Par pilsoņu un uzņēmumu iespējām izlabot ES tiesību aktu aplamu piemērojumu
SOLVIT sadarbības tīklā, kuru izveidojusi Eiropas Komisija un Eiropas Savienības (ES) dalībvalstis, lai palīdzētu pilsoņiem un uzņēmumiem izlabot ES tiesību aktu aplamu piemērojumu, 2005.gadā ir izskatītas 465 lietas. Salīdzinājumā ar 2004.gadā paveikto padarītā apjoms palielinājies par 61%; tas liecina, ka arvien vairāk pilsoņu un uzņēmēju izvēlas izmantot ātru un neformālu alternatīvu pieeju, lai ar SOLVIT palīdzību atrisinātu problēmas. SOLVIT joprojām atrisina aptuveni četras no piecām lietām, kas nonāk tā rīcībā. Tomēr dalībvalstīm jāsniedz vairāk resursu, lai tiktu galā ar pieaugošo slodzi un tādējādi nodrošinātu turpmāku SOLVIT darbības veiksmi, norādīts gadskārtējā ziņojumā par SOLVIT darbību.
Iekšējā tirgus un pakalpojumu komisārs Čārlijs Makkrīvijs teica: “SOLVIT turpina pakāpeniski uzkrāt spēkus. Arvien vairāk pilsoņu un uzņēmumu ātrāk un vieglāk saņem palīdzību attiecībā uz savu tiesību īstenošanu ES vienotajā tirgū, nesākot dārgas un sarežģītas tiesiskās procedūras. Tomēr dalībvalstīm ir arī jāsaprot, ka tām pašreiz ir vairāk jāiegulda savos SOLVIT centros, lai līdz šim konstatētās iedvesmojošās tendences turpinātos.”
SOLVIT izveidots un darbojas kopš 2002.gada jūlija, un tā darbības gaitā ir izskatītas vairāk nekā 1000 lietas, kuras iesnieguši pilsoņi un uzņēmumi, sastopoties ar sarežģījumiem, kas rodas, valsts, reģionālajām un vietējās varas iestādēm nepareizi piemērojot ES likumus. SOLVIT nodrošina praktiskus rezultātus vidēji desmit nedēļu laikā, kas ir ievērojami ātrāk, nekā varētu būt nepieciešams, izmantojot formālās procedūras, jo tās var prasīt gadu vai ilgāk un ne vienmēr to gaitā sūdzētājs var gūt pragmatisku atrisinājumu.
Ziņojumā ir norādīts uz nepieciešamību dalībvalstīm pārskatīt darbinieku jautājumu savos SOLVIT centros. Saskaroties ar aizvien pieaugušo SOLVIT pakalpojumu nepieciešamību, vairākos SOLVIT centros konstatēts, ka trūkst darbinieku un dažviet šī problēma pat sāk ietekmēt lietu izskatīšanu. Turklāt vairākos SOLVIT centros trūkst resursu, lai iesaistītos informēšanas darbībās, dažās dalībvalstīs pat apgrūtinot pilsoņu un uzņēmumu piekļuvi SOLVIT.
Kā spilgtākās SOLVIT darbības ilustrācijas 2005.gadā minami vairāku SOLVIT centru mēģinājumi panākt plašākas strukturālas izmaiņas, ne tikai spēt atrisināt individuālas lietas. Pieņemtie noteikumi SOLVIT centriem prasa atrisināt problēmas, kas rodas, nepareizi piemērojot ES noteikumus slikta administratīvā darba gaitā. Problēmas, kas rodas, nepareizi pārņemot ES normas, kā arī tādēļ, ka tās nav pārņemtas valstu tiesību aktos, principā nav SOLVIT kompetencē, jo šādus jautājumus desmit nedēļu laikā nevar atrisināt. Tomēr arvien biežāk SOLVIT centri vēlas risināt arī šādus jautājumus, lai panāktu valstu tiesību aktu atbilstību ES noteikumiem.
Šādas tendences liecina, ka SOLVIT ne tikai ir iedarbīgs instruments, kas pilsoņiem un uzņēmumiem sniedz ātru un pragmatisku risinājumu, bet arī palīdz veidot jaunu administratīvo kultūru, aktivizējot valstu administrācijas, mēģinot ieviest nepieciešamās tiesiskās izmaiņas, lai nodrošinātu, ka pilsoņi un uzņēmumi Eiropā var efektīvi izmantot savas tiesības.
Eiropas Komisijas pārstāvniecības Latvijā Preses un informācijas nodaļaa