Ministru kabineta rīkojums Nr.320
Rīgā 2006.gada 9.maijā (prot. Nr.25 44.§)
Par atteikumu nodot privatizācijai valstij piederošās valsts akciju sabiedrības “Latvijas Loto” akcijas
1. Ministru kabinets (Brīvības bulvāris 36, Rīga, LV-1050) ir izskatījis:
1.1. sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Pārdaugavas biroji” (vienotais reģistrācijas Nr.40003690020, juridiskā adrese — Rīga, Dauguļu iela 90, LV-1058) 2005.gada 16.decembrī iesniegto privatizācijas ierosinājumu (reģistrēts Privatizācijas aģentūras privatizācijas ierosinājumu reģistrā 2005.gada 16.decembrī ar reģistra Nr.3.7);
1.2. sabiedrības ar ierobežotu atbildību “DLV” (vienotais reģistrācijas Nr.40003227719, juridiskā adrese — Rīga, Maskavas iela 198a, LV-1019) 2006.gada 24.janvārī iesniegto privatizācijas ierosinājumu (reģistrēts Privatizācijas aģentūras privatizācijas ierosinājumu reģistrā 2006.gada 24.janvārī ar Nr.3.8).
2. Sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Pārdaugavas biroji” un sabiedrība ar ierobežotu atbildību “DLV” ierosina privatizēt valstij piederošās 200000 valsts akciju sabiedrības “Latvijas Loto” akcijas.
3. Pēc privatizācijas ierosinājumu izskatīšanas Ministru kabinets konstatē:
3.1. valsts akciju sabiedrība “Latvijas Loto” (juridiskā adrese — Meistaru iela 19, Rīga, LV-1050) ir reģistrēta Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā 1992.gada 24.jūlijā ar Nr.000308399, pamatojoties uz Ministru kabineta 2004.gada 5.oktobra rīkojumu Nr.728 “Par statūtsabiedrības valsts akciju sabiedrības “Latvijas Loto” pieteikšanu ierakstīšanai komercreģistrā kā valsts kapitālsabiedrību”, un pārreģistrēta komercreģistrā 2004.gada 15.oktobrī ar vienoto reģistrācijas Nr.40003083998;
3.2. valsts akciju sabiedrības “Latvijas Loto” pamatkapitāls ir 200000 latu, un vienas akcijas nominālvērtība ir viens lats. Valsts akciju sabiedrības “Latvijas Loto” akcionārs ir valsts (100 % akciju), valsts kapitāla daļu turētāja ir Finanšu ministrija;
3.3. saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 88.pantu publiska persona komercdarbību var veikt likumā noteiktajos gadījumos, un šīs darbības veikšanai publiska persona saskaņā ar likumu dibina komercsabiedrību. Saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 88.panta pirmās daļas 6.punktu, kā arī 40.pantu valsts akciju sabiedrība “Latvijas Loto” nodrošina sabiedrības interešu īstenošanu valsts mēroga izložu organizēšanā un atbilstoši sabiedrības interesēm izložu un azartspēļu jomā nodrošina augstāku kvalitātes standartu saskaņā ar galveno darbības kvalitātes vērtēšanas kritēriju — personām sniegto pakalpojumu kvalitāti;
3.4. Azartspēļu un izložu likuma 60.panta pirmā daļa nosaka, ka Latvijas Republikā valsts mēroga izložu organizēšanas monopols pieder valstij. Savukārt saskaņā ar minētā likuma 63.panta pirmo daļu valsts mēroga izlozes organizē valsts kapitālsabiedrība, kuras apmaksātais pamatkapitāls nav mazāks par 200000 latu. Atbilstoši minētajiem likumiem valsts akciju sabiedrība “Latvijas Loto” īsteno valsts monopolu valsts mēroga izložu organizēšanas jomā, un valstij jāgarantē godīga un pārskatāma loterijas organizācija un norise:
1) loterijas biļešu izgatavošana atbilstoši noteikumos minētajam sadalījumam un ar aizsardzības pakāpi pret viltojumiem;
2) loterijas biļešu godīga izplatīšana;
3) atbilstošas programmatūras izmantošana;
4) laimestu izmaksa likumā noteiktā kārtībā un apjomā;
5) valsts pilnvarotu personu piedalīšanās uzņēmuma saimnieciskās darbības plānošanā un kontrolē (iespējas sekot līdzi ne vien iespējamai peļņai un tās sadalījumam, bet arī izmaksu posteņu lietderībai).
4. Saskaņā ar Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likuma 6.panta trešo daļu Ministru kabinets vai pašvaldības dome (padome), lemjot par valsts vai pašvaldības īpašuma objekta, kā arī apbūvēta un neapbūvēta zemesgabala nodošanu privatizācijai, izvērtē, vai attiecīgais objekts vai zemesgabals ir nepieciešams valsts pārvaldes funkciju vai valsts vai pašvaldības komercdarbības veikšanai saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu.
Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likuma 6.panta piektajā daļā noteikts, ka tikai Ministru kabinets var pieņemt lēmumu par atteikumu nodot privatizācijai valsts īpašuma objektu, likuma 5.panta otrās daļas 2.punktā minēto apbūvētu zemesgabalu, kā arī neapbūvētu zemesgabalu. Ministrijas vai citas institūcijas iebildumi pret konkrētā valsts īpašuma nodošanu privatizācijai nevar būt par pamatu tam, lai Ministru kabinets neizskatītu pēc būtības šī valsts īpašuma privatizācijas ierosinājumu. Lēmumā par atteikumu nodot privatizācijai valsts īpašuma objektu, likuma 5.panta otrās daļas 2.punktā minēto apbūvētu zemesgabalu, kā arī neapbūvētu zemesgabalu jānorāda, kuras valsts pārvaldes funkcijas veikšanai vai kādas komercdarbības veikšanai attiecīgais objekts vai zemesgabals ir nepieciešams.
5. Izlozes un azartspēles ir specifisks komercdarbības veids, ar kura palīdzību no klientiem tiek iekasēta nauda — dalības maksa, pretim solot laimestu likumā noteiktajā kārtībā un apmērā. Tieši tādēļ, ka pastāv risks aizskart sabiedrības neaizsargātās daļas intereses, no vienas puses, un komersantiem veikt negodīgas darbības, no otras puses, visas Eiropas Savienības dalībvalstis ir izvirzījušas stingras prasības izlozēm un azartspēlēm, lai kontrolētu un ierobežotu to piedāvājumu savā teritorijā, kā arī nodrošinātu spēļu atbilstošas norises valsts kontroli:
1) garantētu godīgu attieksmi pret spēlētājiem, kuri spēlē azartspēles;
2) aizsargātu patērētājus, jo īpaši — potenciālos neaizsargātos spēlētājus;
3) nodrošinātu, ka ieņēmumi no izlozēm un azartspēlēm noteiktā apmērā tiek izlietoti sabiedrības vajadzībām;
4) paaugstinātu nozares aizsargātību pret dažādām kriminālās darbības formām, ieskaitot naudas līdzekļu legalizēšanu.
6. Saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10.pantā ietvertajiem valsts pārvaldes principiem valsts pārvalde darbojas sabiedrības interesēs. Saglabājot valsts akciju sabiedrības “Latvijas Loto” akcijas valsts īpašumā, tiek nodrošināta sabiedrības interesēm atbilstoša spēļu norises valsts kontrole, jo neierobežota un nekontrolēta loteriju un azartspēļu darbība var radīt ļoti nopietnas sociālas problēmas, saglabājot augstu krāpšanas risku. Tāpat valstij tiek nodrošināts Azartspēļu un izložu likuma 60.panta pirmajā daļā noteiktais valsts mēroga izložu organizēšanas monopols, kas atbilst sabiedrības interesēm, nodrošinot valsts mēroga loterijās gūto ienākumu investēšanu sabiedrības interesēm visatbilstošākajā veidā un noteiktajā kārtībā, nevis nodrošina peļņu un ieņēmumus kādai privātpersonai.
Komercsabiedrība ir vienīgais valsts pārvaldes instruments, ar kuru ir iespējams nodrošināt attiecīgo patērētāju aizsardzību, ieņēmumu no izlozēm un azartspēlēm noteiktā apmērā izlietošanu sabiedrības vajadzībām, kā arī paaugstināt nozares aizsargātību pret dažādām kriminālās darbības formām, tādēļ valsts pārvaldes kontroles zaudēšana pār šo komercsabiedrību nav pieļaujama.
7. No minētajiem apsvērumiem secināms, ka valsts akciju sabiedrības “Latvijas Loto” privatizācija būtu neatbilstoša sabiedrības interesēm.
8. Ievērojot minētos apsvērumus un pamatojoties uz Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likuma 6.panta trešo un piekto daļu, Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10.panta trešo daļu, 88.panta pirmās daļas 6.punktu un Azartspēļu un izložu likuma 60.panta pirmo daļu un 63.panta pirmo daļu, lai nodrošinātu sabiedrības interešu īstenošanu valsts mēroga izložu organizēšanā, kā arī augstāku kvalitātes standartu attiecīgajā nozarē, Ministru kabinets nolemj noraidīt sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Pārdaugavas biroji” un sabiedrības ar ierobežotu atbildību “DLV” privatizācijas ierosinājumus un atteikt nodot privatizācijai valstij piederošās valsts akciju sabiedrības “Latvijas Loto” akcijas.
9. Šo rīkojumu var pārsūdzēt Administratīvajā tiesā (Antonijas iela 6, Rīga, LV-1010) mēneša laikā no tā spēkā stāšanās dienas.
Ministru prezidents A.Kalvītis
Finanšu ministrs O.Spurdziņš