saskaņā ar interneta mājas lapā http://www.sprk.gov.lv publiski pieejamo informāciju Tele2 uz 09.02.2006. ir noslēgusi starpsavienojuma līgumus ar šādiem elektronisko sakaru operatoriem — Lattelekom, LMT, Telekom Baltija, SIA “Lattelenet”, VAS “Latvijas Dzelzceļš”, SIA “Telekomunikāciju grupa”, SIA “CSC Telekom”, VAS “Latvenergo”, SIA “Tele 2 Telecom”, BITE Latvija un SIA “Optron”.

Pie šādiem apstākļiem secināms, ka Reklāmā “Brīvais tarifs” norādītā maksa 7,7 santīmi par sarunas minūti ir pieejama, zvanot tikai četriem elektronisko sakaru operatoru klientiem, t.i., Tele2, Lattelekom, LMT un SIA “ZetCom” (Amigo). Savukārt, zvanot citu elektronisko sakaru operatoriem, tiek piemērota atšķirīga maksa, piemēram, maksa, zvanot Telekom Baltija klientiem, ir 18,8 santīmi minūtē, bet, kā konstatēts iepriekš, balss telefonijas pakalpojumus piedāvā arī citi elektronisko sakaru operatori, ar kuriem Tele2 ir noslēgusi starpsavienojuma līgumus, un Tele2 klientiem ir iespējams veikt sarunas arī ar šo operatoru klientiem.

Kā konstatēts (lēmuma 3.1., 3.2., 3.6. punkts), informācija par to, konkrēti ar kādu elektronisko sakaru operatoru klientiem sarunas var veikt par reklamēto 7,7 sant./min., sniegta vienīgi televīzijā un radio izplatītajā Reklāmā “Brīvais tarifs”. Šajā sakarā noraidāmi ir Telekom Baltija 23.12.2005. vēstulē Nr.2.22-12/047 norādītie iebildumi, ka vairākās televīzijā izplatītajās Reklāmās “Brīvais tarifs”, t.sk. tajās, kas tika izplatītas Telekom Baltija Iesnieguma sastādīšanas laikā, bija ietverts strīdus Paziņojums, jo SIA “Latvijas Neatkarīgā Televīzija”, SIA “TV Rīga”, SIA “TV 3 Latvia”, SIA “Pirmais Baltijas Kanāls” un bezpeļņas SIA “Latvijas Televīzija” iesniegtie minēto komersantu televīzijas kanālos izplatītās Reklāmas “Brīvais tarifs” ieraksti neapstiprina minētos iebildumus.

Tomēr Reklāma “Brīvais tarifs” ar tajā ietverto apstrīdēto Paziņojumu izplatīta konstatētajos preses izdevumos, Tele2 interneta mājas lapā un vidē, kurā nav sniegta informācija par konkrētiem elektronisko sakaru operatoriem, ar kuru klientiem iespējamas sarunas neatkarīgi no diennakts laika par 7,7 santīmiem minūtē (skat. lēmuma 3.3., 3.4., 3.5., 3.6. punktu). Tādējādi atzīstams, ka preses izdevumos, Tele2 interneta mājas lapā un vidē izplatītajā Reklāmā “Brīvais tarifs” ietvertais Paziņojums ir neprecīzs un neatbilst reklāmai izvirzītajām vispārīgām prasībām, ko faktiski ir atzinusi arī Tele2 11.11.2005. vēstulē Nr.1-1/226. Šādos apstākļos, kad Reklāmas “Brīvais tarifs” Paziņojumā ietverto informāciju par reklamēto sarunas maksas apmēru patērētāji var uztvert kā reāli pastāvošu un bez jebkādiem ierobežojumiem attiecībā uz dažādiem elektronisko sakaru operatoru tīkliem faktu, šādas informācijas saņēmēji var tikt maldināti par pieejamo telekomunikāciju pakalpojumu cenu, un, ievērojot Paziņojuma saturu, var tikt ietekmēta patērētāju ekonomiskā rīcība.

Vienlaikus Konkurences padome noraida Telekom Baltija iebildumus par to, ka nekorekts un maldinošs ir tarifu plāna “Brīvais tarifs” tarifu aprakstā ietvertais sadalījums “darba laiks” un “pārējais laiks”, jo nevienā normatīvajā aktā nav sniegta definīcija vai skaidrojums, kas ir “brīvdiena”. Pirmkārt, termini “darba laikā”, “pārējā laikā” un “brīvdiena” nav ietverti apstrīdētajā Reklāmā “Brīvais tarifs”, un līdz ar to nevar ietekmēt šīs reklāmas mērķauditorijas rīcību un maldināt. Turklāt tarifu plānā “Brīvais tarifs” tarifi tiek piemēroti neatkarīgi no diennakts laika. Otrkārt, ir pašsaprotami, ka ar terminu “pārējā laikā” t.sk. ir uztveramas brīvdienas, kas savukārt vidusmēra patērētājam ir saprotamas to parastajā nozīmē par brīvdienām, t.i., nedēļas nogale (sestdienas, svētdienas) un publiskās svētku dienas.

[8] Ņemot vērā lēmumā iepriekš konstatētos faktiskos un tiesiskos apstākļus, Konkurences padome atzīst, ka Tele2, izplatot Reklāmu “Brīvais tarifs”, ir pārkāpusi Reklāmas likuma 8.panta pirmajā daļā noteikto maldinošas reklāmas aizliegumu, kā arī Reklāmas likuma 3.panta pirmajā daļā reklāmai izvirzītās vispārīgās prasības par to, ka reklāmai jābūt patiesai un objektīvai, kā arī tai jāatbilst godīgas konkurences principiem. Jebkuras normatīvajiem aktiem neatbilstošas reklāmas izplatīšana nepamatoti dod priekšrocības tirgus dalībniekam (reklāmas devējam) attiecībā pret citiem tirgus dalībniekiem, kas neizmanto prettiesiskus reklamēšanās līdzekļus. Tādējādi normatīvo aktu prasībām neatbilstošas reklāmas izplatīšana pati par sevi var kaitēt konkurentu tiesiskajām interesēm uz godīgu konkurenci.

Vienlaikus atzīstams, ka konkrētajā gadījumā, kad ir konstatēts Reklāmas likuma 8.pantā kā speciālajā tiesību normā noteiktais maldinošas reklāmas aizlieguma pārkāpums Tele2 darbībās, izplatot apstrīdēto Reklāmu “Brīvais tarifs”, nav nozīmes izvērtēt minētās reklāmas atbilstību Reklāmas likuma 4.panta otrās daļas 3.punkta noteikumiem.

[9] Saskaņā ar Reklāmas likuma 14.panta trešo daļu Uzraudzības iestāde, konstatējot pārkāpumu, pieņem vismaz vienu no Reklāmas likuma 15.panta ceturtajā daļā minētajiem lēmumiem. Atbilstoši Reklāmas likuma 15.panta ceturtās daļas 5.punktam Uzraudzības iestāde, konstatējot pārkāpumu, ir tiesīga lemt par lietvedības uzsākšanu administratīvā pārkāpuma lietā un par administratīvā soda piemērošanu.

Ņemot vērā to, ka atbilstoši Konkurences padomes 01.11.2005. vēstulē Nr.1549 norādītajam uzaicinājumam Tele2 izplatīja tās interneta mājas lapā www.tele2.lv, preses izdevumos “Diena” un “Vestji segodņa” [“Вести сегодня”], “Lietišķā Diena”, “Dienas Bizness”, “Bizness & Baltija”, “Delovoj čas” [“Деловой Час”], “Čas” [“Час”] , “Djelaviji vestji” [“Деловые Вести”], “Latvijas Vēstnesis Plus”, “Neatkarīgā Rīta Avīze”, “Nedēļa”, “Direktors” un “The World in 2006” Reklāmu “Brīvais tarifs”, kurā tika norādīti konkrētie elektronisko sakaru operatori, sarunas ar kuru klientiem ir par tarifu 7,7 santīmi minūtē, Konkurences padome uzskata, ka nav lietderīgi Tele2 piemērot kādu no Reklāmas likuma 15.panta ceturtajā daļā norādītajiem tiesiskajiem pienākumiem, un ir uzsākama lietvedība administratīvā pārkāpuma lietā.

Konkurences padome, ņemot vērā minēto un pamatojoties uz Reklāmas likuma 1.pantu, 3.panta pirmo daļu, 4.panta otrās daļas 3.punktu, 8.pantu, 10.panta otro un trešo daļu, 13.panta pirmo daļu, 14.panta trešo daļu, 15.panta ceturtās daļas 5.punktu, 15.panta piekto, sesto un septīto daļu un Administratīvā procesa likuma 66.pantu pirmo daļu,

 

nolēma:

1. Atzīt, ka SIA “Tele 2”, izplatot apstrīdēto Reklāmu “Brīvais tarifs” ar ietverto Paziņojumu “visas sarunas neatkarīgi no operatora un diennakts laika — tikai 7,7 santīmi minūtē!”, ir pārkāpusi Reklāmas likuma 3.pantā reklāmai izvirzītās vispārīgās prasības par to, ka reklāmai jābūt patiesai, objektīvai un jāatbilst godīgas konkurences principiem, kā arī 8.pantā noteikto maldinošas reklāmas aizliegumu.

2. Uzsākt lietvedību Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 166.13 panta otrajā daļā paredzētā administratīvā pārkāpuma lietā.

Konkurences padomes lēmuma 1.punktu saskaņā ar Konkurences likuma 8.panta otro daļu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā viena mēneša laikā no lēmuma spēkā stāšanās dienas.

Konkurences padomes
priekšsēdētāja v.i. T.Jefremova

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!