Nosūtot Saeimai otrreizējai caurlūkošanai Azartspēļu un izložu likumu
Valsts prezidente Vaira Vīķe-Freiberga ir nosūtījusi Saeimai otrreizējai caurlūkošanai Azartspēļu un izložu likumu. Vēstulē Saeimas priekšēdētājai Ingrīdai Ūdrei prezidente pamato savu lēmumu:
“Trīs mēnešus
pēc Azartspēļu un izložu likuma stāšanās spēkā un ilgām debatēm
par azartspēļu izplatības ierobežošanas pasākumiem 2006.gada
6.aprīlī Saeima ir pieņēmusi grozījumus minētajā likumā. Vēlos
izteikt atbalstu minētajos likuma grozījumos noteiktajām
pašvaldību tiesībām azartspēļu regulēšanā un ceru, ka šī norma
tiks piemērota, atbildīgi un rūpīgi samērojot sabiedrības un
komersantu intereses.
Taču, nosakot pašvaldībām tiesības lemt par kazino, spēļu un
bingo zāļu, totalizatoru vai derību likmju pieņemšanas vietu
atvēršanu savā administratīvajā teritorijā, Saeima ir
pārskatījusi arī savu lēmumu noteikt vispārēju azartspēļu
reklāmas aizliegumu Azartspēļu un izložu likuma 41.panta piektajā
daļā un ir izdarījusi izņēmumu, nosakot, ka azartspēļu reklāma
ārpus azartspēļu organizēšanas vietām ir aizliegta, izņemot
reklāmu preses izdevumos.
Uzskatu, ka šāda izņēmuma attiecināšana uz vienu noteiktu masu
saziņas līdzekļu grupu ir jāvērtē kā nevienādu noteikumu
piemērošana, jo rada šai grupai zināmu priekšrocību attiecībā
pret pārējiem mediju tirgus dalībniekiem. Ja azartspēļu reklāmas
priekšrocības preses izdevumiem ir noteiktas, pamatojoties uz
dažādu masu saziņas līdzekļu grupu dažādu pieejamību sabiedrībai,
tad gribu norādīt, ka mūsdienu pasaulē, kur strauji attīstās
modernās tehnoloģijas un līdz ar to arī konkurence starp dažādām
mediju grupām, šāds dalījums kļūst arvien nosacītāks. Lai gan tās
var atšķirties pēc materiālām pazīmēm, izmaksām, piegādes ātruma
un laika, to pamatfunkcijas (sabiedrības informēšana,
izklaidēšana, viedokļa veidošana u.tml.) ir identiskas. Tāpēc
jābūt ļoti izsvērtiem argumentiem, kāpēc, izdarot izmaiņas
likumā, dot priekšroku viena tipa medijiem, ierobežojot citu
mediju tipu pārstāvju iespējas.
Savukārt, ja domājam par sabiedrības interesēm, kuru vārdā
minētie azartspēļu reklāmas ierobežojumi ir noteikti, tad,
manuprāt, azartspēļu nodarītais kaitējums sabiedrības interesēm
ir pietiekams, lai iespēju reklamēt azartspēles masu saziņas
līdzekļos aizliegtu vispār, kā tas arī bija noteikts jau trīs
mēnešus spēkā esošajā Azartspēļu un izložu likuma
redakcijā.
Ņemot vērā iepriekš norādīto, pamatojoties uz Latvijas Republikas
Satversmes 71.pantu, nosūtu 2006.gada 6.aprīlī Saeimā pieņemto
likumu “Grozījumi Azartspēļu un izložu likumā” otrreizējai
caurlūkošanai.”
Valsts prezidenta preses dienests