• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Par noraidīto piedāvātāju tiesībām apstrīdēt lēmumus. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 17.05.2006., Nr. 76 https://www.vestnesis.lv/ta/id/135160

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Par Eiropas investoriem un Bolīvijas enerģētikas nacionalizāciju

Vēl šajā numurā

17.05.2006., Nr. 76

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Par noraidīto piedāvātāju tiesībām apstrīdēt lēmumus

Eiropas Komisija nākusi klajā ar priekšlikumu dalībvalstīs uzlabot pārskatīšanas procedūru, ko var izmantot uzņēmumi, kuri uzskata, ka valsts varas iestāde netaisnīgi piešķīrusi līgumtiesības. Ierosinātā direktīva liktu varas iestādēm pēc paziņošanas par līgumtiesību piešķiršanu nogaidīt zināmu dienu skaitu pirms iepirkuma līguma noslēgšanas. Tā dotu noraidītajam piedāvātājam iespēju sākt efektīvu un ātru pārskatīšanas procedūru brīdī, kad netaisnīgus lēmumus vēl būtu iespējams labot. Tā attiektos ne tikai uz līgumiem, kas piešķirti konkursa rezultātā, bet arī uz līgumiem, ko tieši piešķir vienīgajam piedāvātājam, – tie saskaņā ar ES tiesību aktiem tiek atļauti tikai izņēmuma kārtā ar ļoti ierobežojošiem nosacījumiem. Šo jauno tiesību piešķiršana noraidītajiem piedāvātājiem būtu spēcīgāks pamudinājums ES uzņēmumiem pieteikties uz līgumiem jebkurā ES vietā. Skaidru un efektīvu pārsūdzības procedūru nodrošināšana ir ļoti svarīga, gādājot par to, lai beigu beigās līgumu noslēgtu tas uzņēmums, kuram ir bijis vislabākais piedāvājums, un tādējādi uzņēmumu vidū un sabiedrībā vairotos pārliecība par publiskā iepirkuma procedūras taisnīgumu.

Iekšējā tirgus un pakalpojumu komisārs Čārlijs Makkrīvijs teica: “Uzņēmumiem, kuri piesakās uz publiskā iepirkuma līgumiem, un nodokļu maksātājiem, kuri tos galu galā finansē, ir jābūt pārliecinātiem, ka tos piešķir taisnīgi. Tāpēc, ja varas iestāde tik tiešām pieņēmusi netaisnīgu lēmumu, uzņēmējiem ir jābūt iespējai lēmumu apstrīdēt, kamēr to vēl var labot, neatkarīgi no iestādes atrašanās vietas ES. Pretendentu tiesību uzlabošana tādā veidā uzlabos uzņēmumu aizsardzību, vairos konkurenci un izdevīgumu.”

Līdzšinējās direktīvas par pārsūdzēšanu liek dalībvalstīm nodrošināt, lai pārskatīšanas procedūra būtu pieejama ikvienam, kuram ir interese iegūt tiesības uz konkrēto līgumu un kurš var būt cietis no netaisna piešķīrējas iestādes lēmuma. Pārskatīšanas procedūrai ir jābūt efektīvai un straujai, un tā īstenojama valstu tiesās un/vai administratīvās struktūrās. Visās dalībvalstīs pieejamo pārsūdzības līdzekļu vidū jābūt iespējai veikt pagaidu pasākumus (piemēram, konkrētās piešķiršanas procedūras pārtraukšana), nelikumīgu lēmumu un konkursa uzaicinājumā iekļautas diskriminējošas specifikācijas atcelšanai un atlīdzināšanai cietušajām personām.

Taču Eiropas Komisijas rīkotajās apspriedēs tika konstatētas jomas, kur pastāvošās direktīvas par pārsūdzēšanu ne vienmēr sasniedz savus mērķus, piemēram:

• efektīvu līdzekļu trūkums pret publiskā iepirkuma līgumtiesību nelikumīgu tiešu piešķiršanu, t.i., ja publiskā iepirkuma līgums nepārredzamā veidā bez konkurences ir piešķirts vienīgajam pretendentam;

• publiskā iepirkuma līguma ātrā noslēgšana (kas pazīstama kā “skrējiens pēc paraksta”), kas laupa uzņēmumiem iespēju efektīvi apstrīdēt lēmumus.

Tādēļ Eiropas Komisija ierosina stāvokļa uzlabošanai pieņemt jaunu direktīvu par grozījumiem pašreizējās direktīvās par pārsūdzēšanu.

Direktīvas priekšlikuma mērķis galvenokārt ir ieviest “pārtraukumu” publiskā iepirkuma līgumos, uz kuriem attiecas ES direktīvas par publisko iepirkumu. Tas nozīmētu, ka piešķīrējām iestādēm būtu pienākums pēc lēmuma par līgumtiesību piešķiršanu izsludināšanas uz kādu laiku atlikt publiskā iepirkuma līguma noslēgšanu, lai pretendenti varētu visefektīvāk izmantot pārskatīšanas procedūras. Direktīva arī nosaka “pārtraukuma” detaļas, piemēram, tā darbības jomu, sekas un izpildi, laika sprīdi (pārsvarā 10 kalendāra dienas) un pieļaujamos izņēmumus (piemēram, ārkārtējas steidzamības gadījumos).

ES tiesību akti par publisko iepirkumu tiecas nodrošināt, lai publiskā iepirkuma līgumtiesības tiktu piešķirtas atklāti, taisnīgi un pārredzami un ļautu uzņēmumiem visā iekšējā tirgū līdztiesīgi konkurēt. Publiskais iepirkums veido aptuveni 16% no ES iekšzemes kopprodukta.

Eiropas Komisijas pārstāvniecības Latvijā Preses un informācijas nodaļa

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!