Rīgā 2006.gada 28.martā (prot. Nr.17 36.§)
5.1. motora maiņu pret tās pašas traktortehnikas markas, modeļa un tā paša veida (dzirksteļaizdedzes, kompresijas aizdedzes) motoru;
5.2. vinču uzstādīšanu vai demontāžu;
5.3. priekšējā vai pakaļējā tilta piedziņas atvienošanu;
5.4. sakabes ierīces uzstādīšanu vai demontāžu atbilstoši tehnisko normatīvu prasībām;
5.5. gaismas vai gaismas signalizācijas ierīču maiņu pret citas traktortehnikas markas un modeļa attiecīga lietojuma gaismas un gaismas signalizācijas ierīcēm atbilstoši tehnisko normatīvu prasībām;
5.6. papildu gaismas un gaismas signalizācijas ierīču uzstādīšanu atbilstoši tehnisko normatīvu prasībām;
5.7. sēdekļa maiņu pret citas markas un modeļa sēdekli atbilstoši tehnisko normatīvu prasībām, ja netiek mainītas sēdekļa stiprinājuma vietas;
5.8. dubulto riteņu uzstādīšanu, ja to ir paredzējis traktortehnikas ražotājs;
5.9. aprīkošanu ar ķēdēm dzenošo riteņu vietā, ja to ir paredzējis ražotājs;
5.10. mezglu un agregātu maiņu, ja tiek izmantoti izgatavotāja paredzētie mezgli un agregāti un tie tiek uzstādīti traktortehnikas vai traktortehnikas piekabes izgatavotāja paredzētajās vietās;
5.11. uzstādītu rūpnieciski ražotu degvielas papildu tvertni, ja dīzeļmotoru paredzēts darbināt ar tīru augu eļļu.
6.1. veikt izmaiņas konstrukcijā, ja to dēļ mainās traktortehnikas gabarītizmēri (garums, augstums, platums un citi tehniskie parametri);
6.2. veikt izmaiņas stūres iekārtas konstrukcijā (izņemot tās pašas markas cita modeļa stūres pastiprinātāja uzstādīšanu, ja pēc šādas pārbūves tiek nodrošināta stūres iekārtas atbilstoša darbība);
6.3. nomainīt kabīni pret citas markas traktora kabīni;
6.4. veikt izmaiņas bremžu iekārtā (izņemot tās pašas markas cita modeļa bremžu vakuuma pastiprinātāja uzstādīšanu kopā ar galveno bremžu cilindru, ja tiek nodrošināta to atbilstoša darbība);
6.5. uzstādīt oriģinālās degvielas tvertnes vietā pašizgatavotu degvielas tvertni;
6.6. uzstādīt oriģinālā tilta vietā citas traktortehnikas markas tiltu;
6.7. veikt izmaiņas sakabes ierīces konstrukcijā;
6.8. veikt izmaiņas balstiekārtas konstrukcijā.
7.1. veikt izmaiņas sakabes ierīces konstrukcijā;
7.2. veikt izmaiņas bremžu iekārtā (izņemot bremžu loku izvērsuma regulēšanas mehānisma un bremžu kameru maiņu pret citu marku un modeļu attiecīgajām sastāvdaļām, ja pēc šādas pārbūves tiek nodrošināta bremžu iekārtas atbilstoša darbība);
7.3. veikt izmaiņas balstiekārtas konstrukcijā;
7.4. uzstādīt oriģinālā tilta vietā citas kategorijas traktortehnikas piekabes tiltus ar neatbilstošu tehniski pieļaujamo maksimālo slodzi uz ass;
7.5. uzstādīt citas markas rāmi;
7.6. palielināt asu un riteņu skaitu.
8.1. pirmās kategorijas pārbūve - traktortehnikas vai tās piekabes individuālā pārbūve, kuras veikšanai nav nepieciešams izstrādāt un saskaņot traktortehnikas vai tās piekabes pārbūves tehnisko projektu;
8.2. otrās kategorijas pārbūve - traktortehnikas vai tās piekabes individuālā pārbūve, kuras veikšanai ir nepieciešams izstrādāt un saskaņot traktortehnikas vai tās piekabes pārbūves tehnisko projektu;
8.3. trešās kategorijas pārbūve - traktortehnikas vai tās piekabes sērijveida pārbūve, kuru veic komersants, kas tirgū to piedāvā kā pakalpojumu (turpmāk - komersants).
11.1. P1 - pirmās kategorijas pārbūve;
11.2. P2 - otrās kategorijas pārbūve;
11.3. P3 - trešās kategorijas pārbūve.
21.1. aprakstošā daļa - ietver pārbūves nepieciešamības pamatojumu un pārbūves tehniskā risinājuma izklāstu;
21.2. konstruktīvā daļa - ietver pārbūves galveno konstruktīvo risinājumu;
21.3. aprēķinu daļa - ietver galveno konstruktīvo risinājumu stiprības un slodzes aprēķinus;
21.4. traktortehnikas vai tās piekabes tehniskais apraksts - ietver minētos traktortehnikas vai tās piekabes uzskaites tehniskos datus un galvenos konstruktīvos parametrus pirms un pēc pārbūves.
28.1. likvidēts šasijas (identifikācijas) numurs;
28.2. pārbūve nav veikta atbilstoši pārbūves tehniskajam projektam.
43.1. ievads - ietver traktortehnikas vai tās piekabes pārbūves nepieciešamības pamatojumu;
43.2. tehniskās prasības - norāda pārbūves, ekspluatācijas un kvalitātes raksturojumu šādās apakšsadaļās:
43.2.1. pamatparametri un izmēri - norāda pārbūves galvenos parametrus, gabarītu un montāžas izmērus vai sniedz atsauci uz pārbūves konstruktoru izstrādāto dokumentāciju;
43.2.2. raksturojumi - norāda galveno ekspluatācijas parametru raksturlielumus;
43.2.3. komplektācija - ietver komplektējošo daļu un dokumentu uzskaitījumu;
43.2.4. marķēšana - norāda pārbūves kategoriju (P3);
43.3. pieņemšanas noteikumi - norāda komersanta tehniskās kontroles dienesta veiktās pārbūves kontroles kārtību un nosacījumus;
43.4. kontroles metodes - norāda sadaļā "Tehniskās prasības" minēto parametru, izmēru, raksturojumu un normu kontroles metodes un kontroles mērinstrumentus;
43.5. ekspluatācijas noteikumi - norāda ekspluatācijas nosacījumus, tehniskās apkopes periodiskumu un materiālus;
43.6. komersanta garantijas - norāda komersanta garantijas nosacījumus.
47.1. nodrošina pārbūvētās traktortehnikas vai tās piekabes atbilstību pārbūves tehniskajam projektam;
47.2. veic paškontroli traktortehnikas vai tās piekabju pārbūves procesā;
47.3. nodrošina veikto pārbaužu rezultātu uzskaiti (fiksējot laiku, vietu un konstatētos trūkumus), kā arī pieejamību sertifikācijas institūcijai pēc tās pieprasījuma vismaz triju gadu laikā.
49.1. nosaka laiku, līdz kuram neatbilstība jānovērš;
49.2. atzīst par nederīgiem izsniegtos traktortehnikas vai tās piekabju atbilstības apliecinājumus;
49.3. saskaņotos pārbūves tehniskos projektus atzīst par nederīgiem līdz brīdim, kad novērsta neatbilstība šo noteikumu prasībām;
49.4. anulē saskaņotos pārbūves tehniskos projektus.
Zemkopības ministrs M.Roze
Ministru kabineta
2006.gada 28.marta noteikumiem Nr.245
1.1. iesnieguma numurs;
1.2. ziņas par traktortehniku vai tās piekabi:
1.2.1. reģistrācijas numurs;
1.2.2. marka un modelis;
1.2.3. veids;
1.2.4. identifikācijas numurs;
1.2.5. degvielas veids;
1.3. izvēlētais pārbūves veids;
1.4. pārbūves pieteicēja vārds, uzvārds un personas kods;
1.5. traktortehnikas vai tās piekabes apskates vieta;
1.6. atzinums;
1.7. iesnieguma noformēšanas vieta, datums un laiks;
1.8. Valsts tehniskās uzraudzības aģentūras inspektora vārds un uzvārds.
2. Pārbūves iesniegumu Valsts tehniskās uzraudzības aģentūras inspektors apliecina ar parakstu un personīgo spiedogu.
Ministru kabineta
2006.gada 28.marta noteikumiem Nr.245
Nr. |
Pārbūves veids |
Traktors |
Pašgājēja lauksaimniecības tehnika |
Traktortehnikas piekabe |
1. |
Kabīnes maiņa |
x |
x |
|
2. |
Rāmja vai pusrāmja maiņa |
x |
x |
x |
3. |
Kabīnes uzstādīšana |
x |
x |
|
4. |
Degvielas tvertnes maiņa |
x |
x |
|
5. |
Pārbūve par piekabi-kravas kasti |
x |
||
6. |
Pārbūve par piekabi-cisternu |
x |
||
7. |
Pārbūve par piekabi-platformu |
x |
||
8. |
Hidromanipulatora demontāža |
x |
||
9. |
Pārbūve, ja tajā izmanto izgatavotāja paredzētos mezglus un agregātus un tie tiek uzstādīti traktortehnikas vai tās piekabes izgatavotāja paredzētajās vietās |
x |
x |
x |
Ministru kabineta
2006.gada 28.marta noteikumiem Nr.245
Nr. |
Prasības |
1. |
Vispārīgās prasības |
1.1. |
Pārbūvē ieteicams izmantot attiecīgās markas un modeļa traktortehnikas vai tās piekabju izgatavotāja ražotās detaļas, mezglus un agregātus |
1.2. |
Ar pilnu masu slogotai traktortehnikas piekabei ass slodze pēc pārbūves nedrīkst pārsniegt ražotāja noteikto tehniski pieļaujamo maksimālo ass slodzi |
1.3. |
Gaismas ierīcēm jābūt uzstādītām atbilstoši Ministru kabineta 2004.gada 13.jūlija noteikumu Nr.602 "Noteikumi par traktortehnikas un tās piekabju valsts tehnisko apskati un tehnisko kontroli" (turpmāk - tehniskās apskates noteikumi) 1.pielikuma 2.nodaļā minētajām prasībām |
1.4. |
Traktortehnikai vai tās piekabei nomainīto vai uzstādīto agregātu, sistēmu, mezglu un iekārtu tehniskais stāvoklis atbilst tehniskās apskates noteikumiem |
2. |
Kabīnes uzstādīšana |
2.1. |
Traktortehnikai oriģinālās kabīnes vietā pieļaujams uzstādīt tās pašas markas cita modeļa kabīni |
2.2. |
Uzstādāmās kabīnes stiprinājuma elementi, to skaits un izvietojums atbilst oriģinālās kabīnes stiprinājuma elementiem, to skaitam un izvietojumam. Ja uzstādāmās kabīnes stiprinājuma elementi, to skaits un izvietojums neatbilst minētajām prasībām, šāds pārbūves veids tiek uzskatīts par otrās kategorijas pārbūvi |
3. |
Motora maiņa |
3.1. |
Traktortehnikai, kas izgatavota līdz 2004.gada 1.maijam, par pirmās kategorijas pārbūvi tiek uzskatīta motora maiņa pret tās pašas markas un modeļa cita veida (dzirksteļaizdedzes/kompresijas aizdedzes) motoru, turklāt tikai tad, ja šāda veida motoru traktortehnikai paredz tā izgatavotājs un, veicot motora maiņu, nav nepieciešams mainīt motora stiprinājuma vietas, un motora stiprināšanai nav nepieciešams lietot pašizgatavotus stiprinājuma elementus. |
Traktortehnikai, kas izgatavota pēc 2004.gada 1.maija, par pirmās kategorijas pārbūvi tiek uzskatīta motora maiņa pret tā paša traktortehnikas tipa varianta citas versijas motoru, turklāt tikai tad, ja, veicot motora maiņu, nav nepieciešams mainīt motora stiprinājuma vietas un motora stiprināšanai nav nepieciešams lietot pašizgatavotus stiprinājuma elementus. Jebkura cita veida motora maiņa tiek uzskatīta par otrās kategorijas pārbūvi. Mainot motoru, traktortehnikai, kas izgatavota pēc 2004.gada 1.maija, atļauts uzstādīt tikai tādus motorus, kuri sertificēti saskaņā ar normatīvajos aktos par lauksaimniecībā vai mežsaimniecībā izmantojamo traktoru, piekabju un to sastāvdaļu atbilstības novērtēšanu noteiktajām prasībām |
|
3.2. |
Motora stiprinājumu vietu skaits un izvietojums atbilst uzstādītā motora izgatavotāja noteiktajām prasībām. Motora stiprināšanai pie traktortehnikas rāmja atļauts lietot pārejas kronšteinus, kurus metināt pie rāmja ir aizliegts |
3.3. |
Akumulatora baterija nodrošina motora palaišanai nepieciešamo palaišanas strāvu un spriegumu 12 V vai 24 V |
3.4. |
Ģenerators nodrošina attiecīgu traktortehnikas elektroiekārtai nepieciešamo barošanas un akumulatora baterijas lādēšanas spriegumu |
3.5. |
Ja traktortehnikas stūres iekārta aprīkota ar stūres pastiprinātāju, eļļas sūkņa darbība nodrošina stūres pastiprinātāja efektīvu darbību |
3.6. |
Mainot motoru, aizliegts pagarināt kardānpārvadu. Atļauts izmantot citu marku un modeļu attiecīga garuma un griezes momenta kardānpārvadu |
3.7. |
Motora izplūdes gāzu sistēma ir hermētiska |
4. |
Degvielas tvertnes maiņa |
4.1. |
Oriģinālās degvielas tvertnes maiņa pret citu degvielas tvertni atļauta tikai tad, ja šādas degvielas tvertnes uzstādīšanu traktortehnikai paredz izgatavotājs un tā ir iekļauta traktortehnikas tipa apstiprinājumā |
4.2. |
Degvielas tvertne ir droši nostiprināta ar izgatavotāja paredzētiem speciāliem stiprinājuma elementiem |
4.3. |
Degvielas tvertne ir izvietota izgatavotāja paredzētajā vietā. Novietojums ir tāds, lai tvertne ar traktortehnikas konstrukcijas elementiem iespējami vairāk būtu aizsargāta no ārējo faktoru (piemēram, akmeņu, ledus) nelabvēlīgās iedarbības traktortehnikas ekspluatācijas laikā un no tiešas sadursmes ceļu satiksmes negadījumā. Degvielas tvertne nedrīkst atrasties traktortehnikas salonā |
4.4. |
Degvielas tvertnes uzpildes kakliņš atrodas traktortehnikas ārpusē |
5. |
Pārbūve par kravas kokvedēju |
5.1. |
Kravas kokvedēja statņu maksimālo augstumu aprēķina, izmantojot šādu formulu:
Hmax - kravas statņu maksimālais augstums (m) P - traktortehnikas piekabes kravnesība pēc pārbūves (t) L - kravas garums (m) B - kravas statņu iekšējais platums (m) K1 - koksnes krāvuma koeficients (k1 = 0,52) K2 - koksnes blīvuma koeficients (k2 = 0,58) |
5.2. |
Statņu maksimālais augstums Hmax = 1,80 m |
5.3. |
Kravas statņu stiprinājums pie traktortehnikas piekabes rāmja ir mehānisks (skavas, bultskrūves). Kravas statnes pie traktortehnikas piekabes rāmja metināt aizliegts |
5.4. |
Kravas statņu maksimālais lieces spriegums σmax ir mazāks par statņu materiāla pieļaujamo lieces spriegumu [σļ]. Slodzi, kas darbojas uz statni, aprēķina, izmantojot šādu formulu:
Qkr = L x B x H1 x k1 x k2 Qs - slodze, kas darbojas uz statni Qkr - kravas maksimālais svars H1 - statņu konstruktīvais augstums n - kravas statņu skaits. Maksimālo lieces momentu Mmax, kas darbojas uz statni, aprēķina, izmantojot šādu formulu:
qs = Qs : H1, kur qs - vienmērīgi izkliedēta slodze uz statni.
σmax - statņu vertikālās sijas maksimāli pieļaujamais spriegums σpieļ - statņu vertikālās sijas materiāla pieļaujamais spriegums Wx - statņu vertikālās sijas pretestības moments |
6. |
Rāmja pagarināšana vai saīsināšana |
6.1. |
Rāmi pagarina (saīsina) saskaņā ar attiecīgās traktortehnikas vai tās piekabes markas izgatavotāja ieteikumiem par vēlamajām rāmja griezuma vietām un veidiem, pagarinājuma un pastiprinājuma materiāliem, metināšanas tehnoloģiju, stiprināšanai paredzēto bultskrūvju skaitu, izmēru un izvietojumu |
6.2. |
Rāmja daļu stiprinājuma veids un izpildījums nodrošina stiprinājumu vietu izturību un drošību visā traktortehnikas vai tās piekabes ekspluatācijas laikā |
6.3. |
Ja, pagarinot (saīsinot) rāmi, mainās kardānpārvada garums, atļauts kardānpārvadu saīsināt līdz nepieciešamajam izmēram. Ja nepieciešama kardānpārvada pagarināšana, atļauts izmantot citu marku un modeļu attiecīga garuma un griezes momenta kardānpārvadu |
6.4. |
Nav pieļaujama bremžu cauruļvadu pagarināšana (saīsināšana), cauruļvadu metinot (lodējot). Pagarinot cauruļvadu, atļauts izmantot izgatavotājrūpnīcas paredzētos vai analogus cauruļvadus. Cauruļvadu savienojuma vietu konstrukcija nodrošina bremžu sistēmas hermētiskumu |
6.5. |
Ja, pagarinot (saīsinot) rāmi, tiek mainīts pakaļējo apgaismes ierīču un pakaļējās valsts reģistrācijas numura zīmes izvietojums, traktortehnikas vai tās piekabju gaismas ierīces atbilst tehniskās apskates noteikumu pielikuma prasībām |
6.6. |
Pagarinot elektroinstalācijas vadus, atļauts izmantot izgatavotājrūpnīcas paredzētos vai analogus elektroinstalācijas vadus. Elektroinstalācijas vadu savienojuma vietas ir izolētas. Elektroinstalācijas vadi ir attiecīgi nostiprināti |
7. |
Pārbūve par kravas pašizgāzēju |
7.1. |
Kravas tilpnes stiprinājuma elementu konstrukcija un skaits atbilst kravas tilpnes izgatavotāja noteiktajām prasībām un nodrošina ar pilnu masu slogotas kravas tilpnes noturēšanu garenvirzienā un šķērsvirzienā, traktortehniku maksimāli paātrinot (palēninot), bez nobīdes |
7.2. |
Ja kravas tilpnes pārkare pār pakaļējo asi pārsniedz vienu trešo daļu no piekabes garenbāzes, pārbūve tiek uzskatīta par otrās kategorijas pārbūvi |
7.3. |
Pašizgāzēja kravas tilpne ir droši nofiksējama paceltā un nolaistā stāvoklī. Kravas tilpnes maksimālo pacelšanas augstumu ierobežo ar speciālu maksimālā pacelšanas augstuma ierobežotāju |
7.4. |
Hidrosistēmas šļūtenes un cauruļvadi ir bez mehāniskiem bojājumiem. Hidraulisko šļūteņu un cauruļvadu savienojuma vietās eļļas noplūde nav pieļaujama |
7.5. |
Darba cilindri ir droši nostiprināti, bez korozijas un mehāniskiem bojājumiem |
7.6. |
Kravas tilpnes pacelšanas (nolaišanas) vadības ierīce atrodas vadītāja kabīnē viegli pieejamā vietā |
7.7. |
Kravas tilpnes pacelšanas (nolaišanas) hidrosistēma ir darba kārtībā |
7.8. |
Kravas pašizgāzēja šķērsstabilitātes koeficientam k jābūt ne mazākam par 0,45. To aprēķina, izmantojot šādu formulu:
B - piekabes šķērsbāze Hsc - piekabes smaguma centra augstums no atbalstvirsmas |
8. |
Hidromanipulatora uzstādīšana vai demontāža |
8.1. |
Hidromanipulatora stiprinājums pie traktortehnikas piekabes rāmja atbilst hidromanipulatora un traktortehnikas piekabes izgatavotāja noteiktajām prasībām |
8.2. |
Hidromanipulatora hidrosistēmas šļūtenēm un cauruļvadiem nav mehānisku bojājumu. Hidraulisko šļūteņu un cauruļvadu savienojuma vietās eļļas noplūde nav pieļaujama. Hidrosistēma ir darba kārtībā |
8.3. |
Šķērsstabilitātes koeficients k nav mazāks par 0,5. Šķērsstabilitātes koeficientu aprēķina, izmantojot šādu formulu:
B - traktortehnikas piekabes šķērsbāze Hsc - traktortehnikas piekabes smaguma centra augstums |
8.4. |
Demontējot hidromanipulatoru, ir demontētas hidromanipulatora stiprinājuma vietas, hidrosistēmas elementi, sūkņi, slēdži u.tml. |
Ministru kabineta
2006.gada 28.marta noteikumiem Nr.245
1.1. tehniskās ekspertīzes akta numurs;
1.2. ziņas par traktortehniku vai tās piekabi:
1.2.1. reģistrācijas numurs;
1.2.2. marka un modelis;
1.2.3. veids;
1.2.4. identifikācijas numurs;
1.2.5. degvielas veids;
1.2.6. izlaiduma gads;
1.3. veiktās pārbūves veids;
1.4. pārbūves iesnieguma numurs;
1.5. traktortehnikas vai tās piekabes uzskaites tehniskie dati un galvenie konstruktīvie parametri pirms un pēc pārbūves;
1.6. atzinums;
1.7. tehniskās ekspertīzes akta sastādīšanas vieta, datums un laiks;
1.8. atbildīgā eksperta vārds un uzvārds.
2. Tehniskās ekspertīzes aktu atbildīgais eksperts apliecina ar parakstu un personīgo spiedogu.
Ministru kabineta
2006.gada 28.marta noteikumiem Nr.245