Par jaunu stratēģiju tūrisma nozares konkurētspējai
Izšķirīgie faktori Eiropas tūrisma nozares straujas izaugsmes sekmēšanā ir globalizācija, demogrāfiskās pārmaiņas un transporta attīstība. Apmēram divi miljoni tūrisma uzņēmumu nodarbina ap 4% no visa ES darbaspēka – aptuveni astoņus miljonus darba vietu. Lai gan Eiropa ir visvairāk apmeklētais reģions pasaulē, no citām pasaules daļām ieradušos tūristu skaits aug lēnāk nekā vidēji pasaulē. Parādās jauni konkurējoši tūrisma ceļamērķi, un tas vēl vairāk pastiprina konkurenci, ar ko ES saskaras pasaules mērogā. Šādos apstākļos Eiropas Komisija nākusi klajā ar priekšlikumu sadarbībā ar ieinteresētajām personām uzlabot tūrisma nozares konkurētspēju. Tā kā daudzi tūristi uzskata Eiropu par vienotu ceļamērķi, Eiropas Komisija ir atvērusi jaunu tīmekļa portālu ”Visit Europe”, kas reklamē ES ceļamērķus.
Eiropas tūrisma ministru 21.marta konferencē “Tūrisms – Eiropas izaugsmes un nodarbinātības atslēga” Eiropas Komisijas priekšsēdētāja vietnieks Ginters Ferhoigens teica: “Eiropa ir pasaules galvenais tūristu ceļamērķis. Taču mums vēl daudz darāmā konkurētspējas uzlabošanā. Mūsu priekšlikumi vairo dalībvalstu pasākumu vērtību. Tie palīdzēs efektīvāk un saskaņotāk veicināt izpratni par ES kā unikālu tūrisma ceļamērķi.”
Jaunās politikas galvenie elementi:
1) labāka politikas koordinācija – lai nodrošinātu to, ka politikas ierosmes, kas skar tūrismu, nemazina nozares konkurētspēju. Notiks regulāra apspriešanās ar dalībvalstīm un tūrismā ieinteresētajām personām, piemēram, par gaidāmo Zaļo grāmatu par jūras lietām, kas aptvers arī piekrastes un jūras tūrismu;
2) pieejamo Eiropas finansēšanas mehānismu izmantošanas uzlabošana. Tūrisms arī turpmāk daudz iegūs no finansiālā atbalsta, ko sniedz dažādi Eiropas finansēšanas mehānismi;
3) “Eiropas Tūrisma dienaskārtība 21”, kas veicinās tūrisma noturību. Līdz 2007.gadam Eiropas Komisija iesniegs priekšlikumu par “Dienaskārtību21”, balstoties uz darbu, ko būs veikusi Tūrisma noturības grupa, kurā darbojas tūrismā ieinteresētas personas;
4) labāks tiesiskais regulējums. Ar tūrismu saistītie tiesību akti iekļausies likumdošanas uzlabošanas procesā;
5) tūrisma nozīmes izpratnes vairošana, piegādājot kvalitatīvus datus visiem lēmumu pieņēmējiem;
6) Eiropas tūrisma ceļamērķu reklamēšana. Globalizācija ir pavērusi jaunas iespējas pievilināt tūristus no jauniem tirgiem (Ķīna, Krievija un Indija), kuri var atļauties dārgus brīvdienu ceļojumus.
“Visit Europe” – jauns tīmekļa portāls par Eiropas tūrisma ceļamērķiem. Veicinot Eiropas ceļamērķu apriti tirgū, Komisija finansēja tīmekļa portāla (www.visiteurope.com) izveidi. Tajā iekļauta noderīga informācija par Eiropu, piemēram, ceļojumu plānošana (transports, laika apstākļi un kalendārs), ieteikumi, kur aizbraukt un ko izdarīt, un saites ar valstu tīmekļa vietnēm. To pārzinās Eiropas Ceļojumu komisija.
Tiks efektīvi veicināta ar tūrismu saistīto mazo un vidējo uzņēmumu iesaistīšanās kultūras un sporta pasākumu rīkošanā Eiropā;
7) tūrisma redzamības uzlabošana. Eiropas Komisija arī turpmāk cieši sadarbosies ar visām iesaistītajām personām, lai veicinātu šās svarīgās nozares redzamību – ar pasākumiem, ko organizē ES prezidējošās valstis, un ikgadējo Eiropas tūrisma forumu.
Īstenojot šo politiku, Eiropas Komisija veidos ciešu sadarbību ar dalībvalstu varas iestādēm un tūrisma nozarē ieinteresētajām personām. Galvenajam darbības komponentam visos līmeņos jābūt partnerībai (Eiropas, valsts, reģiona un vietējā; publiskajā un privātajā sektorā). Vispār visai tūrisma politikai Eiropā ir jāpapildina dalībvalstīs īstenojamā politika.
Tūrisms ir caurviju nozare, kas iespaido daudzas citas nozares, kā transportu, celtniecību, mazumtirdzniecību un daudzās nozares, kas ražo brīvdienu produktus vai sniedz ar izklaides un dienesta braucieniem saistītus pakalpojumus. Lai gan savs devums šajā nozarē ir dažām starptautiskajām uzņēmējsabiedrībām, pārsvarā tajā dominē mazie un vidējie uzņēmumi.
Eiropas Komisijas pārstāvniecības Latvijā Preses un informācijas nodaļa