Par iekšējā tirgus aizsardzību
Latvijai un Latvijas vietējiem preču ražotājiem, iekļaujoties starptautiskajā tirdzniecības apritē, valsts pārvaldes līmenī ir kļuvusi aktuāla atsevišķu iekšējā tirgus aizsardzības jautājumu regulēšanas nepieciešamība, kā to, piemēram, no nesenās vēstures apliecina "cūkgaļas ražotāju lieta" 1999. gada sākumā. Līdz ar likuma "Par iekšējā tirgus aizsardzību", Antidempinga likuma, likuma "Par aizsardzību pret subsidēto importu" spēkā stāšanos (pēdējais no minētajiem likumiem stāsies spēkā 2001. gada 1. janvārī) un šo likumu izpildes nodrošināšanai Ekonomikas ministrijas pārraudzībā esošās valsts pārvaldes iestādes — Valsts iekšējā tirgus aizsardzības biroja (turpmāk tekstā — VITAB) izveidošanu Latvijas vietējo preču ražotāji ir ieguvuši iespēju administratīvā kārtībā aizstāvēt savas intereses gadījumos, ja:
— preces attiecībā pret Latvijas vietējo ražošanu vai patēriņu tiek importētas pieaugošā apjomā un tādos apstākļos, ka vietējiem ražotājiem tiek nodarīti būtiski zaudējumi vai radīti būtisku zaudējumu draudi;
— tiek veikts dempings, t.i., pārbaudāmās preces eksports uz Latviju par cenu, kas ir zemāka par šīs preces normālo vērtību parastajā tirdzniecības apritē eksportētājvalstī, un šis imports par dempinga cenām nodara zaudējumus vietējiem ražotājiem;
— eksportētājvalstī tieši vai netieši piešķirta valsts subsīdija tādas preces ražošanai, eksportēšanai vai transportēšanai, kuras izlaišana brīvam apgrozījumam Latvijas teritorijā rada zaudējumus vietējiem ražotājiem.
Minētie normatīvie akti atbilst pasaules prakses un Pasaules tirdzniecības organizācijas līguma vispārpieņemtajām prasībām, jo Latvija, kļūstot par Pasaules tirdzniecības organizācijas dalībvalsti, ir uzņēmusies arī noteiktas saistības attiecībā uz iekšējā tirgus aizsardzības procedūras noteikumiem un formu, kas izriet no Marakešas līguma par Pasaules tirdzniecības organizācijas izveidošanu, it īpaši jāmin šā līguma 1A pielikumā ietvertās vienošanās — Līgums par Vispārējās vienošanās par tarifiem un tirdzniecību 1994 VI. panta īstenošanu (t.i., Antidempinga līgums), Vienošanās par subsīdijām un kompensācijas pasākumiem, Vienošanās par iekšējā tirgus aizsardzības pasākumiem.
Savu tiesību aizstāvībai Latvijas vietējiem preču ražotājiem minētajos likumos noteiktajā kārtībā ar iesniegumu ir jāgriežas VITAB, kas pirmām kārtām izlemj jautājumu par pārbaudes uzsākšanas pamatotību. Tieši šis procesuāli pirmais solis ir vissvarīgākais tādā ziņā, ka iesniegumam ir jāietver detalizēti pierādījumi par situācijas faktisko apstākļu atbilstību iepriekš minētajiem gadījumiem. Tāpat iesniedzējam jāievērto, ka, lai darbotos Latvijas vietējo ražotāju vārdā, tam ir nepieciešamas kvalificētas Latvijas vietējo ražotāju pārstāvības tiesības jeb pilnvarojums atbilstoši likumā noteiktajai kārtībai, piemēram, dempinga gadījumā vietējiem ražotājiem, kas atbalsta iesniegumu, ir jāražo ne mazāk par 25 procentiem no kopējā vietējā līdzīgu preču apjoma.
Ja tiek konstatēta situācijas faktisko apstākļu atbilstība likumā noteiktajiem gadījumiem, tad procedūra paredz noteiktā kārtībā ieviest gan pagaidu pasākumus, gan lietas pārbaudes beigās arī galīgos pasākumus, kas pamatā izpaužas, importa precēm uz laiku uzliekot nodarītajiem zaudējumiem proporcionālus papildu maksājumus. Rezultātā, padarot šīs preces cenas ziņā mazāk konkurētspējīgas, Latvijas vietējie ražotāji var panākt ārvalstu eksportētāju preču importa samazināšanos valsts iekšējā tirgū.
Patiesības labad jāatzīmē, ka valsts iekšējā tirgus aizsardzība, ievērojot tās pārrobežu raksturu, kā arī tās saturu un veikšanas kārtību, ir visai komplicēts process, tādēļ viena no VITAB svarīgām funkcijām, nodrošinot tā kompetencē esošo likumu izpildi, ir Latvijas vietējo ražotāju konsultēšana, sniedzot tiem informāciju un ieteikumus iekšējā tirgus aizsardzības jautājumos. Kaut arī pārbaudes uzsākšanas iniciatīva papildus Latvijas vietējo preču ražotājiem ir arī VITAB, tomēr prioritārai nozīmei šajos jautājumos ir jābūt tieši Latvijas vietējo preču ražotāju interesēm — nodrošināt iekšējā tirgū konkurences vides stabilu pastāvēšanu, nepieļaujot tajā pārmērīgas mākslīgi radītas svārstības citu ārvalstu eksportētāju darbības rezultātā.
Valsts iekšējā tirgus aizsardzības birojs — "Latvijas Vēstnesim"