Rīgā 2006.gada 14.februārī (prot. Nr.9 56.§)
1.1. kuģiem, kas paredzēti komercdarbībai;
1.2. kuģiem, kas paredzēti pasažieru pārvadāšanai, kā arī mācībām un zinātniskajai pētniecībai;
1.3. zvejas kuģiem, kuru garums pārsniedz 12m un kas būvēti pirms 2004.gada 1.jūlija;
1.4.valsts dienestu kuģiem (piemēram, robežas apsargāšanai, vides aizsardzībai, avāriju novēršanai).
3.1. kravas kuģiem ar bruto tilpību (turpmāk - BT), mazāku par 300;
3.2. pasažieru kuģiem, kas neveic starptautiskus reisus;
3.3. kravas kuģiem ar 300BT un lielākiem, kas neveic starptautiskus reisus;
3.4. zvejas kuģiem, kas būvēti pirms 2004.gada 1.jūlija.
5.1.pārraidīt avārijas ziņojumu krastam, izmantojot divus dažādus neatkarīgus līdzekļus, kas izmanto atšķirīgu radiosakaru tipu;
5.2. saņemt krasta pārraidīto avārijas ziņojumu;
5.3. pārraidīt un saņemt avārijas ziņojumus no kuģiem;
5.4.pārraidīt un saņemt meklēšanas un glābšanas koordinācijas informāciju;
5.5. pārraidīt un saņemt informāciju notikuma vietā;
5.6. pārraidīt un saņemt drošības informāciju jūrā;
5.7. saņemt vispārējas nozīmes radiosakarus no krasta radiosistēmām vai tīkliem un pārraidīt uz tiem, ņemot vērā šo noteikumu 34.punktu;
5.8. nodrošināt divpusējus sakarus no stūresmājas uz stūresmāju.
7.1 izvietota tā, lai mehāniskas, elektriskas vai citas izcelsmes kaitīgas ietekmes neiespaido tās pareizu lietošanu, nodrošina elektromagnētisko saderību un izvairīšanos no kaitīgas mijiedarbības ar citu aprīkojumu un sistēmām;
7.2. izvietota tā, lai nodrošinātu visaugstāko drošības pakāpi un operatīvo pieejamību;
7.3. aizsargāta pret ūdens, temperatūras un citu nelabvēlīgu vides apstākļu iedarbību;
7.4. apgādāta ar drošu, pastāvīgi nostiprinātu elektrisko apgaismojumu, kas ir neatkarīgs no galvenā un avārijas elektriskās enerģijas avota un nodrošina darbam piemērotu radiovadības ierīču apgaismojumu;
7.5. skaidri marķēta ar izsaukuma signālu, kuģa stacijas identifikatoru un citiem kodiem, kas nepieciešami, izmantojot radioiekārtu.
10.1. ultraīsviļņu radioiekārtu, kas nodrošina:
10.1.1. D klases ciparu selektīvā izsaukuma (turpmāk - DSC) sistēmas (sakaru veids, kur izsaukumam izmanto kodu paketes, kas ļauj radiostacijai nodibināt sakarus un noraidīt informāciju citai stacijai vai staciju grupai) ziņojuma noraidīšanu 156,525 MHz frekvencē (70.kanāls) ar iespēju nosūtīt avārijas ziņojumu 70.kanālā no kuģa vadības vietas;
10.1.2.divpusējus radiotelefona sakarus 156,300 MHz (6.kanāls), 156,650 MHz (13.kanāls) un 156,800 MHz (16.kanāls) frekvencē;
10.2. atsevišķu radioiekārtu (vai kombinētu ar šo noteikumu 10.1.1.apakšpunktā minēto iekārtu), kas nodrošina nepārtrauktu DSC dežūruztveršanu ultraīsviļņu 70.kanālā;
10.3. radiolokācijas atbildētāju (SART), kas strādā 9GHz frekvenču joslā un ir novietots tā, lai to varētu viegli izmantot;
10.4. atsevišķu ultraīsviļņu radiostaciju (vai kombinētu ar šo noteikumu 10.1. un 10.2.apakšpunktā minētajām iekārtām), kas nodrošina vispārējas nozīmes radiosakarus, izmantojot radiotelefoniju;
10.5. pārnēsājamo ultraīsviļņu radiostaciju;
10.6. satelītu avārijas radioboju (turpmāk - EPIRB), kas:
10.6.1. noraida avārijas ziņojumu, izmantojot satelītu sistēmu, kas darbojas 406MHz frekvencē;
10.6.2. nostiprināta viegli sasniedzamā vietā;
10.6.3. aktivizējama un pārvietojama ar rokām, lai viens cilvēks to varētu aiznest līdz glābšanas līdzeklim;
10.6.4. brīvi uzpeld un automātiski aktivizējas, ja kuģis grimst.
11.1. pasažieru kuģus aprīko saskaņā ar šo noteikumu 9. un 10.punkta prasībām;
11.2. kravas un zvejas kuģus aprīko saskaņā ar šo noteikumu 10.punkta prasībām, izņemot 10.3.apakšpunktā minēto radiolokācijas atbildētāju (SART);
11.3. kravas kuģus, kas neiziet ārpus ostas akvatorijas (ostas palīgflote), aprīko ar stacionāru ultraīsviļņu radiostaciju, kas nodrošina avārijas un vispārējos radiosakarus.
12.1. papildus šo noteikumu 10.punkta prasībām katru pasažieru kuģi, kas strādā ārpus jūras rajona A1, bet paliek jūras rajona A2 robežās, aprīko ar:
12.1.1. vidējo viļņu radioiekārtu, kas noraida un saņem avārijas un drošības signālus:
12.1.1.1. 2187,5 kHz frekvencē, izmantojot DSC;
12.1.1.2. 2182 kHz frekvencē, izmantojot radiotelefoniju;
12.1.2. atsevišķu radioiekārtu (vai kombinētu ar šo noteikumu 12.1.1.1.apakšpunktā minēto iekārtu), kas nodrošina nepārtrauktu DSC dežūruztveršanu 2187,5 kHz frekvencē;
12.1.3. kādu no iekārtām, kas avārijas ziņojumu noraidīšanai no kuģa uz krastu izmanto radiosakarus, atšķirīgus no vidējiem viļņiem. Šim nolūkam parasti izmanto šo noteikumu 10.6.apakšpunktā minēto satelītu avārijas radioboju (EPIRB). Minēto radioboju vai tās distances aktivizēšanas ierīci uzstāda vietā, no kuras parasti vada kuģi;
12.2. pasažieru kuģi aprīko ar uztvērēju, kas automātiski saņem jūras drošības informāciju 518kHz frekvencē, izmantojot šaurjoslas tiešās drukas telegrāfiju (turpmāk - NAVTEX uztvērējs);
12.3. pasažieru kuģim papildus nodrošina iespēju noraidīt un saņemt vispārējas nozīmes radiosakarus, izmantojot radiotelefoniju ar radioiekārtu, kas darbojas no 1604 līdz 4000kHz frekvenču joslā. Šim nolūkam papildina iekārtu, kas minēta šo noteikumu 12.1.1.2.apakšpunktā.
13.1. papildus šo noteikumu 10.punkta prasībām katru kravas un zvejas kuģi, kas strādā ārpus jūras rajona A1, bet paliek jūras rajona A2 robežās, aprīko ar:
13.1.1. vidējo viļņu radioiekārtu, kas noraida un saņem avārijas un drošības signālus:
13.1.1.1. 2187,5 kHz frekvencē, izmantojot DSC;
13.1.1.2. 2182 kHz frekvencē, izmantojot radiotelefoniju;
13.1.2. atsevišķu radioiekārtu (vai kombinētu ar šo noteikumu 13.1.1.1.apakšpunktā minēto iekārtu), kas nodrošina nepārtrauktu DSC dežūruztveršanu 2187,5 kHz frekvencē;
13.1.3. kādu no iekārtām, kas avārijas ziņojumu noraidīšanai no kuģa uz krastu izmanto radiosakarus, atšķirīgus no vidējiem viļņiem. Šim nolūkam parasti izmanto šo noteikumu 10.6.apakšpunktā minēto satelītu avārijas radioboju (EPIRB). Minēto radioboju vai tās distances aktivizēšanas ierīci uzstāda vietā, no kuras parasti vada kuģi;
13.1.4. NAVTEX uztvērēju;
13.2. kravas un zvejas kuģim papildus nodrošina iespēju noraidīt un saņemt vispārējas nozīmes radiosakarus, izmantojot radiotelefoniju ar radioiekārtu, kas darbojas no 1604līdz 4000kHz frekvenču joslā. Šim nolūkam papildina iekārtu, kas minēta šo noteikumu 13.1.1.2.apakšpunktā.
14.1. papildus šo noteikumu 10.punkta prasībām, katru kuģi, kas strādā ārpus jūras rajona A1 un A2, bet paliek jūras rajona A3 robežās, aprīko ar:
14.1.1. 1976.gada 3.septembrī dibinātās Starptautiskās jūras satelītsakaru organizācijas (turpmāk - INMARSAT) kuģa zemes staciju, kas var:
14.1.1.1. noraidīt un saņemt avārijas un drošības ziņojumus ar tiešās drukas telegrāfiju (TDT) (sakaru veids, kas izmanto automātisko telegrāfa aparatūru);
14.1.1.2. nosūtīt un saņemt avārijas izsaukumus;
14.1.1.3. nodrošināt dežūru avārijas trauksmes ziņojumiem, kas raidīti no krasta uz kuģi, ieskaitot tādus, kas adresēti noteiktiem ģeogrāfiskiem rajoniem;
14.1.1.4. noraidīt un saņemt vispārējas nozīmes radiosakarus, izmantojot radiotelefoniju vai tiešās drukas telegrāfiju (TDT);
14.1.2. vidējo viļņu radioiekārtu, kas noraida un saņem avārijas un drošības ziņojumus:
14.1.2.1.2187,5 kHz frekvencē, izmantojot DSC;
14.1.2.2.2182 kHz frekvencē, izmantojot radiotelefoniju;
14.1.3. atsevišķu radioiekārtu (vai kombinētu ar šo noteikumu 14.1.2.1.apakšpunktā minēto iekārtu), kas nodrošina nepārtrauktu DSC dežūruztveršanu 2187,5 kHz frekvencē;
14.1.4. kādu no iekārtām, kas avārijas ziņojumu noraidīšanai no kuģa uz krastu izmanto radiosakarus, atšķirīgus no vidējiem viļņiem. Šim nolūkam parasti izmanto šo noteikumu 10.6.apakšpunktā minēto satelītu avārijas radioboju (EPIRB). Minēto radioboju vai tās distances aktivizēšanas ierīci uzstāda vietā, no kuras parasti vada kuģi;
14.2. kuģi aprīko ar īsviļņu radioiekārtu, kas noraida un saņem avārijas un drošības ziņojumus visās avārijas un drošības frekvencēs no 1605kHz līdz 4000kHz un no 4000 kHz līdz 27500 kHz, izmantojot:
14.2.1. DSC;
14.2.2. radiotelefoniju;
14.2.3. tiešās drukas telegrāfiju (TDT);
14.3. kuģi aprīko ar atsevišķu iekārtu (vai kombinētu ar šo noteikumu 14.1.2.apakšpunktā minēto), kas nodrošina DSC dežūruztveršanu 2187,5 kHz frekvencē, 8414,5kHz frekvencē un vienā no 4207,5kHz, 6312kHz, 12577kHz vai 16804,5 kHz DSC avārijas un drošības frekvencēm;
14.4. kuģim papildus nodrošina iespēju noraidīt un saņemt vispārējas nozīmes radiosakarus, izmantojot radiotelefoniju vai tiešās drukas telegrāfiju (TDT), ar atsevišķu vidējo viļņu vai īsviļņu radioiekārtu (vai kombinētu ar šo noteikumu 14.2.apakšpunktā minēto iekārtu) no 1605kHz līdz 4000kHz frekvenču joslā un no 4000kHz līdz 27500 kHz frekvenču joslā.
17.1. ultraīsviļņu DSC 70.kanālā, ja kuģis saskaņā ar šo noteikumu 10.2.apakšpunkta prasībām aprīkots ar ultraīsviļņu radioiekārtu;
17.2. avārijas un drošības 2187,5 kHz DSC frekvencē, ja kuģis saskaņā ar šo noteikumu 12.1.2., 13.1.2. un 14.1.2.apakšpunkta prasībām aprīkots ar vidējo viļņu radioiekārtu;
17.3. avārijas un drošības 2187,5 kHz un 8414,5 kHz DSC frekvencē, kā arī atbilstoši dienas laikam un kuģa ģeogrāfiskajai vietai vienā no avārijas un drošības 4207,5 kHz, 6312 kHz, 12577 kHz vai 16804,5 kHz DSC frekvencēm, ja kuģis saskaņā ar šo noteikumu 14.3.apakšpunkta prasībām aprīkots ar vidējo viļņu vai īsviļņu radioiekārtu, sardzes uzturēšanai izmantojot skenējošo uztvērēju;
17.4. satelītu avārijas ziņojumu saņemšanai no krasta uz kuģi, ja kuģis saskaņā ar šo noteikumu 14.1.1.apakšpunkta prasībām aprīkots ar INMARSAT kuģa zemes staciju.
21.1. vienu stundu, ja avārijas elektroenerģijas avots pilnībā nodrošina minēto radioiekārtu apgādi;
21.2. sešas stundas, ja avārijas elektroenerģijas avots nav paredzēts vai pilnībā nenodrošina minēto radioiekārtu apgādi.
23.1. vienlaicīgu visu radioiekārtu darbību, kas pievienotas rezerves elektriskās enerģijas avotam (avotiem);
23.2. to radioiekārtu darbību, kas patērē visvairāk enerģijas, ja viena papildu radioiekārta pievienota rezerves elektriskās enerģijas avotam (avotiem) reizē ar ultraīsviļņu radioiekārtu.
25.1. šos akumulatorus nodrošina ar automātiskām uzlādēšanas iekārtām, kas līdz nominālajai kapacitātei tos uzlādē 10 stundu laikā;
25.2. akumulatoru kapacitāti, izmantojot piemērotu metodi, pārbauda ne retāk kā reizi 12 mēnešos, kā arī laikā, kad kuģis neatrodas jūrā.
30.1. dublē kuģa aprīkojumu;
30.2. veic aparatūras apkopi krasta apkalpošanas punktos;
30.3. kuģa komandā iekļauj radioelektronikas speciālistu, kurš apkalpo aparatūru jūrā.
35.1. globālās jūras negadījumu un drošības sistēmas (turpmāk - GMDSS) universālā operatora (GOC) diploms un vienam sardzes stūrmanim - GMDSS ierobežotais operatora (ROC) diploms, ja kuģo ārpus jūras rajona A1;
35.2. GMDSS ierobežotais operatora (ROC) diploms, ja kuģis kuģo tikai jūras rajonā A1.
36.1. kapteinim vai kuģa virsniekam nepieciešama piekrastes radio operatora apliecība, ja kuģis kuģo jūras rajonā A1;
36.2. kapteinim un vienam sardzes stūrmanim nepieciešama tāljūras radio operatora apliecība vai GMDSS universālā operatora (GOC) diploms, ja kuģis kuģo jūras rajonā A2;
36.3. kapteinim, vecākajam stūrmanim un sardzes stūrmaņiem nepieciešams GMDSS universālā operatora (GOC) diploms, ja kuģis kuģo jūras rajonā A3.
43.1. kuģi, uz kura tā atrodas, izslēdz no Latvijas kuģu reģistra;
43.2. kuģim, uz kura tā atrodas, maina MMSI numuru;
43.3. to uzstāda uz cita kuģa.
45.1. reģistrācijas nolūks;
45.2. informācija par ražotāju;
45.3. informācija par lietotāju;
45.4. informācija par kuģi;
45.5. kodēšanas protokola kopija.
46.1. informācija par lietotāju:
46.1.1. īpašnieks;
46.1.2. adrese;
46.1.3. avārijas kontakttelefona numurs;
46.2. informācija par kuģi:
46.2.1. vārds, izsaukuma signāls;
46.2.2. kuģa izmēri, korpusa krāsa;
46.2.3. pieļaujamais cilvēku skaits;
46.2.4. radiosakaru iekārtas.
50.1. tai piekļūt un novietot to glābšanas līdzeklī var viens cilvēks;
50.2. piekļuvei netiek izmantots vertikālais traps;
50.3.peldošā štrope uzpeldēšanas laikā neaizķeras aiz kuģa konstrukcijām.
51.1. īsa lietošanas instrukcija;
51.2. ieprogrammētais 15zīmju heksadecimālais identifikācijas kods (MMSI numurs un tehniskā informācija par satelītu avārijas radioboju (EPIRB), ko ieprogrammē atzīta servisa stacija);
51.3. akumulatoru baterijas derīguma termiņš;
51.4. hidrostata pārbaudes datums;
51.5. aprīkojuma pārbaudes stacijas nosaukums un veiktās pārbaudes datums.
54.1. pārtrauc avārijas signāla pārraidi;
54.2. paziņo tuvākajam Jūras meklēšanas un glābšanas koordinācijas centram (MRCC) kuģa vārdu, izsaukuma signālu un MMSI numuru.
55.1. uzstādīšanas vietas un montāžas pārbaudi;
55.2. štropes esību, tās stiprinājuma un stāvokļa pārbaudi (štrope ir satīta un nav saistīta ar kuģi vai montāžas kronšteinu);
55.3. vizuālo apskati defektu atklāšanai;
55.4. paštestēšanu;
55.5. identifikāciju, uzlīmes ar 15 zīmju heksadecimālo identifikācijas kodu (un šo noteikumu 53.punktā noteiktās informācijas esību);
55.6. dekodēšanu, 15 zīmju heksadecimālā identifikācijas koda un citas raidītā signāla informācijas pārbaudi, 15 zīmju heksadecimālā identifikācijas koda un MMSI numura atbilstību uzlīmē norādītajam;
55.7. reģistrācijas dokumentu pārbaudi;
55.8. baterijas derīguma termiņa pārbaudi;
55.9. hidrostata darbības un derīguma termiņa pārbaudi;
55.10. pārbaudi izstarojuma 406 MHz frekvencē, izmantojot paštestēšanas metodi vai ierīci, lai izvairītos no briesmu signāla noraidīšanas satelītu sistēmai;
55.11. pārbaudi izstarojuma 121,5 MHz frekvencē, izmantojot paštestēšanas metodi vai ierīci, lai izvairītos no satelītu sistēmas aktivizēšanas;
55.12. satelītu avārijas radiobojas (EPIRB) novietošanu atpakaļ montāžas kronšteinā, pārliecinoties, vai nenotiek raidīšana;
55.13. lietošanas instrukcijas esības pārbaudi.
59.1. mazākiem par 150 BT;
59.2. mazākiem par 500 BT, kuri neveic starptautiskus reisus.
60.1. kuģiem bez mehāniskā dzinēja attiecībā uz šo noteikumu 66., 67. un 68.punkta prasībām;
60.2. kuģiem, mazākiem par 500 BT, kuri neveic starptautiskus reisus, attiecībā uz šo noteikumu 67. un 68.punkta prasībām.
66.1. galvenais magnētiskais kompass ar attiecīgi likvidētu deviāciju un noteiktu tās atlikušo vērtību vai citiem līdzekļiem, neatkarīgiem no strāvas avota, ar iespēju noteikt un parādīt kompasa kursu galvenajā stūrēšanas vietā;
66.2. pelorusu vai peilēšanas ierīci, vai līdzekļiem, neatkarīgiem no strāvas avota, ar iespēju peilēt 360° pa horizonta loku;
66.3. korekcijas iespējas pārvērst magnētisko kursu un peilējumu īstajā;
66.4. navigācijas kartes un publikācijas maršruta plānošanai un kursa nolikšanai paredzētajam reisam un atrašanās vietas atzīmēšanai un kontrolei reisa laikā. Elektroniskā karšu attēlošanas un informācijas sistēma (ECDIS) atbilst šo noteikumu 66.5.apakšpunkta prasībām attiecībā uz navigācijas kartēm;
66.5. dublējošie līdzekļi atbilstoši šo noteikumu 66.4.apakšpunkta prasībām, ja šīs funkcijas daļēji vai pilnīgi izpildītas ar elektroniskiem līdzekļiem;
66.6. globālās navigācijas satelītu sistēmas vai zemes radionavigācijas sistēmas uztvērējs vai citi līdzekļi, kas piemēroti nepārtrauktai lietošanai paredzētā reisa laikā ar automātisku kuģa atrašanās vietas noteikšanu un atjaunošanu;
66.7. skaņas uztveršanas sistēma, kas dod iespēju sardzes stūrmanim dzirdēt skaņas signālus un noteikt tā virzienu, ja kuģa komandtilts ir pilnībā izolēts;
66.8. sakaru līdzeklis, lai nodotu informāciju par kuģa kursu avārijas stūrēšanas vietā.
67.1. rezerves magnētisko kompasu, šo noteikumu 66.1.apakšpunktā minētā galvenā magnētiskā kompasa aizvietotāju, vai iekārtu, kas veic šo noteikumu 66.1.apakšpunktā minētās funkcijas;
67.2. dienasgaismas signalizācijas lampu, kas nodrošina iespēju noraidīt gaismas signālus dienā un naktī, ar elektrobarošanu no kuģa elektroapgādes avotiem;
67.3. dziļuma mērīšanas ierīci ūdens dziļuma mērīšanai un iegūto datu parādīšanai.
68.1. 9GHz radaru, lai noteiktu un parādītu attālumu, peilējumu radiolokācijas atbildētājiem, virsūdens objektiem, šķēršļiem, bojām, krasta līnijām un navigācijas zīmēm, kas sniedz palīdzību kuģošanā un ļauj izvairīties no sadursmēm;
68.2. elektronisku mērķu attāluma un peilējuma noteikšanas ierīci 10mērķiem (EPA) sadursmes riska noteikšanai;
68.3. ātruma un attāluma mērīšanas ierīci, kas norāda kuģa ātrumu un nobraukto attālumu attiecībā pret ūdeni;
68.4. noregulētu kursa nodošanas ierīci, kas apgādā ar informāciju par kuģa kursu šo noteikumu 68.1. un 68.2.apakšpunktā minētās iekārtas.
Satiksmes ministrs A.Šlesers
Ministru kabineta
2006.gada 14.februāra noteikumiem Nr.144
Latvijas Jūras administrācijas emblēma
406 MHz COSPAS-SARSAT jūras avārijas radiobojas (EPIRB)
reģistrācijas karte