• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Frakciju viedokļi. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 25.05.2006., Nr. 81 https://www.vestnesis.lv/ta/id/135788

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Kopsavilkumā

Vēl šajā numurā

25.05.2006., Nr. 81

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Frakciju viedokļi

Pēc 2006.gada 18. maija sēdes

Latvijas radio tiešajā raidījumā

A.Brigmanis

(Zaļo un Zemnieku savienības frakcija):

Šodien Zaļo un Zemnieku savienības frakcijas deputāti ar dziļu interesi klausījās, kas notiek saistībā ar jautājumu par iekšlietu ministra Jaundžeikara demisiju. Mēs šajā diskusijā neiesaistījāmies, jo mūsu viedoklis ir skaidrs– atlikuši daži mēneši līdz nākamajām Saeimas vēlēšanām. Daudz darba– gan padarīta, gan nepadarīta, un šobrīd mainīt ministru un izteikt viņam neuzticību mūsu izpratnē nav pareizi.

Šodien kārtējo reizi pārliecinājāmies par senu tautas teicienu, ka no lielas mīlestības līdz dziļam naidam tikai solis. Ja atceramies, šīs Saeimas sākumā gan “Jaunais laiks”, gan Latvijas Pirmā partija slēdza savstarpējās sadarbības vienošanos. Šodien deputātu sadarbība izvērtās savstarpējā vārdu pārmaiņā, un es gribētu mūsu frakcijas vārdā aicināt pārējos kolēģus atlikušos mēnešus līdz vēlēšanām pavadīt konstruktīvā darbā, kā arī vienoties godam pabeigt pavasara sesiju.

Runājot par tālākajiem darba cēlieniem, skaidrs, ka šobrīd aktuāls ir arī Zaļo un Zemnieku savienības pārraudzītais jautājums izglītības jomā par jaunā mācību gada uzsākšanu. Šur un tur izskan bažas par izglītības reformas gaitu, un es ar pilnu atbildību varu teikt, ka nekāds reveranss kreisajiem spēkiem par labu netiks veikts, izglītības reforma netiks pārskatīta, nekādi jauni likumprojekti netiks skatīti; nekādi mazākumtautību jautājumi, kas varētu destabilizēt šo likumdošanas jomu, netiks skatīti. Domāju, ka šajā jautājumā ir izplatīti apzināti vai neapzināti maldi, un mūsu frakcijas viedoklis ir skaidrs– likums pieņemts, atbilstoši likumam arī ir jāstrādā.

Šodien otrajā lasījumā kā steidzamu Saeima pieņēma likumu “Grozījumi Politisko organizāciju (partiju) finansēšanas likumā”. Mūsu frakcijas viedoklis, ko apliecinājām arī ar savu balsojumu, ka visa tā summa, ko partijas pārtērējušas virs sava limita, jāieskaita valsts budžetā. Mūsuprāt, tas ir pareizais solis. Mūsu viedoklis bija par šīs reklāmas aizliegšanu vispār, diemžēl balsojumā par šo normu palikām mazākumā. Tā nu vēlētājiem jāgatavojas atkal uz reklāmas plūdiem, bet tas jau ir cits stāsts.

V.Orlovs

(politisko organizāciju (partiju)
apvienības “Saskaņas Centrs” frakcija):

No šodienas sēdē atbalstītajiem likumprojektiem vienu iesniedza arī politiskā apvienība “Saskaņas centrs”, proti, grozījumus likumā “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli”. Likumprojektā mēs piedāvājam palielināt no pensijas neapliekamo minimumu. Līdz šim tas bija 100 latu, pašreiz ir 110 latu, bet mēs piedāvājam neapliekamo minimumu palielināt līdz 130 latiem. Mēs šo likumprojektu 8.Saeimā virzām jau ceturto reizi, esam saņēmuši daudz vēstuļu no pensionāru apvienībām, un galu galā mums izdevies pārliecināt vairākumu deputātu. Redzēs, kā ar likumprojektu strādās komisija. Ceram, ka līdz šīs Saeimas beigām likums būs jau stājies spēkā.

Otrs jautājums, kuram es gribu pievērst uzmanību, ir par to, ka mums izdevās aizstāvēt tiesības privatizēt dzīvokļus, īpaši Ventspilī un Liepājā, un saglabāt likumā “Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju” to, kas līdz šim bija aizliegts Liepājas un Ventspils iedzīvotājiem, kad pilsētas dome pieņēma lēmumu atsevišķos gadījumos aizliegt privatizēt dzīvokli.

Šodien Saeima nobalsoja, ka tā strādās vasarā, īpaši tādēļ, ka jāturpina darbs pie daudziem likumprojektiem. Pavasara sesija beigsies 22.jūnijā, bet komisijas strādās arī vasaras laikā. Ja būs nepieciešams, mēs nolēmām, ka sanāksim arī ārkārtas sēdēs un strādāsim šajā karstajā vasarā pirmsvēlēšanu laikā arī tad, kad iedzīvotāji ņem atvaļinājumus un brauc uz siltajām vietām.

N.Kabanovs

(politisko organizāciju apvienības
“Par cilvēka tiesībām vienotā Latvijā” frakcija):

Manuprāt, viens no būtiskākajiem šodienas darba kārtības jautājumiem bija par neuzticības izteikšanu iekšlietu ministram Jaundžeikara kungam. Iekšlietu ministrijā ir ļoti daudz problēmu, un šodien arī tika runāts par tām– par korupciju, par ministra kunga profesionalitātes trūkumu un tā tālāk. Bet, man šķiet, viens temats netika skarts. Tas ir par noziedzību mūsu valstī, piemēram, dažu stundu laikā Dārziņos tika nogalināti trīs cilvēki. Paldies Dievam, šīs noziedzīgās darbības tika atklātas un noziedznieki aizturēti. Bet kāpēc nedarbojas profilakse? Kāpēc Iekšlietu ministrija darbojas tikai pēc noziedzīgas darbības izdarīšanas? Manuprāt, tas mums parāda, ka ministra kungs nav profesionālis. Mūsu frakcija atbalstīja frakcijas “Jaunais laiks” ierosināto priekšlikumu izteikt neuzticību Jaundžeikaram.

Kāpēc Dzintaram Jaundžeikaram deputāti neizteica neuzticību? Manuprāt, tāpēc, ka opozīcija ir sašķelta. Mums ir viena pozīcija, kurā piedalās dažas partijas, un opozīcija, kurā tā sadalās. Piemēram, apvienības “Saskaņas centrs” frakcija atbalstīja Jaundžeikara kunga palikšanu amatā. Ko “Saskaņas centrs” par to saņēma? No valdošās koalīcijas vienu vietu “Latvenergo” padomē.Ir tāds Anatolijs Abramovs, trīsdesmit četrus gadus jauns kungs, kas tagad sēž padomē. Viņa profesija nav ne enerģētiķis, ne elektriķis, bet viņš ir jurists un saņem krietnu atlīdzību.

Tas tikai norāda uz to, ka nav starpības starp krievu un latviešu partijām. Latvijā ir starpība partiju vidū, kuras nodarbojas ar politiku, korupciju, ar partijām, kuras cenšas saglabāt politikai normālu pieeju. Manuprāt, politika ir kultūra, politika ir māksla, ar kuru mēs nodarbojamies, tāpēc arī esam ievēlēti. Cilvēkiem, kuri izdara savu izvēli oktobrī, vajag arī padomāt par to, kādi procesi notiek mūsu valstī un kādas krimināllietas tiek ierosinātas pret dažiem lieliem valstsvīriem mūsu valstī; pēc tam padomāt, kuras politiskās partijas viņus mūsu Saeimā atbalsta, un arī šajā virzienā izdarīt savu izvēli.

M.Grīnblats

(apvienības “Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK frakcija):

Šodienas sēdē pietiekami daudz nozīmīgu notikumu: atbrīvots no amata tiesnesis, kas bija zaudējis sabiedrības uzticību; pieņemtas stingrākas finansiālās sankcijas pret partijām, kuras pārmērīgi tērējas vēlēšanu kampaņas laikā; pieņemts arī iedzīvotājiem visai būtiskais likums par kompensācijām cietušajiem, kuras, cerams, vismaz kādai daļai nāks par labu.

Mūsu partija gandarīta par to, ka šodien divi likumprojekti par grozījumiem iedzīvotāju ienākuma nodoklī, ko iesniedza opozīcija, tika nodoti izskatīšanai komisijās. Viens no tiem ir mūsu priekšlikums par 15% nodokļu likmes ieviešanu zemnieku un zvejnieku saimniecībām jau no 2007.gada sākuma, kas, mūsuprāt, pamatots ar to, ka šī 15% likmes ieviešana nestāsies spēkā tik drīz, tādēļ šīs saimniecības būtu pelnījušas līdzīgi kā uzņēmumi ienākuma nodokli maksāt mazāku, lai būtu konkurētspējīgas. Zīmīgi tas, ka koalīcijas partijas atbalstīja opozīcijas partijas iesniegto priekšlikumu par neapliekamā minimuma palielināšanu pensionāriem, ko iesniedza “Saskaņas centra” frakcija, bet neatbalstīja mūsējo. Par to jādomā katram.

Plašas un pietiekami asas diskusijas bija arī par neuzticības izteikšanu iekšlietu ministram Jaundžeikaram. Mūsu partija neatbalsta ministra darbību, it sevišķi tos pārspīlētos pasākumus 16.martā, kuri, it kā maskējoties ar cīņu pret ekstremālajām organizācijām, liedza daudziem miermīlīgiem cilvēkiem nolikt ziedus pie Brīvības pieminekļa. Ir arī citas nejēdzības. Tajā pašā laikā mūsu frakcija netic, ka ceturtais ministrs šīs Saeimas laikā būs labāks par iepriekšējiem un ka šī reorganizācija kaut ko dos policistiem, ka tā dos kaut ko iedzīvotājiem, kuri tiek apdraudēti pilsētu ielās, un ka Latvijas Pirmā partija spējīga izvirzīt pēc diviem neveiksmīgiem ministriem trešo– labāku. Mēs tam neticam, tāpēc arī balsojumā nepiedalījāmies. Galu galā, tā ir valdības atbildība, kā viņa ar šo ministru līdz beigām nostrādās.

Tuvākās nedēļas laikā mēs iesniegsim jau ilgāku laiku gatavoto Repatriācijas un izceļošanas likumu, jo, mūsuprāt, vajag atbalstīt ne tikai latviešu un līvu atgriešanos tēvzemē, bet arī to personu izceļošanu, kuras šeit iebraukušas okupācijas laikā un kuras tā arī piecdesmit gadu laikā šeit nav varējušas iedzīvoties, nemīl latviešu valodu un nemīl Latviju.

Vēl bija nelieli grozījumi pensiju likumā par iespēju saņemt papildus savai pensijai arī daļu no mirušā laulātā pensijas, kas diemžēl vienreiz jau tika skatīti un noraidīti.

A.Rugāte

(Tautas partijas frakcija):

Iepriekšējās Saeimas sesijas laikā Tautas partijas frakcijas deputāti bija apņēmušies regulāri novērot naturalizācijas eksāmenus dažādās Latvijas Naturalizācijas pārvaldes nodaļās. Un šodien es varētu pastāstīt, kādi ir secinājumi, salīdzinot ar to, kādus vērojumus pati pamanīju pagājušā gada novembrī Rēzeknes nodaļā. Kā izrādās, arī kolēģu konstatējumi ir ļoti līdzīgi.

Īsos teikumos varētu teikt tā, ka tas Pilsonības likums, kas mums šobrīd ir spēkā, ir gana labs, taču netiek labi pildīts. Pretendentu zināšanas pasliktinās, atkārtoti kārtojot pārbaudes trīs, septiņas, pat divpadsmit reizes no vietas, pie tam ar intervāliem gadu un mēnešu garumā, atbildēs ir minimāls progress. Sliktās zināšanas pretendentiem nedod drosmi savas atbildes ierakstīt audioierakstos, lai gan tas ir paredzēts un arī tam tiek tērēti līdzekļi, jo viss tiek nodrošināts un sagatavots. Samērā daudzi gadījumi ir tādi, kad uz pārbaudi neierodas un pretendentam nav nekāda pamatojuma; no pretendenta pamatojums arī nekādā veidā netiek prasīts. Nākamajā reizē viņš tikpat viegli atkal var ierasties uz eksāmenu, pieteikties un atkal neierasties.

Eksāmenu organizācija ir pietiekami standartizēta, tas gan ir jāsaka. Un tiek pildīti tie Ministru kabineta dokumenti un normatīvie akti, kas nodrošina naturalizācijas procesu, taču nepārprotami var vērot izpildes atšķirības dažādās nodaļās. Nu un, protams, turpinās aizvien vēl viena un tā paša spiedoga lietošana “nokārtots” un tikai ar roku pieraksta “nav”, ja gadījumā pārbaude nav nokārtota. Varbūt visbūtiskākais šajos vērojumos ir tas, ka visur darbinieki atzīst, ka viņu algas ir pārāk zemas, lai gan ir jau sākusies ierēdņu algu reforma, kas attiecināta arī uz Naturalizācijas pārvaldē strādājošajiem. Un tāpēc administratīvā kapacitāte, protams, ir nepietiekama, un rezultātā cieš gan kvalitāte, gan arī parādās korupcijas riska apdraudējums.

Un tāpēc Tautas partijas frakcijas deputāti ierosina, kā tās lietas varētu virzīties tālāk. Proti, pirmkārt, lai uzlabotu naturalizācijas kvalitāti un labāk pildītu Pilsonības likumu, nekavējoties būtu jāpalielina darbinieku atalgojums.

Lai novērstu korupcijas risku, Tieslietu ministrijai jānodrošina iekšējā kontrole un arī neatkarīgs audits Naturalizācijas pārvaldē un tās nodaļās. Lai pārbaudes dokumentēšanu būtiski uzlabotu, kā neatņemama pārbaudes sastāvdaļa jāparedz audioieraksts visiem naturalizācijas pretendentiem un visam procesam, par ko arī vajadzētu izdarīt attiecīgas izmaiņas Ministru kabineta noteikumos un citos normatīvajos aktos.

Lai novērstu pretendentu nepietiekamu atbildību par apņemšanos un atbilstošu gatavību pārbaudes atkārtošanai, paredzēt noteiktu reižu skaitu, piemēram, ne vairāk par trim, protams, ar noteiktu motivāciju gatavoties nākamajai pārbaudei, iespējai kārtot naturalizācijas eksāmenus, jo tiek tērēti nesamērīgi lieli līdzekļi, lai nodrošinātu šo eksāmenu, kurš galu galā nedod nekādu rezultātu.

Lai veicinātu pretendentu atbildību par ierašanos vai neierašanos uz pārbaudi– un valsts budžeta līdzekļi par to nodrošina Naturalizācijas pārvaldes darbību– būtu precīzi jānosaka Ministru kabineta noteikumos un citos normatīvajos aktos tas, kāpēc ierašanās nenotiek. Protams, nepieciešams arī izgatavot atbilstošus spiedogus “nokārtots” un “nav nokārtots”, lai eksāmenos novērstu korupcijas riskus. Nekavējoties arī jāizstrādā eksaminācijas komisiju rotācijas principi.

Tautas partija uzskata, ka jābūt nodrošinātam kvalitatīvam naturalizācijas procesam. Likums ir labi jāpilda. Un tā ir amatpersonu atbildība, kurām valsts uzticējusi labi pildīt šo likumu. Tas attiecas gan uz Naturalizācijas pārvaldes darbiniekiem, gan arī uz Tieslietu ministriju.

O.Deņisovs

(Latvijas Sociālistiskās partijas frakcija):

Latvijas Sociālistiskās partijas frakcijas vārdā es pievērsīšu uzmanību likumprojektam “Grozījumi likumā “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli””, ko bija iesnieguši mūsu kolēģi no frakcijas “Saskaņas centrs”.

Beidzot valdošie spēki pirms Saeimas vēlēšanām sākuši apzināties kreiso frakciju iesniegto likumprojektu sociālo nozīmi tautai. Šis likumprojekts tika nodots izskatīšanai Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijai, un balsojums patīkami pārsteidza– par nobalsoja 65 deputāti, pret– neviens, bet 22 atturējās. Grozījumi nosaka, ka likumā paredzētie atvieglojumi tiek piemēroti arī personām, kurām piešķirta vai pārrēķināta pensija pēc 1996.gada 1.janvāra vai noteikta piemaksa pie pensijas par apdrošināšanas stāžu, kas uzkrāts līdz 1995.gada 31.decembrim atbilstoši likumam “Par valsts pensijām”, vai izdienas pensija vai speciāla valsts pensija atbilstoši Latvijas Republikas normatīvajiem aktiem. Šajā gadījumā neapliekamais minimums šīm pensijām kopā ar piemaksu par uzkrāto apdrošināšanas stāžu ir 1560 latu gadā.

Mūsu frakcija jau vairākkārt bija iesniegusi priekšlikumus šī likuma grozījumiem, lai uzlabotu mūsu iedzīvotāju sociālo labklājību. Diemžēl labējie spēki līdz šim vienmēr balsoja pret kreiso partiju iesniegtajiem likumprojektiem.

Bet tuvojas vēlēšanas, un ir redzams, ka neviens no valdošo partiju solījumiem tautai nav izpildīts. Tādēļ mēs varam cerēt, ka atlikušajā laikā valdošā koalīcija Saeimā biežāk atbalstīs mūsu iesniegtos likumprojektus, tā palīdzot uzlabot mūsu iedzīvotāju dzīves līmeni un arī izpildot savus pirms 8.Saeimas vēlēšanām dotos solījumus.

D.Turlais

(Latvijas Pirmās partijas frakcija):

Šodien viens no Saeimas darba centrālajiem jautājumiem bija saistīts ar pieprasīto iekšlietu ministra Dzintara Jaundžeikara demisiju. Politiskajā vai parlamentārajā darbībā tas patiesībā nav nekas ārkārtējs. Opozīcija vienmēr centīsies pierādīt pozīcijas vājo darbu. Savukārt pozīcijai un katram ministram ir jārisina aktuālie darba kārtības jautājumi. Patiesībā labi, ka parlamentārajā darbībā ir tādas iespējas, jo tas vienmēr liek būt aktīvam un modram savā darbībā, bet tikai tad, ja motivējums vai argumentācija par demisiju ir par lietu– konkrētu darbu vai rīcību. Šodien diemžēl mēs dzirdējām tikai un vienīgi personīgus apvainojumus, kas bieži vien robežojās arī ar rupjību. Nemaz un ne reizi netika runāts par to, ka, lai uzlabotu Iekšlietu ministrijas pakļautībā esošo dienestu– policijas, robežsardzes, Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta– darbu, pirmkārt, nepieciešams ministra piedāvājums un rīcības plāns, kā arī stingrs atbalsts tam. Ministrs šobrīd Saeimā ir iesniedzis veselu likumprojektu paketi, lai nostiprinātu mūsu dienesta statusu, nokārtotu valsts parādu dienesta darbiniekiem, kā arī nostiprinātu policijas, robežsardzes un Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta darbinieku atbildību. Bet tagad, kad vajadzētu izteikt stingru atbalstu rīcības programmai, mēs diemžēl risinām personāliju jautājumus, kas nav pats galvenais, jo arī ministra darbs lielā mērā atkarīgs no Saeimas pieņemtajiem likumiem un tās atbalsta kopumā.

Latvijas Pirmā partija šodien atbalstīja opozīcijas iesniegtos grozījumus likumā “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli”. Mēs ceram, ka vistuvākajā laikā tiks atcelta norma, kas paredzēja pensijas aplikt ar nodokļiem, jo tas nav taisnīgi.

Šodien Saeimas sēdē bija arī kāds kuriozs– frakcijas “Jaunais laiks” deputāti pavasara sesiju piedāvāja slēgt rudenī. Es domāju, ka drīz mēs varētu sagaidīt arī jaunu kalendāru, kas būtu nevis pēc pieņemtās laika skaitīšanas sistēmas, bet tā, kā to būs noteicis “Jaunais laiks”.

S.Āboltiņa

(frakcija “Jaunais laiks”):

Kā pirmo nozīmīgāko es atzīmēšu jautājumu, kurā tiešā veidā saskatu savas darbības rezultātu. Runa ir par tiesnešu pašattīrīšanās procesu.

Saeima šodien atbalstīja tiesneša Aivara Kaparšmita atcelšanu no Rīgas apgabaltiesas tiesneša amata. Tas ir pārliecinošs tiesu sistēmas solis ceļā uz sabiedrības uzticības atgūšanu, jo bija bažas, vai nav kādi aiz politiķiem stāvoši spēki, kuri vēlētos šo procesu ietekmēt. Balsojums Juridiskajā komisijā arī neliecināja, ka tiesneša Kaparšmita atbrīvošana no amata, ko ierosināja paši tiesneši, varētu tikt atbalstīta.

Otrs svarīgs jautājums šodien bija par tiesiskā nihilisma un politiskā tirgus tikumu demonstrēšanu Saeimas sēdē, skatot jautājumu par pieprasīto iekšlietu ministra Dzintara Jaundžeikara demisiju.

Man ir ļoti skumji, ka bez tiesiskā nihilisma un politiskā tirgus demonstrēšanas klāt nācis vēl tāds ļoti nepatīkams faktors, proti, meli no Saeimas tribīnes. Bet prezidente jau ir teikusi, kas notiek ar cilvēkiem, kuri melo,– viņus nosper zibens.

Runājot par ministru Dzintaru Jaundžeikaru, mēs vienkārši ceram, ka viņš tomēr spēs piedāvāt tādu programmu, kas apmierinās gan policistus, gan arī sabiedrību. Ceram, ka arī politiskā vadība sapratīs, ka policisti ir cilvēki, par kuru algām, sociālo nodrošinājumu un darba apstākļiem ir jārūpējas. Un ne tikai ar dīvainiem iepirkumiem.

Kā trešo svarīgo jautājumu minēšu to, cik un kā jāstrādā Saeimai. Tikko mans kolēģis kariķēja jautājumu par kalendāriem. Manuprāt, sabiedrībai nav saprotams– no kā atpūšas tautas kalpi tajos bezgalīgi garajos pārtraukumos. Tikko viens bija pusotra mēneša garumā, tad vēl trīs mēneši vasarā. Sava darbība savas tautas labā ir jāattaisno ar konkrētu darbu, tāpēc mēs piedāvājām strādāt arī vasarā. Vienalga, kā to nosauc, bet strādāt un izpildīt solīto, ko, stājoties deputāta amatā, mēs visi zvērējām savas valsts un tautas labā. Saeima šodien neatbalstīja un neiekļāva darba kārtībā mūsu sagatavoto priekšlikumu, tomēr mēs esam gandarīti, ka analogu priekšlikumu, bet ar nedaudz citādu formulējumu iesniedza arī pie varas esošie.

“Jaunais laiks” šodien ir gandarīts par to, ka tika atbalstīti vairāki koalīcijas priekšlikumi par sociālās jomas sakārtošanu, jo tiešām ir svarīgi, kā mēs dzīvojam, it īpaši visneaizsargātākā iedzīvotāju daļa– pensionāri. Tāpat arī tika atbalstīti mūsu sagatavotie priekšlikumi grozījumiem Valsts sociālo pabalstu likumā par bērniem invalīdiem.

Saeimas preses dienests

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!