Uzturoties valstsvizītē Somijā 24.–26.aprīlī
Uzruna Somijas parlamentāriešiem Helsinkos 2006.gada 26.aprīlī:
Parlamenta
priekšsēdētāj Pāvo Liponena kungs!
Godātie parlamenta locekļi!
Ekselences! Dāmas un kungi!
Man ir liels pagodinājums uzrunāt Somijas parlamentu šajā
nozīmīgajā Somijas demokrātijas simtgades gadā. Pirms simt gadiem
Somijā tika pieņemts likums, kas ielika pamatu vienpalātas
parlamentam, ko ievēlē vispārīgās un vienlīdzīgās vēlēšanās,
tādējādi radot paraugu citām demokrātiskām valstīm visā Eiropā –
gan jaunām, gan vecām.
Man vienmēr ir patiess prieks apmeklēt jūsu ievērojamo un skaisto
valsti, ar kuru Latvijai tradicionāli izveidojušās ciešas saites.
Kopš Latvija 1991.gadā atguva savu neatkarību, Somija ir aktīvi
atbalstījusi politiskās, ekonomiskās un sociālās reformas manā
valstī, kā arī Latvijas centienus kļūt par Eiropas Savienības
dalībvalsti. Pirms diviem gadiem Latvija sasniedza šo svarīgo
mērķi, un es vēlos izteikt pateicību Somijas valdībai un tautai
par izrādīto draudzību un sniegto atbalstu.
Somija tiešām it viena no Latvijas vistuvākajām partnerēm un ne
tikai ģeogrāfiskā nozīmē. Šo īpaši labo attiecību pamatā
galvenokārt ir mūsu kopīgie ideāli – brīvība, demokrātija,
tiesību virsvara un cilvēktiesību respektēšana. Latvija un Somija
abas ir ieinteresētas, lai tiktu nodrošināta Baltijas jūras
reģiona un visas Eiropas nepārtraukta ekonomiskā izaugsme un
stabilitāte.
Es esmu gandarīta, ka starp mūsu abu valstu parlamentāriešiem ir
izveidojies aktīvs politiskais dialogs ne tikai divpusējo
attiecību līmenī, bet arī Baltijas un Ziemeļvalstu un Baltijas
jūras valstu parlamentāriešu sadarbības ietvaros. Baltijas jūras
reģions, kurā atrodas Latvija un Somija, ir mājas arī dažādām
valstīm, kas pieredzējušas atšķirīgus attīstības ceļus. Mums ir
ļoti svarīgi saglabāt un paplašināt mūsu sadarbību dažādās jomās,
lai mēs varētu atrisināt dažādas sarežģītas problēmas, kuras
saistītas ar drošību, apkārtējās vides un veselības aizsardzību
un ar kurām mēs visi saskaramies – ieskaitot terorismu,
starptautisko noziedzību, bezdarbu, klimata izmaiņas un slimību
izplatīšanos. Mūsu parlamentu un parlamentāriešu kopīgajām
aktivitātēm ir ļoti svarīga loma, un tās ir daļa no procesa, lai
stiprinātu mūsu reģiona un Eiropas kontinenta stabilitāti.
Šā gada otrajā pusē Somijai atkal tiks uzticēta ES prezidentūra.
Mēs esam gandarīti, ka Somijai ir nodoms īpašu uzmanību pievērst
vairākiem jautājumiem, ko arī Latvija uzskata par prioritātēm:
palielināt Eiropas Savienības starptautisko lomu un saskaņotu
ārpolitisko darbību, palielināt ES globālo konkurētspēju un
nostiprināt ES attiecības ar kaimiņvalstīm.
Somijas ES prezidentūras laikā turpināsies diskusijas par ES
nākotni. Šajās debatēs valstu parlamentiem būs galvenā loma un
uzdevums panākt, lai Eiropas Savienība kļūtu tuvāka tās
pilsoņiem. Es vēlu jums panākumus šajā darbā.
Es novēlu, lai Somijas ES prezidentūra būtu sekmīga un
rezultatīva. Latvija vēlas cieši sadarboties ar Somiju gan šajā
laikā, gan pēc tam, jo mēs kopā strādājam, lai izveidotu stabilu,
drošu un plaukstošu Eiropu.
“LV” (Gunta Štrauhmane)
neoficiāls tulkojums no angļu valodas
Runa “Latvija Eiropā – iespējas un izaicinājumi” Helsinku Universitātē
2006.gada 25.aprīlī:
Ekselences!
Dāmas un kungi!
Es priecājos, ka atkal varu būt šeit, Helsinku Universitātē, un
man ir gods atklāt Somijas Starptautisko attiecību institūta
rīkotos pasākumus, kas veltīti ES prezidentūrai. Kad es 2002.gadā
biju pēdējoreiz šeit, es runāju par Baltijas jūras reģiona
vēsturi un īsumā raksturoju vīziju par reģiona nākotni. Es runāju
par Latvijas ārpolitikas divām galvenajām prioritātēm –
iestāšanos Eiropas Savienībā un NATO aliansē.
Tagad, pēc četriem gadiem, abi galvenie mērķi ir sasniegti. Un
šobrīd, kad pēc dažām dienām Latvija atzīmēs otro gadadienu kopš
iestāšanās ES, iespējams, ir piemērots laiks, lai izanalizētu
situāciju, kādā atrodamies šodien.
Kas attiecas uz Latvijas un Somijas attiecībām, nav šaubu, ka tās
ir kļuvušas ciešākas nekā jebkad agrāk. Mūsu attiecības vienmēr
ir bijušas ļoti labas, bet tagad mums kā Eiropas Savienības
dalībvalstīm ir dota jauna, vēl nebijusi izdevība tās vēl vairāk
nostiprināt.
Statistikas dati liecina, ka arvien vairāk somu ierodas Latvijā,
lai pie mums pavadītu nedēļas nogali. Faktiski somu klātbūtni
Latvijā var novērot daudzās vietās. Es pat uzdrošinos apgalvot,
ka būt somam Latvijā nav ļoti grūti. Jūs varat atbraukt uz
Latviju ar “Finnair” lidmašīnu, izmantot bankas “Nordea”
pakalpojumus, iepirkties veikalā “Stockmann” un nopirkt benzīnu
savai automašīnai “Neste” degvielas uzpildes stacijās. Mēs
priecājamies, ka Somija ir viena no visnozīmīgākajām investorēm
Latvijā. Somijas vadošie uzņēmumi ir devuši lielu ieguldījumu
Latvijas attīstībā, atvedot uz Latviju modernas tehnoloģijas,
ekspertīzi un augstu biznesa kultūru.
Es nešaubos, ka somu ekonomiskā klātbūtne manā valstī ir
palīdzējusi Latvijai sasniegt augstos ekonomiskās izaugsmes
rādītājus, kādi tai tagad ir. Pagājušajā gadā tie sasniedza 10,2
procentus, kas bija visaugstākie ekonomiskās izaugsmes rādītāji
visā Eiropas Savienībā. Taču straujās ekonomiskās izaugsmes
rezultātā ir paaugstinājies inflācijas līmenis, kas pēdējos divus
gadus pārsniedza sešus procentus. Latvijai vajadzēs darīt visu
iespējamo, lai inflācijas pieauguma līmenis nepārsniegtu trīs
procentu robežu, kas atbilst Māstrihtas kritērijiem, lai
pievienotos eirozonai. Ja tas netiks izdarīts, manai valstij,
iespējams, vajadzēs atlikt eiro ieviešanu līdz 2008.gadam.
Vēl viena problēma, ar ko mēs saskaramies, ir desmitiem tūkstošu
latviešu aizbraukšana peļņā uz Īriju, Lielbritāniju un citām ES
valstīm, kas ir atvērušas savus darba tirgus jaunajām
dalībvalstīm. Šo darbaspēka aizplūšanu ir veicinājis tas, ka
Latvijā samaksa par darbu ir vispār zemāka nekā pārtikušajās ES
valstīs. Par laimi, lielākā daļa no tiem, kas šobrīd strādā
ārzemēs, ir izteikuši vēlmi kādreiz atgriezties Latvijā, un mēs
varam tikai cerēt, ka beigu beigās viņi to darīs. Viņu ārvalstīs
iegūtā pieredze un prasmes varētu būt vērtīgs ieguldījums
Latvijas ekonomikā. Latvijai ir jāatzīst arī fakts, ka straujie
ekonomiskās izaugsmes tempi nav vienlīdz palielinājuši visu
iedzīvotāju ienākumus. Plaisa starp dažādajiem ienākumu līmeņiem
kļūst arvien lielāka, un to iedzīvotāju īpatsvars, kam ir zemi
ienākumi, vēl ir relatīvi liels.
Ņemot vērā mūsu valsts iedzīvotāju demogrāfisko sastāvu, to, ka
tikai nedaudz mazāk nekā 60 procentiem iedzīvotāju dzimtā valoda
ir latviešu valoda, Latvijas integrācijas politika galveno
uzmanību pievērš dažādu etnisko grupu integrēšanai mūsu valstī.
Kopumā šī politika ir bijusi sekmīga, taču mēs apzināmies, ka vēl
lielāka uzmanība ir jāpievērš reģionu attīstībai, ja mēs vēlamies
sasniegt savu mērķi un izveidot patiešām vienotu un harmonisku
sabiedrību. Šajā ziņā mēs uzskatām, ka ES fondi varētu būt
svarīgs instruments reģionālo atšķirību samazināšanai. To varētu
izmantot tādā pašā veidā kā ES finansējumu, kas palīdzēja uzlabot
mūsu transporta infrastruktūru un veikt vides aizsardzības
pasākumus. Tas ir pozitīvi ietekmējis biznesa vidi un pavēris
jaunas iespējas mūsu zinātniekiem, kas aktīvi iesaistījušies
kopīgās ES pētniecības programmās.
Dāmas un kungi!
Kļūstot par pilntiesīgu ES dalībvalsti, Latvijai ir dota arī
iespēja kopā ar Somiju un citām dalībvalstīm veidot šīs
organizācijas nākotni. Kad šā gada jūlijā Somija atkal kļūs par
Eiropas Savienības prezidējošo valsti, tā uzņemsies vadošo lomu,
lai palīdzētu ES atrisināt vairākus jautājumus, kas ir ļoti
svarīgi mūsu nākotnei.
Kaut gan Francijas un Nīderlandes vēlētāji noraidīja ES
konstitucionālo līgumu, mēs uzskatām, ka ir ļoti svarīgi sasniegt
trīs galvenos mērķus, kas izvirzīti šajā līgumā. Viens no šiem
mērķiem ir vienkāršot Eiropas Savienības funkcionēšanu un padarīt
to saprotamāku tās pilsoņiem, otrs – paaugstināt ES efektivitāti,
bet trešais mērķis ir nostiprināt demokrātiju, caurskatāmību un
mazāko dalībvalstu tiesības piedalīties lēmumu pieņemšanā šajā
organizācijā.
Latvijas Saeima jau ir paudusi savu atbalstu šim līgumam, to
ratificējot, un es saprotu, ka arī Somijas parlaments apsver
iespēju ratificēt līgumu pirms Somijas ES prezidentūras sākuma.
Laika periods šā līguma izvērtēšanai katrā dalībvalstī ir
jāizmanto plašām un atklātām debatēm par Eiropas Savienību.
20.gadsimta otrajā pusē ES īstenoja politiku, kas nodrošināja
mieru un labklājību Eiropas kontinentā. Šī politika ietvēra brīvu
preču un kapitāla kustību, vienotus ES ārējās tirdzniecības
tarifus un pasākumus monopolu ierobežošanai. Neraugoties uz šiem
pozitīvajiem sasniegumiem, ES būs jāveic vairāki nozīmīgi
pasākumi, lai saglabātu savu konkurētspēju šajā jaunajā
globalizācijas laikmetā. Viens no šiem pasākumiem varētu būt
samērā liberāla direktīva par pakalpojumu sniegšanu, kas ir īpaši
svarīgi jaunākajām ES dalībvalstīm, tai skaitā Latvijai.
ES ir jāveic daži sāpīgi pasākumi, lai palielinātu savu globālo
konkurētspēju. Nepietiekami elastīgi darba tirgi, kā arī biznesa
vidi regulējošie mehānismi un pārāk augstie nodokļi liek
uzņēmumiem pamest ES vecākās dalībvalstis, kā rezultātā dažās
valstīs ir augsts bezdarba līmenis, aizkavēta ekonomiskā
izaugsme, sasprindzināta situācija sociālās un veselības
aizsardzības sistēmās un pieaugoša neapmierinātība ES pilsoņu
vidū. Nesenie protesti Francijā, ko mēs redzējām televīzijā,
uzskatāmi liecina par šo neapmierinātību, un tāpēc ES vecākajām
dalībvalstīm vajadzēs izrādīt lielāku apņēmību, lai īstenotu
veselu virkni neatliekamu reformu. Taču, kā jūs jau būsit
novērojuši, reformas ne vienmēr ir populāras. Jo ir ļoti grūti
pārliecināt iedzīvotājus, ka tās ir nepieciešamas.
Es esmu pārliecināta, ka ES daudz iegūtu, ja tās dalībvalstis no
jauna apņemtos attīstīt zināšanās balstītu ekonomiku. Daudzām
valstīm tas prasītu ievērojami palielināt investīcijas izglītībā,
pētniecībā, inovācijās un infrastruktūrā. Šajā ziņā Somija
noteikti varētu būt labs paraugs un pārliecinošs piemērs panākumu
gūšanai.
Turklāt ES ir jāsamazina paļaušanās tikai uz fosilajiem enerģijas
avotiem un pārmērīgi lielā atkarība no viena liela piegādātāja,
piemēram, Krievijas. Mums ir jāvienojas par kopīgu ES enerģētikas
politiku, un tā ir jāizdara pēc iespējas drīzāk.
Kas attiecas uz ES palielināšanas iespējām nākotnē, Latvija
atbalsta tās tālāku paplašināšanu. Bulgārija un Rumānija
pievienosies ES vistuvākajā nākotnē. Horvātija un Turcija ir
iesākušas sarunas par iestāšanos ES, un Rietumbalkānu valstis
vēlas tām sekot. Iepriekšējā ES paplašināšanas pieredze un mūsu
pašu pieredze ir parādījusi, ka ES integrācija var darīt
brīnumus, lai nodrošinātu mieru, stabilitāti un sadarbību starp
dažādām valstīm. Ir skaidrs, ka jebkurai valstij, kas iestājas
ES, ir skrupulozi jāizpilda visi Kopenhāgenas kritēriji. Tai ir
jābūt funkcionējošai demokrātiskai valstij, kur tiek ievērota
tiesību virsvara un respektētas cilvēktiesības.
Nesen ir radušies jautājumi par ES spēju uzņemt vēl jaunas
dalībvalstis. Tas būs atkarīgs daļēji no tā, cik sekmīgi mums
izdosies reformēt ES institūcijas, lai tās kļūtu labāk
pārvaldāmas. Taču, ja Eiropas Savienība vēlas, lai potenciālās
jaunās dalībvalstis nezaudētu savu uzticību tai, šīs valstis
nevajadzētu padarīt par ES īslaicīgo grūtību un neatrisināto
problēmu ķīlniecēm. Izsakot šaubas par ES paplašināšanu kopumā,
nesniedzot skaidrus un racionālus ieteikumus tālākai attīstībai,
noteikti nebūs palīdzēts tām valstīm, un kas ir gatavas un vēlas
īstenot ļoti vajadzīgās reformas.
Eiropas Savienība apzinās, ka tai ir jāveido īpašas attiecības ar
savām kaimiņvalstīm, un tāpēc ir formulējusi Eiropas kaimiņvalstu
politiku, ko Latvija aktīvi atbalsta. Latvija vērtē šo politiku
kā vēl vienu iespēju atbalstīt brīvību, demokrātiju un tiesību
virsvaru blakusesošajos reģionos. Somijas bijušais prezidents
Urho Kekonens ir teicis, ka drošību nevar iegūt, uzceļot žogu,
bet gan atverot vārtus. Man šķiet, šodien šie vārdi nozīmē to, ka
ES nedrīkst norobežoties no savām kaimiņvalstīm un tās robežas
nedrīkst kļūt par jaunu iedalījuma līniju starp bagātajiem un
nabadzīgajiem, starp brīvajiem un apspiestajiem.
Demokrātiskie procesi, ko nesen varēja novērot Gruzijā un
Ukrainā, ir iedvesmojoši, un Latvija uzskata, ka ir ļoti svarīgi
atbalstīt šīs valstis, kā arī Moldovu. Latvija ir arī viena no
trim ES valstīm, kas robežojas ar Baltkrieviju, kura, šķiet,
sacenšas par pēdējās Eiropas diktatūras titula iegūšanu. Mēs
priecājamies, ka ES nevilcinoties un skaidri pauda savu attieksmi
pret oficiālajiem rezultātiem, kādi tika paziņoti nesen
notikušajās prezidenta vēlēšanās Baltkrievijā, kas, pēc
rietumvalstu novērotāju domām, nebija ne brīvas, ne
godīgas.
Ierobežojošie pasākumi, kas vērsti pret Baltkrievijas valsts
līderiem, ir efektīva protesta metode, kas nekaitē valsts
iedzīvotājiem. Latvija uzskata, ka ES arī turpmāk vajadzētu
turpināt centienus, lai nostiprinātu pilsonisku sabiedrību
Baltkrievijā, tai skaitā nevalstiskās organizācijas.
Baltkrievijas tautai ir jāzina, ka ES politika nav vērsta pret
to, bet gan pret despotisko valsts vadību.
Latvija ir gandarīta par Somijas nodomu par vienu no prioritātēm
savā ES prezidentūras laikā uzskatīt sadarbību ar Krieviju.
Latvija uzskata, ka ES ir jāieņem skaidra un vienota nostāja
attiecībās ar Krieviju un šīs nostājas pamatā ir jābūt tam, kā
Krievija ievēro demokrātiskos principus, īsteno tiesību virsvaru
un respektē cilvēktiesības. Noslēdzot divpusējos līgumus starp
atsevišķām dalībvalstīm un Krieviju, nedrīkst vadīties tikai no
ekonomiskām interesēm un enerģijas nepieciešamības, bet ir jāņem
vērā visas ES kopīgās intereses.
Dāmas un kungi!
Latvija stingri atbalsta Somijas vēlmi savas ES prezidentūras
laikā nostiprināt Eiropas drošību un aizsardzības spējas. Visas
mūsu valstis saduras ar tādiem globāliem draudiem to drošībai kā
terorisms, nelegālā migrācija, organizētā noziedzība, masu
iznīcināšanas ieroču izplatīšana un reģionālu konfliktu
uzliesmojumi. Tos var novērst, tikai apvienojot spēkus un
savstarpēji sadarbojoties.
Tā kā šiem draudiem, ar ko mēs saduramies, ir globāls raksturs,
Latvija uzskata, ka arī turpmāk Eiropas transatlantiskajām
partnerattiecībām ar ASV un Kanādu būs ļoti svarīga nozīme
Eiropas drošības saglabāšanā. Tam, ka Latvijai ir uzticēts gods
sarīkot nākamo NATO samitu šā gada novembrī, ir ļoti liela
simboliska nozīme. Tas pievērsīs uzmanību tam, ka Latvija un tās
kaimiņvalstis, kas agrāk bija nebrīvas un komunisma varai
pakļautas valstis, ir sekmīgi pārveidojušās par stabilām
demokrātiskām Eiropas valstīm.
Ir arī citi izaicinājumi, piemēram, nabadzība, slimības un
apkārtējās vides degradācija, ko neviena valsts nevar atrisināt
viena pati. Latvija un Somija to izprot un aktīvi sadarbojas
Apvienoto Nāciju ietvaros. Kopš savas iestāšanās ANO 1955.gadā
Somija ir devusi ievērojamu ieguldījumu starptautiskajā sadarbībā
ar ANO starpniecību. Jūs esat sevišķi aktīvi darbojušies tādās
jomās kā miera uzturēšana, dzimumu vienlīdzība, apkārtējās vides
aizsardzība un ekonomiskā attīstība. Somija, tāpat kā Latvija, ir
izvirzījusi tiesnesi darbam Starptautiskajā krimināltiesā.
2006.gada otrajā pusē Somija uzņemsies vadošo lomu Eiropas
Savienības aktivitātēs Apvienotajās Nācijās. Tas būs ļoti
nozīmīgs laiks, kad tiks īstenotas ANO reformas. Mēs esam
pārliecināti, ka Somijas prezidentūras laikā Eiropas Savienība
turpinās nostiprināt savu svarīgo lomu ANO reformu
īstenošanā.
Latvija arī aktīvi darbojas, lai sekmētu ANO reformu īstenošanu.
Es personīgi esmu iesaistījusies šajā procesā kā ANO
ģenerālsekretāra īpašā sūtne ANO reformu jautājumos. Neraugoties
uz nenovēršamajām grūtībām, cenšoties panākt vienprātību, ir
sasniegts ievērojams progress. Cilvēktiesību padome, ko izveidoja
Ģenerālā asambleja, cerams, darbosies labāk nekā iepriekšējā
Cilvēktiesību komisija. Miera uzturēšanas komitejai drīz būs
svarīga loma, lai nodibinātu un saglabātu mieru reģionos, kur
nepārtraukti notiek bruņoti konflikti. Un visbeidzot, bet ne
mazāk svarīgi ir tas, ka mēs ceram, ka Drošības padome tiks
sekmīgi reformēta, lai tā kļūtu reprezentatīvāka atbilstoši
pašreizējai situācijai pasaulē.
Dāmas un kungi!
Pieaugošās globalizācijas laikmetā mūsu sabiedrības kļūst arvien
vairāk atkarīgas cita no citas. Latvija un Somija kā mazas
Eiropas valstis ar līdzīgām interesēm un mērķiem izprot
nepieciešamību darboties kopīgi starptautiskos forumos, lai
nostiprinātu savu kopīgo nostāju svarīgos jautājumos. Lai kādi
arī būtu izaicinājumi, kas mūs sagaida, es nešaubos, ka Somijas
ES prezidentūras laikā mēs palielināsim savas spējas tos pārvarēt
un pietuvināsimies saviem mērķiem.
“LV” (Gunta Štrauhmane) neoficiāls tulkojums no angļu valodas