Rīgā 2006.gada 14.martā (prot. Nr.15 4.§)
4.1. ne retāk kā reizi sešos mēnešos saskaņā ar šo noteikumu VI nodaļā minētajām prasībām pārbauda bīstamo un piesārņojošo kravu apriti ostas komersanta teritorijā;
4.2. reizi sešos mēnešos iesniedz valsts akciju sabiedrībā "Latvijas Jūras administrācija" (turpmāk - Jūras administrācija) ziņojumu par veiktajām pārbaudēm un atklātajiem trūkumiem.
7.1. ja nepieciešams, pieaicināt neatkarīgu institūciju vai ekspertu;
7.2. pieprasīt šajos noteikumos minēto dokumentāciju no ostas komersanta un no kravas pārvaldītāja vai tā vietējā pārstāvja;
7.3. pieprasīt novērst trūkumus (arī pārtraukt kravas operācijas līdz trūkumu novēršanai), ja kuģis, kravas transporta vienība vai iepakojums neatbilst bīstamo un piesārņojošo kravu transportēšanas prasībām vai ja netiek iesniegti pieprasītie dokumenti, vai ja konstatēti citi pārkāpumi.
10.1. aprīkojums atbilstoši Starptautiskās jūras organizācijas (turpmāk - SJO), Starptautiskās veselības organizācijas un Starptautiskās darba organizācijas (turpmāk - SDO) norādījumiem "Pirmās medicīniskās palīdzības norādes, ko pielieto ar bīstamām kravām saistītos negadījumos" (Medical First Aid Guide for Use in Accidents Involving Dangerous Goods) (turpmāk - MFAG) 14.nodaļā "Medikamentu un aprīkojuma saraksts" minētajām prasībām;
10.2. specifisks papildaprīkojums, ja tiek transportētas īpašas kravas, kurām IMDG kodeksa norādījumos "Avārijas situāciju reaģēšanas procedūru norādes kuģiem, kuri transportē bīstamās kravas" (Emergency Response Procedures for Ships Carrying Dangerous Goods) (turpmāk - EmS) tāds ir paredzēts.
13.1. bīstamo kravu manifestu (turpmāk - manifests) atbilstoši 1965.gada Starptautiskajā konvencijā par jūras satiksmes atvieglošanu (ar grozījumiem) noteiktajam paraugam (1.pielikums) vai līdzvērtīgu, vai bīstamo kravu speciālu sarakstu, vai detalizētu kravas plānu atbilstoši 1973.gada Starptautiskās konvencijas par piesārņošanas novēršanu no kuģiem un tās 1978.gada protokola (turpmāk - MARPOL konvencija) III pielikuma 4.noteikumā "Dokumenti", 1974.gada Starptautiskās konvencijas par cilvēka dzīvības aizsardzību uz jūras un tās 1988.gada protokola (turpmāk - SOLAS konvencija) VII nodaļas A daļas 5.noteikumā "Dokumenti" un IMDG kodeksa 5.4.nodaļā "Dokumenti" minētajām prasībām;
13.2. bīstamo kravu deklarāciju;
13.3. informāciju par rīcību negadījuma situācijā;
13.4. papildinformāciju un speciālus sertifikātus (ja tādi nepieciešami) atbilstoši IMDG kodeksa prasībām, tai skaitā:
13.4.1. izņēmumu sertifikātu (Certificate Exempting a Substance, Material from the Provisions of IMDG code) par vielām un materiāliem, uz kuriem neattiecas IMDG kodeksā noteiktās prasības (piemēram, kokogles, zivju milti);
13.4.2. sertifikātu par piemērotību laikapstākļu ietekmei (Weathering certificate);
13.4.3. saskaņojumu par jaunām pašreaģējošām vielām un organiskajiem peroksīdiem, kuru izsniegusi minēto vielu izcelsmes valsts kompetentā institūcija attiecībā uz to klasifikācijas un transportēšanas nosacījumiem.
14.1. precīzs kravas nosaukums;
14.2. bīstamības klase (2.pielikums);
14.3. Apvienoto Nāciju Organizācijas (turpmāk - ANO) piešķirtais numurs;
14.4. piesārņojuma kategorija (ja tāda ir piemērojama) saskaņā ar MARPOL konvenciju;
14.5. kravas izvietojums, tās kopējais daudzums, iepakojuma grupa;
14.6. EmS numurs un MFAG numurs;
14.7. informācija par kuģa kravas dokumentu sagatavotāju, norādot kompānijas nosaukumu un personas uzvārdu un parakstu;
14.8. kravas transporta vienības iepakošanas sertifikāts atbilstoši IMDG kodeksa 5.4.2.apakšnodaļā "Konteineru/transporta līdzekļu iepakojuma sertifikāts" minētajām prasībām;
14.9. kravas sertifikāts vai deklarācija atbilstoši IMDG kodeksa 5.4.1.6.apakšnodaļā "Sertificēšana" minētajām prasībām.
15.1. ar atbilstošu ierakstu manifestā, bīstamo kravu speciālajā sarakstā vai bīstamo kravu deklarācijā;
15.2. atsevišķi pievienojot drošības datu lapas (Safety Data Sheet);
15.3. atsevišķi pievienojot EmS norādījumus un MFAG.
16.1. ja transportē beramkravu, - īpatnējais iekraušanas tilpums (stowage factor) un mitruma saturs (ja tas ir piemērojams), kā arī cita informācija atbilstoši SOLAS konvencijas VI nodaļas A daļas 2.noteikumā "Informācija par kravu" minētajām prasībām;
16.2. ja transportē kaitīgu šķidro lejamkravu vai sašķidrinātu gāzi, - blīvums un vielas kraušanas temperatūra, kā arī cita informācija atbilstoši Starptautiskā kodeksa par kuģu konstrukciju un aprīkojumu, kuri pārvadā bīstamās ķīmiskās vielas kā lejamkravas (turpmāk - IBC kodekss), 16.2.apakšnodaļā "Informācija par kravu" vai Starptautiskā kodeksa par kuģu konstrukciju un aprīkojumu, kuri pārvadā sašķidrinātas gāzes kā lejamkravas (turpmāk - IGC kodekss), 18.1.apakšnodaļā "Informācija par kravu" minētajām prasībām.
24.1. noliktavās, nojumēs un citur ostas teritorijā esošu bīstamu un piesārņojošu kravu saraksta pieejamību (ieskaitot informāciju par to precīzu nosaukumu, ANO piešķirto numuru, klasifikāciju, daudzumu, precīzu norādi par minēto kravu atrašanās vietu), kā arī minētās informācijas pieejamību avārijas un glābšanas dienestiem negadījuma situācijā;
24.2. informācijas pieejamību (jebkurā laikā) par darbību un pasākumiem avārijas situācijās, kā arī šādas informācijas izvietošanu vietās, kur tiek apstrādātas bīstamās un piesārņojošās kravas;
24.3. informāciju par ugunsdzēsības aprīkojumu un skaidru tā marķējumu;
24.4. teritorijas, kur izvietotas bīstamās un piesārņojošās kravas, kontroli un pārraudzību, kā arī regulāras pārbaudes, lai pārliecinātos, vai nav notikusi bīstamo un piesārņojošo vielu noplūde vai to iepakojuma bojājumi;
24.5. bīstamo un piesārņojošo kravu izvietošanu atbilstoši IMDG kodeksā noteiktajām prasībām par atdalīšanu un nesaderību, kā arī atbilstoši bīstamo kravu segregācijas prasībām ostas teritorijā (4.pielikums);
24.6. norādi par attiecīgajā ostā ienākušo kuģu pieļaujamo atrašanās vietu, ņemot vērā kravas bīstamības klasi un kravas daudzumu (3.pielikums).
25.1. bīstamo un piesārņojošo kravu transporta dokumentus un to satura atbilstību šo noteikumu IV nodaļā minētajām prasībām;
25.2. kā ostā tiek uzglabātas bīstamās un piesārņojošās kravas un kā ostā notiek to segregācija, kraušana un operācijas ar tām;
25.3. iepakojumus un kravas transporta vienības, kas satur bīstamās un piesārņojošās kravas, lai pārliecinātos, ka tās ir iepakotas, marķētas un nodrošinātas ar bīstamības zīmēm atbilstoši IMDG kodeksā minētajām prasībām vai starptautiskajiem standartiem, kādi piemērojami attiecīgajam transporta veidam;
25.4. bīstamās kravas saturošo konteineru, konteinertilpņu, pārvietojamo tilpņu vai treileru ārējo stāvokli, lai konstatētu acīmredzamus bojājumus vai izplūdes pazīmes;
25.5. vai kravas transporta vienības atbilst SJO/SDO/ANO Eiropas ekonomisko lietu komitejas Vadlīnijām kravas transporta vienību iepakošanai (CTUs vadlīnijas);
25.6. konteinera apstiprinājuma plāksnes atbilstību 1972.gada Starptautiskajā konvencijā par drošiem konteineriem (ar grozījumiem) minētajām prasībām.
29.1. attiecībā uz bīstamo un piesārņojošo kravu transportēšanu iesaiņojumā - SOLAS konvencijas II-2 nodaļas 19.noteikumā "Bīstamo kravu pārvadāšana", VII nodaļas A daļā "Bīstamo kravu pārvadāšana iesaiņojumā" un IMDG kodeksā minētās prasības;
29.2. attiecībā uz bīstamo un piesārņojošo cieto vielu kā beramkravu transportēšanu - SOLAS konvencijas II-2 nodaļas 19.noteikumā "Bīstamo kravu pārvadāšana", VII nodaļas A-1 daļā "Bīstamo beramkravu pārvadāšana" un Beramkravu drošas prakses kodeksā (turpmāk - BC kodekss) minētās prasības;
29.3. attiecībā uz bīstamo un piesārņojošo šķidro vielu kā lejamkravu transportēšanu tankkuģos - SOLAS konvencijas II-2 nodaļas 16(3) noteikumā "Papildprasības tankkuģiem" minētās prasības un prasības (ciktāl tās piemērojamas), kas minētas VII nodaļas B daļā "Kuģu, kuri pārvadā bīstamās ķīmiskās vielas kā lejamkravas, konstrukcijas un aprīkojums" un IBC kodeksā vai Kodeksā par kuģu konstrukciju un aprīkojumu, kuri pārvadā bīstamās ķīmiskās vielas kā lejamkravas (turpmāk - BCH kodekss);
29.4. attiecībā uz sašķidrināto gāzu transportēšanu tankkuģos - SOLAS konvencijas II-2 nodaļas 16(3) noteikumā minētās prasības un prasības (ciktāl tās piemērojamas), kas minētas VII nodaļas C daļā "Kuģu, kuri pārvadā sašķidrinātas gāzes kā lejamkravas, konstrukcijas un aprīkojums" un IGC kodeksā vai Kodeksā par kuģu konstrukciju un aprīkojumu, kuri pārvadā sašķidrinātas gāzes kā lejamkravas (turpmāk - GC kodekss);
29.5. attiecībā uz iesaiņotas radioaktīvās kodoldegvielas, plutonija un radioaktīvo atkritumu ar augsta līmeņa radioaktivitāti transportēšanu - prasības, kas minētas SOLAS konvencijas VII nodaļas D daļā "Speciālas prasības iesaiņotas radioaktīvās kodoldegvielas, plutonija un radioaktīvo atkritumu ar augsta līmeņa radioaktivitāti transportēšanai uz kuģiem" un Starptautiskajā kodeksā iepakotas radioaktīvas kodoldegvielas, plutonija un radioaktīvo atkritumu ar augstu radioaktivitātes līmeni drošai pārvadāšanai uz kuģiem.
32.1. iesaiņotās bīstamās un piesārņojošās kravas tiktu krautas un atdalītas, ievērojot IMDG kodeksa 7.1.nodaļā "Kraušana" un 7.2.nodaļā "Atdalīšana" minētās prasības un SOLAS konvencijas II-2 nodaļas 19.noteikumā "Bīstamo kravu pārvadāšana" minētos ierobežojumus;
32.2. bīstamās beramkravas tiktu krautas un atdalītas, ievērojot BC kodeksa 9.3.nodaļā "Kraušanas un atdalīšanas prasības" minētās prasības un SOLAS konvencijas II-2 nodaļas 19.noteikumā "Bīstamo kravu pārvadāšana" minētos ierobežojumus;
32.3. kaitīgās šķidrās vielas, ko transportē kā lejamkravas un kuru pārvadāšanai ir saistošs IBC kodekss vai BCH kodekss, tiktu krautas tikai atbilstoši minimālajām prasībām, kas piemērojamas šādām vielām un ir minētas IBC kodeksa 17.nodaļā "Minimālo prasību kopsavilkums" vai BCH kodeksa IV nodaļā "Speciālās prasības";
32.4. sašķidrinātās gāzes, kuru pārvadāšanai ir saistošs IGC kodekss vai GC kodekss, tiktu krautas tikai atbilstoši minimālajām prasībām, kas piemērojamas šādām vielām un ir minētas IGC kodeksa 19.nodaļā "Minimālo prasību kopsavilkums" vai GC kodeksa XIX nodaļā "Minimālo prasību kopsavilkums".
34.1. kuģa atbilstības dokumenta (Document of compliance) atbilstību SOLAS konvencijas II-2 nodaļas 19.noteikumā "Bīstamo kravu pārvadāšana" minētajām prasībām;
34.2. kuģa kravas dokumentu atbilstību IMDG kodeksa 5.4.nodaļā "Dokumenti" un šo noteikumu IV nodaļā minētajām prasībām;
34.3. bīstamo un piesārņojošo kravu izvietojuma atbilstību IMDG kodeksā un SOLAS konvencijas II-2 nodaļas 19.noteikumā "Bīstamo kravu pārvadāšana" minētajām prasībām;
34.4. konteineru un transportlīdzekļu marķējumu, bīstamības zīmju izvietojuma atbilstību IMDG kodeksā minētajām prasībām vai citiem piemērojamiem starptautiskajiem standartiem (ja vien šāda vizuāla pārbaude ir iespējama);
34.5. bīstamās un piesārņojošās kravas saturošo kravas transporta vienību stāvokli, kā arī pārbauda, vai nav acīmredzamu bojājumu vai izplūdes pazīmju (ja vien šāda vizuāla pārbaude ir iespējama);
34.6. vai ir ievērotas kravu segregācijas prasības.
Satiksmes ministrs A.Šlesers
Ministru kabineta
2006.gada 14.marta noteikumiem Nr.199
(saskaņā ar SOLAS konvencijas VII nodaļas 5(5) noteikumā, MARPOL 73/78 III pielikuma 4(3) noteikumā un IMDG kodeksa 5.4.nodaļas 5.4.3.1.paragrāfā minētajām prasībām)
Ministru kabineta
2006.gada 14.marta noteikumiem Nr.199
Bīstamības klase, apakšklase |
Nosaukums |
1 |
Sprāgstvielas un to izstrādājumi |
1.1 |
Sprāgstvielas, kurām raksturīga visas masas momentāna sprādziena bīstamība |
1.2 |
Sprāgstvielas, kuras ir daļēji stabilizētas un kurām nav raksturīga visas masas momentāna sprādziena bīstamība |
1.3 |
Sprāgstvielas, kurām raksturīga aizdegšanās bīstamība, kā arī neliela varbūtēja sprādziena bīstamība, bet kurām nav raksturīga visas masas momentāna sprādziena bīstamība |
1.4 |
Sprāgstvielas, kurām raksturīga neliela bīstamība |
1.5 |
Mazjutīgas sprāgstvielas, kurām raksturīga visas masas sprādziena bīstamība |
1.6 |
Sevišķi mazjutīgas sprāgstvielas, kurām nav raksturīga visas masas sprādziena bīstamība |
2 |
Gāzes |
2.1 |
Viegli uzliesmojošas gāzes |
2.2 |
Gāzes, kuras nav viegli uzliesmojošas un nav indīgas |
2.3 |
Indīgas gāzes |
3 |
Viegli uzliesmojoši šķidrumi |
4 |
Cietas, viegli uzliesmojošas vielas, vielas ar noslieci uz pašaizdegšanos un vielas, kas, saskaroties ar ūdeni, izdala uzliesmojošas gāzes |
4.1 |
Cietas, viegli uzliesmojošas vielas, pašreaģējošas vielas un stabilizētas sprāgstvielas |
4.2 |
Pašuzliesmojošas vielas |
4.3 |
Vielas, kas, saskaroties ar ūdeni, izdala uzliesmojošas gāzes |
5 |
Oksidējošas vielas un organiskie peroksīdi |
5.1 |
Oksidējošas vielas |
5.2 |
Organiskie peroksīdi |
6 |
Indīgas un infekciozas vielas |
6.1 |
Indīgas vielas |
6.2 |
Infekciozas vielas |
7 |
Radioaktīvie materiāli |
8 |
Korozīvas vielas |
9 |
Citas bīstamas vielas un izstrādājumi |
Ministru kabineta
2006.gada 14.marta noteikumiem Nr.199
Nr. |
Bīstamās kravas |
Bīstamās kravas |
Kuģa pieļaujamais atrašanās attālums |
Piezīmes |
1. |
1.1, 1.2 vai 1.5 |
Līdz 125 kg |
Ne tuvāk par 100 m no apdzīvotās vietas |
|
Līdz 500 kg |
Ne tuvāk par 300 m no apdzīvotās vietas |
|||
Līdz 30000 kg |
Ne tuvāk par 500 m no apdzīvotās vietas |
|||
2. |
1.3 vai 1.4 |
Līdz 500 kg |
Ne tuvāk par 100 m no apdzīvotās vietas |
|
Līdz 30000 kg |
Ne tuvāk par 300 m no apdzīvotās vietas |
|||
Līdz 120000 kg |
Ne tuvāk par 500 m no apdzīvotās vietas |
Gadījumus, ja kravas daudzums ir 120000 kg vai lielāks, ostas kapteinis izskata atsevišķi |
||
3. |
1.4 S |
Līdz 1000 kg |
Ne tuvāk par 100 m no apdzīvotās vietas |
|
4. |
1.4 S - piemēro vielām vai kravas transporta vienībām, kurām ANO piešķirtais numurs ir 0012 vai 0014 (munīcijai, kuras maksimālais kalibrs ir 19,1 mm) un 0055 vai 0105 |
Līdz 300000 kg |
||
5. |
5.2 - piemēro kravām, uz kuru iepakojuma ir uzlīme "eksplozīvs" |
Līdz 25000 kg |
Ministru kabineta
2006.gada 14.marta noteikumiem Nr.199
Nr. |
Vielas nosaukums |
Bīstamības klase |
2.1 |
2.2 |
2.3 |
3 |
4.1 |
4.2 |
4.3 |
5.1 |
5.2 |
6.1 |
8 |
9 |
1. |
Viegli uzliesmojošas gāzes |
2.1 |
0 |
0 |
0 |
s |
a |
s |
0 |
s |
s |
0 |
a |
0 |
2. |
Gāzes, kas nav viegli uzliesmojošas un nav indīgas |
2.2 |
0 |
0 |
0 |
a |
0 |
a |
0 |
0 |
a |
0 |
0 |
0 |
3. |
Indīgas gāzes |
2.3 |
0 |
0 |
0 |
s |
0 |
s |
0 |
0 |
s |
0 |
0 |
0 |
4. |
Viegli uzliesmojoši šķidrumi |
3 |
s |
a |
s |
0 |
0 |
s |
a |
s |
s |
0 |
0 |
0 |
5. |
Cietas, viegli uzliesmojošas vielas, pašreaģējošas vielas un stabilizētas sprāgstvielas |
4.1 |
a |
0 |
0 |
0 |
0 |
a |
0 |
a |
s |
0 |
a |
0 |
6. |
Pašuzliesmojošas vielas |
4.2 |
s |
a |
s |
s |
a |
0 |
a |
s |
s |
a |
a |
0 |
7. |
Vielas, kas, saskaroties ar ūdeni, izdala uzliesmojošas gāzes |
4.3 |
0 |
0 |
0 |
a |
0 |
a |
0 |
s |
s |
0 |
a |
0 |
8. |
Oksidējošas vielas |
5.1 |
s |
0 |
0 |
s |
a |
s |
s |
0 |
s |
a |
s |
0 |
9. |
Organiskie peroksīdi |
5.2 |
s |
a |
s |
s |
s |
s |
s |
s |
0 |
a |
s |
0 |
10. |
Indīgas vielas (šķidrumi un cietas vielas) |
6.1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
a |
0 |
a |
a |
0 |
0 |
0 |
11. |
Korozīvas vielas (šķidrumi un cietas vielas) |
8 |
a |
0 |
0 |
0 |
a |
a |
a |
s |
s |
0 |
0 |
0 |
12. |
Citas bīstamas vielas un izstrādājumi |
9 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Piezīme. 1. (izņemot 1.4S), 6.2 un 7.bīstamības klases kravas ir atļauts ievest ostā un izvest no ostas tikai tiešai to iekraušanai vai izkraušanai, tāpēc šo klašu kravas tabulā nav iekļautas. Dažos neparedzētos apstākļos šādas kravas var īslaicīgi palikt ostas teritorijā speciāli tām norādītās vietās.
Paskaidrojumi tabulas lietošanai
1. 1. (izņemot 1.4S), 6.2 un 7.bīstamības klases kravu pieņemšanu un uzglabāšanu var regulēt ar katras ostas speciālajiem noteikumiem atbilstoši termināļu un pārkraušanas iekārtu iespējām.
2. Visas bīstamās un piesārņojošās kravas, ko ieved ostas teritorijā, ir marķētas, nodrošinātas ar uzlīmēm un plakātiem, iepakotas un dokumentētas atbilstoši IMDG kodeksā minētajām prasībām.
3. Bīstamo kravu segregāciju veic atbilstoši IMDG kodeksā minētajām prasībām:
3.1. iepakojumi, treileri, stacionārie vai platformas konteineri:
0 - segregācija nav nepieciešama, ja vien ostas noteikumos nav paredzēts citādi;
a - projām no (away from) - minimālais attālums ir 3 m;
s - ir nepieciešama atdalīšana (separated from) - atklātā laukumā minimālais attālums ir 6 m, nojumēs vai noliktavās minimālais attālums ir 12 m, ja vien nav speciālas ugunsdrošas sienas;
3.2. slēgtie konteineri, portatīvie tanki, slēgtie autotransporta līdzekļi:
0 - segregācija nav nepieciešama;
a - projām no (away from) - segregācija nav nepieciešama;
s - ir nepieciešama atdalīšana (separated from) - atklātā laukumā minimālais attālums ir 3 m garumā un platumā, nojumēs un noliktavās minimālais attālums ir 6 m garumā un platumā, ja vien nav speciālas ugunsdrošas sienas;
3.3. atklātie transportlīdzekļi, dzelzceļa kravas vagoni, konteineri ar vaļēju augšu:
o - segregācija nav nepieciešama;
a - projām no (away from) - minimālais attālums ir 3 m;
s - ir nepieciešama atdalīšana (separated from) - atklātā laukumā minimālais attālums ir 6 m garumā un platumā, nojumēs un noliktavās minimālais attālums ir 12 m garumā un platumā, ja vien nav speciālas ugunsdrošas sienas.