Par universitāšu sadarbību apmaiņas programmā “Erasmus”
Eiropas Komisijas iniciatīva izglītības jomā – universitāšu apmaiņas programma “Erasmus” – turpināja paplašināties arī 2004./2005.mācību gadā. Kopējais “Erasmus” apmaiņas programmā iesaistījušos studentu skaits pagājušajā gadā pieaudzis par 6%, bet programmā iesaistījušos universitāšu pasniedzēju skaits – par gandrīz 13%. Programmas lielākā ietekme bijusi Centrāleiropas un Austrumeiropas valstīs. Studentu apmaiņa visvairāk – par 36% – pieaugusi jaunajās dalībvalstīs, taču vēl lielāka bijusi pasniedzēju mobilitāte, kas vidēji pieaugusi par gandrīz 77%.
Izglītības, apmācības, kultūras un valodu daudzveidības komisārs Jans Figels teica: “Šie skaitļi liecina par to, ka jaunās dalībvalstis pilnībā izmanto iespējas, ko tām nodrošina Eiropas Savienības dalībvalsts statuss. To drīzā iesaistīšanās “Erasmus” programmā dod tiešu ieguldījumu attīstībā, nodrošinot, ka arvien vairāk Eiropas jauno, izglītoto cilvēku var izmantot iespējas, ko dod akadēmiskā, kultūras un lingvistiskā apmaiņa. Tas ir jo svarīgāk tāpēc, ka nākamgad atzīmēsim “Erasmus” programmas pastāvēšanas divdesmito gadadienu. Eiropas universitātēs sāk mācīties jau pirmo “Erasmus” apmaiņas programmās iesaistījušos studentu bērni. Simtiem un tūkstošiem bijušo un esošo studentu, kas kopš 1987.gada izmantojuši programmas radītās iespējas, veido arvien augošo labi izglītoto eiropiešu daudzvalodīgo kopumu ar starpkultūru saskarsmes pieredzi, kas ir būtiskas prasības dinamiskai, zināšanās balstītai nākotnes Eiropas Savienībai.”
2004./2005.mācību gadā universitāšu apmaiņā “Erasmus” programmā iesaistījušies 144 037 studenti, kas salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu ir par 6,3% vairāk. Šajā pašā laikā “Erasmus” apmaiņas programmā iesaistījušies 20 877 universitāšu pasniedzēji, kas salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu ir par 12,9% vairāk. Lielākajā daļā no programmā iesaistītajām (31) valstīm bijusi vērojama ienākošās mobilitātes palielināšanās, nedaudz citādi ir rādītāji, kas raksturo izejošo mobilitāti. Studentiem populārākais galamērķis bijusi Spānija, uz kurieni iepriekšējā mācību gadā devies 25 511 studenti, otrajā vietā ir Francija (20 519), trešajā – Vācija (17 273) un Apvienotā Karaliste (16 266). Savukārt Vācijas augstskolas aizvadītajā mācību gadā uzņēmušas visvairāk pasniedzēju – 2623, pēc šā rādītāja nākamajās vietās ir Francija (2261) un Itālija (1897).
Taču straujākais studentu un pasniedzēju mobilitātes pieaugums bijis jaunajās dalībvalstīs. Studentu apmaiņa 2004./2005. gadā, kas ir pirmais akadēmiskais gads pēc to iestāšanās Eiropas Savienībā, šajās valstīs palielinājusies par 36,3%, savukārt pasniedzēju mobilitāte “Erasmus” programmas ietvaros – vidēji par 76,7%.
Pirmo reizi 2004./2005.mācību gadā “Erasmus” programmā iesaistījās Turcijas universitātes: tās iespējas izmantojuši 1142 turku studenti, bet 299 studenti no citām valstīm, kas piedalās programmā, pavadīja vairākus mēnešus Turcijas universitātēs.
Komisārs uzsvēra, ka ““Erasmus” programmas nevarēja veikt studentu apmaiņu starp Centrāleiropas un Austrumeiropas valstīm, pirms tās nebija kļuvušas par ES pilntiesīgām dalībvalstīm, bet tagad desmit jauno dalībvalstu studentiem un pasniedzējiem ir šādas iespējas”.
Populārākā studentu apmaiņas joma bija uzņēmējdarbība, pēc tam valodas/filoloģija un sociālās zinātnes. Nedaudz citāda ir “Erasmus” pasniedzēju apmaiņa, kurā populārākā joma bija valodas/filoloģija, kā arī tehniskās zinātnes un uzņēmējdarbība.
“Erasmus” programma sniedz iespējas universitātes studentiem (izņemot pirmkursniekus) citas programmā iesaistījušās valsts universitātē vai augstākajā mācību iestādē pavadīt 3–12 mēnešus. “Erasmus” sniedz atbalstu arī pasniedzējiem, kas galvenokārt pasniedz apjomā nelielus studiju kursus, iesaistīties oficiālajā studiju programmā citas Eiropas valsts partneruniversitātē.